Έντυπη Έκδοση

Ορχήστρα και πολύ τους πέφτει

Ομόφωνο «ναι» είπε προχθές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στην παραχώρηση του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου στο Ελληνικό Φεστιβάλ. Ομόφωνο «ναι» είπε και στην παραχώρηση του Ηρωδείου στις 12, 13, 18 και 19 Ιουνίου στην Εθνική Λυρική Σκηνή και στην παραγωγή της «Νόρμα» του Μπελίνι, με τον όρο όμως να κατατεθεί η ολοκληρωμένη στατική μελέτη για το σκηνικό.

Το 2007 για την «Αντιγόνη» του Λευτέρη Βογιατζή είχαν ξεσκεπαστεί, κατά παράκλησή του, οι αρχαιότητες στο πίσω μέρος της σκηνής της Επιδαύρου. Εκτοτε παρέμειναν ξεσκέπαστες, αλλά φέτος κανείς δεν θα διανοηθεί να πατήσει εκεί όπου εικονίζονται να πατούν τα μέλη του Χορού Το 2007 για την «Αντιγόνη» του Λευτέρη Βογιατζή είχαν ξεσκεπαστεί, κατά παράκλησή του, οι αρχαιότητες στο πίσω μέρος της σκηνής της Επιδαύρου. Εκτοτε παρέμειναν ξεσκέπαστες, αλλά φέτος κανείς δεν θα διανοηθεί να πατήσει εκεί όπου εικονίζονται να πατούν τα μέλη του Χορού Αλλά και για την παραχώρηση του ρωμαϊκού ωδείου στο Φεστιβάλ Αθηνών το «ναι» πλειοψήφησε, αφού το μέλος του ΚΑΣ, καθηγητής Ηλίας Μαριολάκος, προτίμησε να δηλώσει «απών», σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την πρωθύστερη δημοσιοποίηση του φεστιβαλικού προγράμματος, γεγονός που ο ίδιος εκλαμβάνει ως «περιφρόνηση του ΚΑΣ από τη διοίκηση του Φεστιβάλ».

Προχθές συζητήθηκαν όμως κι άλλα θέματα που αφορούν τη σχέση του Φεστιβάλ με το Ηρώδειο. Το γνωστό θέμα των τελών π.χ. προς το ΤΑΠΑ για τη χρήση του μνημείου. Το ποσόν ανέρχεται σε 1.500 ευρώ αν πρόκειται για μέρα πρόβας και 3.000 ευρώ για μέρα παράστασης, πράγμα που μεταφράζεται κατά το ΚΑΣ σε φεστιβαλικά χρέη από το 1999 («έχουμε εξοφλήσει όλο το ποσόν μέχρι το 2002», βεβαιώνουν ωστόσο πηγές του Φεστιβάλ). Ακόμη και την τελευταία διετία, που το Φεστιβάλ έχει περάσει στα χέρια του ΥΠΠΟ ως εποπτευόμενος φορέας, το ΚΑΣ καταγράφει χρέος 60-67.500 ευρώ. Παρ' ότι είναι εμφανής ο παραλογισμός (το κράτος να ζητά πίσω χρήματα που το ίδιο επιχορηγεί), αυτό έκανε ορισμένα μέλη του ΚΑΣ να προτείνουν την προκαταβολή των φετινών τελών. Ευτυχώς πρυτάνευσε τουλάχιστον η λογική της επισήμανσης ότι «η οικονομική κρίση διαφοροποιεί φέτος τα πράγματα».

Ενα από αυτά αφορά την παραχώρηση του μνημείου για εξωφεστιβαλικές εκδηλώσεις. Αρχαιολόγος η Ν. Διβάτη-Βαλάκου, υπενθύμισε ότι το ΚΑΣ είχε δεσμευθεί πέρυσι επισήμως μετά τη λήξη του Φεστιβάλ το Ηρώδειο να μην παραχωρείται -πάγιο αίτημα του προέδρου του Φεστιβάλ Γιώργου Λούκου. Παρ' όλα αυτά το ΚΑΣ επικαλέστηκε και πάλι την οικονομική στενότητα και όπως φαίνεται ανέκρουσε πρύμναν: σήμερα αναμένεται να συνεδριάσει η ειδική επιτροπή που εξετάζει τα αιτήματα για εξωφεστιβαλικές εκδηλώσεις -μετά τις 16 Ιουλίου που λήγει το Φεστιβάλ.

