Έντυπη Έκδοση

Αυτοί που δεν θέλουν να πάνε για ύπνο

***Δώρα Κασκάλη

Στο τρένο

εκδόσεις Γαβριηλίδης, σ. 171, ευρώ 9,45

Η ατμόσφαιρα είναι βαριά. Μυρίζει θλίψη. Μυρίζει μοναξιά. Είναι ευκαιρία το ταξίδι για να βγουν στην επιφάνεια όλες οι ανησυχίες, οι δυσκολίες και οι πιέσεις. Να διαβαστούν οι εμπειρίες. Αφορμή ένα ταξίδι για να ανοίξει η κουβέντα. Είναι αυτή η χρήσιμη παύση στη γνωστή ζωή, που φέρνει η μετακίνηση. Μια συλλογή διηγημάτων, μια συλλογή επιβατών. Στο τρένο. «Η αλφαβήτα των διαδρομών μας, οι καημοί των ανθρώπων την ώρα της αναμονής».

***Σάκης Τότλης

Ιντερσίτι

εκδόσεις Κέδρος, σ. 198, ευρώ 12

Στα φέρνει έτσι η ζωή που για λίγα δευτερόλεπτα -όσο κοιτάς αλλού- κάτι καθοριστικό συμβαίνει στη σκηνή σου. Εκεί που έχεις υπολογίσει καλά την ισορροπία σου, μαθαίνεις από το πιο μακρινό και απρόσμενο ότι θα τη χάσεις, από στιγμή σε στιγμή. Η χαρά του γραψίματος, για το γράψιμο. Η χαρά τού να κάνεις κάτι που σου αρέσει μέσα στην πίεση του εξωτερικού θορύβου. Από τις ευτυχείς και καλότυχες αναγνώσεις. Η γειτονιά τής κάθε μέρας.

***Ανδρέας Μήτσου

Ο αγαπημένος των μελισσών

εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 168, ευρώ 10,50

Θυμήθηκα τον Πικάσο των τελευταίων χρόνων με τη μεδουσική στύση. Εχεις σώμα, αλλά δεν έχεις εισιτήριο. Η διαχείριση της τελευταίας ηλικίας θέλει δύο δυνατά δάχτυλα και μια γομολάστιχα. Να σβηστεί το κείμενό σου για να βρει χαρτί ο επόμενος.

Με τη συγγραφή σκοτώνεται ο ήρωας. Και ο συγγραφέας κερδίζει νέα ζωή.

Το άγχος του θανάτου δικαιολογείται εγκυρότερα από το καθετί. Σκοτώνεις για να κερδίσεις τον χώρο που νομίζεις ότι σου έκλεψαν. Για να είσαι απερίσπαστος στη χώρα σου. Είναι η διατήρηση μιας αδύνατης, εξαντλητικής ηρεμίας-ειρήνης. Είναι ο εγωισμός, να θες να κρατάς στα χέρια σου μια θάλασσα ατάραχη, να διώχνεις τους αέρηδες.

Με τη συγγραφή σκοτώνεται ο συγγραφέας. Και γεννιέται ο ήρωας.

Οι χαρακτήρες που θα διαλέξει ο δημιουργός -το είδος, η πλοκή, η γλώσσα- είναι επιλογές ταχύτητας. Είτε αργά είτε με το αεροπλάνο, ο χαμός είναι σίγουρος.

Μέχρι να φτάσεις, τρέχεις την κούρσα των εκατό μέτρων. Στην υπερένταση, γυρνάς αριστερά-δεξιά το κεφάλι για να δεις αν οι σωσίες σου σε πλησίασαν, αν σε προσπέρασαν. Το πείσμα, η διαστροφή ή το ελιξίριο της νίκης.

Μέχρι να φτάσεις, τρέχεις την κούρσα των άγραφων μέτρων. Στη χαλάρωση, γυρνάς αριστερά-δεξιά το κεφάλι για να μάθεις τα νέα πρόσωπα. Σταματάς, χωρίς τερματισμό, επειδή αναγνώρισες, κάπου πίσω, έναν φίλο.

