Έντυπη Έκδοση

OLYMPIC AIR - AEGEAN ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΤΟ «ΟΚ» ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Ιανός η Ε.Ε. στις συγχωνεύσεις

Την άποψη της ευρωπαϊκής Επιτροπής ανταγωνισμού περιμένουν Aegean και Olympic Air προκειμένου να προχωρήσουν στη συγχώνευσή τους. Αν και η Κομισιόν τάσσεται υπέρ των συμπράξεων και συμμαχιών στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές, στο παρελθόν έχει ανάψει κόκκινο φως σε διεργασίες που, όπως φαίνεται, υπερέβαιναν τα όρια.

Χαρακτηριστικότερη είναι η στάση της Ε.Ε. στην προσπάθεια συγχώνευσης μεταξύ των ιρλανδικών Ryanair και Aer Lingus το 2007. Τότε, η Κομισιόν είχε αποφανθεί πως η συγχώνευση δημιουργούσε ένα ντε φάκτο μονοπώλιο σε 35 δρομολόγια μεταξύ ιρλανδικών και ευρωπαϊκών προορισμών και θα περιόριζε τις διαθέσιμες επιλογές 14 εκατ. Ευρωπαίων επιβατών. Αυτό που βάρυνε, τότε, στην απόφαση της Κομισιόν ήταν τα μεγέθη των δύο εταιρειών. Η εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair, είναι μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις στον αεροπορικό χώρο και όπως επισήμαιναν οι υπηρεσίες της Ε.Ε., μόνο το 2006 είχε εξυπηρετήσει 40 εκατ. επιβάτες. Επιπροσθέτως μετά την προτεινόμενη συγχώνευση (σ.σ. που δεν έγινε ποτέ) η νέα εταιρεία θα έλεγχε το 80% των πτήσεων από το Δουβλίνο προς την Ευρώπη. Η διαφορά με τη συγχώνευση Aegean-Olympic Air είναι χαώδης, με δεδομένο ότι οι δύο ελληνικές εταιρείες μπορεί να κυριαρχούν στην αγορά εσωτερικού αλλά δέχονται ισχυρό ανταγωνισμό στο διεθνές δίκτυο. Συνολικά, οι δύο εταιρείες έχουν το 95% της εσωτερικής αγοράς, η αξία της οποίας υπολογίζεται σε 400 εκατ. ευρώ. Ωστόσο το ποσό αυτό είναι μόλις το 10% της ελληνικής αγοράς αερομεταφορών, τα 2/3 της οποίας ελέγχονται από ξένους αερομεταφορείς. Για το λόγο αυτό στελέχη των δύο πλευρών θεωρούν πως η συγχώνευσή τους δεν θα συναντήσει προβλήματα.

Είχε προηγηθεί, το 2000, η αντίδραση της Ε.Ε. στην προσπάθεια της ελβετικής Swissair να αποκτήσει μερίδιο στην πορτογαλική PGA, διαβλέποντας «κίνδυνο δημιουργίας εταιρείας με δεσπόζουσα θέση» σε πτήσεις μεταξύ Πορτογαλίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Το θέμα έκλεισε, καθώς στα χρόνια που ακολούθησαν η Swissair έκλεισε και τη διαδέχθηκε η Swiss, ωστόσο η αυτονομία της PGA κράτησε σχετικά λίγο. Το 2007 ανακοινώθηκε η πρόθεση συγχώνευσής της με την (επίσης πορτογαλική και ελεγχόμενη από το πορτογαλικό Δημόσιο) ΤΑΡ, η οποία όμως δεν απασχόλησε τόσο την Ε.Ε. όσο την τοπική επιτροπή ανταγωνισμού, κάτι δηλαδή που Aegean και Olympic Air δεν δείχνουν να επιθυμούν για τη δική τους περίπτωση.

Οι Πορτογάλοι άναψαν μεν το «πράσινο φως» για τη συγχώνευση. Ομως η τοπική Αρχή επέβαλε στις δύο εταιρείες να παραχωρήσουν χρονοθυρίδες προσαπογείωσης (γνωστές και ως slots) στα δρομολόγια μεταξύ των δύο σημαντικότερων πόλεων της χώρας, της Λισαβόνας και του Πόρτο. Ερωτηματικό αποτελεί αν θα επιχειρήσει να παρέμβει στη διαδικασία Aegean-Olympic Air η ελληνική επιτροπή και -στην περίπτωση που το πράξει- αν θα τις υποχρεώσει να παραχωρήσουν «χώρο» στους ανταγωνιστές τους σε γραμμές όπως η Αθήνα-Θεσσαλονίκη και η Αθήνα-Ηράκλειο.

Ερχόμαστε λίγο πιο κοντά, στην Ιταλία, όπου σχεδόν παράλληλα με τη διαδικασία πώλησης της κρατικής Ολυμπιακής οι γείτονες έζησαν ένα θρίλερ κατά την αποκρατικοποίηση της Alitalia. Ομως ούτε αυτή η περίπτωση μπορεί να συγκριθεί με το... γάμο των δύο ελληνικών εταιρειών, καθώς η Alitalia ήταν ένα βήμα πριν την πτώχευση και είχε συμφωνηθεί με την Ε.Ε. η διάσπασή της και η συγχώνευση του κερδοφόρου τμήματός της με την Air One, δεύτερη σε μέγεθος εταιρεία στη χώρα. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Ευρωπαϊκή Ένωση
Aegean Airlines
Olympic Air
Αερομεταφορές και ασφάλεια πτήσεων
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Olympic Air - Aegean
Ιανός η Ε.Ε. στις συγχωνεύσεις
Ναυτιλία
Ζητείται... τροχονόμος και για το Αιγαίο
Δίκη για τη δολοφονία Αλ. Γρηγορόπουλου
Εμπλοκή με την κατάθεση βασικού αυτόπτη μάρτυρα
«Σημάδεψαν ευθεία μπροστά»
Ζυθοποιία
Μπιρόνια εν οίκω
Ιστορία
Τα παιδιά του εμφυλίου με τα βουβά τραύματα
Νοσοκομεία
Πρωταθλητές σε μαγνητικούς τομογράφους
Το ΕΣΥ της εγκατάλειψης
«Οι χημειοθεραπείες γίνονται σε μπουντρούμι»
«Μετράμε χιλιόμετρα στις εθνικές οδούς»
Τους υποχρεώνουν να χειρίζονται επικίνδυνα φάρμακα
Μετανάστες
«Στοιχεία» σκοπιμότητας
Εξι στα 10 παιδιά που γεννήθηκαν εδώ νιώθουν Ελληνες
Άλλες ειδήσεις
Εδρα UNESCO στον Μυστρά