Έντυπη Έκδοση

Η άφθαρτη γοητεία του Ρέιμοντ Τσάντλερ

Ρέιμοντ Τσάντλερ

Νουάρ ιστορίες

Α' τόμος, μτφρ.: Αντώνης Καλοκύρης

εκδόσεις Κέδρος, σ. 344, ευρώ 16

Το όγδοο μυθιστόρημα, με τίτλο Poodle Springs και πρωταγωνιστή τον Φίλιπ Μάρλοου, ο Τσάντλερ είχε αρχίσει να το γράφει το 1958, αλλά δεν πρόλαβε να το τελειώσει. Οι κληρονόμοι του πολλά χρόνια αργότερα ανέθεσαν στον συγγραφέα αστυνομικών ιστοριών Ρόμπερτ Πάρκερ να το ολοκληρώσει, ενώ το 1998 το έργο αυτό γυρίστηκε σε ταινία για την τηλεόραση, με πρωταγωνιστή στον ρόλο του Μάρλοου τον Τζέιμς Κάαν, ταινία που, όμως, δεν σημείωσε επιτυχία. Ο Τσάντλερ για να κερδίζει τα προς το ζην άρχισε να γράφει ιστορίες για λαϊκά περιοδικά μυστηρίου. Η πρώτη του ιστορία, που ολοκληρώθηκε σε πέντε μήνες, Οι εκβιαστές δεν παίζουν με τα όπλα, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Μαύρη Μάσκα» («Black Mask») το 1933 και από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε η συνεργασία του με ένα από τα πιο δημοφιλή pulp έντυπα. Μολονότι οι κριτικοί, όταν άρχισε να δημοσιεύει ο Τσάντλερ, δεν εκτίμησαν το έργο του, αργότερα σημαντικοί συγγραφείς, όπως ο W.Η.Auden, ο Evelyn Waugh και ο Ian Fleming, εξέφρασαν τον θαυμασμό τους για τα μυθιστορήματά του. Αντιθέτως, κριτικός μεγάλης αμερικανικής εφημερίδας έγραφε ότι πολλές ιστορίες του συγγραφέα είναι φλύαρες και ασυνάρτητες.

Ο Τσάντλερ στα πρώτα του βήματα δέχτηκε επιρροές από τη γραφή του Hammett, του Gardner και του Hemingway, ενώ αξιοποίησε θέματα ύφους. Οι ιστορίες Δολοφόνος στη βροχή και Η κουρτίνα, που είχαν δημοσιευτεί στη «Μαύρη Μάσκα» τη δεκαετία του '30, ξαναγράφτηκαν μέσα σε τρεις μήνες και έδωσαν ένα από τα σημαντικότερα μυθιστορήματά του με τον τίτλο Ο μεγάλος ύπνος. Αλλά και για να γραφεί το Αντίο, γλυκιά μου ο Τσάντλερ χρησιμοποίησε αποσπάσματα από το διήγημα Ο άντρας που λάτρευε τα σκυλιά, όπως και από άλλα δύο λιγότερα γνωστά διηγήματα. Γι' αυτό, άλλωστε, δεν επιθυμούσε να εκδοθούν οι ιστορίες του σε βιβλίο, για να μη θυμίζουν τα μυθιστορήματά του.