Ολα είναι όμορφα ή άσχημα, αδιάφορα ή χρωματιστά. Με τη δική τους ταχύτητα φτάνουν, μέχρι που πέφτουν άψυχα. Εχει να κάνει με το πόσο χρόνο κουβαλά το καθετί, διαθέσιμο για σένα. Δεν είναι θέμα προτίμησης. Είναι θέμα χώρου, ανοίγματος ή επένδυσης. Ο,τι δεν χωρά ή όπου δεν χωράμε είναι τα πράγματα που φεύγουν στους επόμενους, οι επόμενοι που φτιάχνουμε, που αφήνουμε.

Δεν ξέρω την απάντηση στο γιατί. Δεν καταλαβαίνω. Πλησιάζω την αφέλεια με μεγάλες ποσότητες οξύτητας. Θολό δεν είναι αυτό που βλέπω αλλά αυτό που ανακαλύπτω. Μέχρι που αλλάζω οπτική και περιμένω το ερέθισμα που θα δέσει κόμπο τον στόχο.

Με φόνο φανερό ή κρυφό, με δολοφόνο γνωστό ή άγνωστο, το σίγουρο είναι ότι ο καθένας μας έχει την ταχύτητα του στον θάνατο.

Ο Ανδρέας Μήτσου στο φιλοσοφικό θρίλερ «Ο αγαπημένος των μελισσών» με τον έντονα τραγωδιακό χαρακτήρα. Μελέτησε, έφτιαξε και πέτυχε τον δολοφόνο, τον αδιέξοδο τσιγκούνη χρόνο. Ουσιαστικά, όμως, ασχολήθηκε με τον αγαπημένο της ζωής. Το κεντρί δεν τον γνωρίζει και τ'αντίδοτα τα αγνοεί.

***Gabrielle Alioth

Το κορίτσι πίσω από τον πίνακα

μτφρ.: Φωτεινή Μοσχή

εκδόσεις Μίνωας, σ. 224, ευρώ 14,07

Είναι η ιστορία δύο παιδιών που μεγαλώνουν μαζί. Μικροί, μαθητευόμενοι ζωγράφοι, κάτω από το αυστηρό μάτι του δασκάλου Γιόχαν. Από τις όμορφες, ευαίσθητες σχέσεις· τις ανεκπλήρωτες. Περνά ο χρόνος και, όσο ο ένας ξεχνά, ο άλλος ψάχνει. Ψάχνει να βρει τους λόγους για τους οποίους η σχέση ναυάγησε τόσο σιωπηλά και τόσο γρήγορα. Γλυκό κείμενο, διανθισμένο με άλλοτε φιλοσοφικά, άλλοτε ποιητικά αποφθέγματα. «Πρέπει κανείς να κλείσει καλά τα μάτια, να θολώσει το βλέμμα, για να γίνει η μονάδα ένα σύνολο. Τότε εμφανίζονται οι γραμμές που διατρέχουν τα πάντα, τα ενώνουν, το "είναι" πίσω από την εικόνα».

***Edward Whittemore

Το πόκερ της Ιερουσαλήμ

μτφρ.: Αγγυ Βλαβιανού

εκδόσεις Γκοβόστης, σ. 701, ευρώ 29,50

Το δεύτερο μέρος του κουαρτέτου της Ιερουσαλήμ. Κάτι από έπος, κάτι από ρομάντζο, κάτι από περιπέτεια. Μια κρύα μέρα, στα τέλη του 19ου αιώνα, ένας Αραβας, ένας Εβραίος κι ένας Χριστιανός μοιράζουν τα χαρτιά για το μεγάλο παιχνίδι πόκερ που θα ορίσει ποιος θα κερδίσει τον έλεγχο της Ιερής Πόλης. Ενα μυθιστόρημα κατασκοπίας που κυλάει έντεχνα, φωτίζοντας τις βαθιές ανθρώπινες τριβές, αυτές που στήνουν τις διαπλοκές και τις διεκδικήσεις. Ενας συγγραφέας ευρηματικός, που αποκτά όλο και καλύτερη φήμη, που εύκολα συγκρίνεται με τον κατασκευαστή Τόλκιν.

