Έντυπη Έκδοση

Τσίρκο με DNA του Σαρλό

«Δίνη σουρεαλιστικών μεταμορφώσεων». Ή πώς η υψηλή τέχνη της ψευδαίσθησης συνδυάζεται με χιούμορ και στοιχεία που παραπέμπουν σε κλόουν, ταχυδακτυλουργούς και μάγους, στο μαύρο θεάτρο της Πράγας, στις πρώτες και κλασικές πια ταινίες της Ντίσνεϊ, στον Μάγο του Οζ, στην Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων και συνδέονται άμεσα με τον Σαρλό.

Το «Αόρατο Τσίρκο» «κλέβει» μερικά κλασικά ταχυδακτυλουργικά κόλπα, όπως αυτό στο οποίο ο Ζαν Μπατίστ Τιερέ «κόβει» τη Βικτόρια Τσάπλιν Το «Αόρατο Τσίρκο» «κλέβει» μερικά κλασικά ταχυδακτυλουργικά κόλπα, όπως αυτό στο οποίο ο Ζαν Μπατίστ Τιερέ «κόβει» τη Βικτόρια Τσάπλιν Αλλωστε, το «Αόρατο Τσίρκο», που εγκαθίσταται για ένα τετραήμερο (από σήμερα μέχρι και την Κυριακή) στην Πειραιώς 260 και ο διμελής περιοδεύων θίασός του, έχει στο DNA του πολλά από τον Τσάρλι Τσάπλιν κι αρκετά από τον Ευγένιο Ο' Νιλ.

Γεννημένη στην Καλιφόρνια το 1951, η Βικτόρια Τσάπλιν είναι το τέταρτο από τα 8 παιδιά του Τσάρλι και της Ούνα Τσάπλιν -Ο' Νιλ. Είναι επίσης εγγονή του μεγάλου Αμερικανού δραματουργού και νομπελίστα Ευγένιου Ο' Νιλ και συνδημιουργός μαζί με τον άντρα της Ζαν-Μπατίστ Τιερέ του Cirque Bonjour, που μετονομάστηκε σε Cirque Imaginaire («Φανταστικό Τσίρκο») και καταχωρίστηκε ως Cirque Invisible. Την τελευταία κι οριστική του ονομασία την οφείλει σε μια περιοδεία στην Ιταλία. Το θέατρο μιας πόλης του ιταλικού Βορρά έκρυβε μια έκπληξη δυσάρεστη: αν και η παράστασή τους μέχρι τότε είχε συναντήσει μόνο ενθουσιώδεις θεατές, σ' αυτή την περίπτωση μπήκαν σε έναν ολότελα άδειο χώρο. Μέχρι να διευκρινιστεί ότι οι διοργανωτές είχαν κάνει λάθος στις ημερομηνίες, ο Τιερέ είχε εξασκήσει το χιούμορ του: «Μπροστά σε ένα Αόρατο Κοινό, παράσταση μπορεί να δώσει μόνον ένα Αόρατο Τσίρκο», παρατήρησε.

Ο άνθρωπος που προοριζόταν να γίνει ξυλουργός, αλλά μετά τη σχετική μαθητεία του ντεμπουτάρισε στον κόσμο του θεάματος το 1963 ως ηθοποιός στην ταινία «Muriel ou le temps d'un retour» του Αλέν Ρενέ, για να στραφεί γρήγορα στο καμπαρέ και στην τέχνη των κλόουν, είναι γνωστός και για το χιούμορ του και για την ικανότητά του να εξασκεί τη φαντασία του ακόμα κι όταν το «πεδίο» ανήκει στην πεζή καθημερινότητα.

Εξόργισε τον Τσάπλιν

Στο βλέμμα, στο «νεύρο», στη σουρεαλιστική διάθεση, η Βικτόρια Τσάπλιν μοιάζει σίγουρα στον πατέρα της... Στο βλέμμα, στο «νεύρο», στη σουρεαλιστική διάθεση, η Βικτόρια Τσάπλιν μοιάζει σίγουρα στον πατέρα της... Η Βικτόρια ερωτεύτηκε τον Ζαν-Μπατίστ Τιερέ όταν ήταν μόλις 18 ετών και παντρεύτηκαν λίγο αργότερα, επισείοντας την μήνιν του Τσάρλι Τσάπλιν. Μ' ένα παράδοξο τρόπο, η ιστορία απλώς επαναλήφθηκε. Είναι γνωστό ότι ο Τσάπλιν παντρεύτηκε την Ούνα όταν εκείνη ήταν 18 ετών. Ο Ευγένιος Ο' Νιλ αποκλήρωσε την κόρη του και δεν δέχτηκε να την ξαναδεί μέχρι το τέλος της ζωής του.

