Έντυπη Έκδοση

Μεταξύ μπαλάντας και μπλουζ πανκ

Σε μια έπαυλη στο Γαλλικό Νότο, ο Νικ Κέιβ ηχογράφησε μαζί με τους παλιούς του συντρόφους, τους Bad Seeds, νέο δίσκο. Αναμένεται να κυκλοφορήσει στις 18 Φεβρουαρίου.

Η απειλητική μελωδία «We Νο Who U R» με τον Νικ Κέιβ να απαγγέλλει με το χαρακτηριστικό του ψυχρό μουρμουρητό «Ξέρουμε ποιος είσαι/ και ξέρουμε πού μένεις...» είναι ο προπομπός της νέας δουλειάς. Με έναν ερμητικό τίτλο το «Push the Sky Away» και ένα αλλόκοτο εξώφυλλο όπου ο Κέιβ ποζάρει με τη σύζυγό του Σούζι Μπικ, γυμνή, στην κρεβατοκάμαρά τους, προαναγγέλλει εννέα τραγούδια με εντελώς διαφορετικό ήχο από ό,τι συνήθιζαν μέχρι τώρα να προσφέρουν οι Bad Seeds.

«Είναι ένας πραγματικά όμορφος δίσκος» τον περιγράφει ο Κέιβ στις ελάχιστες συνεντεύξεις του, όπου ουσιαστικά λέει ελάχιστα. «Δεν είναι ένας δίσκος με κλασικές μπαλάντες των Bad Seeds. Από την άλλη, όμως, δεν έχει καμία σχέση με το σκληρό ωμό ροκ των Grinderman».

Για τους αμύητους στην πορεία του Κέιβ και των συνοδοιπόρων του, όλα αυτά μοιάζουν με σκοτεινό γρίφο. Για όσους όμως γνωρίζουν την ιστορία του Αυστραλού, που ξεκίνησε ως αυτοκαταστροφικός πανκ με τους κακόφωνους The Boys Next Door, μεταπήδησε στο θορυβώδες τσίρκο των The Birthday Party για να καταλήξει στον ανάμικτο από λυρικές ελεγείες και πανκ μπλουζ ήχο των Bad Seeds, είναι πιο ξεκάθαρο.

Το 2011 ο Κέιβ τελείωσε το σενάριο και το ατμοσφαιρικό σάουντρακ της ταινίας «Lawless» (Παράνομοι) του Τζον Χίλκοουτ. Υστερα έγραψε απότομα τον επίλογο των Grinderman, του συγκροτήματος που είχε φτιάξει από τα σπλάχνα των Bad Seeds, όπου απελευθέρωνε μια ωμή γκαράζ-ροκ ενέργεια. Και το έκανε στο τέλος μιας συναυλίας στο Μέρεντιθ Φέστιβαλ της Βικτόρια στην Αυστραλία, όπου είπε από τη σκηνή: «Αυτό ήταν οι Grinderman, τέλειωσαν. Μπορεί να σας ξαναδούμε έπειτα από καμία δεκαετία, πιο γέροι και πιο άσχημοι». Μετά ο Κέιβ αποσύρθηκε με τους Bad Seeds στο στούντιο La Fabrique, μια έπαυλη του 19ου αιώνα στη νότια Γαλλία, όπου οι τοίχοι της είναι στολισμένοι με μια τεράστια συλλογή δίσκων βινυλίου κλασικής μουσικής.

«Μπήκα στο στούντιο με μια χούφτα ιδέες χωρίς συγκεκριμένη μορφή και σχήμα. Και οι Bad Seeds τις πήραν και τις μεταμόρφωσαν σε εξαίσια τραγούδια. Ρωτήστε όσους τους έχουν δει να δουλεύουν στο στούντιο. Δεν υπάρχει άλλο συγκρότημα στον κόσμο που να έχει μια τόσο καθαρά ενστικτώδη δημιουργικότητα», γράφει στο σάιτ τους ο Κέιβ.

