Έντυπη Έκδοση

Ενα ψαροχώρι που αγάπησε τον Μπαχ

ΠΩΣ ΘΑ ΣΑΣ ΦΑΙΝΟΤΑΝ η διοργάνωση ετήσιου φεστιβάλ έργων κλασικής μουσικής σε ένα μικρό ψαροχώρι, κάπου ας πούμε στην Κρήτη, που θα διαρκεί 3-4 μέρες, θα προσελκύει τουρίστες από διάφορες χώρες του κόσμου, αλλά θα κάνει και την τοπική κοινωνία να αγαπήσει τον Σούμπερτ, τον Ραβέλ, τον Μπαχ και τον Ραχμάνινοφ; Κάποιοι θα πουν «ωραία ιδέα», και κάποιοι «πλάκα μας κάνεις». Δεν είναι ούτε το ένα, ούτε το άλλο. Φέτος, τον Ιούνιο, θα γίνει στον Μακρύ Γιαλό, στο Λασίθι της Κρήτης, το 6ο τέτοιο φεστιβάλ. Εμπνευστής και διοργανωτής του, ένας Νορβηγός που χρόνια τώρα φωνάζει: «Αχ, έχει απίστευτες δυνατότητες η Ελλάδα, αλλά κανείς εδώ δεν το πιστεύει».

«Ο εξειδικευμένος τουρισμός, είναι ο "κανούριος δρόμος" στη μεγάλη αγορά των ταξιδιωτών, περιηγητών και παραθεριστών» επισημαίνει ο Γκούναρ Στρέμσχολμ «Ο εξειδικευμένος τουρισμός, είναι ο "κανούριος δρόμος" στη μεγάλη αγορά των ταξιδιωτών, περιηγητών και παραθεριστών» επισημαίνει ο Γκούναρ Στρέμσχολμ Ο Γκούναρ Στρέμσχολμ, 63 ετών, ήρθε πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 1979, για διακοπές στην Κρήτη, αλλά έχοντας και ως σκοπό «να αγοράσω κάτι στο νησί». Ενα σπίτι, δηλαδή, στον ήλιο και τη θάλασσα. Τι άλλο θα μπορούσε να θέλει από τη ζωή ένας Βορειοευρωπαίος; Εκείνον τον καιρό ήταν πολύ δύσκολο για έναν ξένο να αγοράσει σπίτι ή οικόπεδο εδώ, αλλά δεν θέλει καν να θυμάται σήμερα «τις απίστευτες ταλαιπωρίες» που τράβηξε τότε.

Εκείνη την περίοδο ήταν χορευτής κλασικού χορού και συμμετείχε σε μερικές από τις πιο φημισμένες ομάδες χορού στον κόσμο, όπως είναι, φέρ' ειπείν, η Paul Taylor Dance Company στην Αμερική και το London Contemporary Dance Theatre στην Αγγλία. Τον «Μακρύγιαλο», όπως τον λέει, τον ερωτεύθηκε «με την πρώτη ματιά» και είπε «εδώ θα γίνει το σπίτι μου». Εκτοτε, ζει τον μισό χρόνο στην Κρήτη και τον άλλον μισό στη Νορβηγία και στη Φλόριντα, στην Αμερική. Αισθάνεται, όμως, ότι ήρθε ο καιρός να ζει στην Ελλάδα πιο πολύ, και του χρόνου ελπίζει να αποκτήσει, «επιτέλους, την ελληνική υπηκοότητα» και να μπορέσει να ψηφίσει κιόλας.

Ο Γκούναρ αγόρασε ένα παλιό κτίσμα το οποίο, με πολύ κόπο αλλά και «απίστευτη γραφειοκρατία», αναπαλαίωσε. Χρησιμοποίησε έναν συμπατριώτη του αρχιτέκτονα και φρόντισε «κάθε τι μέσα στο σπίτι μου να είναι... Ελλάδα». Χρόνια και χρόνια γυρίζει την Κρήτη απ' άκρη σ' άκρη και αγοράζει αντίκες και άλλα είδη λαϊκής παραδοσιακής τέχνης. «Θέλω», λέει, «οι φίλοι και καλεσμένοι που έρχονται εδώ από την Ευρώπη να αισθάνονται σαν στο σπίτι τους αλλά σε ένα περιβάλλον αμιγώς ελληνικό».

Ζούμε σε εποχές που, λόγω της οικονομικής κρίσης, μας πιέζουν και μας προτρέπουν πολλοί ευρωπαίοι εταίροι να εξοφλήσουμε ένα μέρος του τεράστιου χρέους μας πουλώντας, μεταξύ άλλων, και δημόσια γη. Η ιδέα «ενός ξένου να αγοράζει δικά μας οικόπεδα» δεν αρέσει σε πολλούς συμπατριώτες. Είναι, όμως, γεγονός ότι πολλές περιοχές και χωριά της Ελλάδας σώθηκαν κυριολεκτικά από την άναρχη και παράνομη δόμηση από νεόπλουτους συμπατριώτες χάρη σε ξένους από άλλες χώρες της Ευρώπης, κυρίως τις σκανδιναβικές, τη Γερμανία και τη Βρετανία, που ήρθαν εδώ και έφτιαξαν τα σπίτια τους σεβόμενοι τον χώρο, τις παραδόσεις και τους ανθρώπους.

Στον Μακρύ Γιαλό, αλλά και σε γύρω χωριά της Σητείας, έχουν αγοράσει ή κτίσει σπίτια, εκτός από τον Γκούναρ Στρέμσχολμ, μια βρετανή συγγραφέας με τον άνδρα της, ένας από τους πιο γνωστούς δημοσιογράφους του BBC, ένας πρώην διοικητής τράπεζας από το Μόναχο, ένας διευθυντής ορχήστρας από την Ολλανδία και άλλοι.

