Έντυπη Έκδοση

Βιβλία σε στόματα λεόντων τις γιορτές

**Θωμάς Κοροβίνης, Ο γύρος του θανάτου, μυθιστόρημα, εκδόσεις Αγρα, σ. 218

Το πορτρέτο της Θεσσαλονίκης των δεκαετιών '50-'60, μέχρι να γίνει ο Αριστείδης Παγκρατίδης -ο φερόμενος και εκτελεσθείς ως «ο Δράκος του Σέιχ Σου»- 20 χρόνων. Ωραία και κινηματογραφική γραφή ενός σινεμά που καταγράφει παρελθόν με φως και σκιά, καμπαρντίνες και μουσικές.

**Μένης Κουμανταρέας, Ξεχασμένη φρουρά. Τα κρυφά χαρτιά του συγγραφέα, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 356

Πορτρέτα φίλων και ανθρώπων που ο Μένης Κουμανταρέας συναναστράφηκε. Βιβλίο με αρετές, ερωτικό, αληθινό. Σαν ημερολόγιο χωρίς λογοκρισίες.

**Θεοδόσης Πυλαρινός, Ελάσσονες τόνοι σε μείζονες κλίμακες στην ποίηση της Βικτώριας Θεοδώρου, εκδόσεις Κεδρισός, σ. 128

Μελέτη της ποίησής της με υποδειγματικό τρόπο. Καινούριες εκδόσεις από τα Χανιά, από τον εκδοτικό οίκο που διευθύνει ο Κώστας Δ. Νταντινάκης, ο οποίος έδωσε στο περιοδικό Οδός Πανός, τχ. 116, τη μοναδική του έρευνα για τη Μαρία Πολυδούρη: τα χρόνια της στο Παρίσι.

**Σπύρος Δημ. Κυπριώτης, Συμεών Σαββίδης, Συμπληρωματικά χρώματα, εκδόσεις Μιχάλης Τουμπής, σ. 104

Σπάνια μελέτη, με ωραία έργα του, γκραβούρες, για έναν δυνατό ζωγράφο που έζησε και δούλεψε την τέχνη του στο Μόναχο.

**Λουκάς Κούσουλας, Και μόνος και μετά πολλών (Β' κύκλος), εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 206

Εξοχα. Σχόλια ή διηγήσεις ανοιγμένες στον κόσμο. Στο ταλέντο.

**Αλέκος Ε. Φλωράκης, Μαρμάρινες κρήνες της Τήνου, εκδόσεις Ερίννη, σ. 158

Το μάρμαρο και η Τήνος πάνε μαζί. Αγάλματα ή κρήνες - όπως εδώ. 86 κρήνες φωτογραφημένες στο νησί που στην αρχαιότητα είχε την προσωνυμία «Υδρούσα». Στην εισαγωγή που γράφει ο Α.Ε. Φλωράκης, διδάκτωρ εθνολόγος - λαογράφος, διαβάζουμε για τη θέση και τη σημασία της κρήνης στην οικιστική και κοινωνική οργάνωση του νησιού, τους αρχιτεκτονικούς τύπους της, τις λαϊκές δοξασίες και πράξεις που συνδέονται με αυτήν, τους συμβολισμούς του διακόσμου. Στο τέλος, γενική και ειδική βιβλιογραφία.

**Παναγιώτης Τέτσης, Φαρμακείον Ευάγγελου Ραφαλιά, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 250

Αριστουργηματικά κείμενα από εποχές, ανθρώπους, τόπους με τον τρόπο του ζωγράφου Παναγιώτη Τέτση. Παρατηρήσεις, σκέψεις σαν ινδάλματα.

**Γιώργος Βέλτσος, Θάλαμος, Μια πορνοσοφική φιλοθεολογία, εκδόσεις Αγρα, σ. 94

Το απόλυτο θέατρο. Σαν μια σύγχρονη τραγωδία.

