Έντυπη Έκδοση

Πικρή σάτιρα για το μέλλον της λογοτεχνίας

Ποιο είναι, αλήθεια, το μέλλον της λογοτεχνίας στο νέο τεχνολογικό κόσμο; Μήπως εκτός από το τέλος των μεγάλων αφηγήσεων έχει έρθει και το τέλος της λογοτεχνίας, και η νέα πραγματικότητα απεικονίζεται στα σύντομα κείμενα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης;

Χάουαρντ Τζέικομπσον Χάουαρντ Τζέικομπσον Αυτό το θέμα φαίνεται να απασχολεί τον Χάουαρντ Τζέικομπσον (Howard Jacobson) στο τελευταίο του μυθιστόρημα με τίτλο «Αστική ζωολογία», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός σε μετάφραση Γ.- Ι. Μπαμπασάκη. Και το πραγματεύεται με πάθος, γνώση και κυρίως χιούμορ. Ενα δηλητηριώδες βρετανικό χιούμορ στα όρια του κυνισμού.

Ο ήρωάς του Γκάι Εϊμπλμαν, ένας συγγραφέας σε δημιουργικό αδιέξοδο, είναι εγκλωβισμένος σε ένα γάμο όπου η γυναίκα του τον αμφισβητεί και ο ίδιος βυθίζεται σε ερωτικές φαντασιώσεις με τη νεάζουσα (!) πεθερά του, καθώς αδυνατεί να ολοκληρώσει το καινούργιο του βιβλίο, περιδιαβαίνει και σχολιάζει τα τεκταινόμενα στο βρετανικό λογοτεχνικό και εκδοτικό χώρο.

Τίποτα δεν του ξεφεύγει: οι επαγγελματικές του σχέσεις με τον ατζέντη, τον εκδότη του και τους συναδέλφους του, οι βιβλιοπαρουσιάσεις με τις αναγκαίες δημόσιες σχέσεις, οι λέσχες ανάγνωσης, η γυναικεία (παρα)λογοτεχνία, τα επιτυχημένα σκανδιναβικά αστυνομικά, οι προσφορές στις τιμές που υποβιβάζουν την πνευματική δημιουργία σε εμπόρευμα.

Συν τοις άλλοις, οι αναγνώστες είναι πλέον είδος εν ανεπαρκεία, συνήθως συνταξιούχοι ή ανέραστες γεροντοκόρες, οι νέοι επικοινωνούν μόνο με μηνύματα στα κινητά ή ακατανόητα σχόλια στο Facebook ή στο Twitter. Πλήρης απελπισία!

Ο Τζέικομπσον περιγράφει το νέο θαυμαστό λογοτεχνικό κόσμο, όπου κυριαρχούν τα εύπεπτα ευπώλητα συμπιλήματα, η φλυαρία βαπτίζεται στοχασμός, η γνώση υποκαθίσταται από άχρηστες πληροφορίες, η ποίηση εξοβελίζεται. Είναι ένας κόσμος που γνωρίζει πολύ καλά και, παρά την ανατρεπτική γραφή του με τα συνεχή λογοπαίγνια, η αγωνία του είναι πρόδηλη. Αλλωστε, με τις επαναλαμβανόμενες αναφορές στους αγαπημένους του βλάσφημους συγγραφείς, από τον Χένρι Μίλερ και τον Ντ. Χ. Λόρενς, έως τον Σελίν και τον Ζενέ, δείχνει να μην πιστεύει ότι έχει φθάσει το επαπειλούμενο τέλος.

Ομως επεκτείνεται υπερβολικά, και το ενδιαφέρον του αναγνώστη εξαντλείται στη χιουμοριστική και ευφάνταστη καταγραφή επεισοδίων του εκδοτικού χώρου. Αυτή η έλλειψη πλοκής συνιστά και τη μεγαλύτερη αδυναμία του μυθιστορήματός του. Οταν το 2010 τιμήθηκε με το βραβείο Booker για την «Περίπτωση Φίνκλερ», κάποιοι υποστήριξαν ότι πρόκειται για ένα παραγνωρισμένο συγγραφέα, αλλά μάλλον δεν δικαιώνονται από το τελευταίο αυτό βιβλίο του.

Εκτός από τις υποσημειώσεις με τις αναφορές στις σεξπιρικές τραγωδίες, ένα επίμετρο θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο για τον αναγνώστη. Το βιβλίο είναι πολύ βρετανικό και είναι αδύνατον να γνωρίζουν όλοι, π.χ., ότι το Foyles είναι κεντρικό βιβλιοπωλείο του Λονδίνου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Βιβλίο
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Βιβλίο
Το λάθος αστέρι
Με μαύρο και πνευματώδες χιούμορ
Δεν ωραιοποιεί τα βάσανα των ηρώων του
Το μαύρο διαμάντι της παγκόσμιας λογοτεχνίας
«Ισορροπώ μεταξύ αυτοβιογραφίας και επινόησης»
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνεντεύξεις
«Η τέχνη είναι γεμάτη υποκρισία και σνομπισμό»
Μυθιστορήματα
Λολίτα γένους αρσενικού
Αρχαιολογικοί χώροι
Στέρεψε από νερό αλλά αναβλύζει Ιστορία
Σινεμά
Ο έρωτας δεν έχει φύλο
Γκέι, οι μεγάλες ερωτικές ιστορίες
Βιβλίο
Το λάθος αστέρι
Με μαύρο και πνευματώδες χιούμορ
Δεν ωραιοποιεί τα βάσανα των ηρώων του
Το μαύρο διαμάντι της παγκόσμιας λογοτεχνίας
Πικρή σάτιρα για το μέλλον της λογοτεχνίας
«Ισορροπώ μεταξύ αυτοβιογραφίας και επινόησης»
Υγεία
Η μελαγχολία μετά τις διακοπές
Εξαντλημένοι οι νέοι μπαμπάδες, ακόμη και για σεξ
Σήμα κινδύνου ο προδιαβήτης
Στη Θεσσαλονίκη το «Διαβητικό Χωριό»
Οταν το μέγεθος μετράει
Ενας διάλογος για τα ψυχιατρικά φάρμακα
Χτυπήστε τον πόνο με βότανα!
Οταν η καριέρα «τρώει» το θηλασμό!
Ρόδι: το ελιξίριο της νεότητας