Έντυπη Έκδοση

Ενα ψυχολογικό θρίλερ για τις συνέπειες του πολέμου

Η επιστροφή του στρατιώτη

Μινέτ Γουόλτερς

Η σκιά του χαμαιλέοντα

μτφρ.: Εφη Τσιρώνη, εκδόσεις Ψυχογιός, σ. 516, ευρώ 20,18

Ο κεντρικός ήρωας του «...Χαμαιλέοντα» είναι ένας στρατιώτης, ο υπολοχαγός Τσαρλς Ακλαντ, που έχει μόλις επιστρέψει στο Λονδίνο από τον πόλεμο του Ιράκ με βαριές κρανιακές κακώσεις, παραμορφωμένο πρόσωπο και άλλα τραύματα, που δημιουργήθηκαν από μια επίθεση τεσσάρων Ιρανών έξω από τη Βαγδάτη. Το όχημα στο οποίο μαζί με τους άλλους στρατιώτες επέβαινε, τινάχτηκε στον αέρα και μετά παραδόθηκε στις φλόγες. Ο Τσαρλς είναι ο μόνος επιζών· έχει χάσει το ένα του μάτι και η αριστερή του πλευρά είναι τρομερά παραμορφωμένη. Οταν ξυπνάει στο νοσοκομείο, δεν έχει καμία ανάμνηση της τραγωδίας. Ενας ψυχίατρος, με το όνομα Ρόμπερ Γουίλις, προσπαθεί να τον βοηθήσει και να τον κάνει να αποδεχτεί τα όσα έχουν συμβεί, να αντιμετωπίσει το μέλλον, τη μερική τυφλότητά του και τη σοβαρή αλλοίωση του κάποτε ωραίου προσώπου του.

Η συμπεριφορά του Τσαρλς στο νοσοκομείο είναι προβληματική. Αρνείται να απαντήσει ακόμα και στις απλές ερωτήσεις που του κάνουν, βρίζει τις νοσοκόμες, αρνείται να πάρει τα φάρμακά του για να ανακουφίσει τους πόνους του και επιδεικνύει έναν βαθύ και ανεξήγητο θυμό, ιδιαίτερα εναντίον των γυναικών. Παρότι η κατάστασή του βελτιώνεται ταχύτατα, ο ίδιος παραμένει τρομοκρατημένος και υποφέρει από τρομερές ημικρανίες και ένα βαθιά ριζωμένο συναίσθημα ανεπάρκειας και ενοχής. Ισχυρίζεται πως δεν ενδιαφέρεται για την πρώην αρραβωνιαστικιά του, Τζεν, με την οποία είχε χωρίσει λίγο πριν φύγει για το Ιράκ, μια κοπέλα που παρουσιάζει μια εκπληκτική ομοιότητα με την Ούμα Θέρμαν και προκαλεί τα βλέμματα των αντρών. Ο Τσαρλς μοιάζει ανίκανος να επιδείξει ακόμα και την πιο απλή κοινωνικότητα, νιώθει αποξενωμένος και αισθάνεται πως ο κόσμος γύρω του ενδιαφέρεται για εντελώς ανούσια πράγματα. Ο ίδιος διαβάζει φιλοσοφία, ιδιαίτερα τον Δανό φιλόσοφο Σόρεν Κίρκεγκορ, και σύντομα μετατρέπεται σε αναχωρητή, τρώει ελάχιστα και γυμνάζεται ψυχαναγκαστικά, χωρίς να μοιράζεται με κανέναν τους βαθύτερους φόβους του.

Στο πρόσωπό του πότε πότε προβάλλει μια απειροελάχιστη σύσπαση που θα μπορούσε να εκληφθεί και ως υποψία χαμόγελου, ενώ η αμετάβλητη δεξιά του πλευρά αποδεικνύει πως ο υπολοχαγός πρέπει πριν από τον τραυματισμό του να είχε πολλές κατακτήσεις. Η παραμόρφωση του προσώπου του δεν επιτρέπει την έκφραση των συναισθημάτων του και οι ίδιες οι αισθήσεις του μοιάζουν να έχουν μαραθεί και να μην προσλαμβάνουν τα απλά, καθημερινά ερεθίσματα από τον κόσμο.

