Έντυπη Έκδοση

Το μακρύ χέρι της εξουσίας

Τρεις διαφορετικές στιγμές μέσα στο χρόνο, στην ίδια πάντα πόλη, τη Στοκχόλμη. Και μια υπόθεση τρομοκρατίας που περνάει από σαράντα κύματα μέχρις ότου διελευκανθεί.

Το «Αλλη εποχή, άλλη ζωή...» του Λέιφ Πέρσον (μετάφραση Γρηγόρης Κονδύλης, εκδόσεις Ψυχογιός) είνα μια πικρή ιστορία για τα παρασκήνια και τις σκοτεινές διαδρομές της εξουσίας. Και είναι ακόμα μια ιστορία γι' αυτούς που επιμένουν να διατηρούν τη μνήμη και να μη λαμβάνουν τίποτα ως δεδομένο.

Τα πάντα ξεκινούν το 1975, όταν μια ομάδα Γερμανών τρομοκρατών καταλαμβάνει την πρεσβεία της Δυτικής Γερμανίας, κρατεί τους εργαζόμενους σ' αυτή ως ομήρους και απαιτεί την απελευθέρωση των φυλακισμένων μελών της φράξιας Μπάαντερ-Μάινχοφ. Δύο από τους ομήρους θα εκτελεστούν, το κτήριο θα ανατιναχτεί και οι τρομοκράτες εν κατακλείδι θα σταλούν στη Γερμανία, όπου ανήκουν.

Δεκατέσσερα χρόνια αργότερα, ο Ερικσον, ένας υπάλληλος της στατιστικής υπηρεσίας, δολοφονείται. Ο ντετέκτιβ Μπέκστρεμ, υπεύθυνος για την έρευνα, αποφασίζει από την πρώτη στιγμή πως το θύμα ήταν ομοφυλόφιλος, που είχε δολοφονηθεί σίγουρα από κάποιον που «ψώνισε» τυχαία. Ο ίδιος ο Μπέκστρεμ δεν είναι πρότυπο ηθικής ή τουλάχιστον η σχέση του με το ποτό είναι τόσο καλή ώστε φροντίζει να ξαφρίσει αρκετά μπουκάλια από το σπίτι του νεκρού, τοποθετώντας τα σε μια βαλίτσα και οδηγώντας σε λάθος δρόμους την έρευνα.

Στην ομάδα του ωστόσο έχει δυο αστέρια, τον ντετέκτιβ Γιάρνεμπρινγκ και την ντετέκτιβ Χολτ που θεωρούν πως ο Μπέκστρεμ είναι το λιγότερο βλαξ και έτσι ψάχνουν διαφορετικά ίχνη, όντας σίγουροι πως το έγκλημα δεν έγινε ως αποτέλεσμα καβγά ανάμεσα σε ομοφυλόφιλους. Η υπόθεση βαλτώνει ωστόσο και καταλήγει στο αρχείο.

Θα περάσουν άλλα δέκα χρόνια και ενώ η «υπόθεση Ερικσον» πρόκειται να παραγραφεί οριστικά, ο Λαρς Γιούχανσον αναλαμβάνει τη διεύθυνση στην Ασφάλεια και «καθοδηγείται» επί της ουσίας να την ερευνήσει ξανά σε σχέση με τους Σουηδούς συνεργάτες των τρομοκρατών. Ο ένας από αυτούς ήταν ο Ερικσον για τον οποίο ο Μπέκστρεμ (το χαβά του) επιμένει πως ήταν ομοφυλόφιλος. Η δεύτερη όμως ήταν τότε μια νεότατη κοπέλα, δικηγόρος στη συνέχεια, που πρόκειται πια να αναλάβει υφυπουργός Εθνικής Αμυνας. Τα άσχημα νέα δε είναι πως είναι κατά των εξοπλισμών. Κάτι που σημαίνει πως είναι ιδιαίτερα ενοχλητική για εκείνους που κινούν τα νήματα πίσω από το επίσημο κράτος.

Ο Γιούχανσον οφείλει να προχωρήσει την έρευνα, ωστόσο η προσωπική του ηθική του απαγορεύει να εκθέσει κάποια για τα εφηβικά της καμώματα, ιδιαίτερα αν αυτή δεν είχε αναμειχθεί άμεσα στην τρομοκρατική επίθεση. Και αυτό δεν θα είναι το μοναδικό του πρόβλημα, αφού θα κληθεί να απαντήσει και σε μια δεύτερη πρόκληση που θέτει ξανά θέμα ηθικής τάξης.

Το μυθιστόρημα του Λέιφ με τον τρόπο του, με την ηρεμία που παραθέτει τα γεγονότα, μοιάζει εν τέλει με ένα φοβικό παραμύθι, κάτι που αντιλαμβάνεται ο αναγνώστης, όταν συνειδητοποιεί πως τα συμβάντα που περιγράφει αντικατοπτρίζουν τον τρόπο που έχει η εξουσία, η οποία μπορεί να περιμένει προκειμένου να πλήξει την κατάλληλη στιγμή. Εν ολίγοις όλοι φακελωμένοι κι αν κάποιος ενοχλήσει ανασύρεται ο φάκελος και νιώθει αυτός ένα καθόλου αόρατο χέρι να τον αρπάζει, όχι από το αυτί, αλλά κυριολεκτικά από το σβέρκο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Βιβλίο
Σχετικά θέματα: Βιβλίο
Οταν ο Μίκι ερωτοτροπούσε με τη Μίνι
Οι κλέφτες των παραμυθιών
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
ΕΡΤ
Η Ελληνίδα Αννα Φρανκ
Θέατρο
Μάτεσις επί προσωπικού
«Εκάβη» από την Αλβανία
Κινηματογράφος
Και 3ο μέρος του Hobbit
Νουάρ από τον Λεχέιν
Φεστιβάλ
Ρόδινες κωμωδίες
Βιβλίο
Οταν ο Μίκι ερωτοτροπούσε με τη Μίνι
Το μακρύ χέρι της εξουσίας
Οι κλέφτες των παραμυθιών
Αρχιτεκτονική
Τετραγώνισες τον ταφικό κύκλο
Μουσική
Μεταξύ μπαλάντας και μπλουζ πανκ
Σκη σκηνή μέχρι τα βαθιά γεράματα
Άλλες ειδήσεις
Το μουσικό κουτί του Γιάννη Κότσιρα
Συμφωνικός Θεοδωράκης
Οι Twilight Sad σε μίνι τουρνέ
Τζαζ και μπλουζ με την Janice
Φινάλε στη Θεσσαλονίκη
Το κορίτσι με τις κοτσίδες
Η Κοκκίνου επιστρέφει
Το κοινό ανακρίνει
Τελευταίος εσπερινός
Κάφκα στο Μεταξουργείο
Στον καιρό της πανούκλας
Ενα σπίτι για τη γενιά του '30
Παιχνίδι με το φως και το χώρο
Εκθεση-σχόλιο της εποχής μας
Κάποτε ήταν παιχνίδια...