**Επειδή σ' αγάπησα και σ' αγαπώ ακόμη, ποιήματα για την αγάπη και τον έρωτα, επιμέλεια: Γιάννης Η. Παππάς, εκδόσεις Μεταίχμιο, σ. 248

Εξοχη έκδοση, με σκληρό εξώφυλλο, ποιήματα που υπακούουν στο θέμα του αφιερώματος. Από τον Ανακρέοντα, τον Ομηρο, τον Ρουφίνο, έως τον Νίκο Αλέξη Ασλάνογλου, τον Ντίνο Χριστιανόπουλο κ.ά.

**Ρούλα Κακλαμανάκη, Το ευάλωτο σώμα της Δικαιοσύνης, εικόνα και λόγος, εκδόσεις Αγκυρα, σ. 154

Ο δικηγόρος και οι πελάτες του. Οι αξιόποινες πράξεις τους. Φανταστικοί διάλογοι - όμως αληθινοί, γεμάτοι από περιττά λάθη, ψεύτικες ευγένειες, πονηριές, κακοήθειες.

**Ο Φτωχούλης, Τετράδιο Λογοτεχνικού Ενεστώτα, τχ. 1, Μάρτιος 2010. Ωραίο περιοδικό, χωρίς στοιχεία ταυτότητας. «Ελπίζουμε πως ο Φτωχούλης θα είναι ένας χώρος έκφρασης αληθινός, γι' αυτούς που η λογοτεχνία είναι αξεδιάλυτη από τη ζωή», αναφέρεται στην εισαγωγή του.

**Σέργιος Μαυροκέφαλος, Ναυαγοί στην οθόνη του χρόνου, εκδόσεις ΑΩ, σ. 278

44 συγγραφείς και βιβλία που αναλύονται, τοποθετούνται στο πλαίσιο της γραφής τους.

**Γιώργος Δουατζής, Φωτοποιήματα, φωτογραφίες-ποίηση Γιώργος Δουατζής, κείμενα: Λαμπρινή Μπενάτση, δίγλωσσο, εκδόσεις Καπόν, σ. 194

Φιλόδοξη παραγωγή, λεύκωμα. Ενα θαύμα με στίχους και φωτογραφίες. Καθ' οδόν. Οι ενότητες: Κούκλες, Χορός, Παράθυρα, Πορτρέτα και Ιχνηλασίες. Πρόλογος Γιάννη Μετζικώφ, Ντόρας Ηλιοπούλου Ρογκάν.

**Τάσος Μελετόπουλος, Μπράντι, Η ιστορία ενός λευκού παιδιού, ενός μαύρου παιδιού και ενός βατράχου, ζωγραφική: Γιάννης Κόττης, εκδόσεις Παρουσία, σ. 112

Μια συναρπαστική ιστορία με παιδιά και βατράχια, για όσους αισθάνονται παιδιά. Χωρίς ηλικία. Εξοχη η εικονογράφηση του Γιάννη Κόττη.

**Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, Αρτα 1881 - 1941, εκδόσεις Παρασκήνιο, σ. 132

Η άγρια Αρτα. Η φιλική Αρτα. Με σπάνιο φωτογραφικό υλικό, γκραβούρες.

**Παύλος Θ. Κάγιος, Και με κλειστά μάτια θα βλέπω, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 547

Ο συγγραφέας διηγείται την ιστορία της ζωής του. Χωρίς ψεύδη ή ωραιοποιήσεις.

**Βασίλης Μάργαρης, Τρία δοκίμια, Γιάννινα 2010, σ. 174.

Εξις και Ανία, Τα όρια του ανθρώπου, Τινά περί Τέχνης, αυτά είναι τα δοκίμια που ο Βασίλης Μάργαρης αναπτύσσει με ώριμη σκέψη.

**Β. Π. Καραγιάννης, Ταξιδιωτικό στα βιβλία, μαθητεία στο ταξίδι, 1995-2003, χρόνια στο ΙΝΒΑ και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης, εκδόσεις Παρέμβαση, 2010, σ. 216

Ο αγώνας για να σκέφτεται η Κοζάνη. Η τέχνη του λόγου κοντά στον άνθρωπο.

