Έντυπη Έκδοση

Ντεγκά στην Αθήνα, έστω και... τρίτο χέρι

Ο Εντγκάρ Ντεγκά (1834-1917) υπήρξε ένας ιδιοφυής καλλιτέχνης. Ηταν ζωγράφος, γλύπτης, χαράκτης, ποιητής και φωτογράφος. Εξοχος στο σχέδιο, έχει ταυτιστεί με το θέμα του χορού και περίπου τα μισά από τα έργα του απεικονίζουν χορεύτριες. Από σήμερα στην Αθήνα, στο Μουσείο Ηρακλειδών (Ηρακλειδών 16, Θησείο), παρουσιάζονται για πρώτη φορά αρκετές, γλυπτές αυτή τη φορά, χορεύτριες. Πρόκειται για την έκθεση «Η πλήρης συλλογή γλυπτών του Εντγκάρ Ντεγκά» με 74 μπρούτζινα γλυπτά και πρωταγωνίστρια τη «Μικρή δεκατετράχρονη χορεύτρια».

«Μικρή δεκατετράχρονη χορεύτρια», συνελήφθη ως ιδέα για κέρινο πρόπλασμα γύρω στο 1878 και ήταν το μοναδικό γλυπτό που εξέθεσε ο Ντεγκά κατά τη διάρκεια της ζωής του «Μικρή δεκατετράχρονη χορεύτρια», συνελήφθη ως ιδέα για κέρινο πρόπλασμα γύρω στο 1878 και ήταν το μοναδικό γλυπτό που εξέθεσε ο Ντεγκά κατά τη διάρκεια της ζωής του Πολλοί πίστευαν ότι ο Ντεγκά άρχισε να δημιουργεί γλυπτά σε κερί και πηλό λόγω της επιδεινούμενης όρασής του. Ο ίδιος, όμως, έβλεπε τα γλυπτά του ως πρόχειρα, μισοτελειωμένα σκίτσα τα οποία δημιουργούσε για δική του ικανοποίηση, ως τρόπο μελέτης της κίνησης. Ποτέ δεν τα χύτευσε σε μπρούτζο ισχυριζόμενος ότι: «Είναι τεράστια ευθύνη να αφήσω πίσω κάτι σε μπρούτζο - το μέσο αυτό είναι για την αιωνιότητα». Το μόνο γλυπτό που εξέθεσε ποτέ ήταν η «Μικρή δεκατετράχρονη χορεύτρια».

Στην πέμπτη έκθεση ιμπρεσιονιστών ο Ντεγκά την είχε αναγγείλει και είχε στήσει ακόμη και τη γυάλινη προθήκη. Τελικά εξέθεσε το γλυπτό την επόμενη χρονιά (1881). Σκανδάλισε πολλούς θεατές λόγω του υπέρμετρου ρεαλισμού του. Οι απόψεις των κριτικών ήταν μικτές και κυμαίνονταν από περιφρόνηση και αποστροφή μέχρι θαυμασμό, όπως στην περίπτωση του διάσημου μυθιστοριογράφου, Joris-Karl Huysmans, ο οποίος έγραψε: «...αυτό το μικρό άγαλμα είναι η μοναδική, αληθινά μοντέρνα προσπάθεια που γνωρίζω στη γλυπτική».

Τα γλυπτά του Ντεγκά στην αθηναϊκή έκθεση είναι χυτευμένα από μια πρόσφατα (το 2004) ανακαλυμμένη σειρά γύψινων, η οποία είχε δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια της ζωής του καλλιτέχνη, από τον γλύπτη και στενό φίλο του, Μπαρτόλομι. Ενώ όλα τα μπρούτζινα γλυπτά που βρίσκονται σήμερα σε μουσεία και σε ιδιωτικές συλλογές, χυτεύθηκαν από μια άλλη σειρά γύψινων εκμαγείων, η οποία είχε δημιουργηθεί μετά τον θάνατο του Ντεγκά από τα κέρινα προπλάσματα του καλλιτέχνη, που είχαν υποστεί διάφορες αλλαγές και επισκευές. Επομένως, τα μπρούτζινα γλυπτά στην έκθεση μπορούν να θεωρηθούν οι αρχικές εκδοχές και όλα τα άλλα δεύτερες εκδοχές αυτών των γλυπτών. Ετσι, για πρώτη φορά θα είναι δυνατόν για τους ειδήμονες, τους μελετητές και το ευρύ κοινό να συγκρίνουν τα μπρούτζινα γλυπτά του καλλιτέχνη στις προ και μετά καταστάσεις τους, γεγονός σχεδόν απαράμιλλο στην ιστορία της τέχνης. Ο θεατής θα δει ακόμη το σχέδιο του Ντεγκά «Αλογα και αναβάτες» (1872, μολύβι σε χαρτί) από τη συλλογή The George Economou Collection.

Η συλλογή των γλυπτών ανήκει στο Μ.Τ. Abraham Center for the Visual Arts. Από την Αθήνα ξεκινάει η μεγάλη της περιοδεία ανά τον κόσμο. Συνοδεύεται από συλλεκτικό κατάλογο (στα αγγλικά, γαλλικά και ελληνικά). Διάρκεια έως 25 Απριλίου. Γενική είσοδος 6 ευρώ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Θέατρο
Η Δανδουλάκη αντιμέτωπη με φαντάσματα
Μουσική
Ο Λευτέρης, ως άλλος Σολομών, βρήκε λύση
Ξορκίζει τον φόβο
Οργώνουν την επαρχία
Κινηματογράφος
Το ψηφιακό σινεμά έχει δικό του φεστιβάλ
Αρχαιολογία
Τείχος με πύργους και καταπέλτες είχε η Βεργίνα
Εκθεση γλυπτικής
Ντεγκά στην Αθήνα, έστω και... τρίτο χέρι
Βιβλίο
Ο Εμπειρίκος, ο σουρρεαλισμός και οι βλοσυροί αστοί
Τηλεόραση
Στην εποχή της ενημερω-διασκέδασης
40 συντάκτες θέλει να διώξει ο City
ΕΣΡ: Ναι στο νέο Δ.Σ. της ΕΡΤ
Βαμμένα κόκκινα υφάσματα