Έντυπη Έκδοση

Τερπνό και ωφέλιμο

Εργο της Ηώς Αγγελή. Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Μια ερωτική ιστορία, σύγχρονη, με γερή, ωστόσο, δόση ρομαντισμού, βουτηγμένη στη λογοτεχνική και κινηματογραφική κουλτούρα, αλλά και πασπαλισμένη με οικολογική άχνη, συνιστά το ιδανικό ανάγνωσμα για τις κρύες νύχτες του χειμώνα.

Πλήρες θέμα...

  • Κριτική βιβλίου

    • Μια αίσθηση ζωώδους ερωτισμού
      Ακόμη και ένα «εύκολο», «εύπεπτο», σύγχρονο μυθιστόρημα τρόμου, με υπερφυσικές πινελιές στο σώμα του προκειμένου να ενεργοποιήσει την αδρεναλίνη, μπορεί να λειτουργήσει ως κάτοπτρο της «νέας τάξης πραγμάτων», την οποία και διαμορφώνουν τα μέλη της κοινότητας που τη συγκροτούν - και να προκαλέσει τη σκέψη.
    • Το σπάνιο Γαλάζιο Τετράδιο
      Λίγες ημέρες πριν από την κυκλοφορία του βιβλίου τού Δανιήλ Χαρμς Γαλάζιο τετράδιο (Ι), από τις εκδόσεις Νεφέλη, η Βιβλιοθήκη δημοσιεύει απόσπασμα. Ο Δανιήλ Χαρμς (1905-1942) θεωρείται πλέον ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ρωσικής πρωτοπορίας του πρώτου μισού του 20ού αιώνα.
    • ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ Η κλασική γοητεία της Ρεβέκκας
      Ενα από τα πιο αγαπημένα βιβλία όλων των εποχών, η Ρεβέκκα της αγγλίδας συγγραφέως Δάφνης ντι Μωριέ (1907-1989) άφησε εποχή όταν κυκλοφόρησε το 1938, μολονότι οι κριτικοί δεν το αγάπησαν, και η εφημερίδα Times το κατέτασσε στην κατηγορία των ρομάντζων.
    • Ο Φουκώ και το πρόβλημα των προϋποθέσεων της σκέψης
      Καθώς ο Μισέλ Φουκώ (Michel Foucault) υπήρξε ένας στοχαστής που σημάδεψε με έναν τελείως ιδιαίτερο τρόπο τον θεωρητικό λόγο του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, σκύβουμε πάνω από την «Αρχαιολογία της γνώσης» με αυξημένο ενδιαφέρον.
    • Ο Κάλβος νέος Προτού συνδεθεί με τους Καρμπονάρους
      Το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου του 1816 ο Ανδρέας Κάλβος καταλύει στο ξενοδοχείο Salbonier, στη Leicester Square του Λονδίνου. Δεν έχει ξαναπατήσει το πόδι του στη βρετανική πρωτεύουσα και είναι άγνωστος μεταξύ αγνώστων, ένας διπλά ή και τριπλά ξένος: γεννημένος στη Ζάκυνθο το 1792, ζει από το 1802 στην Ιταλία, γράφει ιταλικούς στίχους και είναι σφυρηλατημένος με τις ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης.
    • Η ΤΡΙΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ Τα βουνά της τρέλας
      Είναι ο τίτλος του ενός από τους τρεις τόμους με τα άπαντα του Χ.Φ. Λάβκραφτ, που εξέδωσε ο Κάκτος, όμως αν η τρέλα εκφράζεται με τον τρόπο του συγκεκριμένου συγγραφέα, τότε μιλάμε μάλλον για απόλυτη λογική και ορθολογισμό στο έπακρο.
    • Παιδικά βιβλία για ευφυείς ανθρώπους Με σαματά τα αδέσποτα και ο Μένιος
      Το μυθιστόρημα αυτό είναι το πρώτο της γνωστής και εκλεκτής αγγλίδας ηθοποιού Εμα Τόμσον, η οποία, βέβαια, έχει τιμηθεί με Οσκαρ, το 1996, καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου για την ταινία Λογική και Ευαισθησία, η οποία βασίστηκε στο κλασικό και πολυδιαβασμένο έργο της Τζέιν Οστεν (1775-1817).
    • Θαυμαστός παλαιός κόσμος
      Με οδηγό τη φαντασία και σταθερό προσανατολισμό τη μνήμη, ο Ρέι Μπράντμπερι διέρχεται από την αιθάλη του πρόσφατου παρελθόντος και αγκυροβολεί στην Ιθάκη των παιδικών του χρόνων.
  • Αφιέρωμα: Νίκος Καββαδίας

