Έντυπη Έκδοση

ΤΟ ΜΕΣΟ ΚΟΣΤΟΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ΣΤΙΣ 100.000 ΕΥΡΩ, ΑΛΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΞΕΠΕΡΑΣΕΙ ΤΙΣ 200.000

Προϋπολογίστε φανερά και κρυφά έξοδα

Η χώρα μας, ακόμη και εν μέσω οικονομικής ύφεσης, θεωρείται από τις ακριβότερες διεθνώς για τους επίδοξους επιχειρηματίες που αναζητούν ιδέες για να δραστηριοποιηθούν μέσω της δικαιόχρησης, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις οι κρυφές χρεώσεις που επιβάλλουν οι δικαιοπάροχοι εκτινάσσουν στα ύψη την επένδυση.

Το ύψος της αρχικής επένδυσης διαφοροποιείται σημαντικά ανάλογα με τη δραστηριότητα της επιχείρησης. Σύμφωνα με στοιχεία της ICAP για τον κλάδο, το αρχικό κόστος διαμορφώνεται κατά μέσον όρο πάνω από τα 100.000 ευρώ, ωστόσο τον τελευταίο χρόνο η οικονομική κρίση φαίνεται να έχει συμπιέσει σε κάποιο βαθμό τα μεγέθη.

Στην αγορά μπορεί κανείς να «νοικιάσει» τα κλειδιά μιας επιχειρηματικής ιδέας από 10.000-15.000 ευρώ αν δεν υπάρχουν μεγάλες απαιτήσεις εξοπλισμού (λ.χ. φροντιστήρια) ή να χρειαστεί να εκταμιεύσει πάνω από 200.000 ώς 400.000 ευρώ αν συνεργαστεί με κάποια μεγάλη αλυσίδα σουπερμάρκετ ή επώνυμες αλυσίδες fast food.

Τόσο το αρχικό κόστος -που περιλαμβάνει τα έξοδα διαμόρφωσης του χώρου στον οποίο θα λειτουργήσει η επιχείρηση, την επίπλωση και τον εξοπλισμό, το αρχικό απόθεμα και το κεφάλαιο κίνησης- όσο όμως και οι περαιτέρω κρυφές ή φανερές οικονομικές υποχρεώσεις που θα προκύψουν αποτελούν αν όχι το βασικότερο, ένα από τα βασικά κριτήρια της απόφασης των υποψηφίων franchisees ως προς την επιλογή δικτύου.

Επιπλέον, θα πρέπει συνυπολογιστεί το κόστος του «αέρα» σε περιπτώσεις καταστημάτων σε εμπορικές οδούς. Η άυλη εμπορική αξία διαμορφώνει τη συνολική επένδυση, καθώς στους κλάδους εστίασης και λιανικής, η θέση του ακινήτου έχει τεράστια σημασία, ενώ επηρεάζει λιγότερο χώρους στους οποίους θα στεγαστούν φροντιστήρια, γυμναστήρια, delivery κ.ά.

Εκτός από το κόστος επένδυσης, ο franchisee πρέπει να λάβει υπόψη του και την αμοιβή εισόδου, ένα εφάπαξ ποσόν το οποίο χρεώνει ο δικαιοπάροχος - μητρική εταιρεία για να δώσει το δικαίωμα στον δικαιοδόχο να χρησιμοποιεί το σήμα της αλυσίδας στο κατάστημά του, για να τον εκπαιδεύσει, να του παραχωρήσει αποκλειστικότητα περιοχής και εγχειρίδια λειτουργίας, να υποστηρίξει την ανεύρεση κατάλληλου χώρου εγκατάστασης, τη διαμόρφωση του καταστήματος, το επιχειρηματικό σχέδιο και τον προϋπολογισμό.

Για τις μικρές αλυσίδες, το ποσόν αυτό είναι συνήθως χαμηλό. Ωστόσο, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, οι αλυσίδες στο χώρο των υπηρεσιών συνήθως χαρακτηρίζονται από μεγαλύτερα τέλη εισόδου, της τάξεως των 6.000 - 18.000 ―. Ο μέσος όρος των τελών εισόδου, ανεξάρτητα από κλάδο και μέγεθος, είναι της τάξεως των 10.000 ― και κυμαίνεται κατά κανόνα από 3.000 ― έως 44.000 ―.Το ύψος της αμοιβής εισόδου εκφράζει περισσότερο το βαθμό εμπορικής αναγνώρισης.

Εκτός από την αρχική αμοιβή εισόδου, ο franchisor μπορεί να αξιώσει επιπλέον αμοιβές, είτε ως ποσοστό επί των πωλήσεων είτε ως ποσοστό επί των παραγγελιών είτε με πάγια περιοδική αμοιβή (royalties).

Η χρέωση ή μη αυτών των ποσών εξαρτάται από τον τρόπο λειτουργίας κάθε συστήματος, το βαθμό ωρίμασης και εμπορικής αναγνώρισης αλλά και τον εμπορικό χαρακτήρα του αντικειμένου του δικτύου (π.χ. αν ο franchisee υποχρεούται να αγοράζει εμπορεύματα μέσω του franchisor). Σε πολλές περιπτώσεις, οι franchisors χρήσιμοποιούν συνδυασμό των παραπάνω αμοιβών.