Στον πρώτο τόμο των νουάρ ιστοριών περιλαμβάνονται τα εξής διηγήματα ή νουβέλες: Οι εκβιαστές δεν παίζουν με τα όπλα, Το «καρφί», Δολοφόνος στη βροχή και Ο άνθρωπος που λάτρευε τα σκυλιά. Σ' αυτά διακρίνονται το ταλέντο του συγγραφέα, ιδιαίτερα στη χρήση λακωνικών, κοφτών φράσεων και στους έξυπνους διαλόγους. Είναι τέχνη να συμπυκνώνει κανείς και να κρατά τα ουσιώδη σε λίγες λέξεις. Στην πρώτη ιστορία, ο ιδιωτικός ντετέκτιβ, που ονομάζεται Μάλορι, ο μετέπειτα Μάρλοου, προσπαθεί να λύσει μια υπόθεση εκβιασμού. Πάντως ο χαρακτήρας είναι ίδιος, καθώς πρόκειται για τον μοναχικό ιδιωτικό αστυνομικό, το «private eye», που κυνηγάει τους «κακούς», τους απατεώνες, τους απαγωγείς, τους τζογαδόρους, τους δολοφόνους, για να αποκαταστήσει την τάξη και να αποδώσει με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο δικαιοσύνη. Ευγενικός με τις γυναίκες, αλλά, πάντως, όχι ο τύπος εκείνος που θα παρασυρθεί από τη γοητεία τους, λάτρης του ουίσκι, του τσιγάρου και της περιπέτειας.

Κυνισμός, τυχοδιωκτισμός, η έλξη που ασκούν τα επικίνδυνα παιχνίδια, το εύκολο κέρδος, οι εύθραυστες σχέσεις, η πικρή γεύση της προδοσίας είναι μερικά από τα θεματικά χαρακτηριστικά του σύμπαντος που δημιουργήθηκε από την τολμηρή και στυλιστική γραφή του Τσάντλερ. Πλοκή, ύφος, ατμόσφαιρα, ζωντανοί και πνευματώδεις διάλογοι δίνουν το στίγμα του αστυνομικού είδους που κατέστησε το έργο του κλασικό και επηρέασε πολλούς συγγραφείς. Μια ηρωίδα του δεν θα μπορούσε να είναι πιο σαφής: «Για τη δημοσιότητα, γλυκέ μου. Για τη δημοσιότητα και μόνο. Ακόμα και αρνητική είναι προτιμότερη απ' το τίποτα. Δεν είμαι και τόσο σίγουρη ότι το συμβόλαιό μου θ' ανανεωθεί, οπότε μάλλον θα τη χρειαστώ» (σ. 65). Ο επίκαιρος όσο ποτέ, αλλά και απολαυστικός Τσάντλερ αποδόθηκε επιτυχώς, γι' άλλη μία φορά, από τον Αντώνη Καλοκύρη.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Η μαγεία του μικρού
Συνωμοσίες επί χάρτου χωρίς άλλοθι
Η μυστική εταιρεία των Ροδόσταυρων και ο πολύχρωμος κόσμος των Σούφι
Η επιστροφή του στρατιώτη
Στην πολυσημία της παιδικής ηλικίας
Ακραία συναισθήματα
Φαντασιακό και φιλοσοφία στον Καστοριάδη
Σεμνότητα και ευπροσηγορία
Προαιώνιες αλληγορίες
Ζωής αγώνας άγονος;
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Η μαγεία του μικρού
Η άφθαρτη γοητεία του Ρέιμοντ Τσάντλερ
Συνωμοσίες επί χάρτου χωρίς άλλοθι
Η μυστική εταιρεία των Ροδόσταυρων και ο πολύχρωμος κόσμος των Σούφι
Η επιστροφή του στρατιώτη
Στην πολυσημία της παιδικής ηλικίας
Ακραία συναισθήματα
Φαντασιακό και φιλοσοφία στον Καστοριάδη
Σεμνότητα και ευπροσηγορία
Προαιώνιες αλληγορίες
Ζωής αγώνας άγονος;
Από τις 4:00 στις 6:00
Ενα ταξίδι στην Αίγυπτο
40 χρόνια χωρίς τους Beatles
Λογοτεχνία
Ο γερο-Λέμας
Το εγχείρημα της χειραφέτησης του πνεύματος στον αιώνα του Διαφωτισμού
Περί εκδοτών, δημιουργικής γραφής και άλλων βασανιστικών λέξεων
«Να είχεν ο έρωτας σαΐτες...»
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Συνταγές επιβίωσης σε μεξικανικούς καιρούς
Άλλες ειδήσεις
Θέατρο «Εκάτη»
Φραντζέσκα ντα Ρίμινι
ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