Έντυπη Έκδοση

Les Paul

Οι σύγχρονοι κιθαρίστες τού οφείλουν πολλά

Δεν είναι συνηθισμένο φαινόμενο ένας καλλιτέχνης που γεννήθηκε πριν από περίπου 100 χρόνια (1916) να έχει επηρεάσει όλους σχεδόν τους μεγάλους κιθαρίστες του ροκ.

Κι όμως, αυτό συμβαίνει με τον Les Paul, που γεννήθηκε στις 9 Ιουνίου 1915 και πέθανε στις 13 Αυγούστου 2009, σε ηλικία 95 ετών.

Από τους πρωτοπόρους στην καθιέρωση της ηλεκτρικής κιθάρας, ο Lester William Polsfuss, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, βοήθησε με την τεχνική του ονόματα όπως οι Eric Clapton, Jeff Beck, Slash, Michael Bloomfield, Keith Richard, David Gilmour, Jerry Garcia, Mark Knopfler, Steve Miller -τον οποίο ήξερε μέσω του πατέρα του, ο οποίος ήταν κουμπάρος στον γάμο του με τη Mary Ford και ο Les Paul έγινε νονός τού Steve-, Jimmy Page, Eddy Van Halen και λίγο-πολύ όλους τους υπόλοιπους...

Δεν θα ήταν υπερβολή το να ισχυρισθεί κάποιος ότι η τεχνική του βοήθησε σημαντικά το rock 'n' roll, όχι μόνο στις πρώτες χρονιές, αλλά και στη συνέχεια.

Ο Les Paul άρχισε να εμφανίζεται από 13 ετών και στα τέλη της δεκαετίας του '30 ήταν ήδη γνωστός χάρη στην παρουσία του στο ραδιοφωνικό σόου του Fred Waring.

Στην ίδια δεκαετία είχε συμμετοχή σε ηχογραφήσεις ονομάτων όπως οι Bing Crosby, Rudy Vallee, Andrews Sisters, Fred Waring και άλλους γνωστούς καλλιτέχνες της εποχής.

Στην επόμενη δεκαετία του '40 άρχισε να συνεργάζεται με την Colleen Summers, η οποία χρησιμοποιούσε το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Mary Ford. Με τη Mary, την οποία παντρεύτηκε, γνώρισαν αρκετές επιτυχίες μέχρι την εμφάνιση του rock 'n' roll.

Το 1939, ο Les Paul παρουσιάζει για πρώτη φορά ένα είδος ηλεκτρικής κιθάρας η οποία είχε την δυνατότητα να δίνει δυνατότερο ήχο από τη ακουστική.

Στην εταιρεία Gibson, που την παρουσίασε για πρώτη φορά, αρχικά γέλασαν με την ιδέα, αλλά το 1952 ήταν η εταιρεία που κυκλοφόρησε την κιθάρα Les Paul, με την οποία άλλαξε οριστικά ο μέχρι τότε ήχος και ο τρόπος που έπαιζε κανείς αυτό το τόσο δημοφιλές όργανο.

Εκτός από το πλούσιο δισκογραφικό έργο του και τη συμμετοχή του στην επιτυχία στην ηλεκτρική κιθάρα, ο Les Paul ήταν αυτός που σχεδίασε τη μορφή της κασέτας 8 track για την εταιρεία Ampex, που τότε είχε μεγάλη επίδραση στη μουσική βιομηχανία.

Την περίοδο που έπαιζε στην ορχήστρα του Paul Whiteman, ο Les δημιούργησε έναν παράνομο ραδιοφωνικό σταθμό, ο οποίος εξέπεμπε από το υπόγειο του σπιτιού του κάθε Τετάρτη βράδυ, στις 8.30, μέχρι το πρωί της επόμενης μέρας. Από το πρόγραμμά του, που λεγόταν Pink and Yellow, πέρασαν οι περισσότεροι από τους γνωστούς αστέρες της εποχής, όπως οι Jo Stafford, Artie Shaw, Bob Crosby κ.ά.

