Έντυπη Έκδοση

Ατζέντα Εικαστικών

ΤΟ ΧΥΔΑΙΟ ΣΥΝΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ

ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ατομική παρουσίαση του έργου του στην Αθήνα και στην γκαλερί genesis, ο σημαντικός Τούρκος καλλιτέχνης Dogan Paksoy προτείνει μια σειρά από εμβληματικά έργα που ολοκληρώθηκαν ειδικά για την έκθεση και συγκεντρώνουν τους κύριους εννοιολογικούς και αισθητικούς άξονες που διατρέχουν τη ζωγραφική του.

Η επιμελήτρια της έκθεσης Ιρις Κρητικού σημειώνει ότι «Ο τίτλος της ενότητας "The Other Side of the Night" (Η άλλη όψη της νύχτας) αναφέρεται στο ίδιο το διεισδυτικό βλέμμα του Paksoy, που αποτελώντας και ο ίδιος μέλος ενός τουρκικού αστικού κύκλου με συγκεκριμένες συνήθειες και χαρακτηριστικά, δεν παύει να τον παρατηρεί και να τον σχολιάζει, διατηρώντας αρκετά από τα βασικά πραγματολογικά στοιχεία του, αλλά οδηγώντας τον συχνά σε μια σύνθετη, αυτοσχέδια εξπρεσιονιστική μυθοπλασία με διπλό αφηγηματικό χρόνο: βραδινές συναντήσεις ντυμένων ανδρών και γυμνών γυναικών σε σπίτια με κήπους, νυχτερινά κέντρα, εστιατόρια και μπαρ, υπαίθριους κινηματογράφους, θερινά θέρετρα και ρομαντικά αλληγορικά τοπία πυκνοκατοικημένα από άγνωστους ανθρώπους, γνωστές διασημότητες και εφήμερα γιορτινά σύμβολα (μπαλόνια, λάμπες, φεγγάρια, πυροτεχνήματα), τοποθετούνται άλλοτε στην Κωνσταντινούπολη και το Bodrum και άλλοτε στην Αθήνα των πρόσφατων περιπάτων του καλλιτέχνη και εισχωρούν στο σκοτεινό βάθος της νύχτας που πλάθεται με μπαρόκ και θεατρικά εμφαντική χρήση του μαύρου, από όπου εξέρχονται άλλοτε οι ακτές του Βόσπορου και άλλοτε η Ακρόπολη, υπενθυμίζοντας ότι το χυδαίο συνυπάρχει με την απόλυτη ομορφιά».

Σύμφωνα με τον ίδιο τον καλλιτέχνη, στα έργα αυτά, όπου τα κοινωνικά και τα πολιτικά σχόλια συνυπάρχουν με τις λογοτεχνικές παραπομπές και την ουτοπική σχεδόν ποιητική της εικόνας, αφηγούμενα τις γεωγραφικές συντεταγμένες ενός «Χαμένου Παράδεισου», «η αλήθεια του συμβάντος τελειώνει κάθε φορά όταν ο ίδιος αποφασίσει ποια είναι η αλήθεια του έργου: εκεί ξεκινά η αφήγηση μιας νέας ιστορίας που συνενώνει τη φαντασία με την ειρωνεία, την ποιητική της εικόνας με τη σάτυρα και τα πολλαπλά μηνύματα».

Ο Dogan Paksoy γεννήθηκε το 1955 στα Αδανα και προέρχεται από μια 8μελή οικογένεια στενά συνδεδεμένη με την τέχνη και τον πολιτισμό. Τα πεδία ενδιαφέροντος του παππού, του πατέρα και των θείων του, καθώς και το ενδιαφέρον της μεγαλύτερης αδελφής του Gonul Paksoy (που αποτελεί ώς σήμερα στην Τουρκία εμβληματική φιγούρα στο χώρο του design) και του επίσης μεγαλύτερου αδελφού του και ήδη καθιερωμένου ζωγράφου Sahin, για την τέχνη, καθόρισε από νωρίς και τη δική του πορεία. Σπούδασε στην Ακαδημία των Καλών Τεχνών της Κωνσταντινούπολης, από όπου αποφοίτησε το 1981.

Η έκθεση «The Other Side of the Night» στην Αθήνα είναι η 18η ατομική έκθεση του καλλιτέχνη. Το 1985 ίδρυσε με τον αδελφό του Sahin την Tesvikiye Art Gallery, επιθυμώντας τη δημιουργία ενός ανοιχτού χώρου τέχνης και διαλόγου ικανού να ανανεώσει τα όρια του τουρκικού εικαστικού κόσμου της εποχής. Εως σήμερα, η Tesvikiye Art Gallery αποτελεί σημαντικό καλλιτεχνικό επίκεντρο, ενώ ο ίδιος ο Dogan Paksoy είναι επίσης εκδότης του περιοδικού τέχνης «Genc Sanat / Young Art». Διάρκεια έως 17 Μαΐου.

ΕΔΩ ΣΤΟ ΝΟΤΟ

Η TITANIUM Yiayiannos Gallery φιλοξενεί την έκθεση της Μαρίας Σταμάτη με τίτλο «εδώ στο Νότο...». Στην τελευταία της δουλειά, η δημιουργός στέκεται ξεκάθαρα απέναντι στον κόσμο και σχολιάζει με χιούμορ, με σαρκασμό και κυρίως με κομψότητα την καθημερινότητά μας στην Ελλάδα της κρίσης, τη μοίρα της Ευρώπης, την πολιτική σκηνή.