***Italo Calvino

Τελευταίο έρχεται το κοράκι

μτφρ.: Ανταίος Χρυσοστομίδης

εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 282, ευρώ 15,75

«Τα διηγήματα που συγκροτούν τη συλλογή αυτή γράφτηκαν μεταξύ 1945 και 1949 [...] Ακριβώς επειδή εντάσσονται στα νεανικά έργα (του συγγραφέα), λάμπουν για την ποικιλία της γραφής τους. [...] Φαντάζομαι τον ιδανικό αναγνώστη να έχει το Κοράκι δίπλα στο κεφάλι του, και κάθε βράδυ να διαβάζει μια ιστορία, κάθε βράδυ να μεταφέρεται σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης ή να περπατά σε ένα χωράφι σπαρμένο με νάρκες ή να κάθεται δίπλα σε μια ελκυστική χήρα σ' ένα βαγόνι τρένου ή να ακολουθεί μια αγελάδα με πουά δέρμα σ' ένα μαγικό δάσος». Γράφει ο μεταφραστής Ανταίος Χρυσοστομίδης.

***Tonino Benacquista

Μελιτζάνες alla mafia

μτφρ.: Εύη Βαγγελάτου

εκδόσεις Modern Times, σ. 302, ευρώ 18,90

Ο μαφιόζος Μαντζόνι, ύστερα από έναν πόλεμο συμμοριών, για να μη γεράσει πίσω από τα κάγκελα, μπαίνει στο Πρόγραμμα Προστασίας Μαρτύρων. Εξασφαλίζει ένα νέο όνομα κι εγκαθίσταται στον Νότο της Γαλλίας. Εκεί ξεκινά καριέρα «ευπώλητου» συγγραφέα, καταγράφοντας τις παράνομες ιστορίες του παρελθόντος του. Η οικογένειά του τον ακολουθεί στη νέα ζωή, αποδεσμευμένη, πλέον, από το περιθώριο του εγκλήματος. Η γυναίκα του στήνει ένα μικρό εστιατόριο, όπου διαπρέπει χάρη στη συνταγή της για τις μελιτζάνες με παρμεζάνα και τα παιδιά προσπαθούν να ανακαλύψουν μια φυσιολογική, ερωτική ζωή, μακριά από το χαοτικό, γονεϊκό δίδυμο.

***Jack Ketchum

Red

μτφρ.: Νίκος Ρούσσος

εκδόσεις Λαγουδέρα, σ. 202, ευρώ 10

Ενας φιλήσυχος ηλικιωμένος δέχεται επίθεση από ελαφρόμυαλους, μικρούς αλήτες της πόλης, ενώ ψαρεύει στο ποτάμι. Του στερούν ό,τι πολυτιμότερο έχει στη ζωή του κι, εκείνος, ύστερα από ένα προσεκτικά οργανωμένο σχέδιο εκδίκησης, τους στερεί ό,τι σημαντικότερο θα μπορούσαν να έχουν: μια στιγμή αναθεώρησης και διόρθωσης των δολοφονικών ενστίκτων τους. Πίσω από την άκακη, πρώτη όψη του ηλικιωμένου κρύβεται ένας άνδρας που ξέρει να ξεπερνά τα όρια για να βρίσκει το δίκιο του.

***Vladimiro Polchi

Εξω οι ξένοι : 20 Μαρτίου, ώρα 00:01: Μια μέρα χωρίς μετανάστες

μτφρ.: Λένα Ταχμαζίδου

εκδόσεις Οδυσσέας, σ. 188, ευρώ 10,50

Τι θα συμβεί αν όλοι οι μετανάστες απεργήσουν και πόσο θα επηρεαστεί η καθημερινότητα των υπολοίπων; Τι θα γίνει αν απεργήσουν, έστω και μία μέρα, οικιακές βοηθοί, οικοδόμοι, συνοδοί ηλικιωμένων και αναπήρων, εργάτες βιομηχανιών, ποδοσφαιριστές και μπασκετμπολίστες, υπάλληλοι σε βενζινάδικα και καταστήματα; Το βιβλίο παρουσιάζει το χρονικό μιας μέρας στην Ιταλία που οι μετανάστες δεν παρουσιάζονται στη δουλειά τους. Καταλαβαίνουμε γρήγορα τη σημασία των «ξένων χεριών» για την οικονομία και την κοινωνία της χώρας. Το κείμενο δημιούργησε ένα ήρεμο κίνημα μεταναστών, οι οποίοι πραγματοποίησαν μια γενική απεργία στις 20 Μαρτίου 2010. Με την 20ή Μαρτίου να έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα απεργίας των μεταναστών.