Το γεγονός ότι η μεγάλη επιτυχία του ήλθε στα τέλη της δεκαετίας του '40 με τη συνεργασία του με τη Mary Ford, οδήγησε στο να παραβλέπει ο κόσμος ότι είχε αρχίσει να συμμετέχει στα μουσικά πράγματα της Αμερικής από τη δεκαετία του '20 και αρκετά μικρός ήταν ο πρώτος στην περιοχή όπου γεννήθηκε που έπαιζε ταυτόχρονα φυσαρμόνικα και κιθάρα. Παράλληλα ήταν καλός πιανίστας και αυτές οι ικανότητές του οδήγησαν μια γνωστή μπάντα της εποχής, τους Texas Cowboys του Rick Thompson, να προσλάβει τον Red (αυτό ήταν το ψευδώνυμο του Les Paul) σε ηλικία 14 ετών. Εκαναν μαζί περιοδεία σχεδόν σε όλη την Αμερική και αμέσως μετά ο Les Paul επέστρεψε στο σχολείο του.

Στις αρχές της δεκαετίας του '30 άρχισε να ενδιαφέρεται για την τζαζ και έπαιζε πιάνο στην περιοχή του Σικάγου, όταν όμως είδε τον Art Tatum, αποφάσισε να αφοσιωθεί στην κιθάρα.

Οι πρώτες δικιές του ηχογραφήσεις ήταν τα 19 τραγούδια που ηχογράφησε το 1936 με το όνομα Rhubard Red. Τα τραγούδια ήταν πιο κοντά στον ήχο του μπλουζ και ηχογραφήθηκαν από τον Jack Kapp, που είχε φτιάξει την εταιρεία Decca το 1934, και στη δεκαετία του '50 ο αδελφός του, Dave, θα φτιάξει τη γνωστή δισκογραφική εταιρεία με το όνομα Kapp.

Λίγο αργότερα, ο Les θα φτιάξει ένα τρίο μαζί με τον Jim Atkins, ετεροθαλή αδελφό τού μετέπειτα γνωστού κιθαρίστα της κάντρι Chet Atkins (με τον Chet θα ηχογραφήσει το 1976 το άλμπουμ Chester and Lester) και τον Ernie Newton. Το τρίο θα συνεργαστεί με τους Penνsylvanians του Fred Waring και θα είναι από τα πρώτα ονόματα που θα παρουσιάσουν ηλεκτρικό ήχο με την κιθάρα τους. Ηταν την περίοδο 1939-41 που θα παρουσιάσει τα πρώτα δείγματα από την κιθάρα που 10 χρόνια αργότερα θα κατακτήσει όλο τον κόσμο, με το όνομα Les Paul Gibson.

Εκείνη την περίοδο πειραματιζόταν στο εργοστάσιο της Epiphony, που ανήκε σε έλληνες μετανάστες και έφτιαχνε γνωστές κιθάρες της εποχής.

Το 1943, ο Ben Bernie θα τον πάρει μαζί του στο Λος Αντζελες, αλλά ο θάνατος του Bernie θα τον αφήσει «ξεκρέμαστο» σε μια νέα πόλη και θα φτιάξει ένα ακόμα τρίο σε μια άγνωστη γι' αυτόν πόλη.

Το τρίο αυτό ηχογράφησε με τον Bing Crosby τραγούδια όπως τα It's Been Α Long Long Time, Pretending και Gotta Get Me Somebody Το Love και άλλα τραγούδια με ονόματα όπως οι Andrews Sisters, Dick Haymes, Helen Forrest.

Οταν ήταν στο Λος Αντζελες, δεν είχε παραμελήσει την κάντρι και παράλληλα εμφανιζόταν με το όνομα Rhubard Red and His Ozark Apple Knockers. Φίλος του από τον χώρο της κάντρι ήταν ο Merle Travis, ο οποίος του γνώρισε την Coleen Summers, που θα γίνει γυναίκα του και θα αλλάξει το όνομά της αρχικά σε Mary Lou και στη συνέχεια σε Mary Ford - το επώνυμο Ford το χρησιμοποίησαν γιατί ήθελαν κάποιο που να ακούγεται ότι ανήκε σε κάποιο πλούσιο άτομο, όπως ήταν ο ιδιοκτήτης της επώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας.

