Έντυπη Έκδοση

Ιστορία μιας απιστίας

Ενα επιτυχημένο ζευγάρι καταλήγει σιγά σιγά στη διάλυση εξαιτίας μιας ιστορίας απιστίας. Ποιος, όμως, είναι ο θύτης και ποιο το θύμα; Κ. Κατσουλάρης, «Ο άντρας που αγαπούσε τη γυναίκα μου».

Την ιστορία μιας όχι ιδιαιτέρως μακράς συζυγικής σχέσης, η οποία ξεκινάει με τις καλύτερες προϋποθέσεις για να καταλήξει βαθμιαία στη φθορά και τη διάλυση, ξετυλίγει ο Κώστας Κατσουλάρης στις σελίδες του καινούριου βιβλίου του, που κυκλοφορεί υπό τον τίτλο «Ο άντρας που αγαπούσε τη γυναίκα μου» από τις εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα».

Η ιστορία του Κατσουλάρη θα μπορούσε να είναι μια από τις δεκάδες ιστορίες που ακούμε συχνά τριγύρω μας ή διαβάζουμε κάθε τόσο σε μυθιστορήματα και διηγήματα της σειράς, αν δεν διέθετε έναν προσεκτικά προετοιμασμένο αιφνιδιασμό, ο οποίος αλλάζει από τη μέση περίπου και μετά της αφήγησης την προοπτική της, για να της δώσει ένα αμφίρροπο νόημα, που παραμένει από σκοπού εκκρεμές μέχρι το τέλος.

Η νουβέλα του Κατσουλάρη βασίζεται εξ ολοκλήρου στον πρωτοπρόσωπο, ενδοδιηγητικό αφηγητή του, ο οποίος εμπλέκεται από την πρώτη ώς την τελευταία στιγμή στα εξιστορούμενα γεγονότα και χρωματίζει σε όλο το μήκος της γραμμής τους τον τόνο τους. Δεν θέλω να αποκαλύψω τι ακριβώς συμβαίνει στο βιβλίο, για να μην προδώσω ένα στοιχείο διακριτικού θρίλερ που διατρέχει τη δράση και κρατάει άγρυπνο το ενδιαφέρον του αναγνώστη μέχρι τις καταληκτήριες αράδες. Μπορώ, όμως, νομίζω να μιλήσω για το βασικό τέχνασμα του συγγραφέα, που είναι η συνεχής μεταστροφή της εικόνας των σχέσεων του πρωταγωνιστικού ζευγαριού και η προοδευτική αποκάλυψη της αναξιοπιστίας της αφήγησης γύρω από το πραγματικό τους περιεχόμενο.

Το ερώτημα που ξεπηδά όσο προχωρεί η πλοκή είναι ποιο από τα δυο μέρη της συζυγικής σχέσης είναι υπεύθυνο για την καταστροφή της. Και τούτο γιατί ενώ ξέρουμε από την αρχή σε τι οφείλεται η καταστροφή (όλα καταρρέουν λόγω μιας υπόθεσης απιστίας), εκείνο το οποίο παραμένει αδιευκρίνιστο έως την εσχάτη ώρα είναι το ποιος είναι ο θύτης και ποιο το θύμα. Η αφήγηση αλλάζει οπτική κατά την εξέλιξή της, αλλά και μετά απ' αυτή την αλλαγή οπτικής δεν υπάρχει κλειδί για την αποκωδικοποίηση της αλήθειας.

Φιλοτεχνώντας ένα πειστικό κλίμα απροσδιοριστίας και ρευστότητας, στο εσωτερικό του οποίου τα πάντα μπορεί οποτεδήποτε να αναδιευθετηθούν και να ανασχηματιστούν, ο Κατσουλάρης κατορθώνει να φτιάξει ένα βιβλίο με γοργούς ρυθμούς και ζωηρά πρόσωπα, που ζουν ένα χαμηλόφωνο, καθημερινό δράμα, κατορθώνοντας να μας αγγίξουν χάρη στον βουβό και σχεδόν αναπόδεικτο παραλογισμό τους.

Συντομία ίσον πυκνότητα;

Στα χρόνια του Οθωνα και της Αμαλίας, στην εξέγερση του 1843 και στη θέσπιση του πρώτου ελληνικού συντάγματος μας μεταφέρει το αφήγημα του Μάριου Μιχαηλίδη «Τα κρόταλα του χρόνου», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μεταίχμιο».

Ο Μιχαηλίδης, που έχει γεννηθεί στην Κύπρο και ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ξεκίνησε την πορεία του στα γράμματα ως ποιητής και πέρασε προ τριετίας στην πεζογραφία με τη νουβέλα «Ο οστεοφύλαξ», ένα κείμενο το οποίο δικαίως επαινέθηκε για τη γλωσσική του πρωτοτυπία και έμπνευση. Στα «Κρόταλα του χρόνου» (δύσκολα θα μπορούσε να χαρακτηριστούν μυθιστόρημα, όπως το θέλει ο συγγραφέας), το παρόν αναμιγνύεται με την Ιστορία σε μια σύνθεση που επιζητεί να σχολιάσει τον τρόπο με τον οποίο αρθρώνεται και κατασκευάζεται η συλλογική μνήμη: μια κινηματογραφική ομάδα ετοιμάζει μια δουλειά για τα γεγονότα του 1843, μετατρέποντας τις ακίνητες και εν πολλοίς άγνωστες εικόνες του παρελθόντος σε ζωντανό υλικό της εποχής μας.

