Έντυπη Έκδοση

Θλίψεις σωμάτων σε άδεια δωμάτια

Στέλλα  Βλαχογιάννη

Με λένε Θάνατο

εκδόσεις Μετρονόμος, σ. 45, ευρώ 10

Ο Ράινερ Μαρία Ρίλκε γράφει σ' ένα ποίημά του: Ο μέγας θάνατος που εντός έχει ο καθένας/ είναι ο καρπός που γύρω του τα πάντα περιστρέφονται. Στο δεύτερο ποιητικό της βιβλίο η δημοσιογράφος και ραδιοφωνική παραγωγός, Στέλλα Βλαχογιάννη, τολμά να αποκαλύψει ήδη από το εξώφυλλο τον καρπό της. «Με λένε Θάνατο». Τίτλος σκληρός, σοκαριστικός -αν έχει μείνει κάτι ακόμα αλώβητο στην εποχή μας που μπορεί να κινητοποιήσει πρωτογενή αισθήματα-, τίτλος όμως που μετά το τέλος της ανάγνωσης των ποιημάτων καταλαβαίνεις πως δεν δηλώνει παραίτηση, αλλά αποκάλυψη.

Εφτά χρόνια μετά τη «Θλίψη του σώματος», (εκδ. Μικρή Αρκτος), η Βλαχογιάννη αποφασίζει να εκθέσει και πάλι το σύμπαν της, να απλώσει τις μνήμες της στα σκοινιά των λέξεων, να αλλάξει το αίμα με μελάνι, να ελευθερώσει μέσα στα κείμενά της λόγια που πιθανόν δεν είπε ποτέ διά ζώσης. Οι μνήμες της παιδικής της ηλικίας, παρούσες και εδώ, όπως και στο πρώτο της βιβλίο, και οι αναφορές στα πρόσωπα της οικογένειάς της αρκετές, όχι όμως ως πρωταγωνιστές μιας προσωπικής ιστορίας που θα άφηνε αδιάφορο τον αναγνώστη ως ιδιωτική υπόθεση, αλλά ως πρόσωπα ενός σπονδυλωτού σεναρίου («Εξι λόγοι για ένα έγκλημα») και ως ήρωες μιας μυθολογίας που εξελίσσεται μέσα στα βιβλία της - και στις ραδιοφωνικές της εκπομπές στο Δεύτερο Πρόγραμμα. Ετσι βρίσκουμε εφτά χρόνια μεγαλύτερη την «Ιωάννα τη Μοναχική», η οποία πλέον βάδισε πάνω στο νερό και περπάτησε απέναντι μοναχική και γεμάτη συντριβή/ Σαν κολασμένη και σαν αγία, και εφτά χρόνια ωριμότερη την κρίση της βασικής ηρωίδας των ποιημάτων για τη μοίρα της: αλλά οι φίλοι μου, τα γέρικα πουλιά/ ξέρανε πως ήτανε άλλο ένα μου τέχνασμα/ για ν' αλλάξω μορφή, σώμα, μοίρα/ να ξεγελάσω το πεπρωμένο/ που με θέλησε λύκαινα και ξένη. Βρίσκουμε όμως και σε αφθονία -και εδώ είναι το μεγάλο της ποιητικό πλεονέκτημα- στίχους αφοριστικούς, που λειτουργούν το ίδιο καλά ενταγμένοι στο ποίημα αλλά και εκτός αυτού: Δεν είμαστε/ παρά η ανάμνηση των προγόνων μας/ σε μια στιγμή αδυναμίας, Ανάμεσα σ' ένα γέλιο κι έναν βήχα/ άφησα την τελευταία μου εξομολόγηση, Και τι είναι ο Παράδεισος; -σκέφτηκα/ Ενας μεγάλος κήπος που παίξαμε και χάσαμε νωρίς- / νωρίς οπότε γιατί τόση αγωνία για την Αγάπη; κ.ά.

Η ποίηση της Βλαχογιάννη έλκει το συναίσθημά της και την ακροβασία μεταξύ μεταφυσικής και πραγματικότητας, παρελθόντος και παρόντος από ποιητές, όπως ο όψιμος Τάσος Λειβαδίτης, και εμφανίζεται εξίσου δυναμική, όπως ο αναγνωρίσιμος δημοσιογραφικός της λόγος. Μόνο που στην ποίησή της η δυναμική αυτή αφορά την εκμυστήρευση αδυναμιών, φόβων προσωπικών διαπιστώσεων. Και σε αυτή την εκμυστήρευση βαδίζει γυμνή, απέριττη, ειλικρινής. Οπως ο θάνατος.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Τ' άμοιρο, το σκοτεινό τρυγόνι
Ω Θεών και ανθρώπων τύραννε...
Ο Θεός υπάρχει στην αμφιβολία
Ενας σημαντικός βιογράφος του Ροΐδη
Στη σκιά των γιγάντων με τα φώτα της ζωής τους
Η δημιουργία της μνήμης
Μελωδίες παραμυθιών με σύμβολα που αφυπνίζουν
Υβρεις προς θάνατον
Η αβάσταχτη μοναξιά μιας γυναίκας
Αυτοκράτορες σε μάχες χωρίς φιλίες και με τα παραμύθια της θάλασσας
Γυμνά πρόσωπα και προσωπεία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Προδημοσίευση
Πουλάμε τη ζωή xρεώνουμε τον θάνατο
Ποιος είναι ο Γιώργος Β. Μακρής;
Κριτική βιβλίου
Τ' άμοιρο, το σκοτεινό τρυγόνι
Ω Θεών και ανθρώπων τύραννε...
Ο Θεός υπάρχει στην αμφιβολία
Ενας σημαντικός βιογράφος του Ροΐδη
Στη σκιά των γιγάντων με τα φώτα της ζωής τους
Η δημιουργία της μνήμης
Μελωδίες παραμυθιών με σύμβολα που αφυπνίζουν
Υβρεις προς θάνατον
Η αβάσταχτη μοναξιά μιας γυναίκας
Αυτοκράτορες σε μάχες χωρίς φιλίες και με τα παραμύθια της θάλασσας
Γυμνά πρόσωπα και προσωπεία
Θλίψεις σωμάτων σε άδεια δωμάτια
Οψεις ανάγνωσης
Η εικόνα δεν είναι σωστό να υπερισχύει του κειμένου
Συνέντευξη: Καίτη Κασιμάτη-Μυριβήλη
Στο Μουσικό Δωμάτιο με τέχνη και με λόγο
Συνέντευξη: Μάνια Καραϊτίδη
Αφθαρτη, νέα Εστία 125 χρόνων
Από τις 4:00 στις 6:00
Τραγούδια με χρόνια στην πλάτη τους...
Ο βασιλιάς του μπλουζ
Συνέντευξη: Κώστας Σπυριούνης
Οταν στα γραμματόσημα τιμούν τους θρύλους του ελληνικού τραγουδιού
Λογοτεχνία
Πορτρέτα ξένων συγγραφέων / Τζορτζ Ελιοτ
Άλλες ειδήσεις
Μεταφραστικό εργαστήριο ποίησης
Ο φιλαράκος («Μπελ αμί»)
Οι τελευταίες ημέρες του Εντγκαρ Αλαν Πόε / Η Μαρία Φακίνου, λέει
Οι βλαβερές συνέπειες του καπνού