**Βάσω Νικολοπούλου, Βασιλική, εκδόσεις Πόλις, σ. 46.

Η περιγραφή μιας σχέσης. Ολέθριας. Ο έρως. Που είναι χημική δηλητηρίαση, κατά τον Τόμας Μαν.

**Θοδωρής Βλαχοδημήτρης, Κείμενα σκέψης και προβληματισμού , εκδόσεις Σήμερα και αύριο, Αθήνα 2010, σ. 344, διανομή: Βιβλιοπωλείο Δημ. Ν. Παπαδήμα, Ιπποκράτους 8, Αθήνα.

Περιλαμβάνει δοκίμια πολιτικού, κοινωνικού, ιδεολογικού και φιλοσοφικού χαρακτήρα, όπως το «Μικρό εγχειρίδιο πολιτικού στοχασμού», το «Ευρωπαϊκή Ενωση» κ.λπ. Κατά την πρόρρηση του καθηγητή Ανδρέα Παναγόπουλου:

Τα βασικά χαρακτηριστικά των «Κειμένων σκέψης και προβληματισμού» είναι: Πρώτον, ο πόθος για κοινωνική δικαιοσύνη. Δεύτερον, η ελεγχόμενη πίστη στην πρωταγωνιστική συμβολή της ελληνικής παιδείας και γλώσσας στον ευρωπαϊκό και τον παγκόσμιο πολιτισμό. Τρίτον, το πάθος για την τέχνη και ιδιαίτερα της ποίησης, στον καλλωπισμό και εξανθρωπισμό του ανθρώπου. Τέταρτον, η ρομαντικά αισιόδοξη αντίληψη για την πορεία της ιστορίας και του κόσμου. Πέμπτον, η αυστηρότητα, αλλά και ευθυκρισία στην κριτική της κριτικής, ιδιαίτερα στη λογοτεχνία. Εκτον, η έγνοια και η σαπφική «Μνάσασθαι δε τινά φαμι και ύστερον αμμέων» (απ. 147, Π.-L.), αγωνία για την επιβίωση του έργου του καλλιτέχνη και του ίδιου.

**Γεώργιος Δ. Πολυκράτης, Δίφρος πυρφόρος, τραγωδία, εκδόσεις Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος, σ. 131

Μακροσκελής τραγωδία, με αληθινά στοιχεία μέθης λόγου.

**Διονύσης Ν. Μουσμούτης, Ο Τιμολέων Αμπελάς, η Λίνα Δρακά και η Ζάκυνθος, εκδόσεις Τρίμορφο, σ. 110

Ενα σπάνιο θεατρικό έργο -τρίπρακτο θεατρικό δράμα- που το σώζει αυτό το βιβλίο.

**Βικτώρια Θεοδώρου, Πελαγίνη, εκδόσεις Κεδρισός, σ. 80

Ανέκδοτη νουβέλα της ποιήτριας.

**Δώρα Κασκάλη, Στο τρένο, εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 168

Θερμές ιστορίες. Ανθρώπινες.

**Τούλα Μπούτου, Το παραμύθι μιας ζωής, εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 348

Η ζωή της γιατρού αναισθησιολόγου Τούλας Μπούτου. Σαν οικογενειακό δίκαιο.

**Παντελής Ζωιόπουλος, Θεόφιλος, ο ιδιοφυής σαλός, εκδόσεις Αρμός, σ. 96

Οταν η ιδιοφυΐα, το θετικό ταλέντο, ανταμώνει την αδιαφορία, τη θεϊκή γνώση και γίνεται η καταστροφή. Τέχνη.

**Ντενίζ Παναγιωτοπούλου, Η εξομολόγηση μιας σφήκας, Ζάκυνθος 2010, σ. 24

Εξοχο. Μαγικό. Αληθινό παραμύθι.

**Εσθήρ Φράνκο, Το παιχνίδι των ρόλων και η δεύτερη γενιά του ολοκαυτώματος, εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 250

Μια ωραία αυτοβιογραφία. Υπόδειγμα. Μαθαίνεις μόνο. Συναρπαστικό. Η ηθοποιός πίσω από ρόλους.

