Έντυπη Έκδοση

Δύο βιβλία για τα 50 χρόνια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

1960 - 2009: πενήντα χρόνια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

εκδότρια: Δέσποινα Μουζάκη,

τεκμηρίωση και έρευνα αρχειακού υλικού: Θωμάς Λιναράς, Αννα Θ. Ηλωση, Αγγελική Μυλωνάκη, Toby Lee, Ελένη Ανδρουτσόπουλου, εκδοτική επιμέλεια: Ιφιγένεια Ραξοπούλου

«IANOS» και «Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης»,

σ. 376, ευρώ 40, 69

«Με αφορμή τον εορτασμό των 25 χρόνων λειτουργίας της, η Διεθνής Εκθεση Θεσσαλονίκης διοργανώνει σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων για τον κινηματογράφο στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με την Κινηματογραφική Λέσχη της Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρείας «Τέχνη». Η πρώτη «Εβδομάς Ελληνικού Κινηματογράφου» εγκαινιάζεται επίσημα στις 20 Σεπτεμβρίου 1960 στο κινηματοθέατρο «Ολύμπιον». Κάπως έτσι γεννήθηκε ο θεσμός που γνωρίζουμε σήμερα ως Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μόλις λίγους μήνες νωρίτερα, τον Μάρτιο του 1960, ο Παύλος Ζάννας, πρόεδρος της Κινηματογραφικής Λέσχης της «Τέχνης», είχε υποβάλει σχετικό υπόμνημα στη ΔΕΘ, προτείνοντας την καθιέρωση Ελληνικού και Διεθνούς Φεστιβάλ, με «χαρακτήρα αποκλειστικά ελληνικό και αργότερα να επιδιώξει να αναγνωρισθεί ως Διεθνές Φεστιβάλ, ώστε να αποτελέσει την καλύτερη διεθνή προβολή της κινηματογραφικής μας παραγωγής».

Ο επετειακός τόμος που το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και ο Ιανός εξέδωσαν τον Νοέμβριο του 2009, με αφορμή τη συμπλήρωση των 50 χρόνων της διοργάνωσης, είναι κάτι περισσότερο από ένα «αναμνηστικό λεύκωμα». Η έκδοση καταφέρνει να θυμίσει σε όσους τα έζησαν αλλά και να εικονογραφήσει και να διηγηθεί με γλαφυρές λεπτομέρειες στους νεότερους, τον μισό αιώνα ζωής του θεσμού, από την πρώτη «Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου» (1960), μέχρι το «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου» των δεκαετιών του '70 και του '80, και το «Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου» των δύο τελευταίων δεκαετιών.

Η έκδοση αναπτύσσεται σε τρία μέρη, όπου το καθένα καλύπτει και μία άλλη ανάγκη του αναγνώστη ή μελετητή της διαδρομής τού Φεστιβάλ. Στο πρώτο μέρος αξιοποιείται το αρχειακό υλικό του Φεστιβάλ, ώστε να αποτυπωθούν η πορεία, το κλίμα αλλά και η αίσθηση της κάθε διοργάνωσης, μέσα από τις «μαρτυρίες» του φωτογραφικού φακού. Ακολουθώντας τη ρήση «μία εικόνα, χίλιες λέξεις», οι φωτογραφίες με τις λεζάντες τους, αλλά και οι αφίσες, αφηγούνται εξαρχής μία διαδρομή που παρότι το υλικό των πρώτων χρόνων δεν είναι τόσο πλούσιο, αφήνει το στίγμα κάθε σταθμού της.

Η δεύτερη ενότητα είναι η πιο πλούσια και πιο ουσιαστική της έκδοσης. Με έρευνα ακαδημαϊκού επιπέδου καλύπτει όλες τις χρήσιμες πληροφορίες κάθε χρονιάς παραθέτοντας αναλυτικά για κάθε διοργάνωση το πλήρες πρόγραμμα ταινιών, τις παράλληλες προβολές και εκδηλώσεις, τις κριτικές επιτροπές και τα βραβεία, τις διοικήσεις και τους πολιτικούς προϊστάμενους, καθώς και σύντομα, αλλά πολύ περιεκτικά κείμενα με τον τίτλο «Με μια ματιά», που φωτίζουν την ατμόσφαιρα της εποχής και προσφέρουν βασικές πληροφορίες, τόσο για το ίδιο το φεστιβάλ και την πορεία του όσο και για τις κοινωνικοπολιτικές αλλά και ιστορικές σε αυτό επιδράσεις. Ακόμη και τα ονόματα διαγωνιζομένων και κριτικής επιτροπής μπορούν από την απλή καταγραφή τους να δώσουν τον κοινωνικοπολιτικό αντίκτυπο κάθε διοργάνωσης. Τα στοιχεία, εκτός από το αρχειακό υλικό του Φεστιβάλ, προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από τα αρχεία των εφημερίδων και τις μνήμες πολλών συντελεστών του.

Στο τελευταίο τμήμα της έκδοσης περιλαμβάνονται τρία παραρτήματα, τα Κρατικά Κινηματογραφικά Βραβεία Ποιότητας (1998 - 2008), το «Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - Ολύμπιον», για το ιστορικό κτηριακό συγκρότημα, τον οργανισμό και τις δραστηριότητές του από το 1992 έως το 2009 και ακόμη ένα για τις διοικήσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης από το 1998 έως το 2008.