Γι' αυτό και ο ήχος δεν είναι ούτε το ακατέργαστο ροκ των Grinderman, ούτε οι συνθέσεις όπου κυριαρχούσε το πιάνο, αυτές που στοίχειωναν τους τελευταίους δίσκους των Bad Seeds. «Σ' αυτόν το δίσκο δεν μπορείς να ξεχωρίσεις ποια όργανα παίζει το συγκρότημα», προσπαθεί να περιγράψει ο Κέιβ. «Μπορεί να είναι τα κλασικά μουσικά όργανα, όμως οι ήχοι που βγάζουν δεν θυμίζουν κάτι τέτοιο. Καταφέραμε να φτιάξουμε μια συλλογική ηχητική γλώσσα, πλούσια και πολυσύνθετη. Γι' αυτό και το "Push the Sky Away" διαθέτει μια διαύγεια και μια γλυκιά παραδοξότητα που οφείλεται κυρίως στην άρνησή μας να δεχτούμε κάποια όρια, είτε αυτά αφορούσαν τη χρήση και τον ήχο των μουσικών οργάνων, είτε τους στίχους, είτε αυτό που ονειρευόμασταν να πετύχουμε».

Ειδικά οι στίχοι έχουν ξεφύγει από την παράδοση των Bad Seeds όπου οι ιστορίες για φονιάδες ανακατεύονταν με τον Σέξπιρ και τη Βίβλο. Αφού προέκυψαν όλοι από ένα σημειωματάριο του Κέιβ, όπου έγραφε τις σκέψεις του πάνω σε πληροφορίες του google και λήμματα της wikipedia. «Αυτά τα τραγούδια δείχνουν πως στο Ιντερνετ, σημαντικά γεγονότα, άσχετες φαντασιοπληξίες και θεωρίες συνωμοσίας μπαίνουν το ένα δίπλα στο άλλο, ώστε είναι αδύνατον να ξεχωρίσεις τι τελικά έχει αξία».

Πρωτόγνωροι πειραματισμοί με τη μουσική, στίχοι βασισμένοι στο χάος του Ιντερνετ, οπότε ο Κέιβ δίκαια επαίρεται για το νέο δίσκο. «Ηχεί εντελώς καινούργιος για μας, αλλά με την παλιά έννοια του όρου».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Σχετικά θέματα: Μουσική
Σκη σκηνή μέχρι τα βαθιά γεράματα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
ΕΡΤ
Η Ελληνίδα Αννα Φρανκ
Θέατρο
Μάτεσις επί προσωπικού
«Εκάβη» από την Αλβανία
Κινηματογράφος
Και 3ο μέρος του Hobbit
Νουάρ από τον Λεχέιν
Φεστιβάλ
Ρόδινες κωμωδίες
Βιβλίο
Οταν ο Μίκι ερωτοτροπούσε με τη Μίνι
Το μακρύ χέρι της εξουσίας
Οι κλέφτες των παραμυθιών
Αρχιτεκτονική
Τετραγώνισες τον ταφικό κύκλο
Μουσική
Μεταξύ μπαλάντας και μπλουζ πανκ
Σκη σκηνή μέχρι τα βαθιά γεράματα
Άλλες ειδήσεις
Το μουσικό κουτί του Γιάννη Κότσιρα
Συμφωνικός Θεοδωράκης
Οι Twilight Sad σε μίνι τουρνέ
Τζαζ και μπλουζ με την Janice
Φινάλε στη Θεσσαλονίκη
Το κορίτσι με τις κοτσίδες
Η Κοκκίνου επιστρέφει
Το κοινό ανακρίνει
Τελευταίος εσπερινός
Κάφκα στο Μεταξουργείο
Στον καιρό της πανούκλας
Ενα σπίτι για τη γενιά του '30
Παιχνίδι με το φως και το χώρο
Εκθεση-σχόλιο της εποχής μας
Κάποτε ήταν παιχνίδια...