Έντυπη Έκδοση

ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ «ΑΙΣΧΥΛΕΙΩΝ» - ΜΕΧΡΙ 10 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Στα ίχνη των Ελευσίνιων μυστών με φως και ήχους

Οι καλοκαιρινές εκδηλώσεις της Ελευσίνας, τα «Αισχύλεια», έχουν συνδεθεί τα τελευταία χρόνια και μ' έναν νέο εικαστικό θεσμό.

Το παλαιό ελαιουργείο και σαπωνοποιείο ΒΟΤΡΥΣ του 19ου αιώνα αξιοποιείται με μεγάλες εκθέσεις. Ο ερειπιώνας του παλαιού εργοστασίου της Ελευσίνας έχει φιλοξενήσει μέχρι σήμερα τις κατεστραμμένες βάρκες των μεταναστών της Καλλιόπης Λαιμού, τη μνημειακή εγκατάσταση «Ανθρώπων ίχνη» του εικαστικού και καθηγητή της ΑΣΚΤ Μάριου Σπηλιόπουλου και, πέρυσι, την εγκατάσταση «Για πάντα» (κυρίως με φως και εικόνες) της περφόμερ Λήδας Παπακωνσταντίνου.

Φέτος, από τις 6 Σεπτεμβρίου έως και τις 10 Οκτωβρίου, το παλαιό ελαιουργείο πλάι στη θάλασσα και στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας υποδέχεται το έργο «Ελευσις 2010» της ζωγράφου και γλύπτριας Διοχάντης. Η ιδέα της εγκατάστασης ενεργοποιήθηκε από τη βαθύτερη έννοια των Μεγάλων Ελευσίνιων Μυστηρίων. Η Διοχάντη αξιοποίησε υλικά που βρήκε παρατημένα στο εργοστάσιο, πέτρες, ξύλα, τούβλα, τσιμεντόλιθους και χώμα. Και δημιούργησε, με τη βοήθεια του φωτός αλλά και ηλεκτρονικών ήχων, μια υποβλητική διαδρομή για τους επισκέπτες που θα βρίσκονται στο χώρο από τις 7.30 μέχρι και τις 12 το βράδυ. Ετερόκλητα συναισθήματα, μια αίσθηση μυστηρίου, ενδεχομένως κινδύνου, αλλά και αγαλλίασης στο τέλος περιμένουν όσους θα ακολουθήσουν την αυστηρά προκαθορισμένη διαδρομή.

«Αν και οι παρεμβάσεις μου συνδέονται με τα Ελευσίνια Μυστήρια, δεν είχα καμία πρόθεση να δημιουργήσω κάποιο ρεαλιστικό σκηνικό, να δείξω όσα είναι γνωστά για τις τελετές. Εχουμε μαρτυρίες για τις διαδρομές που γίνονταν από την Ελευσίνα στην Αθήνα και στο Φάληρο για κάποιες θυσίες, αλλά καμία πληροφορία για όσα συνέβαιναν στο τελεστήριο. Απαγορευόταν, άλλωστε, αυστηρά να διαρρεύσει οτιδήποτε συνέβαινε εκεί», λέει η Διοχάντη.

Βωμοί και κολόνες

Η εικαστικός αναπτύσσσει τα έργα της επί τόπου, μέσα σε επτά κτίρια. «Είναι μεγάλη πρόκληση να δημιουργήσω μέσα σε ένα τέτοιο υποβλητικό περιβάλλον. Οι παρεμβάσεις συμπληρώνουν και συνεργούν με το περιβάλλον των κτιρίων και δημιουργούν μια πορεία μέσα από διαδοχικές εναλλαγές στοιχείων, υλικών, φωτισμού και ήχου». Ορισμένα από τα έργα έχουν τη μορφή ενός βωμού ή μιας κολόνας. Πρώτη φορά εισχωρούν στον εικαστικό κόσμο της το φως και ο ήχος. «Με το φως ορίζω, κάποιες φορές, απλώς τον άδειο χώρο, χωρίς να παρεμβαίνω με κάποιο άλλο υλικό ή με μια κατασκευή», λέει.

