Έντυπη Έκδοση

ΤΑ ΑΚΡΙΒΑ ΝΑΥΛΑ ΜΕΙΩΣΑΝ 28% ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΜΕΣΑ ΣΕ 4 ΧΡΟΝΙΑ

Οι Ελληνες δεν πετάνε πια...

«Φταίνε το ακριβό πετρέλαιο και οι χρεώσεις του αεροδρομίου»,λένε οι εταιρείες

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ δεν πετούν πια. Οι λόγοι προφανείς: η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης, σε συνδυασμό με τη διατήρηση των εισιτηρίων σε υψηλά επίπεδα, επέφερε δραστική μείωση των αεροπορικών μετακινήσεων.

Η κίνηση εσωτερικού συρρικνώθηκε κατά 27,9% από το 2009. Αντίθετα, ανοδική πορεία διατηρεί η κίνηση εξωτερικού, η οποία αυξήθηκε 9%, καταμαρτυρώντας ότι ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας.

Ωστόσο, τα αεροπορικά εισιτήρια στο εσωτερικό δίκτυο, σύμφωνα με αναλυτές της εγχώριας αγοράς, παραμένουν στα ύψη και πολλές φορές είναι ακριβότερα σε σχέση με το εξωτερικό.

«Βολές» δέχεται τόσο ο όμιλος της Aegean Airlines (απέκτησε πρόσφατα την Olympic Air) όσο και ο αερολιμένας «Ελ. Βενιζέλος». Ο καθείς έχει τα επιχειρήματά του. Η μεν Aegean υποστηρίζει ότι ο μέσος ναύλος των εισιτηρίων εσωτερικού μειώνεται συνεχώς από το 2010, ο δε «Ελ. Βενιζέλος» ότι, με το πρόγραμμα κινήτρων που προσφέρει στις αεροπορικές εταιρείες, παρέχει καθαρές εκπτώσεις έως και 15 ευρώ στα εισιτήρια.

Από το καλοκαίρι του 2010, οπότε και διεξήχθη ο τελευταίος επιτόπιος έλεγχος των Aegean Airlines και Olympic Air, έχει να επισκεφθεί εντεταλμένος υπάλληλος της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού τα γραφεία των δυο εταιρειών, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για το «μεγαλύτερο γάμο» της εγχώριας επιχειρηματικής σκηνής.

Αντιδράσεις από τοπικούς φορείς

Το «πάρε-δώσε» των δρομολογίων των αεροπορικών Aegean και Olympic, αλλά και τα ακριβά εισιτήρια εσωτερικού έχουν προκαλέσει αντιδράσεις, τόσο από τοπικούς φορείς και επιμελητήρια όσο και από κόμματα της Βουλής.

Σε ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή 13 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, σχετικά με τη διακοπή δρομολογίων της Olympic Air στη Θεσσαλονίκη, τη Ρόδο και το Ηράκλειο, απάντησαν το υπουργείο Μεταφορών και η Olympic Air.

Το υπουργείο Μεταφορών και ο υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης απάντησαν γενικόλογα («οι εταιρείες είναι ιδιωτικές, έχουν κάθε δικαίωμα να αναπροσαρμόζουν τις πτήσεις τους»), ενώ η Olympic Air απέδωσε τη διακοπή δρομολογίων στη μείωση της επιβατικής κίνησης. Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε η εταιρεία, «η οικονομική κρίση οδήγησε σε δραστική πτώση της επιβατικής κίνησης εσωτερικού και συγκεκριμένα στα εν λόγω δρομολόγια κατά 17%, την τελευταία τριετία, με συνολική απώλεια 37% για την Olympic Air».

Η «Ε» επικοινώνησε με την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία σημείωσε ότι «παρακολουθεί τις αναπροσαρμογές δρομολογίων και την τιμολογιακή πολιτική των δύο εταιρειών από το 2010», υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι έχει στείλει τη γνωμοδότησή της στην Ε.Ε., σχετικά με την εξαγορά της Ο.Α. από την Aegean. Ωστόσο, όπως παραδέχτηκαν στελέχη της, ο τελευταίος επιτόπιος έλεγχος των γραφείων των δύο εταιρειών διεξήχθη το... 2010.

Το θέμα ήρθε ξανά στην επικαιρότητα έπειτα από το μποϊκοτάζ που κήρυξε η Ενωση Καταναλωτών Χίου, εκφράζοντας την αντίθεσή της «στην απομόνωση και στη σχεδόν ληστρική πολιτική του μονοπωλίου της Olympic -όπως λένε-, που απαιτεί μισό μισθό για ένα ταξίδι στην Αθήνα, την ώρα που με το 1/3 των χρημάτων φτάνει κανείς σε ευρωπαϊκούς και όχι μόνο προορισμούς». Μάλιστα, όπως αναφέρουν, αποτελεί ρουτίνα για τους Χιώτες της Β. Αμερικής να φτάνουν στο νησί μέσω Κωνσταντινούπολης ή Σμύρνης.

