Έντυπη Έκδοση

Οι ετερώνυμοι έλκονται

Εκείνος, ο Οδυσσέας, είναι ένας ιδιόρρυθμος εξηντάχρονος συγγραφέας, εισηγητής του μαγικού ρεαλισμού στην Ελλάδα, κρυμμένος επί μια δεκαετία στο χωριό των γονιών του, σε απόσταση απ' τους ντόπιους, περικυκλωμένος από τ' αγαπημένα του βιβλία και μ' ένα χειρόγραφο-κελεπούρι για τον εκδότη του, πλην όμως ημιτελές.

Εκείνη, η Μπλουζ, μια συνεσταλμένη νεαρή κινηματογραφίστρια που βιοπορίζεται ως επιμελήτρια κειμένων, έχει αναλάβει να προσεγγίσει τον Οδυσσέα και να τον ενθαρρύνει να τελειώσει το μυθιστόρημά του, ανύποπτη για τις συνέπειες που θα έχει η παραπάνω «εισβολή» στην άχαρη, προσωπική της ζωή. Πώς ξεκλειδώνονται δυο μοναχικές αλλά και τόσο ανόμοιες καρδιές; Τι σπινθήρας μπορεί ν' ανάψει από την επαφή τους;

Στο νέο της μυθιστόρημα «Οδυσσέας και Μπλουζ» (Καστανιώτης), η Ευγενία Φακίνου τοποθετεί το συναπάντημα των ηρώων της εν μέσω χιονισμένων βουνοκορφών και αγροτουριστικών ξενώνων, σ' έναν ειδυλλιακό, φαινομενικά, τόπο, μ' όλους τους καταγκασμούς των κλειστών κοινωνιών. Και κεντώντας πάνω του μια ευανάγνωστη ερωτική ιστορία, επιχειρεί να μιλήσει για πολλά: την αγωνία της δημιουργίας, την καχυποψία απέναντι σ' ό,τι μας ξενίζει, την αξία της συντροφικότητας, τον φόβο της αρρώστιας και της φθοράς...

«Ο Οδυσσέας και η Μπλουζ» λέει η ίδια, «είναι ένα ζευγάρι αντιθέτων. Ο πρώτος έχει επιλέξει τη μοναξιά του, τηρεί με αξιοθαύμαστη αυτοπειθαρχία την καθημερινή του ρουτίνα και είναι αποφασισμένος, όπως ακριβώς κουμαντάρει τη ζωή του, να κουμαντάρει και το τέλος του. Ενώ η Μπλουζ, επίσης διστακτική στο να εκδηλώσει τα συναισθήματά της, αλλά πιο στεγνή και πιο ρεαλίστρια, προτιμά να οδηγείται από τις περιστάσεις, δεν αντιδρά. Η σχέση τους μοιάζει να στηρίζεται στην ιδιοτέλεια - και οι δύο θέλουν ν' αποσπάσουν κάτι απ' τον άλλο, να τον χρησιμοποιήσουν. Καθώς όμως, με το πρόσχημα της δημιουργίας ενός ντοκιμαντέρ για το έργο του Οδυσσέα, πλησιάζονται κι αποκαλύπτονται, όχι μόνο δένονται αλλά αλλάζουν και στάση απέναντι στη ζωή».

Στο πρόσωπο του ηλικιωμένου συγγραφέα, η Μπλουζ βλέπει μια κόπια του Σαμ Σέπαρντ, ενώ η δική της όψη στον καθρέφτη τής θυμίζει την Γκουίνεθ Πάλτροου... προς το χειρότερο. Το πραγματικό, ωστόσο, δίδυμο που ενέπνευσε στη Φακίνου τους ήρωές της δεν ήταν άλλο από τον Ε. Χ. Γονατά και την Εύα Στεφανή. Σ' αυτούς χρωστάει και το εκτενές αφήγημά της «Φιλοδοξίες κήπου» από την ομώνυμη συλλογή διηγημάτων της, μια μετεγγραφή του ντοκιμαντέρ της Στεφανή για τον ευαίσθητο συγγραφέα του «Φιλόξενου καρδινάλιου». «Παρακολουθώ ακόμα μ' ενδιαφέρον τις συνεντεύξεις δημιουργών», ομολογεί, «κι εντυπωσιάζομαι διαπιστώνοντας πόσο κουμπωμένοι εμφανίζονται στην αρχή και πόσο λυμένοι στη συνέχεια. Τελικά όλα είναι θέμα εμπιστοσύνης...».

