Έντυπη Έκδοση

Έγκλημα διά παραλείψεως

Ταξίδι στο παρελθόν και σ' ένα αποσιωπημένο έγκλημα. Ενα λογοτεχνικό παιχνίδι με τις δυνατότητες της τέχνης, που όμως χρειαζόταν μια σαφώς μεγαλύτερη ανάσα. Αλέξης Σταμάτης, «Σκότωσε ό,τι αγαπάς»

Η αναζήτηση της εσώτερης υπόστασης των πραγμάτων, σε συνάρτηση με τη βαθμιαία αποκάλυψη των βαθύτερων δυνατοτήτων του εαυτού, αποτελεί βασικό μοτίβο της μυθιστορηματικής παραγωγής του Αλέξη Σταμάτη.

Σε όλα τα πρόσφατα έργα του, από το «Σαν τον κλέφτη μες στη νύχτα» (2002) και την «Οδό Θησέως» (2003) μέχρι την «Αμερικάνικη φούγκα» (2006) και τη «Βίλα Κομπρέ» (2008), οι ήρωές του εγκαταλείπουν κάποια στιγμή τη συμβατική πραγματικότητα στην οποία ζουν, δοκιμάζοντας ένα μεγάλο άλμα προς τα εμπρός, που πραγματοποιείται χάρη στην εμφάνιση ενός απρόσμενου καταλύτη: ενός μεγάλου έρωτα ή μιας σημαντικής πνευματικής πρόκλησης.

Ανάλογη πορεία ακολουθεί και ο πρωταγωνιστής του καινούριου μυθιστορήματος του Σταμάτη, που κυκλοφορεί υπό τον τίτλο «Σκότωσε ό,τι αγαπάς» από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Ο Αρης Μανιάτης είναι στα πενήντα του ένας επιτυχημένος σκηνοθέτης που έχει συνδυάσει χωρίς δυσκολίες την καλλιτεχνική ποιότητα με την εμπορική επιτυχία. Στο μεσοστράτι της ζωής του, ωστόσο, κι ύστερα από ένα σοβαρό ατύχημα, που μπορεί να είναι τροχαίο αλλά και ατύχημα καρδιάς (η αφήγηση κινείται σκόπιμα ανάμεσα σε ονειρικό και πραγματικό), ο Αρης αρχίζει μια κατάβαση στα έγκατα των νεανικών του χρόνων, η οποία θα φέρει στην επιφάνεια ένα επί δεκαετίες αποσιωπημένο δράμα: ένα έγκλημα διά παραλείψεως.

Η διαδρομή του Αρη προς τη νεανική του ηλικία και η ανάδυση του τραυματικού μυστικού της είναι και η διαδρομή της τέχνης προς την ικανότητα για έκφραση. Συναρτημένη με την τυφλότητα του Μπόρχες, του Σάμπατο και του Σαραμάγκου, η τέχνη παίρνει στο «Σκότωσε ό,τι αγαπάς» τη μορφή ενός οριστικά ημιτελούς σεναρίου, που κατορθώνει από τη μια μεριά να πλησιάσει έναν πυρήνα αυθεντικότητας και αλήθειας, αλλά αναγκάζεται, από την άλλη, να περιοριστεί σε μια ζώνη σιωπής μέχρι να ξεκινήσει μια καινούρια, εναργέστερη προσπάθεια.

Η σύνθεση του Σταμάτη είναι γερή και χωρίς τεχνικά προβλήματα, εκείνο, όμως, το οποίο σαφώς απουσιάζει από το σχήμα της είναι η δράση: δράση απαραίτητη προκειμένου να χωνευτούν στον μύθο οι πλήθος αφηρημένες ιδέες και καταστάσεις που μένουν εδώ χωρίς ένα περίβλημα ικανό να απελευθερώσει τη δυναμική τους και να τις βάλει στο ζωντανό λογοτεχνικό παιχνίδι.

Το λίγο και μάλλον αναιμικό σασπένς το οποίο προλαβαίνει να αναπτυχθεί στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου δεν αρκεί, ατυχώς, για να αποκτήσει η αφήγηση την αναγκαία ορμή και ανάσα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Ποδαρικό με σινεμά
Σατιρίζοντας τους Ελληνες
Συνέντευξη: Αλέν Ρενέ
«Οι σελίδες της ζωής μας γυρίζουν τυχαία»
Θέατρο
Απόκληροι ήρωες
Συμφωνία για οκτώ πρόσωπα
Αφιέρωμα
Το Αλφα ΒΗΤΑΡΙ της τέχνης
Διασκέδαση
Κοκτέιλ εκδηλώσεων
Λεύκωμα
Take a walk on the countryside
Εικαστικά
Οι μέθοδοι των τριών
Βιβλίο
Ο έρωτας στο μουσείο
Αχ Ελλάδα sagapo
Άλλες ειδήσεις
Η γυναίκα στον Μόραλη