Η περίπτωση της Χίου δεν είναι η μοναδική. Φωνές για ακριβά εισιτήρια υπάρχουν και σε άλλες περιοχές (π.χ. Ιωάννινα, Σάμος) και κυρίως σε πόλεις που εξυπηρετούνται είτε αποκλειστικά από την Aegean είτε μόνο από την Olympic.

Ελάχιστες οι φθηνές θέσεις

Ωστόσο, η Χίος έχει αναδείξει το θέμα. Μάλιστα, πριν η Ε.Ε. δώσει το «πράσινο φως» εξαγοράς της Ο.Α. από την Aegean, εκπρόσωποι του δήμου και επιμελητηρίων είχαν μεταβεί στις Βρυξέλλες και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε., εκφράζοντας σωρεία παραπόνων. Πέρα από τα ακριβά εισιτήρια, έχουν υπάρξει καταγγελίες (έφτασαν μέχρι τη Βουλή) ότι η Olympic «δεσμεύει» πολλές οικονομικές θέσεις, μέχρις ότου εξαντληθούν οι πρώτες θέσεις, οι οποίες είναι πιο ακριβές.

Οι καταγγελίες των κατοίκων της Χίου έφεραν στο προσκήνιο τη διαμόρφωση των τιμών στα αεροπορικά εισιτήρια. Η τελική τιμή ενός αεροπορικού εισιτηρίου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως τα τέλη χρήσης αεροδρομίου, το κόστος καυσίμων, το μισθολογικό κόστος, οι δαπάνες μίσθωσης αεροσκαφών κ.ά.

Ενδεικτικό είναι ότι, σε μια πτήση 100 θέσεων, δύναται να υπάρξουν 5-7 διαφορετικοί ναύλοι! Η διακύμανση των εισιτηρίων εξαρτάται κυρίως από το χρόνο κράτησης του εισιτηρίου, αλλά και τη μεταφορά αποσκευών (χειραποσκευή ή όχι), η οποία κρύβει «παγίδες», εάν ο επιβάτης δεν έχει μετρήσει το βάρος των αποσκευών του.

Πάντως, είναι κοινώς αποδεκτό ότι όσο πιο νωρίς γίνεται η κράτηση τόσο το καλύτερο. Οι αεροπορικές θεωρούν ότι για να κλείσει κάποιος εισιτήριο την τελευταία στιγμή, αυτό γίνεται για σπουδαίους λόγους, οπότε ο επιβάτης καλείται να πληρώσει το σχετικό τίμημα. Αναφορικά με τις προσφορές, ταξιδιωτικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι οι φθηνές θέσεις είναι ελάχιστες και δεν ξεπερνούν το 5-10% επί του συνόλου.

Το περιθώριο κέρδους των αεροπορικών είναι δύσκολο να εκτιμηθεί, καθώς εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η πληρότητα της πτήσης και η διακύμανση των τιμών. Γενικότερα, επιδίωξη κάθε αεροπορικής είναι πληρότητες άνω του 70-75%.

Σε εγχώριο επίπεδο, η Aegean Airlines υποστηρίζει ότι ο μέσος ναύλος στα δρομολόγια εσωτερικού, το 2009, έφτανε τα 60 ευρώ και το 2013 έπεσε κοντά στα 42 ευρώ, παρά την άνοδο της τιμής του πετρελαίου.

Σύμφωνα με ισχυρισμούς της Aegean, όπως αυτοί διατυπώθηκαν στη συνέντευξη Τύπου για την εξαγορά της Ο.Α., από τον αντιπρόεδρο Ευτύχη Βασιλάκη και το διευθύνοντα σύμβουλο Δημήτρη Γερογιάννη, ο χαμηλότερος ναύλος (χωρίς τους φόρους αεροδρομίων) σε διαδρομές, όπως Αθήνα - Θεσσαλονίκη και Αθήνα - Ρόδος φτάνει τα 12 ευρώ και ο υψηλότερος τα 125 ευρώ.

Αντίστοιχα, το φθηνότερο εισιτήριο της Olympic στο δρομολόγιο Αθήνα - Κέρκυρα φτάνει τα 29 ευρώ και το υψηλότερο τα 128 ευρώ, της Iberia στο Βαρκελώνη - Μαδρίτη τα 26 και 164,5 ευρώ, της ΤΑΡ στο Λισαβόνα - Πόρτο τα 30 και 142,5 ευρώ, της Alitalia στο Μιλάνο - Ρώμη τα 22 και 371 ευρώ, της Air France στο Παρίσι - Νίκαια τα 36 και 282 ευρώ και της Lufthansa στο Φρανκφούρτη - Βερολίνο τα 31,5 και 316,5 ευρώ.

Παρ' όλα ταύτα, στελέχη της αεροδρομιακής κοινότητας υποστηρίζουν ότι τα εισιτήρια εσωτερικού παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, εκτιμώντας ότι ο μέσος ναύλος φτάνει τα 56 ευρώ, έναντι 27 ευρώ στην Ιταλία. Αυτό, διότι στην Ιταλία δραστηριοποιούνται πολύ πιο έντονα low cost αεροπορικές.

Στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» ασκείται έντονη κριτική γύρω από τις χρεώσεις, με την επισήμανση ότι κατατάσσεται στα ακριβότερα παγκοσμίως. Μάλιστα, οι υψηλές χρεώσεις του ΔΑΑ έχει υποστηριχθεί ότι λειτουργούν ανασταλτικά στην προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών, ιδίως χαμηλού κόστους.

Το αεροδρόμιο της Αθήνας, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, παρουσίασε μία από τις μεγαλύτερες μειώσεις επιβατών (-10,2%) το 2012, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, με αποτέλεσμα να κατατάσσεται στην 25η θέση της Ευρώπης.

«Βενιζέλος»: εκπτώσεις 30%-77%

Στελέχη του αεροδρομίου δεν αμφισβητούν ότι το αεροδρόμιο είναι «ακριβό», ωστόσο επισημαίνουν τα ακόλουθα:

* Το αεροδρόμιο της Αθήνας λειτουργεί βάσει ενός συγκεκριμένου επιχειρηματικού μοντέλου, με το Δημόσιο να κατέχει το 55% και οι ιδιώτες μέτοχοι το 45%. Η διαμόρφωση των χρεώσεων συσχετίζεται με το γεγονός ότι η υπάρχουσα σύμβαση παραχώρησης λήγει το 2026.

* Στις εταιρείες-χρήστες του αεροδρομίου παρέχεται πολιτική στοχευμένων κινήτρων. Ουσιαστικά, παρέχονται εκπτώσεις από 30% έως 77% επί των χρεώσεων του αεροδρομίου. Στο σημείο αυτό δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα εάν οι εκπτώσεις αυτές μετακυλίονται στους επιβάτες από τις αεροπορικές.

* Δεν υπάρχει άμεσος συσχετισμός μεταξύ των αεροδρομιακών χρεώσεων, της αεροπορικής κίνησης και της διατηρήσιμης ανάπτυξής της, δεδομένου ότι οι χρεώσεις των αεροδρομίων αποτελούν ένα μικρό τμήμα του άμεσου λειτουργικού κόστους μιας αεροπορικής εταιρείας της τάξης 4%-7%.

* Η αεροπορική και τουριστική κίνηση διαμορφώνεται από α) το ΑΕΠ της χώρας/περιοχής, β) την ελκυστικότητα του προορισμού, καθώς και γ) το δίκτυο και τη στρατηγική βασικών αερομεταφορέων.

Στο σημείο αυτό στελέχη του αεροδρομίου υπογραμμίζουν ότι υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού. Για παράδειγμα, το 2012 η μεγάλη βουτιά της τάξης του 10,2% αποτελεί, μερικώς, συνέπεια των σεναρίων εξόδου της χώρας από το ευρώ και των εικόνων από τις ταραχές στο κέντρο των Αθηνών που έβλεπαν οι τουρίστες.

Για φέτος αναμένεται επιβράδυνση της πτώσης. Στο δεκάμηνο του έτους, η πτώση επιβατών έφτασε το 4%. Από τον Μάιο και μετά, τα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά και μάλιστα τον Οκτώβριο σημειώθηκε οριακή αύξηση 1,2%. Το παρήγορο είναι ότι το έτος θα κλείσει με μικρότερη μείωση επιβατών από αυτή που είχε προβλεφθεί αρχικά.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

1 σχόλιο

1 Ο/Η inflight.gr έγραψε: (πριν 7 έτη)
Δείτε αναλυτικά τις χρεώσεις αποσκευών για τις 13 σημαντικότερες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες προσθέτουν ένα σημαντικό ποσό στην τιμή του εισιτηρίου http://www.inflight.gr/κόστος-μεταφορά-αποσκευών-αεροπλάνο/
Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 1

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Αεροδρόμια
Αεροπορικές Εταιρείες
Αερομεταφορές και ασφάλεια πτήσεων
Σχετικά θέματα: Αερομεταφορές
Η ιδιωτικοποίηση φέρνει αυξήσεις στα αεροπορικά εισιτήρια
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Αερομεταφορές
Οι Ελληνες δεν πετάνε πια...
Η ιδιωτικοποίηση φέρνει αυξήσεις στα αεροπορικά εισιτήρια
Αγροτικά θέματα
Η Ε.Ε. πολεμά το αβγοτάραχο
Μελεκούνι, ένα αρχαίο ελληνικό σνακ
Κυριάρχησαν οι Κρητών γεύσεις
Ελληνική Εταιρεία Logistics
Πώς η Ελλάδα θα εκμεταλλευτεί τα διερχόμενα φορτία της Cosco
Κρήτη
Η κρίση χτυπά λιγότερο την Κρήτη
Λιμάνια
Ελκυστικός εμπορευματικός κόμβος η Ελλάδα
Επενδύσεις
Επενδύσεις δεν έρχονται και οι εξαγορές δεν είναι επενδύσεις