Ο Τσαρλς κυκλοφορεί ελεύθερος, αλλά δεν μπορεί να ελέγξει πάντα την επιθετικότητά του και σύντομα εμπλέκεται σ' έναν καβγά σε μια παμπ και μια μεγαλόσωμη και καλά γυμνασμένη γυναίκα, η Τζάκσον, λεσβία και γιατρός, αναλαμβάνει την επιτήρησή του. Αυτή η γυναίκα γίνεται ο φύλακας άγγελος του Τσαρλς και αρκετές φορές τού σώζει τη ζωή. Παρά την αγνωμοσύνη του και την ευερεθιστότητά του, η Τζάκσον κατορθώνει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του.

Εν τω μεταξύ σε αυτόνομα κεφάλαια παρατίθενται ρεπορτάζ των εφημερίδων για μια σειρά δολοφονιών οι οποίες έχουν προβληματίσει σοβαρά την αστυνομία. Τρεις άντρες, όλοι βετεράνοι του πολέμου, ληστεύτηκαν και δολοφονήθηκαν άγρια από κάποιον τρελό δολοφόνο. Ο ντετέκτιβ Μπράιαν Τζόουνς και ο βοηθός του Νικ Μπιλ πιστεύουν πως τα θύματα γνώριζαν τον δολοφόνο τους.

Η επιθετικότητα που εκδηλώνει ο Ακλαντ απέναντι στην πρώην αρραβωνιαστικιά του και τα παρανοϊκά του ξεσπάσματα τον καθιστούν ύποπτο για τους φόνους, παρά τον σεβασμό που εμπνέουν τα τραύματα και το παραμορφωμένο πρόσωπό του.

«Η σκιά του χαμαιλέοντα...» είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ για τις σκοτεινές παρορμήσεις, που οδηγούν τους ανθρώπους στο να διαπράξουν τα πλέον αποτρόπαια εγκλήματα. Ο Τσαρλς Ακλαντ είναι βαθιά πληγωμένος, τόσο ψυχολογικά όσο και σωματικά. Είναι όμως ικανός να σκοτώσει κάποιον εν ψυχρώ; Η Τζάκσον έχει τις αμφιβολίες της. Η Γουόλτερς, πέρα από τη δαιδαλώδη πλοκή και έναν αριθμό υπόπτων, ερευνά την ίδια τη φύση του εγκληματία - αφήνοντας να εννοηθεί πως κάποιοι μπορεί να μην είναι οι ίδιοι διεφθαρμένοι αλλά να μετατρέπονται σε ανθρώπινο καταλύτη και να βγάζουν στην επιφάνεια αυτές τις πλευρές σε κατά τα άλλα ουδέτερες προσωπικότητες. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Η μαγεία του μικρού
Η άφθαρτη γοητεία του Ρέιμοντ Τσάντλερ
Συνωμοσίες επί χάρτου χωρίς άλλοθι
Η μυστική εταιρεία των Ροδόσταυρων και ο πολύχρωμος κόσμος των Σούφι
Στην πολυσημία της παιδικής ηλικίας
Ακραία συναισθήματα
Φαντασιακό και φιλοσοφία στον Καστοριάδη
Σεμνότητα και ευπροσηγορία
Προαιώνιες αλληγορίες
Ζωής αγώνας άγονος;
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Η μαγεία του μικρού
Η άφθαρτη γοητεία του Ρέιμοντ Τσάντλερ
Συνωμοσίες επί χάρτου χωρίς άλλοθι
Η μυστική εταιρεία των Ροδόσταυρων και ο πολύχρωμος κόσμος των Σούφι
Η επιστροφή του στρατιώτη
Στην πολυσημία της παιδικής ηλικίας
Ακραία συναισθήματα
Φαντασιακό και φιλοσοφία στον Καστοριάδη
Σεμνότητα και ευπροσηγορία
Προαιώνιες αλληγορίες
Ζωής αγώνας άγονος;
Από τις 4:00 στις 6:00
Ενα ταξίδι στην Αίγυπτο
40 χρόνια χωρίς τους Beatles
Λογοτεχνία
Ο γερο-Λέμας
Το εγχείρημα της χειραφέτησης του πνεύματος στον αιώνα του Διαφωτισμού
Περί εκδοτών, δημιουργικής γραφής και άλλων βασανιστικών λέξεων
«Να είχεν ο έρωτας σαΐτες...»
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Συνταγές επιβίωσης σε μεξικανικούς καιρούς
Άλλες ειδήσεις
Θέατρο «Εκάτη»
Φραντζέσκα ντα Ρίμινι
ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