Έντυπη Έκδοση

Ολος ο κόσμος στο χαρτί

Από τη Ρωσία μέχρι τη Χιλή και από την Αίγυπτο μέχρι την Κίνα, οι συγγραφείς του κόσμου μεταφέρουν στο χαρτί εικόνες, αρώματα και συναισθήματα από τις γενέθλιες πόλεις, ενώ μπολιάζουν με προσωπικά βιώματα τους ήρωές τους.

Η πιο μεγάλη ιστορία αγάπης, του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας, έδωσε κίνητρο στην Αν Φόρτιε να γράψει τους «Εραστές της Σιένα» (μεταφρ. Βασιλική Κοκκίνου, «Ψυχογιός») προσθέτοντας όμως τη διαπλοκή των αστυνομικών ιστοριών και το μυστήριο τύπου «Κώδικα ντα Βίντσι».

Ηρωίδα της δανής συγγραφέως είναι η Τζούλι, η οποία μετά το θάνατο της αγαπημένης της θείας ανακαλύπτει ότι το πραγματικό της όνομα είναι Τζουλιέτα Τολομέι. Στην τραπεζική θυρίδα της μητέρας της βρίσκει ένα παλιό αντίτυπο του σεξπιρικού έργου «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» και αποφασίζει να ταξιδέψει στη Σιένα για να μάθει την αλήθεια για την καταγωγή της. Οταν θα βρεθεί έπειτα από περιπέτειες στον τάφο των αιώνιων εραστών θα συνειδητοποιήσει ότι ο αληθινός έρωτας μπορεί να είναι πιο δυνατός από το θάνατο... Κινηματογραφικό το σενάριο; Ισως κάτι παραπάνω ξέρει η Universal, που έχει αγοράσει τα δικαιώματα του βιβλίου.

Μεταμοντέρνα ερωτική ιστορία

* Ο αυστραλός συγγραφέας Ελιοτ Πέρλμαν ίσως να θεωρεί μύθο την αιώνια αγάπη, πιστεύει όμως ότι στο όνομά της γίνονται ανομολόγητα πράγματα. Ετσι υπογράφει μια μεταμοντέρνα ερωτική ιστορία με τίτλο «Μυστήριο σε επτά πράξεις» (Μεταφρ. Αντώνης Καλοκύρης, «Κέδρος») με επίκεντρο την ιστορία της απαγωγής ενός παιδιού ιδωμένη από τα μάτια επτά διαφορετικών χαρακτήρων.

Ενας άνεργος δάσκαλος, λάτρης των ανθρώπινων εμμονών, μια γυναίκα που προσπαθεί να κόψει τους γόρδιους δεσμούς με το παρελθόν της, μια ερωτευμένη πόρνη που ρισκάρει τα πάντα σε μια πράξη προδοσίας ή βαθιάς αφοσίωσης, ένα κυνικός χρηματιστής είναι μόνο μερικοί από τους ετερόκλητους χαρακτήρες που αναδεικνύει με την πένα του ο Πέρλμαν καθώς συνθέτει ένα ψυχολογικό θρίλερ, που πηγάζει από μια «μικρή τραγωδία» της απρόβλεπτης καθημερινότητας.

* Αλληγορία της πλατωνικής Πολιτείας και καταγγελία της σταλινικής τυραννίας αποτελεί το μυθιστόρημα του Βασίλι Αξιόνοφ «Οι ουρανοξύστες της Μόσχας», που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Καστανιώτη» σε μετάφραση Δημήτρη Τριανταφυλλίδη. Ο συγγραφέας μάς μεταφέρει στους τελευταίους μήνες του σταλινικού καθεστώτος καταγράφοντας με την επιμονή χρονικογράφου τις αγωνίες, αλλά και τις προσδοκίες ενός ολόκληρου λαού για ένα καλύτερο αύριο.

Στους ουρανοξύστες που έχει κατασκευάσει στη Μόσχα η ελίτ του καθεστώτος συγκεντρώνονται πραγματικά και φανταστικά πρόσωπα: δημιουργοί πυρηνικών υπερόπλων, ανώτατα κομματικά στελέχη, ευειδείς αθλήτριες της κομμουνιστικής νεολαίας, τυχοδιώκτες... Ο Αξιόνοφ δημιουργεί ένα γαϊτανάκι ιστοριών, με μουσική υπόκρουση την αποκηρυγμένη τζαζ. Γεννήθηκε στο Καζάν το 1939 (πέθανε πέρυσι στη Μόσχα), έζησε παρόμοιες ιστορίες, όταν οι γονείς του καταδικάστηκαν σε δεκαετή κάθειρξη σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ ο ίδιος κατέληξε σε ορφανοτροφείο. Αργότερα, στο τέλος της δεκαετίας του '60 η σοβιετική λογοκρισία τον υποχρέωσε σε δεκαετή σιωπή, χωρίς όμως να μπορέσει να αποδυναμώσει το σημαντικό έργο του.