Σε ό,τι αφορά τα σκηνικά των φεστιβαλικών εκδηλώσεων, ο τεχνικός προϊστάμενος του Φεστιβάλ Κώστας Πολίτης, κλήθηκε να δώσει κάποιες διευκρινίσεις, κυρίως για δύο παραστάσεις: γι' αυτήν του θεάτρου Νο (16/6) με τίτλο «Η Σούτρα της Μεγάλης Σοφίας» («Ποια είναι η φιλοσοφία της Σούτρα;», ρώτησε μάλιστα ο κ. Μαριολάκος, για να λάβει τη χιουμοριστική διευκρίνιση του Νίκου Σταμπολίδη «είναι πάντως χωρίς το... Κάμα») και για τον «Προμηθέα στην Αθήνα» των Rimini Protokoll (14/7). Για την πρώτη το ΚΑΣ έλαβε τη διαβεβαίωση ότι το σκηνικό είναι εξαιρετικά λιτό (μια μαύρη μοκέτα στο πατάρι της σκηνής και 4 ηλεκτρικοί πυρσοί που φτιάχνουν ένα νοερό τετράγωνο) και αφήνει το μνημείο ανέπαφο. Το ίδιο ισχύει και για τους Rimini Protokoll, που απλώς θα τοποθετήσουν τρεις βιντεο-οθόνες στο κοίλον, ανάμεσα στους θεατές.

Για την Επίδαυρο, τα μέλη του ΚΑΣ υπενθύμισαν στον κ. Πολίτη ότι λόγω αρχαιολογικών εργασιών είναι αδύνατη φέτος η πλήρης παραχώρηση της σκηνής. Το μέρος πίσω από την ορχήστρα έχει «απαγορευτικό», πράγμα που σημαίνει ότι τα φετινά σκηνικά θα πρέπει να είναι «ελάχιστα ή και ανύπαρκτα» και ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο να τοποθετηθεί ξύλινος διάδρομος από τις παρόδους προς το μέσον της σκηνής ώστε να διευκολύνεται η κίνηση των ηθοποιών. Ο κ. Πολίτης διαβεβαίωσε ότι έχουν ενημερωθεί οι σκηνογράφοι -τα σχέδια θα υποβληθούν στο ΚΑΣ προσεχώς.

Διευκρινίσεις κλήθηκε αντίστοιχα να δώσει και για τα σκηνικά της «Νόρμα» στο Ηρώδειο ο τεχνικός διευθυντής της Λυρικής, Σωκράτης Δαλαμάγκας. Διαβεβαίωσε κι αυτός με τη σειρά του ότι το σκηνικό θα αφήνει ανέπαφο το μνημείο και ότι αξιοποιεί κυρίως φωτιστικά τρικ. Το ΚΑΣ ενέκρινε τη χρήση του μνημείου, ζήτησε όμως να λάβει την ολοκληρωμένη στατική μελέτη του σκηνικού. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Αν δεν σε έχουν αποδοκιμάσει δεν αξίζεις τίποτα
Συνέντευξη: Γκίλαντ Ατζμον
Θέλω το υπουργείο... τζαζ της Παλαιστίνης
Θέατρο
2.000 sms και 160 συγγραφείς για ένα έργο
Επίδαυρος
Ορχήστρα και πολύ τους πέφτει
Ακαδημία Αθηνών
Ενας αρχαιολόγος, γεν. γραμματέας της Ακαδημίας
Βυζαντινό μουσείο
Το Βυζαντινό έφτασε στο 1821
Κινηματογράφος
Il cinema delle donne
Νέες ταινίες
Θρίλερ και μέτριες κωμωδίες
Συνέντευξη: Χαβιέ Μπαρντέμ
Η ζωή είναι καταθλιπτική, γιατί να παίξω κωμωδία;
Τηλεόραση
Απεργίες στα ΜΜΕ την άλλη εβδομάδα
58 βραβεία!
Ψηφιακή ενημέρωση μέσω Αυτοδιοίκησης
«Καυτός» Ιούνιος για ΕΡΤ
«ΟΡΑ» και στην τηλεθέαση