Έντυπη Έκδοση

Τρία τυχερά γουρουνάκια

Ακόμα και αν τυχόν δεν το γνωρίζετε, ο Νίκος Κυπουργός (γεν.1952) είναι ένας από τους αγαπημένους σας συνθέτες. Εχει γράψει τραγούδια για τη «Λιλιπούπολη», μουσική για το θέατρο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση - μια προσωπική προτίμηση: τα «Ψάθινα καπέλα» (1995), και πολλά άλλα έργα. Τη μουσική του χαρακτηρίζει η σαγηνευτική γραφή με την ανάλαφρη μελωδικότητα, που σίγουρα αναγνωρίζεται ως οικεία από όποιον την ακούσει.

Από την όπερα «Προσοχή! Ο πρίγκιπας λερώνει» Από την όπερα «Προσοχή! Ο πρίγκιπας λερώνει» Οι αρετές αυτές δεν λείπουν και από την όπερα και για παιδιά «Προσοχή! Ο πρίγκιπας λερώνει», την οποία παρήγγειλε η Εθνική Λυρική Σκηνή και παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο θέατρο «Ολύμπια» στις 9 Νοεμβρίου το Σαββατόβραδο. Εμείς πάντως προτιμήσαμε να παρακολουθήσουμε μια πρωινή παράσταση για σχολεία, την Τετάρτη 13 του μηνός.

Το έργο είναι μια μονόπρακτη κωμική όπερα, διάρκειας περίπου μιας ώρας, βασισμένη στο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν «Ο πρίγκιπας χοιροβοσκός», σε κείμενο του Θωμά Μοσχόπουλου, ο οποίος ανέλαβε και τη σκηνοθεσία.

Ο πρίγκιπας είναι ερωτευμένος με μια πριγκίπισσα, την οποία όμως ελάχιστα γνωρίζει. Για να την κερδίσει, της στέλνει τα πιο πολύτιμα δώρα του βασιλείου του, ένα τριαντάφυλλο και ένα αηδόνι. Εκείνη όμως τα περιφρονεί, γιατί έχει μεγαλώσει απομονωμένη στο ανάκτορο και παίζει μόνο με μηχανικά παιχνίδια. Ο πληγωμένος πρίγκιπας αποφασίζει μολαταύτα να την κερδίσει. Καταφέρνει να προσληφθεί incognito ως χοιροβοσκός και να κάνει τα γουρουνάκια συμμάχους. Κατασκευάζει ευφάνταστα παιχνίδια, για τα οποία η πριγκίπισσα είναι πρόθυμη να πέσει ακόμα και στη λάσπη των γουρουνιών. Ομως πια ο πρίγκιπας καταλαβαίνει ότι η πριγκίπισσα δεν αγαπά τον ίδιο, αλλά τα παιχνίδια του. Μόνο η μικρή ακόλουθος είχε αντιληφθεί την ευαίσθητη καλοσύνη του πρίγκιπα, και τελικά τον ακολουθεί πίσω στο βασίλειό του. Διωγμένη από το βασιλιά πατέρα της για την ανάρμοστη συμπεριφορά της, η πριγκίπισσα και οι φίλες της φιλάνε με πάθος τα γουρούνια ελπίζοντας ότι και αυτά θα μεταμορφωθούν τελικά σε πρίγκιπες. Ή μήπως και τα γουρούνια φιλάνε ωραία;

Το κείμενο είναι καλογραμμένο, αστείο και εύληπτο, με τις φράσεις κάθε προσώπου προσαρμοσμένες στο σκηνικό χαρακτήρα του. Η σκηνοθεσία του συγγραφέα ήταν... πιστή στις προθέσεις του. Στηρίχθηκε κυρίως στην αντίθεση ανάμεσα στο «μέσα», τον αποστειρωμένο χώρο του ανακτόρου, και το «έξω», το ζωηρό χοιροστάσιο, καθώς και στο πέρασμα από τον ένα χώρο στον άλλο. Σκηνογραφικά οι δύο χώροι αποδόθηκαν με απλά μέσα από την Ευαγγελία Θεριανού: το ανάκτορο προσδιορίστηκε στα δεξιά από τις ακμές ενός λευκού κύβου, ενώ ένα σωρός καφετιά σακιά στα αριστερά ήταν η λάσπη για τις βουτιές των γουρουνιών. Τα ενδύματα της Κλερ Μπρέσγουελ έμοιαζαν να ζωντανεύουν την εικονογράφηση παιδικού βιβλίου, ενώ πετυχημένοι ήταν και οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου και η κινησιολογία της Ξένιας Θεμελή. Ειρήσθω εν παρόδω ότι ο λευκός κύβος αυτή τη στιγμή είναι πανευρωπαϊκή τάση στη σκηνογραφία όπερας: στη φετινή καλλιτεχνική περίοδο εμφανίζεται ένας ημιδιαφανής στον «Πάρσιφαλ» της Βασιλικής Οπερας στο Λονδίνο και ένας συμπαγής στον «Δον Κάρλο» της Γερμανικής Οπερας στο Βερολίνο.

Η ευχάριστη μουσική, η οποία ενάλλασσε τακτικά το τραγούδι με τη μουσική απαγγελία, είχε προφανείς εκλεκτικές συγγένειες με γνωστά κομμάτια, ακόμα και παλαιότερα του ίδιου του συνθέτη. Ξεχωριστή ήταν η σκηνή της μουσικής ροκάνας με την παράθεση και ανάπλαση γνωστών θεμάτων, που δίδασκε στους μικρούς ακροατές βασικές μελωδίες της κλασικής μουσικής, καταλήγοντας σε μία ευφάνταστη μίξη του «Καλπασμού των Βαλκυριών» του Βάγκνερ με το «Μπολερό» του Ραβέλ, μια σπάνια στιγμή μουσικού χιούμορ.

Ωραία απέδωσαν τους ρόλους τους όλοι οι συντελεστές: Νίκος Στεφάνου (Πρίγκιπας), Μαριάννα Μανσόλα (Πριγκίπισσα), Κωστής Ρασιδάκης (Βασιλιάς), Θεοδώρα Μπάκα (Ακόλουθος), Νίκη Χαζιράκη και Μαριλένα Στριφτόμπολα (Αυλικοί), και φυσικά οι Μανώλης Λορέντζος, Αρκάδιος Ρακόπουλος και Βασίλης Κωστόπουλος (Τρία γουρουνάκια), ενώ την Ορχήστρα της Παιδικής Σκηνής της ΕΛΣ διηύθυνε ο Νίκος Βασιλείου.

Μία άρτια παράσταση, για την οποία οι αρμόδιοι κριτές ήδη απεφάνθησαν: μία αίθουσα γεμάτη παιδάκια, μαζί και παιδιά με ειδικές ανάγκες, παρακολούθησαν πραγματικά συναρπασμένα και καταχειροκρότησαν ένα θέαμα που με τρόπο ευχάριστο προσέφερε προβληματισμό και μουσική καλλιέργεια.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Οπερα
Θέατρο
Εθνική Λυρική Σκηνή
Παραστάσεις
Παιδί
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Οι Beatles ξανά στον αέρα
Μουσική
Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
26ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού κινηματογράφου
Σινεμά
Σινεμα
Πήγα Cinema
Εικαστικά
Εικαστικά
Θέατρο
Θέατρο
Αφιέρωμα
Ο μαέστρος με τα γυμνά χέρια
Εκθέσεις
Αχ, Βαλεντίνα...
Εθνική Λυρική Σκηνή
Τρία τυχερά γουρουνάκια