* Από το 1948 χρονολογείται η πρώτη έκδοση στα αραβικά της «Χίμαιρας» του νομπελίστα Ναγκίμπ Μαχφούζ. Τώρα, τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του έρχεται πάλι στο προσκήνιο από τις εκδόσεις «Καστανιώτη» σε μετάφραση Πέρσας Κουμούτση το μυθιστόρημα που σκιαγραφεί την ιστορία του Κάμελ Ρόομπα Λαζ, ενός ανθρώπου που έγινε ταυτόχρονα θύτης και θύμα των περιστάσεων της ζωής. Εξαρτημένος από τη μητέρα του, με καρτερικότητα προς τα πράγματα, μίζερος και δυστυχισμένος ανακαλύπτει τον έρωτα και πέφτει στην παγίδα της προδοσίας.

Ακόμη μια φορά ο αναγνώστης διαπιστώνει την ψυχογραφική επιτηδειότητα του κορυφαίου αιγύπτιου συγγραφέα, ο οποίος χαρτογραφεί με δεξιοτεχνία τις πιο απόκρυφες γωνιές της ψυχής και του μυαλού.

* Οι εκδόσεις Πατάκη μάς συστήνουν τον Χιλιανό Πάμπλο Σιμονέτι με τη «Λογική των εραστών» (μεταφρ. Τιτίνα Σπερελάκη), που πρωτοεκδόθηκε το 2007 και αποτέλεσε το διαβατήριο του συγγραφέα για την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Με το έργο του περνάει από το προσωπικό στο δημόσιο περιγράφοντας τη ζωή ενός νεαρού ζευγαριού στη Χιλή στην εκπνοή του 20ού αιώνα, την παραμονή της εκλογής σοσιαλιστή προέδρου. Εν μέσω οικονομικών κλυδωνισμών και πολιτικών αλλαγών η σχέση του ζευγαριού διαταράσσεται όταν μπαίνει ο «όφις» με το πρόσωπο ενός ιδιοκτήτη διαδικτυακής εφημερίδας. Η λαχτάρα τους να ξεφύγουν από τη ρουτίνα τούς κάνει να ριχτούν σε οριακές εμπειρίες και μέσα σε λίγους μήνες καταστρέφουν τις συμβάσεις που τους χάριζαν σιγουριά.

Η διεισδυτική πρόζα του Σιμονέτι έχει κεντρίσει και τον συνάδελφό του Ρομπέρτο Μπολάνιο που έχει εκφραστεί θετικά για τα «καλογραμμένα κείμενά του» αλλά και το «σασπένς που σε κρατάει από την αρχή».

* Γέννημα θρέμμα της Τεργέστης, ο Μπόρις Πάχορ διακρίνεται για το ιδιαίτερο, νοσταλγικό ύφος γραφής του και για τις λυρικές περιγραφές της Αδριατικής. Το μυθιστόρημά του «Απαγορεύεται το ομιλείν (μεταφρ. Τερέζα Βεκιαρέλλη, «Μεταίχμιο«) αποτελεί ωδή στην Τεργέστη των αρχών του 20ού αιώνα αλλά και καταγγελία για τη δίωξη των μειονοτήτων. Είναι η ιστορία της Εμάς, μιας νεαρής Σλοβένας, η οποία νιώθει ξένη μέσα στην ίδια της την πόλη. Η Τεργέστη έχει περάσει στα χέρια των Ιταλών, βρίσκεται στη σκιά του αναδυόμενου φασισμού. Οι Σλοβένοι είναι τα πρώτα θύματα του καθεστώτος που επιδεικνύει μηδενική αντοχή στους ξένους.

Η Εμα θα μυηθεί στην αντίσταση, θα μάθει να αγαπά τη γλώσσα και τον πολιτισμό του λαού της και θα ανακαλύψει τον έρωτα. Η αγαπημένη πόλη του Πάχορ γίνεται κι αυτή ένας ζωντανός οργανισμός που νιώθει τις αλλαγές και φοβάται το μέλλον που της επιφυλάσσεται.

* Πεκίνο 4 Ιουνίου 1989. Ο Τάι Γουέι, μεταπτυχιακός φοιτητής βιολογίας, πυροβολείται στο κεφάλι στη διάρκεια των επεισοδίων στην πλατεία Τιενανμέν. Πέφτει σε βαθύ κώμα, σε αντίθεση όμως με το σώμα του, το μυαλό του βρίσκεται σε πλήρη εγρήγορση. Ανακαλεί μνήμες από το παρελθόν, από την περίοδο της Πολιτιστικής Επανάστασης ή την καταστολή του φοιτητικού κινήματος. Παρακολουθεί όμως και ό,τι συμβαίνει στο παρόν με τις ραγδαίες αλλαγές στην πολιτική ζωή της χώρας του, που παραδίδεται στον καπιταλισμό...