**John Β. Bury, Οι αρχαίοι έλληνες ιστορικοί, μτφρ.: Φ. Κ. Βώρος, εκδόσεις Δ. Ν. Παπαδήμα, σ. 254

Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια ιστορική θεώρηση της ελληνικής ιστοριογραφίας από τις αρχές της ώς τον τελευταίο προχριστιανικό αιώνα. Αρχίζει από τους προδρόμους της ιστοριογραφίας, τους Ιωνες λογογράφους, αναλύει το έργο του πατέρα της Ιστορίας Ηροδότου και των: Θουκυδίδη, Ξενοφώντα, Πολύβιου, Κράτιππου, Φίλιστου, Ισοκράτη, Εφορου, Θεόπομπου, Τίμαιου, Ηγησία, Δουρή, Ιερώνυμου, Αριστοτέλη, Πλάτωνα καθώς και την επίδρασή τους στους Ρωμαίους ιστορικούς Τάκιτο, Σαλλούστιο, Λίβιο και Καίσαρα.

**Μαρία Κέντρου - Αγαθοπούλου, Η Ευρυδίκη με το τσιγάρο στο μπαλκόνι, εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 126

Διηγήματα, ιστορίες καθ' οδόν. Σαν θεία χάρις, της όρασης, της ακοής.

**Αιμίλιος Μιρώ, Η καθημερινή ζωή στην εποχή του Ομήρου, μτφρ.: Κ. Παναγιώτου, εκδόσεις Δ. Ν. Παπαδήμα, σ. 270

Ο Αιμίλιος Μιρώ απαντάει σ' όλα αυτά τα ερωτήματα και σε πολλά άλλα ακόμη. Τα πολυάριθμα ντοκουμέντα που μπόρεσε να συγκεντρώσει, αξιοποιημένα από την επιστημονική του ικανότητα, του επέτρεψαν να μας προσφέρει μια πολύ ζωντανή εικόνα της καθημερινής ζωής των Ελλήνων αυτού του αιώνα. Ο αναγνώστης, αφού επισκεφθεί το παλάτι, έρχεται σ' επαφή με την ιδιωτική ζωή του άρχοντα και του περιβάλλοντός του: καλλωπισμός, ντύσιμο, ανάπαυση, διασκεδάσεις, ταξίδια. Υστερα οδηγείται σε πιο ταπεινές κατοικίες. Στα σπίτια των χωρικών των στρατιωτών, των τεχνιτών, των ψαράδων. Ο συγγραφέας επωφελείται από αυτή την περιήγηση, για να μας περιγράψει τα ήθη, τις παραδόσεις, τα αισθήματα που εμπνέουν τα άτομα. Ο Αιμίλιος Μιρώ με την άνεση που χαρακτηρίζει το γράψιμό του, ανασταίνει, κυριολεκτικά, αυτόν τον πολιτισμό, που προμηνύει την έλευση του μεγάλου ελληνικού θαύματος της κλασικής εποχής.

**Μιχάλης Παπανικολάου, Κάποιος να σταματήσει αυτό το τρένο, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, σ. 189

Με τη λογική - φιλοσοφία ενός τρένου που βαδίζει στις ράγες του - η ιστορία μας από την Κατοχή μέχρι τώρα. Αρετές.

**Εμμανουήλ Στ. Βαλσαμίδης, Νάουσα 1892-1906, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, χορηγός έκδοσης ΤΕΔΚ Νομού Ημαθίας, σ. 460

Τα πάντα για την όμορφη Νάουσα.

**Γιάννης Κατσίκης, Εν Ταπροβάνη, Οδοιπορικό στη Σρι Λάνκα, εκδόσεις ΑΩ, σ. 214

Με τον τρόπο του Ηρόδοτου ένας σημερινός ταξιδιώτης.