***Rachel Corrie

Το όνομά μου είναι Rachel Corrie

μτφρ.: Νάνσυ Τρικκαλίτη

επιμέλεια: Alan Rickman, Katharine Viner

εκδόσεις Αιώρα, σ. 80, ευρώ 9

Στις 16 Μαρτίου 2003, η 23χρονη αμερικανίδα ακτιβίστρια Ρέιτσελ Κόρι καταπλακώνεται από μια μπουλντόζα του ισραηλινού στρατού στην προσπάθειά της να αποτρέψει την κατεδάφιση του σπιτιού μιας οικογένειας Παλαιστινίων. Μετά τον θάνατό της, οι Alan Rickman, ηθοποιός-σκηνοθέτης, και Katharine Viner, δημοσιογράφος της Guardian, επιμελήθηκαν σελίδες ημερολογίων της και e-mails που τους εμπιστεύτηκαν οι γονείς της και συνέθεσαν τον θεατρικό μονόλογο «Το όνομά μου είναι Ρέιτσελ Κόρι». Η παράσταση, αφού παίχτηκε σε πολλά θέατρα του κόσμου, έφτασε και στην Ελλάδα, το 2007, στο θέατρο «Φούρνος». Τον Ιανουάριο του 2010 το έργο ανέβηκε, δεύτερη φορά, από το «Θέατρο του Νέου Κόσμου» και, με πρόταση του τελευταίου, εκδίδεται και το σημερινό βιβλίο.

***Antonio Tabucchi

Ετσι ισχυρίζεται ο Περέιρα

μτφρ.: Ανταίος Χρυσοστομίδης

εκδόσεις Αγρα, σ. 224, ευρώ 16

Είμαστε στη Λισαβόνα του 1958. Δικτατορία του Σαλαζάρ. Φράνκο και ισπανικός εμφύλιος, δίπλα. Ιταλικός φασίσμος, στο βάθος. Ο Περέιρα, δημοσιογράφος, έχει αναλάβει τα πολιτιστικά για την εφημερίδα Λισμπόα. Μοναχικός, ηλικιωμένος και ήσυχος. Απολαμβάνει την καλή λογοτεχνία και το καλό φαγητό. Μια μικρή, αλλά ικανοποιητική ζωή. Μέχρι που μπαίνει στη ζωή του ένας νεαρός συγγραφέας, ασυμβίβαστος και, ίσως, απρόσεκτος, που τον βάζει στο «μάτι» του συστήματος. Ο Περέιρα ζει την υπαρξιακή αφύπνισή του μέσα από την πολιτική αντίδραση και πράξη και σφραγίζει έτσι την ηρωική, ευγενική έξοδό του. Δεν μπορείς να μένεις για καιρό ανέγγιχτος σε εποχές γενικής αναστάτωσης. Ενα βιβλίο που καταφέρνει πολλά χωρίς να διδάσκει.

***David Hewson

Η εποχή των νεκρών

μτφρ.: Οδυσσέας Γκρέι

εκδόσεις Ενάλιος, σ. 496, ευρώ 20,10

Εκδίκηση, θρησκεία, τέχνη και απληστία. Τα συστατικά του αστυνομικού μυθιστορήματος του Χιούζον. Παρουσίαση του Ρωμαίου ντετέκτιβ Νικ Κόστα σε μια ιστορία φόνων, που ξεκινά από την «άλλη» χώρα του Βατικανού. Από τις μαύρες πλευρές της Καθολικής Εκκλησίας. Προκλητικό και διασκεδαστικό. Να μη συγκριθεί με τον Κώδικα Ντα Βίντσι, μας λένε.

