Έντυπη Έκδοση

Μπουρζουά διά χειρός Εϊμιν

Η Τρέισι Εϊμιν είδε πρώτη φορά έργα της Λουίζ Μπουρζουά τη δεκαετία του '90 στην Tate. «Εντυπωσιάστηκα. Σκέφτηκα ότι πρέπει να είναι ανερχόμενη νέα Αμερικανίδα καλλιτέχνις.

Ηταν τόσο φρέσκα. Στο τέλος, βέβαια, ανακάλυψα ότι ήταν 82 ετών!» Λίγα χρόνια αργότερα οι δυο καλλιτέχνιδες έμελλε να συναντηθούν. Η Λουίζ Μπουρζουά διάβαζε τη στήλη της Εϊμιν στον «Independent». Και της άρεσε. Είχαν κι έναν κοινό φίλο, τον κριτικό Στιούαρτ Μόργκαν, κι έτσι γνωρίστηκαν και ανέπτυξαν μια τρυφερή σχέση.

Προφανώς η Μπουρζουά θαύμαζε και την τέχνη της Εϊμιν. Γιατί της πρότεινε να συνεργαστούν. Τα 16 έργα τους με τίτλο «Μη με εγκαταλείπεις» (Do not abandon me) παρουσιάζονται στην γκαλερί «Hauser & Wirth» στο Λονδίνο, μέχρι τις 12 Μαρτίου.

Η μεγάλη γλύπτρια, πριν φύγει από τη ζωή, τον περασμένο Μάιο σε ηλικία 99 ετών, κάθισε και ζωγράφισε το προφίλ αντρικών και γυναικείων κορμών, συνδυάζοντας το κόκκινο, το μπλε και το μαύρο χρώμα. Στις υδατογραφίες της οι σιλουέτες είναι λεπτές αλλά ρευστές. Ηταν τα τελευταία έργα που έφτιαξε πριν πεθάνει.

Τα ταχυδρόμησε με κούριερ από το σπίτι της στη Νέα Υόρκη στο στούντιο της Τρέισι Εϊμιν, στο Λονδίνο. «Θεέ μου, είπα, όταν τα πρωτοείδα. Δεν με χρειάζονται. Είναι τόσο ωραία από μόνα τους, καλύτερα να τα αφήσω όπως είναι», ομολογεί η 47χρονη Βρετανίδα. «Τα κουβαλούσα μαζί στα ταξίδια μου από την Αυστραλία μέχρι τη Γαλλία, τα κοιτούσα αλλά φοβόμουν να τα αγγίξω».

Ομως, οι οδηγίες της τρομερής Μπουρζουά ήταν σαφείς: «Μπορούσα να κάνω ό,τι ήθελα, να ζωγραφίσω πάνω τους, να ράψω, να γράψω, να τα χαλάσω. Ημουν τελείως ελεύθερη». Και τι έκανε; Ζωγράφισε μικρότερες φιγούρες μέσα στα σώματα της Μπουρζουά, λιλιπούτειους εραστές, που αναπαριστούν τις επιθυμίες ή τις αγωνίες των σωμάτων. Για παράδειγμα, ζωγράφισε μια γυναίκα να φιλάει το «σηκωμένο» πέος, που ζωγράφισε η Μπουρζουά. Αλλού έγραψε λέξεις, σε μια προσπάθεια να εμπλουτίσει τα κορμιά με τις δικές της αφηγήσεις. Οταν τελείωσε, πήγε η ίδια στη Νέα Υόρκη να τα δείξει. Η Μπουρζουά «άρχισε να χειροκροτά και να φωνάζει ναι, ναι, ναι», θυμάται συγκινημένη η Τρέισι Εϊμιν.

Την πρώτη φορά που συναντήθηκαν, «νόμιζα ότι δεν με γούσταρε. Αλλά τελικά έκανα λάθος», ομολογεί η Εϊμιν. «Την τελευταία φορά που την είδα, είχα μάθει και μερικά γαλλικά και της πρόσφερα ένα λουλούδι. Ολη την ώρα το κρατούσε και το μύριζε. Οταν έφυγα, με φίλησε και ήταν σαν να με άγγιξε με το ράμφος του ένα πουλάκι».

Παρότι τις χώριζε μισός αιώνας, οι δύο καλλιτέχνιδες μοιράζονταν αρκετά: Εχουν και οι δύο χρησιμοποιήσει το ύφασμα και το κέντημα στα έργα τους. Και στις δύο το κείμενο έπαιξε ιδιαίτερο ρόλο στην «αφήγηση». Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι και οι δύο άντλησαν υλικό από την ίδια τους τη ζωή: τα μέλη της οικογένειάς τους αλλά και τις προσωπικές (και σεξουαλικές) εμπειρίες τους.

«Είχε γνωρίσει όλους τους μεγάλους. Ηξερε τον Πικάσο. Δουλεύοντας μαζί της ήταν σαν να άγγιζα την ίδια την Ιστορία», δηλώνει η Τρέισι Εϊμιν. Και η ίδια, όμως, θα γραφτεί στην ιστορία. Το τρομερό παιδί (μαζί με τον Ντέιμιεν Χερστ) της Νέας Βρετανικής Τέχνης θα φιλοτεχνήσει έργο για τη Ντάουνινγκ Στριτ 10. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας, Ντέιβιντ Κάμερον, την κάλεσε να φτιάξει ένα από τα γνωστά της έργα από νέον. Είχε προηγηθεί, βέβαια, η ολόθερμη στήριξη της εικαστικού στην κυβέρνηση των Τόρις. Ναι, η Τρέισι Εϊμιν ψηφίζει και στηρίζει το Συντηρητικό βρετανικό κόμμα. «Το έργο που θα φτιάξω για την πρωθυπουργική κατοικία θα είναι το κατάλληλο για το χώρο» επιμένει. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Σχετικά θέματα: Εικαστικά
Εικαστικός πόλεμος στους τοίχους της πόλης
Η πτώση του Τείχους και τα αναδυόμενα ταλέντα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εικαστικά
Εικαστικός πόλεμος στους τοίχους της πόλης
Μπουρζουά διά χειρός Εϊμιν
Η πτώση του Τείχους και τα αναδυόμενα ταλέντα
Συνέντευξη: Ασγκάρ Φαραντί
Μας λογοκρίνουν ακόμα και οι θεατές
Θέατρο
Παραμύθια που γυαλίζουν στο σκοτάδι
Χορογραφώντας το κενό
«Γέρασα και ακόμα με φοβούνται»
Συνέντευξη: Σταύρος Πετσόπουλος
«Με ενοχλούν τα τύπου καλά βιβλία»
Ερευνα: Η κρίση στον μουσικό χώρο
Κι η νύχτα τρίζει, σε ξενιτεύει
Κομικςοδρόμιο
«The Cape»: μια νέα τηλεοπτική σειρά
Κολατσιό παρέα με τον Σούπερμαν