Έντυπη Έκδοση

Στην πολυσημία της παιδικής ηλικίας

Σαφώς έρρυθμες, μαθηματικά υποταγμένες σε ένα συγκεκριμένο ποιητικό πλαίσιο, αλλά όχι ποιητικίζουσες κρίνονται οι πεζόμορφες εκφάνσεις αυτής της ιδιότυπης, αλλά όχι κλειστής αναφοράς στην κοσμογονική πολυσημία τής παιδικής ηλικίας.

Ιουλίτα  Ηλιοπούλου

Η κούκλα

εκδόσεις Ικαρος, σ. 45, ευρώ 6

Οι διαλεκτικές αποτιμήσεις δεν διστάζουν να ανακαλέσουν ευθέως την πρακτική του αυθεντικού δοκιμίου. Η γνωσιολογική έρευνα αποφέρει απροσδόκητους καρπούς, ενώ οι παρένθετες μυθοπλαστικές αναπτύξεις προσδίδουν στο έργο μια αίσθηση κειμενικού σφρίγους. Η ρηματική συνέπεια μαρτυρεί μακροχρόνια και επίμονη άσκηση στο πεδίο των απαιτητικών συνθέσεων. Τα επαγωγικά συμπεράσματα από τη μελέτη της πραγματικότητας παραπέμπουν, μεταξύ άλλων, σε έναν ονειρικό διάκοσμο, παραδόξως συγγενικό, συνάλληλο ενίοτε προς την εξ αντικειμένου αλήθεια. Η παρ' ολίγον ταύτιση προκαλεί ένα είδος ευφορίας: το παιδί παίζοντας με τις κούκλες του μαθαίνει εξ απαλών ονύχων να συγκεφαλαιώνει τον Κόσμο σε ένα εύχρηστο είδωλο-μύθο. Εστω διευκρινιστικό παράδειγμα: «Συνήθως, αποκτούν γενεαλογικό δέντρο οι κούκλες. Αλλοτε η αισθητική τους τις φέρνει πιο κοντά στην ιταλική Αναγέννηση, κι άλλοτε σ' έναν μοντερνισμό της σύγχρονης βιτρίνας - μικρομέγαλα πολλαπλά που ξέρουν να μιμούνται κυρίες με μαλλί καλαθάκι και κοινωνικό έρεισμα. Ομως, σχεδόν πάντα, οι περισσότερες κούκλες κατάγονται από το αξεπέραστο τζάκι των μωρών. Καταγωγή ευγενής, αρχέτυπο σταθερό που όλοι οι αιώνες προσκυνούν, θα 'λεγες με κατάνυξη. Η Κούκλα. Μια κατ' εικόνα του παλιού μας εαυτού απομίμηση, ένα περίαπτο πολύτιμο της αφής, ένα ειδώλιο του άγνωστου θεού της τρυφερότητας». Αυτή η σταματημένη παιδική ψυχή, εγκιβωτισμένη στο παιχνίδι-ομοίωμα, πολιορκείται πολλαχώς από την ποιήτρια: η πρακτική τής σχόλης ανάγεται σε απόλυτη μυητική διαδικασία, στη θέαση εν ολίγοις του μεταφυσικού στοιχείου της ζωής. Η φαντασίωση του πολιτισμού διδάσκεται εξ απαλών ονύχων. Η επιχειρηματολογία λογίζεται πειστική. Απομονώνω για τις ανάγκες της εποπτικής στιγμής τα εξής: «Η αντίληψή μας για την πραγματικότητα δεν μπορεί παρά να είναι εν τέλει μια καθοριστική ενέργεια της φαντασίας [...] Μια μάσκα είναι και η κούκλα, που τη φορά για λίγο η ψυχή μας, συμπυκνώνοντας στην ανάλλαχτη έκφρασή της το σφάλμα μας [...] Κανένα παιχνίδι δεν αντίκρισε ποτέ τον εαυτό του με τόση σοβαρότητα όπως η κούκλα». Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου ξεφυλλίζει το άλμπουμ της ατομικής προσχολικής εμπειρίας με το θάρρος, αλλά και με το τακτ εντομολόγου: η χρυσαλλίδα που μεταμορφώθηκε σε ποιήτρια ήταν-είναι γεμάτη Νόημα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Η μαγεία του μικρού
Η άφθαρτη γοητεία του Ρέιμοντ Τσάντλερ
Συνωμοσίες επί χάρτου χωρίς άλλοθι
Η μυστική εταιρεία των Ροδόσταυρων και ο πολύχρωμος κόσμος των Σούφι
Η επιστροφή του στρατιώτη
Ακραία συναισθήματα
Φαντασιακό και φιλοσοφία στον Καστοριάδη
Σεμνότητα και ευπροσηγορία
Προαιώνιες αλληγορίες
Ζωής αγώνας άγονος;
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Η μαγεία του μικρού
Η άφθαρτη γοητεία του Ρέιμοντ Τσάντλερ
Συνωμοσίες επί χάρτου χωρίς άλλοθι
Η μυστική εταιρεία των Ροδόσταυρων και ο πολύχρωμος κόσμος των Σούφι
Η επιστροφή του στρατιώτη
Στην πολυσημία της παιδικής ηλικίας
Ακραία συναισθήματα
Φαντασιακό και φιλοσοφία στον Καστοριάδη
Σεμνότητα και ευπροσηγορία
Προαιώνιες αλληγορίες
Ζωής αγώνας άγονος;
Από τις 4:00 στις 6:00
Ενα ταξίδι στην Αίγυπτο
40 χρόνια χωρίς τους Beatles
Λογοτεχνία
Ο γερο-Λέμας
Το εγχείρημα της χειραφέτησης του πνεύματος στον αιώνα του Διαφωτισμού
Περί εκδοτών, δημιουργικής γραφής και άλλων βασανιστικών λέξεων
«Να είχεν ο έρωτας σαΐτες...»
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Συνταγές επιβίωσης σε μεξικανικούς καιρούς
Άλλες ειδήσεις
Θέατρο «Εκάτη»
Φραντζέσκα ντα Ρίμινι
ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