Η ιδέα του Μιχαηλίδη δεν είναι κακή, αλλά η εκτέλεσή της τελειώνει πολύ γρήγορα και δεν επιτρέπει την ολοκληρωμένη ανάπτυξή της. Η συντομία δεν σημαίνει πάντοτε και πυκνότητα και είναι πιθανόν να αποβεί αίφνης εις βάρος του συγγραφικού στόχου, αφήνοντάς τον αδικαιολόγητα μετέωρο.

Νέες εκδόσεις

Απαντα τα θεατρικά

ΜΑΡΙΑ ΛΑΙΝΑ

Εκδόσεις «Αιγόκερως».

Το υπαρξιακό θέατρο της Μαρίας Λαϊνά: Ηρωες που προσπαθούν επί ματαίω να θεμελιώσουν κάποιο νόημα για τη ζωή τους, ποιητικό βλέμμα και συγκινησιακή χρήση των λέξεων. Ευκαιρία για επικοινωνία με έναν θεατρικό λόγο που αφυπνίζει και κινητοποιεί συνειδήσεις.

«Επί του πολιτικού»

ΣΑΝΤΑΛ ΜΟΥΦ

Μετάφραση: Αλέξανδρος Κιουπκιολής.

Εκδόσεις «Εκκρεμές».

Τα τείχη μεταξύ αριστεράς και δεξιάς δεν έχουν πέσει και η πολιτική οφείλει να αποκτήσει μια καινούρια δυναμική, που θα βάλει στο κέντρο της σκηνής τον ανταγωνισμό. Η Σαντάλ Μουφ αίρει το μοντέλο του Τρίτου Δρόμου σε μιαν εποχή που μοιάζει έτοιμη να ανατρέψει όλα τα αυτονόητα.

«Ράινεκε Φουξ.

Το παραμύθι της αλεπούς»

J. W. VON GOETHE

Μετάφραση: Ι. Ν. Γρυπάρης.

Εκδόσεις «Νεφέλη».

Ο Γκέτε αναπαράγει ευρηματικά έναν διάσημο ευρωπαϊκό μύθο (το μύθο της παμπόνηρης αλεπούς, που κατορθώνει να επιβιώσει μέσα στις πιο δύσκολες περιστάσεις), φτιάχνοντας μιαν αλληγορική αφήγηση για τις μεταμορφώσεις της εξουσίας και τον κύκλο των πολλαπλών επιρροών της.

«Το σεμινάριο για

το "Κλεμμένο γράμμα"»

JACQUES LACAN

Μετάφραση: Δημήτρης Βεργέτης, Ειρήνη Μαρκίδη.

Εκδόσεις «Πατάκη».

Ο Ζακ Λακάν κηρύσσει την ανάγκη επιστροφής στον Φρόιντ, γράφοντας για τη σχέση ανάμεσα στη μνήμη, το συμβολικό και το φαντασιακό και προκαλώντας τον αναγνώστη να διαβάσει το κείμενό του ως ένα παιχνίδι έντονης γλωσσικής αμφισημίας.

«Μόνη ξανά δε θα σ' αφήσω...»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ

Αφήγημα

Εκδόσεις «Ωκεανίδα»

Στην πρώτη του συγγραφική απόπειρα ο Γ. Αγραφιώτης επιδιώκει με χιούμορ να φωτίσει κάθε πλευρά της «τρέλας» του οπαδού ποδοσφαιρικής ομάδας. Το βιβλίο βασίζεται στο ημερολόγιο του συγγραφέα, από το δημοτικό μέχρι τα 28 του χρόνια.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Θέατρο
Η Κάρμεν, ένα άπιαστο πουλί
Η Ιπέρ και τα κατά
Κωμωδία καλπάζουσα
Πολιτική, σεξ και τσικουδιά
Στον μαγικό κόσμο του Μόμπι Ντικ
Μετά τις παραστάσεις
Τα νέα στέκια της Επιδαύρου
Μουσική
Δύο συνθέτες και οι μούσες τους
«Νιώθω σαν κόμπος σφιχτός»
Νίνα τραγουδά Μπίλι
Ορχήστρα των Χρωμάτων στο Ηρώδειο
Ροκ στην εθνική οδό
Η κυρία της τζαζ
Εφορία όχι, ευφορία ναι
Κινηματογράφος
Συνέντευξη με έναν βρικόλακα
Χορός
Ο χορός κερδίζει έδαφος
Αρχιτεκτονική
Ο πύργος της φαντασίας
Φωτογραφία
Γυναίκες πίσω απ' το φακό
Βιβλίο
Ολος ο κόσμος στο χαρτί
Φωνές από το παρελθόν
Πέντε μεγάλοι αποκαλύπτονται
Οι σελίδες ενός τραγουδοποιού
Τραγωδία χωρίς τέλος