Έντυπη Έκδοση

Αναδρομική έκθεση του Δημήτρη Αληθεινού στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Κάθε μέρα, αίνιγμα

Ο Δημήτρης Αληθεινός έχει ταυτιστεί με τα έργα του, τα οποία τιτλοφορεί «Αποκρύψεις». Ο 68χρονος εικαστικός δεν εμπιστεύεται την έμπνευση.

«Συμβάν» 1973 «Συμβάν» 1973  Οχι γιατί οι θεοί τη δίνουν σαν επιφοίτηση σε λίγους και εκλεκτούς. Δεν είναι θέμα πίστης ή απιστίας. Δεν αντιμετωπίζει την τέχνη ως τοτέμ και ταμπού. Δεν τη θεωρεί ιερή, γι' αυτό δεν θύει στο βωμό τις προσφορές. Τις θάβει. Θάβει τα έργα του, γιατί θεωρεί τη γη μητέρα του, γέννηση και θάνατο ομού. Αν και με καταβολές μαρξιστικές, επικαλείται τον δέκατο τρίτο θεό του δωδεκάθεου, τον άγνωστο θεό.

Σ' αυτόν τον άγνωστο θεό αφιερώνει τα περίπου εκατό έργα που αποτελούν μία ιστορία μέσα στον χρόνο, κι έτσι ο χρόνος ακινητοποιείται, υπό τη σκέπη της αιωνιότητας. Ο Δημήτρης Αληθεινός έρχεται από τη δεκαετία του '70, χωρίς η τέχνη του να έχει κάτι το ξεθυμασμένο. Κεντράρει στο ρυθμό του σώματός του, γιατί το μοντέρνο δεν είναι ζήτημα αισθητικής, αλλά ψυχοσωματικής σχέσης με το εικαστικό αποτέλεσμα.

Ζωγραφική, σχέδια, γλυπτά, κατασκευές, εγκαταστάσεις, οπτικοακουσικές συνθέσεις. Ολοι αυτοί οι εικαστικοί τρόποι είναι μέρη που ενοποιούνται στο όλον της μοναδικής τέχνης του. Η αναδρομική έκθεση ετοιμάζεται από την Τίνα Πανδή και τον Σταμάτη Σχιζάκη. Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 14 Φεβρουαρίου, στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Σημειώστε στην ατζέντα σας ότι θα διαρκέσει έως τις 26 Μαΐου.

Στο πλαίσιο αυτής της έκθεσης το ΕΜΣΤ αναζητά εθελοντές -φοιτητές Καλών Τεχνών και δραματικών σχολών, καλλιτέχνες, χορευτές, ηθοποιούς- για να συμμετάσχουν σε τρεις δράσεις του Δημήτρη Αληθεινού. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν e-mail με τα στοιχεία τους stamatis.schizakis@emst.gr και tina.pandi@emst.gr (έως τις 7 Φεβρουαρίου).

Το 1973, η γκαλερί «Ωρα» υπήρξε ένας χώρος ανταλλαγής ιδεών και κινημάτων, με την υπογραφή του γενναιόδωρου Ασαντούρ Μπαχαριάν. Ο Δημήτρης Αληθεινός βρισκόταν στην ηλικία των 28 ετών. Ακόμη έφερε μέσα του τον απόηχο της μαθητείας, την οποία, αν δεν την περάσεις, δεν περνάς στο στάδιο της υπέρβασής της. Ακόμη τότε για τα ελληνικά συμφραζόμενα ο όρος χάπενινγκ ήταν ξένος κι όχι μόνο λόγω της ξενικής προέλευσής του. Το χάπενινγκ ο καλλιτέχνης το βάφτισε «Ενα συμβάν».

Η Αθήνα καιγόταν, προσπαθώντας να ξεφιμωθεί. Μέρες Πολυτεχνείου, με τους φοιτητές να φωνάζουν «Ψωμί - Παιδεία - Ελευθερία» στην ταράτσα της Νομικής, και δεν θ' αργήσουν να μεταφερθούν στο Πολυτεχνείο της εξέργεσης.

Πολύ νωρίς, το 1981, «τυποποιήθηκε» με τις «Κατακρύψεις», οι οποίες έχουν ξεπεράσει τις εκατόν εβδομήντα, με θαμμένα έργα σε περιοχές που εκτείνονται από τον Βόρειο μέχρι τον Νότιο Πόλο και από το Νησί του Πάσχα μέχρι τα Νησιά Κουκ. Στο ίδιο μήκος κύματος και το κόνσεπτ «Προασπίζοντας τον πλανήτη», πάντα μακριά από την τουριστικοποίηση, αυτό τον κακό δαίμονα που καταστρέφει τους τόπους και τους μετατρέπει σε καταναλωτικό προϊόν.

Τον έχουν χαρακτηρίσει σαμάνο και μάγο και δεν τους έχει διαψεύσει. Γιατί γνωρίζει ότι οι πιο ασύλληπτες συλλήψεις προέρχονται από το ψυχανέμισμα της ψυχής, όταν αποφασίζει να κατοικήσει στο σώμα. Γι' αυτό τα έργα του Δημήτρη Αληθεινού είναι «κατοικήσιμα», οικεία και σπιτικά. Η τέχνη του ερμηνεύει τη ζωή, τον έρωτα και το θάνατο, χωρίς να σηκώνει το δάχτυλο. Δεν θέλει να διδάξει, δεν θέλει να ηγηθεί, δεν θέλει να δημιουργήσει σχολή. Πρωτίστως, επιθυμεί να εκφραστεί.

Ο Δημήτρης Αληθεινός προσπάθησε να χωρέσει στα έργα του το όλον και να τα φέρει στο όλον της ανθρώπινης κοσμιότητας. Η κοσμιότητα είναι εκ χώματος, γι' αυτό ποτέ δεν εξελίσσεται σε συνειδησιακό ρετρό και σε παλιομοδίτικη τέχνη μιας κάποιας εποχής.

Ολες οι εποχές του χρόνου συμπαρουσιάζονται, γιατί η φύση αγκαλιάζει τις συνθέσεις του χωρίς να τις εξαφανίσει. Αχερόντια τις οδηγεί στα έγκατα, εκεί όπου όλα τα γήινα επιστρέφουν στο Θνητό.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Θέατρο
Μάινχοφ, ο Λένον της RAF
Είμαστε σκάρτοι από κούνια
Εικαστικά
Κάθε μέρα, αίνιγμα
Κινηματογράφος
«Επιλέγω γυναικείους χαρακτήρες γιατί οι γυναίκες είναι πιο ευάλωτες»
Οχι στον Πινοσέτ
Μουσική
Κάτι ράγισε και μπήκε φως
Βιβλίο
Πρόσφυγας και γκασταρμπάιτερ
Ενα μυθιστόρημα ως ποίημα
Ο Ελληνας μετανάστης χωρίς μελοδραματισμούς
Ενεργοί οι πολίτες
Ο εαυτός μας από απόσταση
Λογοτεχνία
Η επί του Ορους ομιλία
Επίσκεψη από τον Μάρκο Μπόλαρη *
Άλλες ειδήσεις
Αληθεινός σε πρώτο πρόσωπο
Ολα για μια παραστεκάμενη
Το αηδόνι και ο χρυσαετός