Έντυπη Έκδοση

Η Ιπέρ και τα κατά

Η διάσημη γαλλίδα ηθοποιός Ιζαμπέλ Ιπέρ ερμηνεύει την Μπλανς Ντιμπουά σε μια προκλητική και αμφιλεγόμενη παράσταση στην Πειραιώς

Μετά την Κέιτ Μπλάνσετ, την Ρέιτσελ Βάις και βέβαια τη θρυλική ερμηνεία της Βίβιαν Λι ως Μπλανς Ντιμπουά στο «Λεωφορείο ο πόθος» του Τένεσι Ουίλιαμς, ήρθε η σειρά της Ιζαμπέλ Ιπέρ να ενσαρκώσει τον ρόλο. Σε μια προκλητική παράσταση διά χειρός του πολωνού σκηνοθέτη Κριστόφ Βαρλικόφσκι, που την άνοιξη συζητήθηκε πολύ στο Παρίσι όπου ανέβηκε.

Θα τη δούμε κι εμείς ως ένα από τα δυνατά χαρτιά του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών, στις 2, 3, 4 και 5 Ιουλίου (Πειραιώς 260) υπό τον τίτλο «Ενα λεωφορείο». Ο 48χρονος Βαρλικόφσκι, που έχει φιλοξενηθεί και στο παρελθόν από το Φεστιβάλ, έκανε τόσες αλλαγές που εκ των πραγμάτων δεν γινόταν να κρατηθεί ο αυθεντικός τίτλος.

Ρόλοι αντισυμβατικοί

Η βραβευμένη σε Κάνες και Βενετία Ιζαμπέλ Ιπέρ, που πέρυσι ήταν η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής στις Κάνες, φαντάζει η ιδανική επιλογή για έναν σκηνοθέτη που θεωρείται από πολλούς συνώνυμο της πρωτοπορίας. Η μικροκαμωμένη, κοκκινομάλλα ηθοποιός, 57 ετών πλέον, είναι γνωστή για τους προκλητικούς, απαιτητικούς ρόλους προβληματικών γυναικών που έχει κατά καιρούς ενσαρκώσει, με αποκορύφωμα την αντισυμβατική «Δασκάλα του πιάνου» του Χάνεκε.

Στο ρόλο της Ντιμπουά πάντως φαίνεται πως δίχασε τους γάλλους κριτικούς, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα των ξένων εφημερίδων, όπως άλλωστε και η ίδια η παράσταση του Βαρλικόφσκι: κάποιοι τη βρήκαν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, κάποιοι άλλοι όμως τη χαρακτήρισαν ως μια ναρκισσιστική και «μάταιη άσκηση ύφους».

Ο σκηνοθέτης εστιάζει ξεκάθαρα στην τρέλα της Ντιμπουά, και η Ιπέρ (που και παλιότερα απολαύσαμε στο Φεστιβάλ υπό την καθοδήγηση του Μπομπ Ουίλσον) εμφανίζεται να ουρλιάζει, να σφαδάζει και να κάνει εμετό επί σκηνής.

Ας θυμίσουμε όμως λίγο την υπόθεση: Η Μπλανς Ντιμπουά φτάνει με τη βαλίτσα στο χέρι στη Νέα Ορλεάνη, με το λεωφορείο της γραμμής που ονομάζεται Πόθος, για να ζήσει με την αδερφή της και τον άντρα της, τους οποίους έχει χρόνια να συναντήσει. Το ισόγειο διαμέρισμα της αδερφής της έχει πάρει στο μυαλό της τις διαστάσεις ενός τελευταίου καταφυγίου από μία ζωή γεμάτη απογοήτευση, απελπισία, μοναξιά, προδομένα όνειρα και βαριά μυστικά. Ομως καθώς περνούν οι μήνες και καθώς η κοιλιά της εγκύου αδερφής της μεγαλώνει, η Μπλανς οδεύει προς την τρέλα και προς μια δραματική κατάληξη.

Ο Τενεσί Ουίλιαμς έγραψε το έργο το 1947. Εκανε πρεμιέρα στο Broadway, σκηνοθετημένο από τον Ελία Καζάν, με τον Μάρλον Μπράντο στον ρόλο του Στάνλεϊ Κοβάλσκι και την Τζέσικα Τάντι στον ρόλο της Μπλανς Ντιμπουά. Το έργο βραβεύτηκε και το 1951 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο, σκηνοθετημένο και πάλι από τον Ελία Καζάν, με τον Μάρλον Μπράντο και τη Βίβιαν Λι. Απέσπασε τρία Οσκαρ.

Ο Βαρλικόφσκι, στην εναρκτήρια, σκληρή σκηνή της παράστασής του, παρουσιάζει την Μπλανς ήδη τρελή, στο νοσοκομείο: Η Ιπέρ εμφανίζεται με τα εσώρουχά της να έχει σπασμούς και γενικότερα συμπεριφορά που θυμίζει ηρωινομανή.

Στην παράσταση ακούγονται ροκ κομμάτια του '80, γίνεται χρήση βίντεο, ενώ, μεταξύ άλλων, ακούμε αποσπάσματα από την αλληλογραφία του Φλομπέρ, την «Κυρία με τις Καμέλιες», το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, το Συμπόσιο του Πλάτωνα και τον «Οιδίποδα Τύραννο». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Η Κάρμεν, ένα άπιαστο πουλί
Κωμωδία καλπάζουσα
Πολιτική, σεξ και τσικουδιά
Στον μαγικό κόσμο του Μόμπι Ντικ
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Θέατρο
Η Κάρμεν, ένα άπιαστο πουλί
Η Ιπέρ και τα κατά
Κωμωδία καλπάζουσα
Πολιτική, σεξ και τσικουδιά
Στον μαγικό κόσμο του Μόμπι Ντικ
Μετά τις παραστάσεις
Τα νέα στέκια της Επιδαύρου
Μουσική
Δύο συνθέτες και οι μούσες τους
«Νιώθω σαν κόμπος σφιχτός»
Νίνα τραγουδά Μπίλι
Ορχήστρα των Χρωμάτων στο Ηρώδειο
Ροκ στην εθνική οδό
Η κυρία της τζαζ
Εφορία όχι, ευφορία ναι
Κινηματογράφος
Συνέντευξη με έναν βρικόλακα
Χορός
Ο χορός κερδίζει έδαφος
Αρχιτεκτονική
Ο πύργος της φαντασίας
Φωτογραφία
Γυναίκες πίσω απ' το φακό
Βιβλίο
Ολος ο κόσμος στο χαρτί
Φωνές από το παρελθόν
Πέντε μεγάλοι αποκαλύπτονται
Οι σελίδες ενός τραγουδοποιού
Τραγωδία χωρίς τέλος