Έντυπη Έκδοση

Από το δρόμο στο μουσείο

Ο 25χρονος δανός καλλιτέχνης του γκραφίτι Αρμσροκ έχει πολλούς φίλους στην Ελλάδα. Από αυτούς πληροφορήθηκε τα γεγονότα που συντάραξαν την Αθήνα τον περασμένο Δεκέμβριο και «εν θερμώ» έκανε στο χαρτί σχέδια με συλλήψεις και συμπλοκές ανάμεσα στην αστυνομία και τους νεαρούς διαδηλωτές, τα οποία στη συνέχεια ανέβασε στο μπλογκ του.

«Ενιωσα ότι θα μπορούσα να είμαι κι εγώ στα επεισόδια» μας λέει, ενώ σχεδιάζει στους τοίχους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Η εξέγερση αποτελεί την πρώτη ύλη και για την έκθεσή του, που παρουσιάζεται μέχρι τις 25 Οκτωβρίου. Ο νεαρός καλλιτέχνης ξαναδιαβάζει τα γεγονότα μέσα από τους αρχαίους μύθους: Ελληνιστικά αγάλματα, θεοί και ήρωες αλλά και μυθικά τέρατα μπλέκονται με ένστολους που φορούν αντιασφυξιογόνους μάσκες.

Η Ελλάδα τρώει τα παιδιά της

Ο Αρμσροκ ζωγράφισε με μολύβια και κιμωλίες τα θέματά του στον διάδρομο που ενώνει το κεντρικό κτίριο του μουσείου με το μέγαρο Σταθάτου, δηλαδή στο πέρασμα από τις αίθουσες με τις μόνιμες αρχαιοελληνικές συλλογές στον χώρο των περιοδικών εκθέσεων, όπου παράλληλα φιλοξενούνται χαρακτικά του κορυφαίου δανού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Πάλε Νίλσεν (1920-2000). Ετσι, επιχειρείται ένας διάλογος της σύγχρονης τέχνης με την αρχαιότητα αλλά και με το έργο του Νίλσεν, ο οποίος χρησιμοποίησε τον κλασικό μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης για να αποτυπώσει τους ανθρώπινους φόβους στην εποχή του ψυχρού πολέμου.

«Η εξέγερση του Δεκεμβρίου ήταν συγκλονιστική, έμοιαζε να κουβαλάει την ελληνική ιστορία αιώνων», υποστηρίζει ο νεαρός στριτ-άρτιστ, ενώ μας δείχνει μια σύνθεσή του με τον Κρόνο που καταπίνει τα παιδιά του. «Νομίζω ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει και σήμερα, η Ελλάδα τρώει τα παιδιά της. Οι νέοι νιώθουν ότι ζουν στο σκοτάδι, ότι δεν έχουν ευκαιρίες για εκπαίδευση, για εργασία. Αισθάνονται ότι δεν υπάρχει σταθερότητα και προοπτική για το μέλλον. Επαναστατούν εναντίον της εξουσίας και όλων όσων θέλουν να ελέγχουν τη ζωή τους. Από την, άλλη, όμως η εξουσία φοβάται τη νεολαία, επειδή έχει τη δύναμη να αλλάξει τα πράγματα».

Ο Αρμσροκ σχεδιάζει αγάλματα μυθικών ηρώων, τονίζοντας τη σωματική υπεροχή τους. «Το μεγαλείο της αρχαιότητας, το βάρος του παρελθόντος είναι αισθητό σήμερα στα νέα παιδιά, στην Ελλάδα», συνεχίζει. Σχεδιάζει τον Προμηθέα, «έναν επαναστάτη» που τιμωρείται από τους θεούς γιατί έδωσε τη φωτιά στους θνητούς. Βλέπουμε, όμως, και έναν Σίσυφο με αφρικανικά χαρακτηριστικά που κουβαλάει στους ώμους του ένα τσουβάλι με την πραμάτεια του: «Είναι ένας από τους μετανάστες που πουλούν τσάντες, μαντίλια, CD και προσπαθούν να επιβιώσουν».

«Δουλεύω την ημέρα»

Ο δανός καλλιτέχνης έρχεται συχνά στην Αθήνα. Σχεδιάζει από τα 13 του, έχει σπουδάσει ζωγραφική στη Γερμανία και διαρκώς συλλέγει πληροφορίες -εικόνες από τη ζωή στους δρόμους ή αποκόμματα εφημερίδων- για τα έργα του που καταδεικνύουν τις πλευρές της ανθρώπινης φύσης.

Με τις εικόνες του παρεμβαίνει σε μουσεία, συνήθως όμως «καταλαμβάνει» τοίχους σε κεντρικούς δρόμους.

Εχει βρεθεί ποτέ σε κίνδυνο όταν κάνει γκραφίτι -που και στη Δανία θεωρούνται παράνομα- σε δημόσιους χώρους;

«Οχι, γιατί τα έργα μου γίνονται κάθε φορά σε συγκεκριμένο χώρο και για συγκεκριμένο λόγο. Αλλωστε, δεν κρύβομαι, δουλεύω την ημέρα και οι περαστικοί βλέπουν τι κάνω. Προσβλέπω στην επικοινωνία με τους άλλους και ελπίζω με τις παρεμβάσεις μου να σπάω, έστω για λίγο, τον ρυθμό της καθημερινότητάς τους». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Ερωτικό γράμμα προς το σινεμά
Θέατρο
Η ελληνίδα Μις Τζούλια
Ο δολοφόνος θα 'ναι γυναίκα
Ω, οι δυστυχισμένες μέρες
Συνέντευξη Μανώλης Φάμελλος
«Είμαι μια μοναχική πολυφωνία»
Συνέντευξη Λαρς φον Τρίερ
«Κοιτάξτε με, ακόμα τρέμω»
50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Οι ταινίες που δεν θα δούμε
Μουσική
Πογκορέλιτς στη Θεσσαλονίκη
Προεκλογικός πολιτισμός
Η Γη της Εξαγγελίας
Επέτειος για τα 60 χρόνια της Λ.Δ. της Κίνας
Η επανάσταση των χρωμάτων
Μια χώρα υπό κατασκευή
Μπεστ σέλερ με ιδεογράμματα
Ο Σούπερμαν φορούσε κόκκινα
Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο
Νέα στέγη για κρυμμένους θησαυρούς
Ο αγιογράφος της ποπ αρτ
Συνέντευξη Νιλ Ντενάρι
Η πτήση του αρχιτέκτονα
Φωτογραφία
Μια Πόλη μαγική
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από το δρόμο στο μουσείο
Βιβλίο
Χρονικό ενός δύσκολου γάμου
Εικαστικά
Μεταξύ Κυκλάδων και Φλωρεντίας
Συνέντευξη
«Ξοδεύω πολλά, είμαι ένα καταναλωτικό τέρας»