Έντυπη Έκδοση

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΑΓΡΟΤΙΚΑ-ΓΕΩΡΓΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ, ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΔΙΑΣΩΖΟΥΝ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η κρίση χτυπά λιγότερο την Κρήτη

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, πρωτογενής τομέας και καινοτόμες- εξωστρεφείς επιχειρήσεις διασώζουν την τοπική οικονομία της μεγαλονήσου, φέρνοντας την Κρήτη σε πλεονεκτικότερη θέση σε σχέση με τις αστικές περιφέρειες Αθηνών, Θεσσαλονίκης αλλά και πολλές περιοχές της χώρας.

Σύμφωνα με μελέτη, που εκπονήθηκε (και παρουσιάστηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο Επιμελητήριο Κρήτης), προκύπτει πως σε σύνολο 841 ανώνυμων εταιρειών, με έδρα το νησί, καταγράφονται ζημιές 143 εκατ. ευρώ. Ωστόσο οι αναλυτές Μαν. Δαμιανάκης και Ιωάννης Χατζηεμμανουήλ εκτιμούν πως γεωργία, κτηνοτροφία και τουρισμός απορροφούν σε μεγάλο βαθμό τους κραδασμούς που προκαλεί η κρίση στην ελληνική οικονομία τα τελευταία έξι χρόνια.

Το γενικό συμπέρασμα είναι πως η έντονη ύφεση, με όλα τα χαρακτηριστικά της εθνικής οικονομίας, επηρέασε αρνητικά τις εταιρείες σε όλα τα βασικά χρηματοοικονομικά μεγέθη, όμως συγκριτικά σε μικρότερο βαθμό από την υπόλοιπη Ελλάδα.

Τουρισμός, γεωργική παραγωγή και υψηλά αποθέματα ρευστότητας (ιδιαίτερα της μεσαίας τάξης από τα προηγούμενα «καλά» χρόνια) λειτουργούν σαν «μαξιλάρι» και στους τέσσερις νομούς.

Σχετικά με τα κέρδη προ αποσβέσεων και φόρων σημαντική ήταν η επιδείνωση, από μέσο ρυθμό ετήσιας αύξησης 7% την προηγούμενη πενταετία (2003-2007), κατά την εξεταζόμενη περίοδο από 241,1 εκατομμύρια ευρώ το 2008 είχαμε 85,6 εκατ. ευρώ το 2012, δηλαδή μείωση 65%. Χωρίς τα στοιχεία των δύο ναυτιλιακών εταιρειών Μινωικές και ΑΝΕΚ, η μείωση περιορίζεται σε 28%.

Τουρισμός και διατροφή

Το «ισχυρό όπλο» της οικονομίας της μεγαλονήσου είναι -προφανώς- ο τουρισμός, ωστόσο σε συγκριτικό πλεονέκτημα αναδεικνύεται ο πρωτογενής τομέας, η τοπική παραγωγή που συνδυάζεται με τη μεθοδική προώθηση σε ξένες αγορές της λεγόμενης «υγιεινής κρητικής διατροφής».

Παραγωγή και προβολή αγροτικών-γεωργικών προϊόντων, παρασκευή τοπικών σημάτων, ιδιοσκευασμάτων (π.χ. κρητικά παξιμάδια), οπωροκηπευτικά κ.λπ. φέρνουν την Κρήτη στην ίδια θέση με τη Θεσσαλία, που επίσης είναι δυνατή σε αυτόν τον τομέα.

Η Κρήτη, όπως και τα Δωδεκάνησα (κυρίως η Ρόδος) έχουν τη μεγαλύτερη τουριστική περίοδο στη χώρα (με δύο μήνες περισσότερους απ' ό,τι η χώρα). Φαίνεται επίσης πως η ανάπτυξη της γεωργίας και της κτηνοτροφίας σε συνδυασμό με την επιστροφή αρκετών νέων ανθρώπων στον τόπο τους δίνει «ανάσες» στις τοπικές κοινωνίες.

Η ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα συμπαρασύρει θετικά δραστηριότητες του δευτερογενούς, ενώ συμβάλλει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στους τομείς αποθήκευσης-διαμετακόμισης, στις μεταφορές, στην προώθηση νέων προϊόντων.

Σε αντίθεση, ο τομέας των κατασκευών και της ακίνητης περιουσίας επηρεάστηκε δραματικά. Η πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα, η έλλειψη χρηματοδότησης από τις τράπεζες και η φορολογική επιβάρυνση μείωσαν δραματικά τις αγοραπωλησίες ακινήτων.

Ειδικά στην Κρήτη η αγορά εξοχικής κατοικίας από αλλοδαπούς, που αποτελούσε δυναμικό τομέα ανάπτυξης, σχεδόν μηδενίστηκε λόγω του κινδύνου πτώχευσης της χώρας και αδυναμίας χρηματοδότησης των υποψήφιων αγοραστών. Υπήρξε μείωση του κύκλου εργασιών κατά 47,6%, δηλαδή από 250,8 εκατ. ευρώ σε 131,5 εκατ. ευρώ.

Δείτε στο pfd: http://s.enet.gr/resources/article-files/kyr_2411_025_cmyk.pdf

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Τουρισμός
Καινοτομίες/Ιδέες
Ερευνες & μελέτες
Κρήτη
Σχετικά αρχεία
kyr_2411_025_cmyk - 1.11 MB
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Αερομεταφορές
Οι Ελληνες δεν πετάνε πια...
Η ιδιωτικοποίηση φέρνει αυξήσεις στα αεροπορικά εισιτήρια
Αγροτικά θέματα
Η Ε.Ε. πολεμά το αβγοτάραχο
Μελεκούνι, ένα αρχαίο ελληνικό σνακ
Κυριάρχησαν οι Κρητών γεύσεις
Ελληνική Εταιρεία Logistics
Πώς η Ελλάδα θα εκμεταλλευτεί τα διερχόμενα φορτία της Cosco
Κρήτη
Η κρίση χτυπά λιγότερο την Κρήτη
Λιμάνια
Ελκυστικός εμπορευματικός κόμβος η Ελλάδα
Επενδύσεις
Επενδύσεις δεν έρχονται και οι εξαγορές δεν είναι επενδύσεις