Να υπενθυμίσουμε ότι η Διοχάντη ανήκει στους πρώτους Ελληνες καλλιτέχνες που αντιμετώπισαν με εννοιολογικό τρόπο τον πραγματικό χώρο και άρχισαν να δημιουργούν εγκαταστάσεις και περιβάλλοντα. «Από την εποχή των σπουδών μου ένιωσα την ανάγκη να αποδεσμευτώ από τα όρια του τελάρου ως δεδομένου χώρου. Αρχισα να χρησιμοποιώ περισσότερα τελάρα, να τα τοποθετώ το ένα δίπλα στο άλλο για να δημιουργήσω μια σύνθεση, που θα λειτουργεί σαν μια διήγηση εξελισσόμενη στον χώρο. Από εκείνα τα χρόνια με ενδιαφέρει αυτή η συνέχεια της διήγησης, είτε ως ζωγραφική σε τελάρο, είτε ως σχέδια σε χαρτί, είτε ως συνέχεια μιας πορείας μέσα στον χώρο όπου αναγνωρίζεται η συνέργεια αρχιτεκτονικής, γλυπτικής, ζωγραφικής και περιβάλλοντος».

Πρώτος δάσκαλος της Διοχάντης υπήρξε ο ζωγράφος Πάνος Σαραφιανός. Παρακολούθησε, επίσης, ζωγραφική στο εργαστήριο του Γιάννη Μόραλη στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, ενώ αργότερα συνέχισε τις σπουδές της, ζωγραφική και χαρακτική, στην Academia di Belle Arti της Ρώμης, απ' όπου αποφοίτησε το 1967. Η ζωντάνια και το καλλιτεχνικό κλίμα της Ρώμης την ώθησαν σταδιακά και με αρκετή δουλειά να φτάσει κάποια στιγμή σε μια αφηρημένη ζωγραφική έκφραση και να επεκταθεί στον χώρο.

info: Η πρόσβαση στον χώρο μπορεί να γίνει και με τα μέσα μαζικής μεταφοράς: 845 Πειραιάς - Ελευσίνα (μέσω Θηβών), 871 Πειραιάς - Ελευσίνα (μέσω λ. Σχιστού), Α16 πλ. Κουμουνδούρου - Ελευσίνα (μέσω Ιεράς Οδού), Β16/Ε16 πλ. Κουμουνδούρου - Ελευσίνα (μέσω λ. Αθηνών).

Προαστιακός: αποβίβαση Σταθμός Μαγούλας+879 Θριάσιο Νοσοκομείο-Ελευσίνα ή 863 Νοσοκομείο-Ελευσίνα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μετρό Χολαργού
Αρχαίος δρόμος στον νέο «υπόγειο»
Αυγουστιάτικη πανσέληνος
Βούλιαξε το Μουσείο, άντεξε η Ακρόπολη
Μουσική
Η Τήνος έκανε θαύμα και στην τζαζ
Βασίλης Βαρβαρέσος: πιανίστας των άκρων
Η αγία τριάδα του λαϊκού τραγουδιού
Νομισματικό Μουσείο
Τετράδραχμο της Αίτνας στην Αθήνα
Συνέντευξη: Κρίστοφερ Νόλαν
Μετά την ταινία μου θα βλέπετε περισσότερα όνειρα
Εικαστικά
Στα ίχνη των Ελευσίνιων μυστών με φως και ήχους
Τηλεόραση
Αρχίζουν οι «κόντρες» των πρωινών
Προσπερνούν τις διαφημίσεις όταν έχουν τη δυνατότητα
Αμοιβές εκτός «γραμμής» για διευθύνοντα σύμβουλο και γενικούς της ΕΡΤ