****************

**Νάνος Βαλαωρίτης, Γραμματοκιβώτιον ανεπίδοτων επιστολών, Ποιήματα 2002-2006, εκδόσεις Υψιλον/βιβλία, σ. 86

Σχεδόν ερωτικές, μοντέρνες επιστολές εκ βαθέων, άλλες χαρισμένες σε ζώντες, άλλες εις μνήμην...

**Μαρία Καραγιάννη, Ο γυρολόγος της ερήμου, εκδόσεις Σοκόλη, σ. 158

Μια σπάνια περίπτωση της ζωγράφου Μαρίας Καραγιάννη, που γράφει ωραία ποιήματα - μετέχοντας στις δύο τέχνες. Τα χέρια εκείνα τα βαριά / που με αγκάλιασαν / σε κάμαρες κλειστές, έρημους λόφους / τα εξόρισα απ' τη μνήμη. Κρατώ μονάχα / τη λίμνη εκείνη / όμοια του φθινοπώρου πεσμένος ουρανός / με όλα τα δώρα του έρωτα / πνιγμένα στα νερά της. (σ.95)

**Μάκης Αποστολάτος,Διαστολή και συστολή των σωμάτων, εκδόσεις Στοχαστής, σ. 48

Το κύκνειο άσμα ενός ανθρώπου που συναντούσα συχνά στην πόλη αυτή. Περνούν οι ώρες / σαν άλογα καλπάζουν / Το τέρμα βλέπουν. (σ. 23)

**Βαγγέλης Χρόνης, Ενα χωνάκι θλίψη, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 56

Αυστηρά λογικά παιχνίδια της σκέψης. Στίχοι σαν τη φωνή του γκιώνη στη φυλλωσιά ή τον εκφωνητή του BBC που ξέρει.

**Μαρία Χρονιάρη, Εκεί που αλλάζω ζωές, εκδόσεις Απόπειρα, σ. 60

Τοπία φύσεως και ψυχής. Λεπτομέρειες που μας διαφεύγουν.

**Γιάννης Σκαρίμπας, Απαντες στίχοι 1936-1970, σχέδιο: Αλέκος Φασιανός, περιέχει CD με δώδεκα τραγούδια από τη συλλογή «Εαυτούληδες» του Διονύση Τσακνή, εκδόσεις Νεφέλη, σ. 248

Ο μοναδικός Γιάννης Σκαρίμπας από την ιερή Χαλκίδα και οι κομψοί - ταλαντούχοι στίχοι του.

**Μάνος Ελευθερίου, Ο νοητός λύκος, εκδόσεις Μεταίχμιο, σ. 56

Σαν ενύπνιο ή παραλήρημα μιας ζωής που ξέρεις το τέλος.

**Τα ποιήματα του 2009, επιμέλεια: Μαρία Κυρτζάκη, Παυλίνα Παμπούδη, εκδόσεις Κοινωνία των (δε)κάτων, σ. 126

Το κλασικό βιβλίο των εκδόσεων του περιοδικού (δε)κατα με επιλογές ενός ποιήματος από ποιητές και τα βιβλία τους του προηγούμενου έτους. Εξαιρετική δουλειά. Ελπίδες.

**Χρήστος Κούκης, Μετά την ομορφιά, εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 48

Το πρώτο του βιβλίο. Θα κληρονομούσα τον παράδεισο / Ακούραστος θα στεκόμουνα / στην άκρη του γνωστού κόσμου / να σε σώζω. (σ. 9)

**Μαρία Θεοφιλάκου, Αν(ων)υμα, εκδόσεις Δωδώνη, σ. 58

Ανασαίνουμε νύχτα / ελεύθεροι γιατί είναι μοναξιά / σε κάθε μας τυφλό βήμα / τρεκλίζον. (σ. 16)

**Αναστασία Γκίτση, Κορίτσι των σκοτεινών δασών, εκδόσεις Μπαρμπουνάκης, σ. 54

Μάζεψε ό,τι απέμεινε! / σου είπα έντρομη, / Ο κόσμος καταρρέει... / Κι εσύ στ' αλήθεια / πώς μπόρεσες / και χώρεσες / όλα σου τα όνειρα / σ' ένα μικρό κομποσχοίνι! (σ. 12)

**Σέργιος Μαυροκέφαλος, Παλίμψηστα παυσίλυπα, εκδόσεις ΑΩ, σ. 78

Το έβδομο βιβλίο του. Ωριμα ποιήματα. Ωριμες εικόνες της ζωής ριγμένες με νόμο στο χαρτί.

