Έντυπη Έκδοση

«Καμιά πατρίδα για τους νέους»

Εκθεση σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας στις Βρυξέλλες χωρίς τη στήριξη της κυβέρνησης

Ηανθρωπιστική διάσταση της κρίσης που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, τον κυρίαρχο δημόσιο λόγο, εντός κι εκτός συνόρων, δεν φαίνεται να τον απασχολεί.

Η ιστορικός τέχνης Κατερίνα Γρέγου, πάντως, όταν εκλήθη να προτείνει μια σύγχρονη ελληνική έκθεση εκεί όπου παίρνονται οι αποφάσεις, εκεί όπου χτυπάει η καρδιά της Ευρώπης, στις Βρυξέλλες, μ' αυτό ακριβώς το σκεπτικό τη σχεδίασε: σαν ένα «εκρηκτικό μείγμα» που θ' αντικατοπτρίζει τις επιπτώσεις της κρίσης στις ζωές μας και στον κοινωνικό ιστό, σαν μια «καλειδοσκοπική σύνθεση» ικανή ν' αναδείξει τον δημιουργικό μας πλούτο, να συγκινήσει και να υποβάλει στους θεατές την αίσθηση του επείγοντος! Ιδού το στοίχημα της έκθεσης «Νο country for young men» που θα φιλοξενείται από τις 26 Μαρτίου ώς τις 3 Αυγούστου στο Palais de Beax Arts (BOZAR), το μεγαλύτερο δημόσιο πολιτιστικό κέντρο του Βελγίου, μια έκθεση που θα τρέχει παράλληλα με την ελληνική προεδρία, αλλά ανεξάρτητα από το επίσημο κυβερνητικό πρόγραμμα.

Με σπουδές ιστορίας στο Courtauld Institute of Art του Πανεπιστημίου του Λονδίνου και μουσειολογίας στο City University, επιτελικό στέλεχος του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ παλιότερα και ξενιτεμένη στο Βέλγιο εδώ και μία επταετία, η Κατερίνα Γρέγου αλωνίζει πια την Ευρώπη ως ανεξάρτητη επιμελήτρια, οργανώνοντας εκθέσεις σε συνεργασία τόσο με δημόσιους όσο και με ιδιωτικούς φορείς. Η ίδια είναι που το 2011, στην Μπιενάλε της Βενετίας, ως υπεύθυνη της εκπροσώπησης της Δανίας, ενέταξε στο δανέζικο περίπτερο έργα των Στέλιου Φαϊτάκη και Μιχαήλ Καρίκη, ανοίγοντάς τους ακόμα μεγαλύτερους ορίζοντες για διεθνή καριέρα. Ποιους καλλιτέχνες επιστρατεύει σήμερα; Εικαστικούς γεννημένους από τη δεκαετία του '50 ώς τη δεκαετία του '80, περίπου τριάντα τον αριθμό. Ανάμεσά τους ο Φαϊτάκης και πάλι, ο Νίκος Ναυρίδης, ο Ζήσης Κοτιώνης, η Μαρία Παπαδημητρίου, ο Πάνος Κοκκινιάς, ο Κωστής Βελώνης, ο Ζάχος Ξαγοράρης, ο Γιώργος Ζώης, ο Δημήτρης Τσουμπλέκας, ο Poka-Yio.

Με τίτλο που παραπέμπει στην ταινία των αδελφών Κοέν «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους», από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Κόρμαν Μακ Κάρθι, η έκθεση «Νο country for young men» φιλοδοξεί να φέρει στην επιφάνεια ό,τι υπάρχει πίσω από τους δείκτες περί ύφεσης, πακέτων στήριξης και ελλειμμάτων, ό,τι θάβεται κάτω από τις οικονομικές αναλύσεις και τους αριθμούς: την αποσύνθεση της κρατικής μηχανής, την κατάρρευση του κοινωνικού κράτους, τη ραγδαία συρρίκνωση της μεσαίας τάξης, το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, τις στρατιές των ανέργων, των ανασφάλιστων, των περιθωριοποιημένων, την απώλεια της ελπίδας και των ευκαιριών.