Στα δικά του σπίτια, ο νορβηγός πρώην χορευτής μπαλέτου χρησιμοποίησε έλληνες μαστόρους και εργάτες, αλλά και Ελληνες στη συγκομιδή των ελιών του, από τις οποίες βγάζει, λέει, εξαιρετικό ελαιόλαδο, το οποίο και εξάγει τώρα στην Αμερική. «Κοστίζουν παραπάνω από τους αφγανούς ή τους βούλγαρους εργάτες, αλλά αισθάνομαι ότι ζώντας σ' αυτόν τον ευλογημένο τόπο έχω χρέος να υποστηρίζω έμπρακτα την τοπική κοινωνία». Στενοχωριέται, όμως, ταυτόχρονα, που η Ελλάδα δεν αξιοποιεί «τις μεγάλες δυνατότητες που έχει». Ο εξειδικευμένος τουρισμός είναι «ο καινούριος δρόμος» στη μεγάλη αγορά των ταξιδιωτών, περιηγητών και παραθεριστών.

«Οι λάτρεις της κλασικής μουσικής, ιδίως στην Ευρώπη, είναι πολλοί και θα έλεγα και φανατικοί. Θέλουν να συνδυάζουν τις διακοπές τους με το να παρακολουθούν κοντσέρτα ωραίων κλασικών έργων. Θα πάνε στην παραλία, θα κάνουν και τα μπάνια και τον τουρισμό τους, αλλά ο λόγος που έρχονται εδώ, στην Κρήτη, είναι κυρίως το φεστιβάλ».

Το φεστιβάλ γεννήθηκε κατά λάθος, καθώς φιλοξενούσε στο σπίτι του, στον Μακρύ Γυαλό ή Μακρύγιαλο, στην Κρήτη, έναν νορβηγό καλλιτέχνη, τον συνθέτη Εϊστεν Σέβααγκ. Ηταν 2004 και ο Στρέμσχολμ διοργάνωσε στο σπίτι του εκεί μια βραδιά μουσικής, με μια μικρή ορχήστρα δωματίου από τη Νορβηγία και με την παρουσία περίπου 40 καλεσμένων. Ο φίλος του τόσο πολύ εντυπωσιάστηκε απ' όλη την ατμόσφαιρα που του είπε: «Κάτι πρέπει να κάνεις εδώ, ο τόπος αυτός είναι ιδανικός για συναυλίες έργων κλασικής μουσικής». Μάλιστα, ο Σέβααγκ, από τους πιο γνωστούς συνθέτες new age μουσικής στη χώρα του, κάθησε και συνέθεσε ένα κομμάτι μουσικής, εμπνευσμένο ειδικά από το υπέροχο αυτό ψαροχώρι στο Λασίθι, και το συμπεριέλαβε στο CD του με τίτλο «Caravan» που κυκλοφόρησε το 2005.

Ετσι, τον επόμενο χρόνο, στο σπίτι του Στρέμσχολμ, το Casa Dei Mezzo, όπως το ονόμασε, πραγματοποιήθηκε το 1ο Μουσικό Φεστιβάλ του Μακρύ Γιαλού, στην Κρήτη. «Αδειάζουμε το σπίτι εντελώς και το μετατρέπουμε σε Μέγαρο Μουσικής» μας λέει γελώντας, αλλά το καλαμπούρι του, τηρουμένων των αναλογιών, δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα. «Το σπίτι δεν είναι τόσο μεγάλο όσο φαντάζεστε, αλλά έχει ένα ωραιότατο αίθριο και μια αρκετά μεγάλη αυλή». Ετσι, στις ημέρες του φεστιβάλ, έχοντας απομακρύνει όλα τα έπιπλα και αφαιρέσει όλες τις πόρτες, στο σαλόνι κάθονται 80 άνθρωποι, στην κουζίνα περίπου 25 και, μαζί με εκείνους που βάζουμε στα χολ και στο αίθριο, φιλοξενούνται περίπου 300 άνθρωποι.

«Ανθρωποι που έρχονται και ξανάρχονται στην Ελλάδα. Που, στόμα με στόμα, φέρνουν κι άλλους. Αφήνουν λεφτά στην τοπική κοινωνία αλλά και στη χώρα. Πολλοί από αυτούς σκέφτονται ήδη να αγοράσουν σπίτι και να έρθουν να μείνουν εδώ». Τόσο απλά. Αλλά, για την Ελλάδα «των μηχανισμών», τόσο... περίπλοκα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Τουρισμός
Μουσική
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Δήμος Αθηναίων
Καταλήψεις εν... Καμίνω
Συμβασιούχοι του υπουργείου Πολιτισμού
Ο πολιτισμός του «Δεν πληρώνω»
Υγεία
Συγχωνεύσεις νοσοκομείων χωρίς αναισθητικό
Αρνητικό πρόσημο έχει η λογιστική Λοβέρδου
"Ηλεκτρονική διακυβέρνηση"
Υπολογίζουν χωρίς υπολογιστές
Πολυτεχνείο
Το βαθμολογούν με «λίαν καλώς»
Ναυάγιο «Sea Diamond»
Μια «τοξική βόμβα» έτοιμη να εκραγεί!
Διαχείριση υδάτων
Παρέμβαση Κομισιόν για Μεσσαπία - Ασωπό
Ανθρώπων έργα & ημέρες
Ενα ψαροχώρι που αγάπησε τον Μπαχ
Ιστορία
«Αθήνα, η πρωτεύουσα της Κάτω Αλβανίας»