**Ματθαίος Ζευγόλης, Το μυστικό μου πρόσωπο, εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 72

Το πρώτο το σκαλί. Ποτέ μου δεν κατάλαβα / τι θέλουν τα πουλιά. / Ποτέ μου δεν κατάλαβα / γιατί δεν αποδήμησαν. / Το μόνο όμως / που θυμάμαι / είναι ένας γέρος, μόνος του, / που τους μιλούσε. (σ. 43)

**Ανδρέας Κέντζος, Συγκεκριμένα ποιήματα, εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 56

Η πρώτη συλλογή. Αλλά πίστευα δεν πίστευα / κανένας δεν θα μάθει / Πάντα έλεγα «Θεέ μου». (σ. 40)

**Αθηνά Ανδρουλάκη, Ανεμπόδιστο φως, εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 80

**Νίκος Σαββάκης, Η δραπέτης, εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 80

Γ.Π.Χ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Γυναίκες τύπου μπονσάι
Θραύσματα Μνήμης και Ιστορίας
Οι Ινκας μας δείχνουν τα ποιήματά τους
Ερωτες στον Παράδεισο
Ακανθώδη ερωτήματα για κάθε εποχή
Τρεις ευτυχείς στιγμές της Μικρής Αρκτου
Δημοκρατία ή καπιταλισμός; Το θανάσιμο δίλημμα
Ποίηση και εικόνα
Βιβλία από την Κρήτη για όλο τον κόσμο
Με τα φαντάσματα ή τις σκιές της βιβλιοθήκης
Το περίστροφο του Μαγιακόφσκι φωτίζει τρεις νέους έλληνες ποιητές
Ενα βιβλίο - μία (ή πολλές) ιστορία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Γυναίκες τύπου μπονσάι
Θραύσματα Μνήμης και Ιστορίας
Οι Ινκας μας δείχνουν τα ποιήματά τους
Ερωτες στον Παράδεισο
Ακανθώδη ερωτήματα για κάθε εποχή
Τρεις ευτυχείς στιγμές της Μικρής Αρκτου
Δημοκρατία ή καπιταλισμός; Το θανάσιμο δίλημμα
Ποίηση και εικόνα
Βιβλία από την Κρήτη για όλο τον κόσμο
Με τα φαντάσματα ή τις σκιές της βιβλιοθήκης
Το περίστροφο του Μαγιακόφσκι φωτίζει τρεις νέους έλληνες ποιητές
Ενα βιβλίο - μία (ή πολλές) ιστορία
Βιβλία σε στόματα λεόντων τις γιορτές
Συνέντευξη: Γιώργος Αλισάνογλου
Εκδόσεις ΣΑΙΞΠΗΡΙΚόΝ, Θεσσαλονίκη
Η τρίτη ανάγνωση
Αγαθόν το εξομολογείσθαι
Litteraterra
Ενα περιοδικό στη Γη της Λογοτεχνίας
Από τις 4:00 στις 6:00
Ανοίγοντας τις πόρτες με τα μουσικά κλειδιά
Αξιος του ονόματός του
Άλλες ειδήσεις
Στο δυνατό φώς των πρώτων εντυπώσεων
Μάθημα Ελπίδας στο Πανεπιστήμιο;
Καρτ ποστάλ Πρωτοχρονιά 2011
Ημιτελικός
Είναι στενόμυαλοι και αλαζόνες οι βραβευμένοι βρετανοί συγγραφείς
Κυοφορούμε τους νεκρούς για να υπάρξουμε απ' αυτούς
Οταν έρχονται τα σύννεφα