Στο «Οδυσσέας και Μπλουζ», οι παραδεισένιες εικόνες της φύσης αντιπαραβάλλονται με τις σκοτεινές όψεις της ελληνικής επαρχίας -από το κουτσομπολιό ώς τη δημιουργία αποδιοπομπαίων τράγων- ενώ οι αναφορές στο ημιτελές μυθιστόρημα και τους υπαρξιακούς φόβους του κεντρικού ήρωα συνοδεύονται από μικρούς «οδηγούς» σε σπουδαία λογοτεχνικά έργα όπως ο «Μόμπι Ντικ» ή «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», και από λίστες δημιουργών που κατέληξαν αυτόχειρες. Η Φακίνου, πάντως, δίνει στο βιβλίο της αίσιο τέλος, σαν να στέλνει κι ένα μήνυμα ότι, ακόμα και σ' εποχές που όλα δείχνουν μαύρα, «η λύση δεν είναι η απόσυρση αλλά η μάχη για το καλύτερο».

Αντιμέτωπη κι η ίδια με την οικονομική κρίση, αναρωτιέται: «Θ' αφεθούμε, θα παραιτηθούμε, ή θα επαναπροσδιορίσουμε τις αναγκαιότητές μας; Υπήρξαν άνθρωποι που έβγαλαν χρήματα και τα σκόρπισαν, νομίζοντας πως οι καλές μέρες θα κρατήσουν για πάντα. Ε, αυτός ο κόσμος θα 'ρθει στα κανονικά του. Αλίμονο σ' εκείνους που με δυσκολία τα έφερναν βόλτα και η θέση τους έχει επιδεινωθεί. Η σημερινή κυβέρνηση, με τα λάθη της και με τις ακυρώσεις των υποσχέσεών της, διαχειρίζεται μια κατάσταση που κανείς άλλος δεν μπορεί να διαχειριστεί. Σημασία έχει να περάσουμε την κρίση, τα υπόλοιπα θα τα βρούμε. Αρκεί να μην κλειστούμε στο καβούκι μας, κλαίγοντας τη μοίρα μας. Κάποιος σαν κι εμένα που έχει πάει στον άλλο κόσμο κι έχει γυρίσει, δεν μπορεί παρά να βλέπει με αισιοδοξία τα πράγματα».*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Ραδιόφωνο
Ραδιόφωνο άφωνο, παράφωνο
Συνέντευξη: Ολιβερ Στόουν
«Η απληστία έχει γίνει σικ»
Θέατρο
Bombing and fucking
Το θέατρο που πάει παντού
Κινηματογράφος
Γιμού με χιούμορ και σασπένς
Συνέντευξη: Κώστας Γάκης
Το κρεβάτι στη σκηνή
Δραματικές σχολές
Μάθε παιδί μου δράματα
Συνέντευξη: Μαρίζα
Lady sings the fados
Μουσική
Συνωμοτικές ερμηνείες
Συνέντευξη: Λόλεκ
Σπουδές μηχανικού, ντεμπούτο ρόκερ
Ακρόπολη
Χωρίς πανοπλία για ένα μήνα
Έκθεση
Μια αρχαία πόλη, μαγική
Εικαστικά
Η γλυπτική σε πρώτο πλάνο
Ενας μποέμ αφηγείται
Εκδοτικοί οίκοι
Οι αναγνώστες φτωχαίνουν, οι εκδότες δανείζονται
Βιβλίο
Οι ετερώνυμοι έλκονται
Από το Έψιλον της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας
Η χειρότερη εταιρεία στον κόσμο!
Προσπάθησες. Απέτυχες...