Έντυπη Έκδοση

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΕΥΡΩΚΩΜΩΔΙΑ ΣΤΗ ΛΟΥΚΕΡΝΗ

Γέλιο χωρίς σύνορα

Υπάρχει διεθνής συνταγή καλού χιούμορ; Ή μόνο καλά αστεία που κάνουν να ξεκαρδιστεί το ίδιο ένας Φιλανδός κι ένας Πορτογάλος; Την περασμένη εβδομάδα στη Λουκέρνη περίπου 500 στελέχη κρατικών καναλιών της Ευρώπης προσπάθησαν να δώσουν ικανοποιητικές απαντήσεις σε ένα περίεργο debate με τίτλο «Τα σύνορα του γέλιου».

Οχι, τα στελέχη δεν είχαν χρόνο για χάσιμο, απλούστατα προσπαθούν να βρουν τη φόρμουλα εκείνη της τηλεοπτικής κωμωδίας που θα διασκεδάζει τηλεθεατές από την Αθήνα μέχρι το Αμστερνταμ και από το Ρέικιαβικ μέχρι το Ντουμπρόβνικ.

«Η EBU έχει 75 μέλη. Μπορούμε άραγε να φτιάξουμε μια κωμωδία για όλους;» έκανε την εισαγωγή ο σκηνοθέτης της Eurovision Μπιορν Ερικσεν. Φαίνεται ότι η Eurovision μόνο δεν τους φτάνει... Ξέχωρα όμως από την πλάκα, οι άνθρωποι γνωρίζουν πολύ καλά ότι όλοι μαζί απευθύνονται σε 650 εκατομμύρια τηλεθεατές. Μια «πίτα» τεράστια, που στην περίοδο της κρίσης που διανύουμε, θα ήταν ευχής έργον αν κατάφερναν να τη διασκεδάσουν με ένα ουσιαστικά μόνο προϊόν...

Υστερα από τρεις ώρες συζήτηση στο μόνο που συμφώνησαν όλοι ήταν ότι η κωμωδία αποτελεί ένα από τα πιο δύσκολα είδη της τηλεόρασης, γι' αυτό και παραμένει κλεισμένο εντός των «τειχών» κάθε χώρας. Ποια συνταγή είναι η καλύτερη στην κωμωδία; Ποτέ δεν ξέρεις εκ των προτέρων. Η εμπειρία άλλωστε το αποδεικνύει. Ελάχιστες κωμωδίες ξεπέρασαν τα σύνορα. Μία απ' αυτές ήταν και το «Σ' αγαπώ μ' αγαπάς», που είδαμε κι εμείς (στο Mega) μερικά χρόνια πριν με πρωταγωνιστές τη Δήμητρα Παπαδοπούλου και τον Θοδωρή Αθερίδη. Μία από τις ελάχιστες κωμωδίες, καναδικής προέλευσης, που παίχτηκε σε 20 χώρες του κόσμου. «Οι σχέσεις των ζευγαριών είναι μια πετυχημένη συνταγή, καθώς ο οποιοσδήποτε αναγνωρίζει τον εαυτό του και μπορεί να ταυτιστεί με τους ήρωες», τόνισε ο Αντρέα Ολκέζε, διευθυντής παραγωγής του γκρουπ «Einstein Multimedia». Το γεγονός ότι η συγκεκριμένη σειρά μπορούσε να αποδοθεί σε πολλές γλώσσες και να ερμηνευτεί από τους ηθοποιούς κάθε χώρας, ήταν επίσης ένα μυστικό της επιτυχίας της, πρόσθεσε.

Ωστόσο, υπήρξαν κι άλλοι ομιλητές που δεν αποζητούν το χιούμορ για το χιούμορ αλλά έχουν κατά νου κι άλλους πιο «ευγενείς» σκοπούς της κωμωδίας. Οπως ο κωμικός αλλά και σεναριογράφος Νταν Μάζερ, που υποστήριξε ότι η κωμωδία είναι ένα καλό όχημα για να σπάσουν τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις. «Γελά με διαφορετικά πράγματα ο καθένας από εμάς αλλά σίγουρα έχουμε μια κοινή παράμετρο: μας αρέσει να γελάμε ο ένας εις βάρος του άλλου», είπε χαρακτηριστικά. «Η κωμωδία βασίζεται στα στερεότυπα και την ίδια στιγμή που τα σατιρίζει τα σπάει», πρόσθεσε φέρνοντας ως παράδειγμα την ταινία «Μπόρατ» με πρωταγωνιστή τον Βρετανό κωμικό Σάσα Μπάρον Κοέν, στο ρόλο ενός ρεπόρτερ από το Καζακστάν που διασχίζει τις ΗΠΑ κουβαλώντας μαζί του τα πιο εξωφρενικά στερεότυπα.

Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει αναπάντητο: Μπορεί να υπάρξει μια πανευρωπαϊκή φόρμουλα για τηλεοπτική κωμωδία;

«Ισως το Ιντερνετ μπορεί να μας βοηθήσει», τόνισε ο Πάτρικ Γουόκερ, στέλεχος του YouTube. Κωμικές σκηνές με ζώα, παιδιά και αθλήματα είναι πάντα πετυχημένες, εξήγησε. «Η κωμωδία βασίζεται πολύ στη γλώσσα, στο κείμενο, στο Ιντερνετ όμως όχι», κατέληξε.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ)
Σχετικά θέματα: Τηλεόραση
Παπαγαλάκια, βαρβαρότητες, δημοσκοπήσεις
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
62ο Φεστιβάλ των Κανών
Δαγκωτό στο ελληνικό σινεμά
Παραμύθια και Ιστορία
Η Ιπέρ το έδωσε στον Χάνεκε
Art Athina
Η μικρή Βασιλεία στο Φάληρο
Αλέξανδρος Αργυρίου
Κριτικός αλλά και μάρτυρας της λογοτεχνίας
Αρχιτεκτονική
Το δίδαγμα του πέτρινου τοίχου
Θέατρο
Το βαθύ κράτος και η Αναγνωστάκη
Κώστας Σφήκας
Ο ποιητής της κινηματογραφικής αλληγορίας
Μουσείο της Χαιρώνειας
Το μικρό μουσείο στο λιβάδι
Τηλεόραση
Γέλιο χωρίς σύνορα
Παπαγαλάκια, βαρβαρότητες, δημοσκοπήσεις