***George Orwell

Κάρολος Ντίκενς

μτφρ.: Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος

εκδόσεις Υψιλον, σ. 87, ευρώ 11

Ηταν επαναστάτης ή συντηρητικός; Γιατί αγαπήθηκε τόσο; Ποιοι ήταν οι λόγοι που τον έκαναν να γράψει για τα παιδιά που υποφέρουν και για τον γενναιόδωρο μεγαλέμπορο ή εισοδηματία; Γιατί τον αηδίαζε η επαναστατική υστερία; Ηθελε να αλλάξει τον κόσμο ή το πνεύμα που τον κινεί; Τους θεσμούς του συστήματος ή τη νοοτροπία του πολίτη; Γιατί δεν πίστευε στην πολιτική και γιατί δεν ασχολήθηκε με την ταξική πάλη; Πώς πόνταρε στην παιδεία; Ηταν αισθηματίας ή αδιάφορος; Υπάρχει, εντέλει, απόσταση μεταξύ του καλλιτέχνη και του ανθρώπου Ντίκενς; Ο Οργουελ βρίσκει με το δοκίμιό του αυτό τον Ντίκενς, έναν ολόκληρο άνθρωπο, που προτίμησε να δουλέψει για το πώς εξευγενίζεται η ψυχή παρά για το πώς ανακυκλώνεται.

***Νικήτας Παρίσης

Θα 'ναι νύχτα και Αύγουστος

εκδόσεις Δόμος, σ. 142, ευρώ 12,60

«Η Ελπίδα, δεκαοχτάχρονη, κρουστή και σφύζουσα...». Το γέλιο στον καθρέφτη, η ειρωνεία του απροσδόκητου. Η δροσιά στα κουρασμένα πόδια ή στα φορτωμένα μυαλά. Καθημερινά, απλά περιστατικά που παίρνουν βαθύτερο νόημα, όταν γνωρίζεις τους χαρακτήρες που τα έζησαν. Η σύνδεση των στιγμών είναι αυτή που αξιώνει την αφήγηση. Από το ατομικό στο συλλογικό, από τη δύναμη στην ηλικία, από την όρεξη στο τέρμα.

***Νίκος Αλευράς

Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι

εκδόσεις Λαλλούδα Ιδιομορφή, σ. 146

Η ταινία έγινε γνωστή με τη λογοκρισία της το 1984. Ενώ προβαλλόταν στους δέκτες της ΕΡΤ2, κόπηκε, μετά τα πρώτα είκοσι λεπτά, λόγω παραπόνων από σκανδαλισμένους τηλεθεατές και συντηρητικούς. Ο πρόεδρος του σταθμού, Σάκης Αποστολόπουλος, σε κατάσταση πανικού, αποφασίζει να κατεβάσει τον διακόπτη και να παίξει ...χιόνι. Εδώ και χρόνια, πολλοί είναι αυτοί που ψάχνουν την ταινία. Το DVD έρχεται με τη νέα αυτή έκδοση, που περιλαμβάνει το σενάριο, την ιστορία του σκανδάλου, τα εξώφυλλα εφημερίδων της εποχής καθώς και κόμικς και γελοιογραφίες που δημοσιεύτηκαν μετά την περιβόητη προβολή.

Δ.Α.Δ

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Αφιέρωμα: Βιβλία για καλοκαιρινές αποδράσεις
Ιστορίες δίπλα στο κύμα
Ταξιδεύοντας και μιλώντας κάτω από καθαρούς ουρανούς
Εναλλακτικά δόγματα
Το νόημα στον καθρέφτη
Οι βαλίτσες μάς περιμένουν στο λιμάνι
Τα παιδιά ζητούν βιβλία για το καλοκαίρι
Οι φάλτσες νότες αναπνέουν;
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα: Βιβλία για καλοκαιρινές αποδράσεις
Ιστορίες δίπλα στο κύμα
Ταξιδεύοντας και μιλώντας κάτω από καθαρούς ουρανούς
Αυτοί που δεν θέλουν να πάνε για ύπνο
Εναλλακτικά δόγματα
Το νόημα στον καθρέφτη
Οι βαλίτσες μάς περιμένουν στο λιμάνι
Τα παιδιά ζητούν βιβλία για το καλοκαίρι
Οι φάλτσες νότες αναπνέουν;
Κριτική βιβλίου
Παράδοξες ιστορίες
Το αίνιγμα Μίκης Θεοδωράκης
Επισημάνσεις πάνω στη Γέννηση της τραγωδίας του Νίτσε
Ενας κλασικός του αναρχισμού
Ο μύθος της κόκκινης αλεπούς
Αληθινές ιστορίες Τέχνης
Μπωντλαίρ, ένας ποιητής διαπιστευμένος στην Κόλαση
Από τις 4:00 στις 6:00
Τα ονόματα στο ελληνικό τραγούδι
Το τριαντάφυλλο