Πρόκειται για μία έκδοση που αφορά τόσο απλούς σινεφίλ όσο και μελετητές. Οπως τόνισε η τέως διευθύντρια του Φεστιβάλ, Δέσποινα Μουζάκη, «η έρευνα γι' αυτόν τον τόμο και η ίδια η σύνταξή του καθορίστηκαν από μεθοδολογικά και επιστημολογικά κριτήρια που ανταποκρίνονται στις ανάγκες δημιουργίας ενός χρήσιμου εργαλείου για όσους ενδιαφέρονται για την ιστορία και την πορεία του Φεστιβάλ».

Κέντρο Μελετών και Ερευνών για το Σινεμά

50 χρόνια φεστιβάλ κινηματογράφου

Οι ταινίες που αγαπήσαμε

εκδόσεις Ερωδιός, σ. 184, ευρώ 14,07

Με το ίδιο σημείο αναφοράς, τη συμπλήρωση 50 χρόνων από τη γέννηση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αλλά από μια εντελώς διαφορετική σκοπιά, έρχεται να συμπληρώσει αυτή την επέτειο το μη κερδοσκοπικό πολιτιστικό σωματείο, Κέντρο Μελετών και Ερευνών για το Σινεμά. Αρχικά, πρέπει να «αποκαλυφθεί» πως πίσω από αυτόν τον βαρύγδουπο τίτλο κρύβεται ένας ακόμη θεσμός (μετά το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και το Μουσείο Κινηματογράφου), με γενέτειρα τη Βόρεια Ελλάδα και δη τη Θεσσαλονίκη, που με κινητήρια δύναμη την αγάπη για το σινεμά, ενεργοποιεί τα ισάξια μέλη του προς ένα αυστηρά συλλογικό, θεσμικό σχέδιο δραστηριοτήτων και εκδόσεων γύρω από τον κινηματογράφο.

Στην συγκεκριμένη έκδοση, 30 διακεκριμένα πρόσωπα του ελληνικού κινηματογραφικού χώρου, σκηνοθέτες, δημοσιογράφοι, κριτικοί, επικοινωνιολόγοι, πρόεδροι και διευθυντές θεσμικών οργάνων, επέλεξαν και έγραψαν όχι για την καλύτερη ταινία, αλλά για εκείνη που, για τον δικό του λόγο, ο καθένας ξεχώρισε και αγάπησε πιο πολύ αυτά τα 49 χρόνια ζωής του Φεστιβάλ. Ανθρωποι που ακολούθησαν το Φεστιβάλ από τις αίθουσες της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, το «Ολύμπιον», κι έχουν φτάσει έως τις Αποθήκες του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, παραθέτουν εκείνη την ταινία που βρίσκεται στην κορυφή της προσωπικής τους ανθολογίας κι έτσι καταθέτουν την προσωπική τους μνήμη, γιατί αυτή είναι τελικά, όπως γράφεται στον επίλογο του βιβλίου, ο μεγάλος κριτής. Ταινίες που καλύπτουν όλο το χρονικό φάσμα και εύρος των κινηματογραφικών ειδών του Φεστιβάλ. Από το «Συνοικία το Ονειρο» του 1960, σε σκηνοθεσία Αλέκου Αλεξανδράκη, μέχρι το «Σπιρτόκουτο» του 2003, σε σκηνοθεσία Γιάννη Οικονομίδη. Με γραφή που παρακάμπτει τα στείρα «βιογραφικά» στοιχεία των ταινιών ξεσκεπάζοντας το συναίσθημα, το προσωπικό αλλά και το καθολικό συγχρόνως, τα κείμενα γαργαλούν τη μνήμη, δίνοντας μια άλλη, πιο προσωπική διάσταση στις ταινίες που πέρασαν, αλλά και την ανυπομονησία του αναγνώστη για όσες πρόκειται να 'ρθουν.

* Περισσότερες πληροφορίες για το ΚΕ.Μ.Ε.Σ.: http://kemes.wordpress.com/about/

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Περιβάλλον
Γράμμα από το Πάπιγκο για ένα τεράστιο περιβαλλοντικό έγκλημα
Κριτική βιβλίου
Αιώνας δικηγορίας και ιστορίας
Η Αλίκη στη Χώρα των Αλλων
Φύγε τώρα, κομμωτή κομητών
Με μελαγχολίες καθημερινότητας, φαντασίες και εφηβείες
Μήδεια ή το πάντρεμα του έρωτα με την τρέλα
Το ονειρόδραμα του Πετρούσκα
Αναμνήσεις από τον σπασμένο καθρέφτη
Μουσικών πάθη
Ο Αριστοφάνης και ο Χρήστος Λεοντής
Όψεις της ανάγνωσης
Βλέπω τα βιβλία σαν ενιαία αντικείμενα
Προδημοσίευση
Ο Μέγας Αλέξανδρος προ των πυλών των βιβλιοπωλείων / Προδημοσίευση
Συνέντευξη: Γιάννης Βουλτσίδης
Ο καραγκιοζοπαίχτης Γιάννης Βουλτσίδης λέει ...
Κινηματογράφος
Δύο βιβλία για τα 50 χρόνια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Από τις 4:00 στις 6:00
Οι Τσιγγάνοι τραγουδιούνται απ' όλους
Αλλος ένας μάχιμος 65άρης