Από το στούντιο που είχε δημιουργήσει στο υπόγειο του σπιτιού του, σε περίοδο ανάρρωσης έπειτα από σοβαρό ατύχημα που είχε με αυτοκίνητο, προήλθε η προοδευτική για την εποχή ηχογράφηση του Lover, το 1949, τραγούδι από την ταινία του 1932 Love Me Tonight, που ήταν από τα πρώτα που δημιούργησαν τον λεγόμενο νέο ήχο (new sound), αλλά η πρώτη επιτυχία του, ήταν το Nola το 1950.

Διασκευές ήταν και οι περισσότερες από τις επιτυχίες του στη συνέχεια, αλλά όλες παιγμένες με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο. Tennessee Waltz, Mockin' Bird Hill, How High The Moon, που του συνέστησε η αδελφή της γυναίκας του, Carol, και παρά το γεγονός ότι ήταν το αγαπημένο τραγούδι των μουσικών, με 75 διαφορετικές ερμηνείες σε δίσκο, ποτέ δεν είχε γίνει επιτυχία.

Η μεγαλύτερη επιτυχία για το ντουέτο ήταν το Vaya Con Dios το 1953. Αξίζει να αναφερθεί ότι ένα από τα ελάχιστα δικά του τραγούδια που έγιναν επιτυχία, ήταν το Walkin' and Whistlin' Blues, που στη χώρα μας ήταν το σήμα της ραδιοφωνικής σειράς John Greek πριν από περίπου 50 χρόνια.

Το 2005 και ενώ παρέμενε ενεργός σε τόσο μεγάλη ηλικία και έπαιζε περιστασιακά, σε κάθε ευκαιρία, μια ομάδα από γνωστούς μουσικούς που τον εκτιμούσαν, ηχογράφησαν μαζί του το άλμπουμ Les Paul and Friends american made world played. Ανάμεσά τους, οι Sting, Jeff Beck, Keith Richard, Edgar Winter, Rick Derringer, Steve Miller, Joe Perry, Mick Hucknall, Peter Frampton, Eric Clapton, Neal Schon, Richie Sambora, Kenny Whane Shepperd, Billy Gibbons κ.ά.

Ολοι αυτοί και γενικά η σύγχρονη μουσική οφείλουν πολλά σε έναν από τους επονομαζόμενους πατέρες της ηλεκτρικής κιθάρας.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Από τις 4:00 στις 6:00
Ατλαντίς, μια διαρκής αναζήτηση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Ο κοντούλης και ο βαρύς
Ατιμες τιμές για έναν σπάνιο συγγραφέα
«Φύσις κρύπτεσθαι φιλεί»
Μια θεατρική «ξένη γλώσσα»
Επιστολές, δισταγμοί και πτώσεις δίπλα μας
Τα διηγήματα κατοικούνται από μουρμουρητά και ψιθύρους
Από τις 4:00 στις 6:00
Ατλαντίς, μια διαρκής αναζήτηση
Οι σύγχρονοι κιθαρίστες τού οφείλουν πολλά
Αφανής αναγνώστης
«διά του νοός αναγινώσκων»
Λογοτεχνία
Η ανθοδέσμη
Παπαγάλοι στον αστικό ουρανό
Συνταγές επιβίωσης σε αραβόφωνους καιρούς
Ο χρόνος του μυθιστορήματος είναι μια μέρα
Μια χαρτογράφηση του ντόπιου μηδενισμού
Το εγχείρημα της χειραφέτησης του πνεύματος στον αιώνα του Διαφωτισμού
Άλλες ειδήσεις
Ο Μανώλης Ρασούλης με αξιοπρέπεια και ελευθερία