Έντυπη Έκδοση

Μια ταινία στον αέρα

«Αν μπορέσουμε να δείξουμε τον κόσμο ομορφότερο, ίσως καταφέρουμε να τον βελτιώσουμε», έχει πει ο Βιμ Βέντερς. Φαίνεται πως τα λόγια αυτά, ο Λικ Μπεσόν και ο Ιαν Αρτού-Μπερτράν, πρόεδρος της περιβαλλοντικής οργάνωσης GoodPlanet, τα πήραν τοις μετρητοίς.

Στο ντοκιμαντέρ-υπερπαραγωγή τους «Home», την πρώτη ταινία που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου με εναέρια πλάνα, μας παρουσιάζουν τη Γη όπως δεν την έχουμε ξαναδεί, προτρέποντάς μας να τη σώσουμε. Το αποτέλεσμα θα το δούμε ταυτόχρονα σε όλον τον πλανήτη στις 5 Ιουνίου: η ταινία θα προβληθεί στους κινηματογράφους, το Ιντερνετ και την τηλεόραση (Σκάι) και θα υπάρχει και σε DVD.

Ο Λικ Μπεσόν («Απέραντο γαλάζιο») ανέλαβε την παραγωγή, ο Ιαν Αρτού-Μπερτράν (πρεσβευτής καλής θέλησης των Ηνωμένων Εθνών) τη σκηνοθεσία και ο Ζαν ντε Τρεγκομέν («Ταξιδιάρικα πουλιά») την απαιτητική φωτογραφία της ταινίας, για την οποία τρία κινηματογραφικά συνεργεία εργάζονταν για 217 ημέρες σε 54 χώρες. Γκλεν Κλόουζ, Μιχαήλ Γκορμπατσόφ και Σάλμα Χάγεκ δάνεισαν τις φωνές τους στην αγγλική, ρωσική και ισπανική βερσιόν, ενώ τη μουσική έγραψε ο Γάλλος Αρμάν Αμάρ ενσωματώνοντας ρυθμούς από πολλές χώρες.

Τρεις στο ελικόπτερο

Η ταινία γυρίστηκε με ελικόπτερα. «Το πλήρωμα του ελικοπτέρου», εξηγεί ο σκηνοθέτης, «περιορίστηκε στον πιλότο, τον οπερατέρ και τον μηχανικό εικόνας. Δουλέψαμε με την πρωτοποριακή κάμερα Cineflex HD, που μπορεί να υπερβεί προβλήματα σταθερότητας και δονήσεων».

Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν ο περιορισμός στον χρόνο πτήσης, καθώς η ποσότητα καυσίμων που παίρνει το ελικόπτερο αρκεί μόνο για δυόμισι ώρες πτήσης. Αυτό σήμαινε πως, όταν τραβούσαν πλάνα μακριά από τους σταθμούς ανεφοδιασμού, τους έμεναν μόλις 30 λεπτά αξιοποιήσιμου χρόνου γυρισμάτων.

Υπήρχαν και γραφειοκρατικά προβλήματα. Στην Ινδία έπρεπε να κάνουν αίτηση στα υπουργεία Αμυνας και Εξωτερικών, στην πρεσβεία, στον στρατό και στην αεροπορία, να δώσουν τις ακριβείς συντεταγμένες των γυρισμάτων και να κάνουν γύρισμα υπό αυστηρή παρακολούθηση. Αυτές οι προφυλάξεις οφείλονταν στις εξαιρετικές δυνατότητες μεγέθυνσης και εστίασης της Cineflex που την καθιστούν την πλέον αποτελεσματική κατασκοπευτική κάμερα.

Η χρήση ελικοπτέρου, λέει ο Ιαν Αρτού-Μπερτράν, υπαγόρευσε σε μεγάλο βαθμό και το ρυθμό της ταινίας. «Τεχνικοί περιορισμοί που προέκυψαν από το βάρος του ελικοπτέρου και την κάμερα, μας ανάγκασαν να γυρίσουμε αρκετές σκηνές σε αργή κίνηση. Ετσι, η ταινία προάγει το στοχασμό».

Η ιδέα τού ήρθε όταν προσκάλεσε τον Αλ Γκορ να παρουσιάσει την ταινία του «An Inconvenient Truth» στη γαλλική Βουλή. «Τότε κατάλαβα πόσο μεγάλη επίδραση μπορεί να έχει μια ταινία. Κάποιοι είχαν δακρύσει».

Εργάστηκε βασισμένος στο ένστικτό του. «Οταν σου έχουν εμπιστευτεί τόσο πολλά χρήματα, το στρες είναι πολύ μεγάλο. Πόσω μάλλον όταν δουλεύαμε μόνο με μια σύνοψη της μιας σελίδας».

Ο ίδιος είχε την ιδέα της ταυτόχρονης διανομής σε όλα τα μέσα.

«Μου ήρθε όταν έμαθα πως στην τηλεόραση το "Home" θα προβαλλόταν δύο χρονια μετά την κινηματογραφική του πρεμιέρα! Ετσι, μίλησα με τον Λικ Μπεσόν και του πρότεινα να τη διανείμουμε δωρεάν. Αδύνατον! μου είπε. Αλλά στη συνεχεια τον γοήτευσε η προοπτική μιας ταινίας που θα μπορούσε να θεαθεί παντού στον κόσμο την ίδια μέρα».

«Η ταινία», υπογραμμίζει, «έχει ένα ξεκάθαρο μήνυμα: ότι ο αντίκτυπός μας στη Γη υπερβαίνει τις αντοχές της. Από τον ουρανό είναι εύκολο να εντοπίσει κάποιος τις πληγές της».*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ)
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη
Η επιστροφή της Ρ.J. Harvey
Απαιτήσεις καλλιτεχνών
Ζήτα μου ό,τι θες
Ντοκιμαντέρ «Home»
Μια ταινία στον αέρα
Συνέντευξη: Τζέιν Κάμπιον
«Να σκηνοθετείς είναι σαν να υπηρετείς»
Αρχαίο δράμα
Δελφοί: η εικόνα του ξένου
Βιβλίο
Η πρόοδος ως πλιάτσικο
Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης
Με επίκεντρο την Ιστορία
Θέατρο
Η σεζόν φεύγει, οι νέοι έρχονται
Κινηματογράφος
Αφροδίτη από τα Σκόπια
Κόμικς
Ολα τα κόμικς του προέδρου
Εθνικισμός για γέλια
Μπιενάλε Βενετίας
Στα κανάλια της τέχνης
Οι «Tango passion» στην Αθήνα
Πάθος για τάνγκο
Συνέντευξη: Γιαν Φαμπρ
«Δεν προκαλώ. Εξερευνώ»
Συνέντευξη: Γκίλιαν Φλιν
Η συγγραφέας που τρόμαξε τον Στέφεν Κινγκ
Συνέντευξη: Νίκολας Καζάν
Καζάν ο νεότερος
Συνέντευξη: Ρομέο Καστελούτσι
«Πάντως, δεν θα έχουμε βεγγαλικά»
Συνέντευξη: Φράνσις Φορντ Κόπολα
«Μέχρι τα 50 ήμουν σκλάβος των στούντιο»
Τζέιν Φόντα
«Οι αποτυχίες μας λυτρώνουν»
Χάουαρντ Ζιν
Ζιν επικινδύνως