Ελευθεροτυπία - 27/05/2010
Έντυπη Έκδοση
Ελευθεροτυπία, Πέμπτη 27 Μαΐου 2010
Πανελλαδικές: τα «βρήκαν σκούρα» σε Αρχαία, Φυσική
Σκόνταψαν οι υποψήφιοι στη χθεσινή κρίσιμη μέρα εξέτασης στα μαθήματα κατεύθυνσης, Αρχαία και Φυσική. Δύσκολα ή μάλλον απρόσμενα τα Αρχαία, με τα ίδια για τρίτη συνεχή χρονιά θέματα. Μαχαίρι η Φυσική, που αναμένεται να κόψει τις άριστες βαθμολογίες και να σπρώξει ακόμη πιο χαμηλά την ήδη διαγραφόμενη πτωτική πορεία των βάσεων εισαγωγής στις περισσότερες σχολές των αντίστοιχων πεδίων.
Πιο δύσκολα από πέρυσι, αμφότερα τα μαθήματα της χθεσινής ημέρας των πανελλαδικών, δεν άφησαν περιθώρια στους διαγωνιζόμενους. Επιπλέον, στα Αρχαία έπαιξε ρόλο και το γεγονός ότι τα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη επιλέχθηκαν για τρίτη συνεχή χρονιά, ενώ του Ξενοφώντα για πολλοστή μέσα στη δεκαετία, όπως επισημαίνει και η Ενωση Φιλολόγων. Από την άλλη, το τέταρτο θέμα της Φυσικής απαιτούσε γνώσεις υψηλού επιπέδου και είναι προφανές πως επιλέχθηκε για να ελέγξει τη ροή της εισαγωγής στις σχολές και δη τις περιζήτητες (βλ. Πολυτεχνικές). Με άλλα λόγια, επιβεβαιώθηκε για ακόμη μία φορά και με μεγαλύτερη σαφήνεια η αξιοποίηση της κατάργησης της βάσης του 10 με την επιλογή πιο δύσκολων θεμάτων σχεδόν σε όλα τα μαθήματα και φυσικά με τις ανάλογες συνέπειες στην πορεία των βάσεων.
Για τα Αρχαία, η Ενωση Φιλολόγων επισημαίνει: «Τα θέματα είναι σαφή και κατανοητά ως προς τη διατύπωση και παρουσιάζουν την απαιτούμενη διαβαθμισμένη δυσκολία στα επιμέρους στοιχεία τους. Επισημαίνεται, όμως, ότι τόσο τα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη (διδαγμένο κείμενο), όσο και έργα του Ξενοφώντα (αδίδακτο κείμενο) έχουν επιλεγεί κατ' επανάληψη την τελευταία δεκαετία ως εξεταζόμενα και συνεπώς είναι «"αναμενόμενα" κείμενα».
Για τη Φυσική, η Ενωση Φυσικών αναφέρεται σε κατανοητά θέματα, με εξαίρεση το τελευταίο που ήταν «αυξημένης και κλιμακούμενης δυσκολίας», αλλά «απαιτούσε καλή γνώση σε βάθος της Λυκειακής Φυσικής». Ειδικότερα, το Δ4 απαιτούσε την ιδιαίτερη κριτική ικανότητα του μαθητή για την αντιμετώπισή του, ενώ το Δ2 αναφέρεται σε εργαστηριακή άσκηση.