Ο Τσάρλι Τσάπλιν δεν έφτασε στο ίδιο σημείο. Αλλά εξοργίστηκε με τον έρωτα της κόρης του, που επιπλέον τον ανάγκασε να ακυρώσει τα γυρίσματα μιας ταινίας, με τίτλο «The Freak». Στα 18 της η Βικτόρια, γνήσιο τέκνο Τσάπλιν, ήταν μια πορσελάνινη μινιατούρα με μακριά μαύρα μαλλιά και γαλάζια μάτια. Είχε ήδη λάβει μέρος στην ταινία του πατέρα της «Η Κόμισσα από το Χονγκ Κονγκ» (1967) και στην ελβετική κωμόπολη Βεβέ, όπου είχαν εγκατασταθεί οι δικοί της διαφεύγοντας από την Αμερική του μακαρθισμού, εξαντλούσε την καλλιτεχνική της ενέργεια σε μαθήματα χορού. Ο πατέρας της την προετοίμαζε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην επόμενη ταινία του, όταν η Βικτόρια δίνοντας συνέντευξη σε ένα περιοδικό εξομολογήθηκε ότι το όνειρό της είναι να γίνει κλόουν σε τσίρκο. Ο Τιερέ διάβασε τη συνέντευξη, είδε τη φωτογραφία της και της έγραψε, προσκαλώντας την να συμμετάσχει στο νέο είδος τσίρκου που ετοίμαζε. Εκείνη ανταποκρίθηκε, συνάντησε τον Ζαν Μπατίστ στη Λοζάνη κρυφά από τους γονείς της κι έτσι... δεν γυρίστηκε ποτέ το «Freak».

Γεννήθηκε όμως το Cirque Imaginaire και σχεδόν ταυτόχρονα τα παιδιά του ζεύγους Τσάπλιν-Τιερέ: ο Τζέιμς, σήμερα συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιός και η Ορελί. Συμμετείχαν στις παραστάσεις των γονιών τους, «επιφορτισμένοι» ήδη στα 4 τους να περπατούν μέσα σε μία μεγάλη βαλίτσα, που φαινόταν να κινείται μόνη της στη σκηνή.

Η...αυτοκινούμενη βαλίτσα δεν είναι τίποτα μπροστά στο μαγικό θέαμα που υπόσχεται το «Αόρατο Τσίρκο»: κουρέλια που μεταμορφώνονται σε φίδια, ανθρωπόμορφες επιγονατίδες που αρχίζουν να τραγουδούν όπερα, παράξενοι ποδηλάτες και εκπαιδευμένα ζώα σε μια καθ' όλα χειροποίητη παράσταση. Με μόνη εξαίρεση τα κοστούμια: αν και στις πρώτες παραστάσεις το ενδυματολογικό μέρος ήταν δουλειά της Βικτόρια, τώρα πια τα θεαματικά και απολύτως εικαστικά κοστούμια είναι της Βερονίκ Λαμπέρ Γκραν και της Ροξάν Γκραλιέν. Και ο ήχος είναι του Νασέρ Χαμαντί.

Επί σκηνής η υπόθεση ανήκει αποκλειστικά στο ζευγάρι. Οπως επισημαίνει η Εμιλι Γκριν του «Ιντεπέντεντ», εκείνη είναι «μια τυπική Τσάπλιν καλλονή. Τα χαρισματικά ακροβατικά της έρχονται σε αντίθεση με τις σκαμπρόζικες φάρσες του συζύγου της». Καθένας τους δουλεύει όμως το δικό του μέρος μόνος του και ύστερα μαζί το κεντούν σε μια ενιαία παράσταση που παίζει με τη φαντασία, το σουρεαλισμό και το κατ' εξοχήν ταχυδακτυλουργικό ατού: την οπτική «απάτη», που εν προκειμένω μοιάζει μ' ένα μαγικό, εικαστικό, μουσικό παραμύθι.

**Εισιτήρια στα ταμεία του Φεστιβάλ Αθηνών (Πανεπιστημίου 39 - εντός στοάς Πεσμαζόγλου ή στο τηλέφωνο 210-3272000) και στοιχίζουν 30 ευρώ, 20 (μειωμένο) και 15 (φοιτητικό).

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
«Αόρατο Τσίρκο»
Τσίρκο με DNA του Σαρλό
Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου
Το Μουσείο Ηρακλείου έμεινε από... ΥΠΠΟ
Θέατρο
Ο Χατζάκης πήρε το ΚΘΒΕ
Μουσική
Μουσικές δωματίου στον «Παρνασσό»
Νανουρίσματα υψηλής τέχνης
Θόρυβος από τις στάχτες του ποστ πανκ
Latin magic Santana
Συνέντευξη Αλέξανδρος Τομπάζης
Η αρχιτεκτονική θέλει χέρι και χαρτί
Συνέντευξη Ερβέ Ιμπέρ
Η έλλειψη είναι ο κινητήρας της επιθυμίας
Συνέντευξη Ντέιβιντ Οουεν
Μόνο πανευρωπαϊκή συμφωνία θα φέρει πίσω τα Μάρμαρα
Τηλεόραση
Οδηγία για τη γλώσσα
Εδωσε την αληθινή εικόνα της Αιγύπτου
Αφήστε την πόλη για το περιβόλι
Φεστιβάλ Κινηματογράφου
Ελληνική νουβέλ-βαγκ στις «Νύχτες πρεμιέρας»
Άλλες ειδήσεις
Καμία «σκούπα» από το Remap 2
Το UFO παίρνει άριστα