Ο Μα Γιαν, από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους κινέζους συγγραφείς, στο «Πεκίνο σε κώμα» (μετ. Μαριάννα Μπεμπετίδη, «Πάπυρος») αποτυπώνει με διειδυτικότητα αλλά και υποδόριο χιούμορ την εικόνα της χώρας του. Ο ίδιος ζει σήμερα στο Λονδίνο, όμως είχε πάρει μέρος στα γεγονότα της Τιενανμέν και με το βιβλίο του προσπαθεί να διατηρήσει ζωντανούς στη μνήμη τους αγώνες μιας ολόκληρης γενιάς.

Μυστήριο με αριθμούς

* Η ιδιοφυΐα των μαθηματικών, ο σικελός θεωρητικός φυσικός Ετορε Μαγιοράνα, ανακαλύπτει το κλειδί για την πραγματοποίηση της πυρηνικής σύντηξης. Την ίδια νύχτα, εγκαταλείπει την ελιτίστικη μαθηματική παρέα του και με 70.000 δολάρια στην τσέπη σαλπάρει από το Παλέρμο της Ιταλίας. Δεν αποβιβάστηκε ποτέ. Ο άνθρωπος που ανακάλυψε το νετρίνο εξαφανίστηκε για πάντα. Απήχθη; Δολοφονήθηκε; Αυτοκτόνησε; Κρύβεται μεταμφιεσμένος;

Το αστυνομικό μυθιστόρημα συναντάει την επιστήμη των μαθηματικών στον «Ανθρωπο Νετρίνο» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Τραυλός». Το υπογράφει ο πορτογάλος φυσικός Ζοάο Μαγκέιζο ο οποίος σήμερα διδάσκει στο Imperial College του Λονδίνου. Το προηγούμενο βιβλίο του «Φως, ο μύθος της ταχύτητας», κυκλοφόρησε το 2006 από τον ίδιο εκδοτικό οίκο.

* Ο έρωτας χωρίς αντίκρισμα, η προσφυγιά, η μνήμη και η λήθη, η συνύπαρξη διαφορετικών πολιτισμών στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις βρίσκονται στο επίκεντρο του μυθιστορήματος της Εσμαχάν Αϊκόλ, «Αντίο Ιστανμπούλ» (μετάφρ. Αθανάσιος Ζαράγκαλης, «Κριτική»). Ηρωίδα της συγγραφέως είναι η Ετζέ που αυτοεξορίζεται από την Κωνσταντινούπολη στο Λονδίνο, στην προσπάθειά της να ξεφύγει από τον τυραννικό πατέρα της και από έναν αδιέξοδο έρωτα. Αλλά η ζωή της δεν είναι ονειρική: αναγκάζεται να ζήσει στο περιβάλλον των μεταναστών συμπατριωτών της, πλένοντας πιάτα σ' ένα φτηνό σουβλατζίδικο. Καταφύγιό της οι αναμνήσεις από τον αρμένιο παππού της και οι ιστορίες που της έλεγε. Γεννημένη στην Αδριανούπολη και σπουδαγμένη στην Κωνσταντινούπολη, η Αϊκόλ μάς μεταφέρει από τον Βόσπορο μέχρι τις φτωχογειτονιές του Λονδίνου, με ένα μυθιστόρημα γεμάτο από τις μυρωδιές, τις νοοτροπίες και τον πολιτισμό της Ανατολής. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Βιβλίο
Φωνές από το παρελθόν
Πέντε μεγάλοι αποκαλύπτονται
Οι σελίδες ενός τραγουδοποιού
Τραγωδία χωρίς τέλος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Θέατρο
Η Κάρμεν, ένα άπιαστο πουλί
Η Ιπέρ και τα κατά
Κωμωδία καλπάζουσα
Πολιτική, σεξ και τσικουδιά
Στον μαγικό κόσμο του Μόμπι Ντικ
Μετά τις παραστάσεις
Τα νέα στέκια της Επιδαύρου
Μουσική
Δύο συνθέτες και οι μούσες τους
«Νιώθω σαν κόμπος σφιχτός»
Νίνα τραγουδά Μπίλι
Ορχήστρα των Χρωμάτων στο Ηρώδειο
Ροκ στην εθνική οδό
Η κυρία της τζαζ
Εφορία όχι, ευφορία ναι
Κινηματογράφος
Συνέντευξη με έναν βρικόλακα
Χορός
Ο χορός κερδίζει έδαφος
Αρχιτεκτονική
Ο πύργος της φαντασίας
Φωτογραφία
Γυναίκες πίσω απ' το φακό
Βιβλίο
Ολος ο κόσμος στο χαρτί
Φωνές από το παρελθόν
Πέντε μεγάλοι αποκαλύπτονται
Οι σελίδες ενός τραγουδοποιού
Τραγωδία χωρίς τέλος