Το υψηλότερο ποσοστό royalties επί των πωλήσεων παρουσιάζει ο τομέας των υπηρεσιών, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά παρουσιάζουν οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στον franchisor να αποκομίσει κέρδη από τις πωλήσεις χονδρικής.

Διαφημιστική υποστήριξη

Επίσης, σημαντικό ποσοστό των επιχειρήσεων χρεώνει τους franchisees συμμετοχή επί της πανελλαδικής διαφημιστικής υποστήριξης, την οποία τούς παρέχει. Αυτή η χρέωση αποτελεί επιμερισμό του κόστους προς το δίκτυο. Επιπροσθέτως, ο franchisee θα πρέπει να υπολογίσει και το κόστος της τοπικής διαφήμισης, η οποία αποτελεί υποχρέωση του κάθε franchisee.

Σημαντικό μέρος του κόστους αφορά τη διαμόρφωση του χώρου και την εγκατάσταση του εξοπλισμού. Ποικίλλει ανάλογα με τον κλάδο και την αξία του ακινήτου. Κυμαίνεται από 15.000 ευρώ μέχρι και άνω των 400.000 ευρώ. Χώροι που προορίζονται για υπηρεσίες (π.χ. φροντιστήρια) απαιτούν 60 - 100 τ.μ. και κοστίζουν περίπου 20.000 ευρώ για να διαμορφωθούν και να εξοπλιστούν. Εμπορικά καταστήματα, στα ίδια τετραγωνικά, απαιτούν 60.000 - 80.000 ευρώ για ρούχα και 20.000 - 25.000 ευρώ για προϊόντα, π.χ. αξεσουάρ, είδη σπιτιού.

Στη συνολική επένδυση πρέπει να υπολογίσει κανείς και το κόστος κτήσης του αρχικού εμπορεύματος, το οποίο κυμαίνεται από 20.000 ευρώ για αξεσουάρ, οπτικά είδη, είδη διακόσμησης, μέχρι 40.000 ευρώ για είδη σπιτιού και 60.000 για καταστήματα ενδυμάτων.

Υπάρχουν και επιπλέον δαπάνες, τις οποίες πρέπει να συνυπολογίσει κανείς στο αρχικό κόστος, όπως το κόστος μηχανογράφησης, άδειας λειτουργίας, εγγυήσεις ενοικίου, έξοδα ίδρυσης εταιρείας, συμβολαιογραφικά κ.λπ. Οι δαπάνες αυτές κυμαίνονται στα 4.000 - 6.000 ευρώ, ενώ ο επιχειρηματίας θα πρέπει να διαθέτει και επιπλέον ρευστότητα, προκειμένου να τη χρησιμοποιήσει ως κεφάλαιο κίνησης.

Ως προς τη δυνατότητα απόσβεσης, ο χρόνος κυμαίνεται μεταξύ 3 και πέντε ετών ανάλογα με το είδος της επιχειρηματικής ιδέας και το ύψος της αρχικής επένδυσης. Το συνολικό ποσόν που θα επενδύσει κανείς έχει άμεση σχέση με τις μηνιαίες απολαβές. Υπάρχουν προτάσεις franchise που με μια επένδυση των 25.000 ευρώ υπόσχεται μηνιαία 12μηνη αποζημίωση 1.500 ευρώ. Μεγαλύτερες επενδύσεις, των 300.000 ευρώ, υπόσχονται αποδόσεις μέχρι και 10%. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Επιχειρήσεις
Σχετικά θέματα: Συστήματα franchising
Δικαιόχρηση: ένας μαγνήτης για καινούργιους επιχειρηματίες
Εστίαση και υπηρεσίες σέρνουν τον χορό
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Κομισιόν
«Δεν σώζεστε χωρίς τα 50 δισ. από την περιουσία»
Δ' Μνημόνιο
Σκληρότερα μέτρα για την 5η δόση
Εξοργιστικές υπερβάσεις
Σκανδαλώδεις υπερκοστολογήσεις των δημοσίων έργων κατά 90%
Ενέργεια
Ρέκβιεμ Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη πρελούδιο για τον τουρκικό αγωγό
Ακριβότερο ρεύμα φέρνει η παραχώρηση σε ιδιώτες των υδροηλεκτρικών
Διεθνής αναστάτωση για το νέο «βρόμικο» καύσιμο
Συστήματα franchising
Δικαιόχρηση: ένας μαγνήτης για καινούργιους επιχειρηματίες
Προϋπολογίστε φανερά και κρυφά έξοδα
Εστίαση και υπηρεσίες σέρνουν τον χορό
Τηλεπικοινωνίες
Καταβαραθρώθηκαν τα κέρδη του ΟΤΕ
Τεχνο-οικονομία
Apple και Google βγήκαν προς άγραν ηλεκτρονικών εκδοτών
Ψηφιακές αναβαθμίσεις με προεκτάσεις
Η Sony μπαίνει στα tablets με άρωμα Playstation
Σενάρια συγχωνεύσεων
ΟΤΟΕ:
«Τα δίνουν όλα στους τραπεζίτες»
Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης
ΕΒΖ: Ραντεβού σε αναμμένα κάρβουνα
Επιχειρήσεις
Πληθαίνουν τα λουκέτα στον Πειραιά
Άλλες ειδήσεις
Ο Γ. Καρακαδάς πρόεδρος της Olympic Air
Κλείνουν 3 τελωνεία