Έντυπη Έκδοση

Μπιρόνια εν οίκω

Είναι η ξανθιά σύντροφος των καλοκαιρινών μας εξόδων αν και κάποιοι, πιο εκλεκτικοί, την προτιμούν σκουρόχρωμη. Κάποιοι, χαριτολογώντας, την αποκαλούν «αγροτική σαμπάνια», έχει όμως πολύ περισσότερες ονομασίες σχετικές με την καταγωγή και την προέλευσή της.

Η μπίρα, το κορυφαίο στη χώρα σε πωλήσεις αλκοολούχο ποτό, με 400 εκατ. και πλέον λίτρα ετησίως, έχει συνδεθεί με πολύωρες νυχτερινές αποδράσεις ή τη συνοδεία γευμάτων, τελευταία όμως -ελέω οικονομικής κρίσης- καταναλώνεται περισσότερο στο σπίτι, αποτυπώνοντας μια γενικότερη τάση των καταναλωτών για λιγότερες εξόδους.

Μόνο στην Ελλάδα, όπως απέδειξε έρευνα της ICAP για τον κλάδο της ζυθοποιίας, κάθε χρόνο καταναλώνονται πολλά εκατομμύρια λίτρα. Την τελευταία δεκαετία η κατανάλωση στη χώρα μας είχε μικρές σχετικά αυξομειώσεις, αλλά το 2008 σημειώθηκε αύξηση κατά 2,7% σε σύγκριση με το 2007, που σημαίνει πως οι Ελληνες ήπιαν περισσότερα από 404.000.000 λίτρα μπίρας (ή αλλιώς περίπου 1,2 δισεκατομμύρια κουτάκια!).

Στη Γερμανία, την πρώτη χώρα σε παραγωγή και κατανάλωση στην Ευρώπη, η κατά κεφαλήν κατανάλωση έφτασε τα 111,7 λίτρα/άτομο και στη (δεύτερη της κατάταξης) Ιρλανδία, τα 105,5 λίτρα/άτομο, σύμφωνα με τα στοιχεία του συνδέσμου The Brewers of Europe.

Η αγορά της μπίρας διακρίνεται σε «κρύα» (στα εστιατόρια και στα μπαρ) και «ζεστή» (στο σπίτι ). Τα τελευταία χρόνια όμως ολοένα και περισσότεροι προσανατολίζονται στην οικιακή κατανάλωση. Η διαφοροποίηση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην οικονομική κρίση και στην πτώση (κατά 20%, σύμφωνα με στοιχεία της Focus Bari/Tempo OMD) της κατανάλωσης αλκοόλ σε κέντρα διασκέδασης.

Πολύς κόσμος έχει περιορίσει τις εξόδους και, όπως αναφέρουν στοιχεία των εταιρειών εμπορίας αλκοολούχων ποτών (συνολικά), πέρυσι η επιτόπια κατανάλωση όσο και η λεγόμενη off-trade (σουπερμάρκετ, σπίτι) κινήθηκαν πτωτικά, 20% και 5%, αντίστοιχα.

Ο έντονος ανταγωνισμός και η ολιγοπωλιακή διάρθρωση της συγκεκριμένης αγοράς επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τόσο τις καταναλωτικές διαθέσεις των εραστών της μπίρας όσο και την αναπτυξιακή πορεία μικρότερων σημάτων προϊόντων ζύθου.

Μόνον πολύ πρόσφατα οι μικρότερες εταιρείες (μικρο)ζυθοποιίας, και με την προϋπόθεση σημαντικών δαπανών σε διαφήμιση και δίκτυο διανομής, ελπίζουν σε ένα καλύτερο και κερδοφόρο μέλλον. Σύμφωνα με στοιχεία που προήλθαν από τον ομαδοποιημένο ισολογισμό οκτώ παραγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου, πέντε εταιρείες παρουσίασαν κερδοφορία (με πωλήσεις 509,2 εκατ. ευρώ το 2007) και τρεις ζημία.

Οπως υπογραμμίζεται όμως στην έρευνα της ICAP, στον κλάδο οι συνθήκες που επικρατούν συνιστούν σοβαρό εμπόδιο εισόδου για νέες επιχειρήσεις στον παραγωγικό τομέα. Χαρακτηριστικά, μία και μόνον εταιρεία κατέχει μερίδιο της τάξης του 77% της αγοράς, με τη δεύτερη να κατέχει το 11%. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Olympic Air - Aegean
Ιανός η Ε.Ε. στις συγχωνεύσεις
Ναυτιλία
Ζητείται... τροχονόμος και για το Αιγαίο
Δίκη για τη δολοφονία Αλ. Γρηγορόπουλου
Εμπλοκή με την κατάθεση βασικού αυτόπτη μάρτυρα
«Σημάδεψαν ευθεία μπροστά»
Ζυθοποιία
Μπιρόνια εν οίκω
Ιστορία
Τα παιδιά του εμφυλίου με τα βουβά τραύματα
Νοσοκομεία
Πρωταθλητές σε μαγνητικούς τομογράφους
Το ΕΣΥ της εγκατάλειψης
«Οι χημειοθεραπείες γίνονται σε μπουντρούμι»
«Μετράμε χιλιόμετρα στις εθνικές οδούς»
Τους υποχρεώνουν να χειρίζονται επικίνδυνα φάρμακα
Μετανάστες
«Στοιχεία» σκοπιμότητας
Εξι στα 10 παιδιά που γεννήθηκαν εδώ νιώθουν Ελληνες
Άλλες ειδήσεις
Εδρα UNESCO στον Μυστρά