Έντυπη Έκδοση

Στην μπανιέρα του Χίτλερ

Μια έκθεση στη Ρώμη περιγράφει την πορεία της αμερικανίδας φωτογράφου Λι Μίλερ από τα πεδία των μαχών στο λουτρό του δικτάτορα

Η Λι Μίλερ ήταν σίγουρα η μοναδική αμερικανίδα φωτογράφος που μπόρεσε να κάνει το μπάνιο της εκεί όπου μέχρι πριν από λίγους μήνες πλενόταν ο ίδιος ο Αδόλφος Χίτλερ, στο σπίτι που διατηρούσε στο Μόναχο. Και ο Ντέιβιντ Σέρμαν είχε την ηδονή να τη φωτογραφίσει, αφήνοντας για λίγο στην άκρη την ιδιότητά του ως πολεμικού ανταποκριτή του «Life», για να διαιωνίσει την εικόνα της γυναίκας με την οποία ήταν παθιασμένα ερωτευμένος.

Η Λι Μίλερ στο λουτρό του Χίτλερ. Η Λι Μίλερ στο λουτρό του Χίτλερ. Η ιστορική φωτογραφία είναι μία από τις εκατό που εκτίθενται στις Σκουντερίε ντελ Κουιρινάλε, στη Ρώμη, μνημονεύοντας την 65η επέτειο από τη συμμαχική απόβαση στη Νορμανδία, την «πιο μεγάλη μέρα του πολέμου» και τη συνακόλουθη απελευθέρωση της βορειοδυτικής Ευρώπης.

Πρωταγωνιστές της έκθεσης η Μίλερ και ο Τόνι Βακάρο, που ακολουθώντας διαφορετικούς δρόμους, εκείνη από το Παρίσι και ο Βακάρο από τη Νορμανδία (ιταλικής καταγωγής η μεν, αμερικανός ο δε), φωτογράφισαν την προέλαση στη Γερμανία και τη νίκη. Διαφορετικούς δρόμους ακολουθούσαν επίσης προσεγγίζοντας την τέχνη τους. «Ενστικτώδης» ο ένας, πιο σοφιστικέ η άλλη, με κοινό αντικείμενό τους, σχεδόν πάντα, το θάνατο. Η Μίλερ τον έδειξε με ένταση στο Μπούχενβαλντ και στο Νταχάου, ο Βακάρο φωτογραφίζοντας έναν στρατιώτη τη στιγμή που έχανε τη ζωή του.

Διαφορετικοί ήσαν ακόμα και οι λόγοι για τους οποίους βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή.

«Η Μίλερ αποφάσισε ν' αφηγηθεί την ιστορία και να βρεθεί στην καρδιά της μάχης, ακολουθώντας το στράτευμα, παρά να μείνει στο σπίτι και να υποδυθεί τη σύζυγο. Για μένα δεν ετίθετο θέμα. Ημουν ήδη εκεί», λέει ο Βακάρο.

Γερμανική ρουκέτα V-2 που δεν εξερράγη στην πλατεία της Ρεμς. Φωτογραφία Τόνι Βακάρο. Γερμανική ρουκέτα V-2 που δεν εξερράγη στην πλατεία της Ρεμς. Φωτογραφία Τόνι Βακάρο. Η μούσα του Μαν Ρέι

Πράγματι, εκείνος αποβιβάστηκε με το 83ο σύνταγμα πεζικού στη Νορμανδία, διέσχισε το Λουξεμβούργο και το Βέλγιο, πήρε μέρος στη μάχη των Αρδενών και μπήκε στη Γερμανία φτάνοντας στο Ρήνο, κυριολεκτικά στις πύλες του Βερολίνου. Στην πορεία του αυτή έβγαλε περί τις 8.000 φωτογραφίες.

Η Μίλερ ζούσε στο Παρίσι, ήταν η μούσα του Μαν Ρέι, φωτογράφιζε για τη «Vogue» και όταν πήρε τη μεγάλη της απόφαση διαπιστεύτηκε στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις. Ετσι φωτογράφησε την πολιορκία του Σεν Μαλό, τις μάχες στο Λουξεμβούργο και την Αλσατία και ήταν παρούσα όταν οι Αμερικανοί συνάντησαν τους Σοβιετικούς στο Τοργκάου.

Υποτίθεται πως επισήμως συνεργάστηκε συχνά με τον Ντέιβιντ Σέρμαν. Στο «Μάτι της σιωπής» (εκδόσεις Πατάκη) ωστόσο, το μυθιστόρημα του Μαρκ Λαμπρόν, το βραβευμένο με «Φέμινα» το 1993, ο συγγραφέας περιγράφει την κοινή πορεία του ζευγαριού από το Παρίσι ώς τη Γερμανία και στη συνέχεια στην Ανατολική Ευρώπη, όπου εν τέλει χωρίζουν.

Εδώ η Μίλερ ζητά από τον Σέρμαν να βρει την άκρη ώστε να μπορέσει να ακολουθήσει το στράτευμα και να φωτογραφήσει τον παραλογισμό του πολέμου. Εδώ υπάρχει και η εξαιρετική περιγραφή σχετικά με το πώς βρέθηκαν, έπειτα από εντολή της επιμελητείας του στρατηγού Πάτον, να διανυκτερεύουν στον αριθμό 27 της οδού Prinzregentplatz, στο σπίτι όπου ο Χίτλερ συνήθιζε να συναντά την Εύα Μπράουν: «Η Λι ξέσπασε στα γέλια, γέλια που τ' ακούω ακόμα, τόσο πολύ έκφραζαν τον παραλογισμό αυτού του πολέμου. Εκανε τότε κάτι ανήκουστο. Χωρίς να πει λέξη κατευθύνθηκε στο μπάνιο, άνοιξε τη βρύση της μπανιέρας και άρχισε να γδύνεται. Μετά άρπαξε ένα γάντι κι άρχισε να τρίβεται με μανία. Πήρα τότε μια από τις δύο Rollei και φωτογράφησα την κυρία Λι Μίλερ μέσα στην bathtub του Χίτλερ». *

* Η έκθεση στο Κουιρινάλε θα παραμείνει ανοιχτή ως τις 30 Αυγούστου. Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 003906.39967500

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα
1969: η χρονιά που θ' άλλαζε τον κόσμο
Love, drugs and rock and roll
«Πώς έζησα το '69»
Οι συνταξιούχοι του Γούντστοκ
Ο Ανγκ Λι στα χωράφια του φεστιβάλ
«Να σταματήσει η ανωμαλία»
Σπασμένα πιάτα, κομμένα τραγούδια
Ο ήχος της ρήξης
Μια ταινία που άνοιξε δρόμους
Μουσική
Και του χρόνου στην Αθήνα;
Συνέντευξη: Βιμ Βέντερς
«Σεβόμαστε υπερβολικά τον θάνατο»
Κινηματογράφος
Πρώτη προβολή σε DVD
Θέατρο
Κάθε Πέρσες και καλύτερα
Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών
Το γεφύρι της Πάτρας
Βιβλίο
Πάρε τα λεφτά και τρέχα...
Γυναίκες μυστήριο
Εικαστικά
Ζωγραφίζοντας τη δημοκρατία
Εκθεση φωτογραφίας
Στην μπανιέρα του Χίτλερ
Τυπογραφία
Η εικόνα των λέξεων