Ποιες εικόνες της Ελλάδας προβάλλουν οι σύγχρονοι εικαστικοί μας όσο η οικονομική κρίση συμβαδίζει με μια κρίση ταυτότητας; Ποιες είναι οι βασικές ανησυχίες τους σ' αυτήν την κρίσιμη πολιτική και ιστορική συγκυρία; Πέρα από απαντήσεις σε ερωτήματα όπως τα παραπάνω, στόχος της Γρέγου είναι να έρθουν στο προσκήνιο «και πρωτοβουλίες που ξεκίνησαν από μια διάθεση αντίστασης στη δυσχέρεια και μαρτυρούν τη δύναμη που έχει η δημιουργική φαντασία να βλέπει την πραγματικότητα όχι μόνο όπως είναι αλλά και όπως θα μπορούσε να είναι». Εξ ου και η ενσωμάτωση στην έκθεση έργων που προέρχονται από την ευρύτερη κινηματική κουλτούρα, όπως αυτά της καινούργιας κολεκτίβας Depression Era.

«Το ενδιαφέρον της διεθνούς σκηνής αυτή τη στιγμή για την πολιτισμική παραγωγή της Ελλάδας είναι αυξημένο», υποστηρίζει η ίδια, «πόσω μάλλον αφού μετά την ARCO 2004 της Μαδρίτης, όπου η Ελλάδα ήταν τιμώμενη χώρα, δεν έχει πραγματοποιηθεί μεγαλύτερη παρουσίαση σύγχρονης ελληνικής τέχνης στο εξωτερικό». Η κυβέρνηση, εν τούτοις, δεν ενδιαφέρθηκε να στηρίξει το συγκεκριμένο σχέδιο. Είτε επειδή ενοχλήθηκε με το σκεπτικό της έκθεσης, είτε επειδή δεν υπήρχαν διαθέσιμα κονδύλια, γεγονός είναι πως όλες οι απόπειρες της Γρέγου να εξασφαλίσει εγκαίρως τη συμβολή του ΥΠΕΞ ή τη συνεργασία του ΥΠΠΟ, για τη μεταφορά τουλάχιστον των έργων, δεν ευδοκίμησαν. «Ευτυχώς όταν διαφάνηκε ότι το ελληνικό κράτος δεν ήθελε να βοηθήσει, η υποστήριξη του BOZAR ήταν αμέριστη».

Τελικά, η έκθεση υλοποιείται με χρηματοδότηση που εξασφαλίστηκε κατά κύριο λόγο από το Ιδρυμα «Νιάρχος», από το Ιδρυμα ΝΕΟΝ του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, και από μια επιπλέον χορηγία της Aegean Airlines. Κι αν ο προϋπολογισμός του «Ναυτίλου», της έκθεσης που μας εκπροσωπεί επίσημα στις Βρυξέλλες, αγγίζει τα 600.000 ευρώ, αυτός για την «Νο country...», δεν ξεπερνά για την ώρα τις 80.000. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνική παρουσία στο BOZAR, πέρα από τις παραπάνω εκθέσεις, περιλαμβάνει επίσης ένα αφιέρωμα στο έργο του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, ένα μάστερ κλας του Μισέλ Δημόπουλου για το νέο κύμα του ελληνικού κινηματογράφου, βραδιές αφιερωμένες στο ρεμπέτικο, συναυλίες των Γιώργου Κουμεντάκη και Σαββίνας Γιαννάτου, καθώς και παραστάσεις της θεατρικής ομάδας Blitz.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Εκθέσεις
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Το ροκ παίρνει τα βουνά
Greek tour των Universe217
Μπαρόκ πάθη και Σάτιρες
Αρχαιολογία
Αποτελέσματα των ερευνών για τον μηχανισμό των Αντικυθήρων
Παρουσίαση βιβλίου
Από το κράτος πρόνοιας στο κράτος καταστολής
ΕΕΝ
Ημερίδα ντοκιμαντέρ
Σκηνοθέτες/Παραγωγοί
Ηρωας ή προδότης;
Σύγχρονη Τέχνη
«Η Ελλάδα δημιουργεί και σύγχρονο πολιτισμό»
Εθνικό Θέατρο
«Προμηθέας» με Ελληνες και Αζέρους