Εδώ, το λευκό καμβά έχει αντικαταστήσει η γραβάτα. Η χρήση της όμως δεν εξαντλείται πλαισιώνοντας απλώς το πολιτικό σχόλιο της καλλιτέχνιδος. Η Μαρία Σταμάτη εκμεταλλεύεται τη συμβολικά φορτισμένη φύση του αντικειμένου και τη χρησιμοποιεί αναλόγως. Αλλού η γραβάτα λειτουργεί ως λαιμοδέτης, ως λουρί: μία επίμονη υπενθύμιση ότι το σύστημα κρατάει από το λαιμό όποιον τη φορά. Λουρί που σε αρκετά έργα γίνεται θηλιά: από όργανο ελέγχου, όπλο φονικό. Αλλού πάλι, μοιάζει να αγκαλιάζει το θέμα με τρυφερότητα, θυμίζοντας την πρωταρχική της λειτουργία: ένα δώρο από τις γυναίκες των Κροατών στρατιωτών του 17ου αιώνα πριν αυτοί ξεκινήσουν για τον πόλεμο, ως σύμβολο αμοιβαίας πίστης ότι όλες οι δυσκολίες θα ξεπεραστούν. Διάρκεια έως 23 Μαΐου .

ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΜΝΗΜΕΣ

Η ΑΙΘΟΥΣΑ τέχνης «Εκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου» εγκαινιάζει την ατομική έκθεση του Σπύρου Κουρσάρη με τίτλο «Η άλλη μνήμη». Παρουσιάζονται έργα δισδιάστατα και τρισδιάστατα, καθώς και μικροκατασκευές, που συνθέτουν όλες τις πτυχές της τελευταίας δουλειάς του καλλιτέχνη. Οπως μαρτυρούν οι τίτλοι των έργων του, αφετηρία και κοινός τόπος στη δουλειά του είναι οι βιωμένοι χώροι.

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης σχολιάζει για τη νέα του δουλειά: «Στη δική μου Δύση, στη δική μου Ανατολή ταξιδεύω. Από την Piazza San Marco σε άλλους τόπους μακρινούς, με ενδιάμεσους σταθμούς, τα γεμάτα ήχους και μεθυστικές οσμές πατρογονικά ακροτόπια. Συλλέγω στοιχεία και σύμβολα, διαλέγω πρωταγωνιστές, καταγράφω τους καιρούς, δανείζομαι από το χρόνο. Φτιάχνω βιτρίνες, ουτοπικά παιχνίδια, αντικείμενα αυθαίρετα, ζωγραφιές της "άλλης μνήμης" για τους περιπλανώμενους θεατές». Διάρκεια έως 31 Μαΐου.

ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΧΘΕΣ

Η ΓΚΑΛΕΡΙ «7» παρουσιάζει την ατομική έκθεση φωτογραφίας της Χλόης Geitmann-Ακριθάκη, με τίτλο «Double exposure». Η ίδια μάς λέει για τη δουλειά της: «Τον Μάιο του 2013, σε ένα από τα ταξίδια μου στην Ελλάδα έκανα μια βόλτα στο Κολωνάκι και άρχισα να φωτογραφίζω τα άδεια καταστήματα και τις διάφορες πινακίδες και γραφές στους τοίχους [graffiti]. Συνέχισα να φωτογραφίζω κάθε φορά που ερχόμουν στην Αθήνα και γυρνώντας στο εξωτερικό άρχισα να συνδυάζω αυτές τις φωτογραφίες με άλλες από ξέγνοιαστες καλοκαιρινές διακοπές. Ετσι δημιουργήθηκε μια σειρά φωτογραφιών "Διπλή έκθεση", όπου το μέσα και το έξω, το χθες και το σήμερα, μαζί με τις εικόνες της Αθήνας να "μπερδεύονται" με αυτά που αγαπάμε στην Ελλάδα».

Η Χλόη Ακριθάκη, κόρη του γνωστού σε όλους μας Αλέξη Ακριθάκη, γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1969. Μεγάλωσε στην Αθήνα και το 1987 επέστρεψε στο Βερολίνο, όπου έκανε σπουδές γραφιστικής και φωτογραφίας με έμφαση στα digital media. Διάρκεια έως 24 Μαΐου.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εκθέσεις
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα
Η γέννηση ενός αριστουργήματος
Σινεμά
Με περνάνε για άντρα
Ατζέντα Σινεμά
Κωνσταντίνος Κοντοβρακης, παραγωγός
Οπερα
Ετσι κάνουν όλες
Εικαστικά
Ατζέντα Εικαστικών
Μουσική
Ατζέντα Μουσική
Θέατρο
Ατζέντα Θεάτρου
ΚΟΑ
Ενα γερμανικό Ρέκβιεμ
Ποίηση
Στο αρχιπέλαγος της ποίησής του
Άλλες ειδήσεις
ΑΕΠ: η ιστορία ενός αμφισβητούμενου οικονομικού όρου