    • Ο Νίκος Καββαδίας στον 21ο αιώνα
      Δεν ξεκίνησα για τίποτα. Μονάχα για να ταξιδεύω. Εκείνοι που μαζί πρωτομπαρκάραμε, σε τέσσερα χρόνια πήρανε το χαρτί τους, εσύ το ίδιο. Εμένα μ' άρεσε η πλώρη. Η ξενοιασιά.
    • ΕΚΔΟΤΙΚΟ ΘΑΥΜΑ; Ο ποιητής μέσα από τα μάτια του εκδότη του
      Με τον Σταύρο Πετσόπουλο ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΜΟΥΣΜΟΥΤΗΣ: Πριν από μερικά χρόνια είχατε χαρακτηρίσει τις ανατυπώσεις των βιβλίων του Καββαδία από τις εκδόσεις Αγρα εκδοτικό θαύμα. Το θαύμα συνεχίζεται και σήμερα;
    • Αμφισβητήσεις και παρανοήσεις
      Η αμφισβήτηση της αξίας του έργου τού Καββαδία υπάρχει από την αρχή της εμφάνισής του στα νεοελληνικά γράμματα. Ενδιαφέρον ωστόσο παρουσιάζει και η αμφισβήτηση με βάση την απόκλιση από τις ηθικές ή ιδεολογικές αξίες των κρινόντων.
    • Ανθρωποκεντρικές πορείες
      Η κριτική μιλώντας για ποιητική ταυτότητα του Νίκου Καββαδία εννοούσε κυρίως τον κόσμο που είχε διαμορφωθεί με την πρώτη ποιητική συλλογή, το Μαραμπού (1933), θεωρώντας τα μοτίβα της φυγής, της αποδημίας, του κορεσμού και της αμαρτωλής νοσηρότητας ως οργανικά και αναπόσπαστα συστατικά τόσο της ποιητικής όσο και της πεζογραφικής παραγωγής.
    • Ο Νίκος Καββαδίας, ένας ουμανιστής ποιητής, αν ζούσε σήμερα
      Το πρώτο βιβλίο, το Μαραμπού, του 23ετούς ναύτη Νίκου Καββαδία, που βγήκε σε 245 αντίτυπα το 1933, ιδίοις αναλώμασιν, εξαντλήθηκε πολύ γρήγορα και άρχισε να κυκλοφορεί σε δακτυλογραφημένα αντίτυπα, ώστε να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση.
    • Το ήθος του Καββαδία που γνώρισα
      Δύσκολο να γράψεις σήμερα κάτι πρωτότυπο για τον Καββαδία. Η δημοφιλία του έργου του, τόσο του πεζού όσο και της μελοποιημένης ποίησής του, έχει κινητοποιήσει έντονα και το ενδιαφέρον των μελετητών, με αποτέλεσμα την έκδοση βιβλίων και αφιερωματικών τευχών από διάφορα περιοδικά.
    • Σκηνοθετώντας στη γραμμή των οριζόντων: Θεατρικά στοιχεία στο Μαραμπού του Νίκου Καββαδία
      Η ποίηση του Νίκου Καββαδία ασκεί γοητεία πέρα από τον στενό ορίζοντα του πρώτου επιπέδου της θεματικής της. Ανάμεσα στα στοιχεία που προσδιορίζουν αυτή την επίδραση, πιθανόν συγκαταλέγεται και η ιδιάζουσα θεατρικότητά της.
    • Λαθραίο φορτίο, κρυμμένο στις λέξεις
      Με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Νίκου Καββαδία έγιναν πολλά αφιερώματα, με σημαντικότερο ίσως αυτό που οργάνωσε το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού σε διάφορες πόλεις του εξωτερικού, με τίτλο «Νίκος Καββαδίας, ο ποιητής των θαλασσών και του ανεκπλήρωτου έρωτα».
    • Νίκος Καββαδίας «Το καθυστερημένο φορτηγό»
      Υπάρχουν απαντήσεις σε ρητορικά ερωτήματα; Κι αν δεν αφορούν εσένα! Αλλά κάποιον που αν ζούσε σήμερα θα ήταν 100 χρόνων, αλλά πέθανε πριν από 35 χρόνια!
    • Βιβλιογραφική οδοιπορία με τον Καββαδία
      Η πρώτη συνάντησή μου με τον ποιητή έγινε στο σπίτι του, στην Αγίου Μελετίου 10. Γνώρισα εκεί την αγαπημένη αδελφή του Τζένια και την επίσης αγαπημένη του ανιψιά Ελγκα. 21 Απριλίου 1956.
    • Επισημαίνοντας
      Η Βάρδια δημοσιεύτηκε στη Γαλλία το 1969, στην άψογη μετάφραση του Μισέλ Σονιέ, και πέρασε απαρατήρητη. Είκοσι χρόνια αργότερα, χάρη στους Ολιβιέ Ρουμπινστάιν και Αλέν Μαρτίν των εκδόσεων Climats, το βιβλίο βγήκε ξανά με εντυπωσιακή επιτυχία.
    • «Ο κόσμος έγινε σαν αδειανή φυλλάδα»
      Δεν είναι γραφικός, δεν είναι εξωτικός, δεν είναι λαϊκός, εν γένει δεν είναι -ικός, γιατί είναι άμεσος, ειλικρινής, ανιδιοτελής, ζωντανός, πεθαμένος, νεκροζώντανος, αναστημένος, θλιμμένος, χαρούμενος, βραδυφλεγής, ετοιμοπόλεμος.
    • Πέντε φωνές για τον «Μαραμπού»
      Πέντε σύγχρονοι ερευνητές-μελετητές-δοκιμιογράφοι-λάτρεις της ποίησης του Νίκου Καββαδία σκύβουν με αγάπη πάνω από πτυχές του έργου του φωτίζοντάς το ο καθένας από τη δική του πλευρά.
    • Προδημοσίευση
      Σε λίγες ημέρες κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Αγρα τα βιβλία: Αλληλογραφία Νίκου Καββαδία - Μ. Καραγάτση, (εισαγωγή, επιμέλεια, σημειώσεις: Μαίρη Μικέ) και Νίκος Καββαδίας. Γράμματα στην αδελφή του Τζένια και την ανιψιά του Ελγκα».
    • Δράκος της θάλασσας και της στεριάς
      Ο Νίκος Καββαδίας κατόρθωσε να εξισώσει τον πλούτο της ζωής του με τη φτώχεια του έργου του. Η πορεία του ήταν πλούσια, όχι λόγω χρημάτων, αλλά λόγω εμπειριών. Εικόνων, γυναικών, ταξιδιών.
  • Οψεις της ανάγνωσης

    • Η συνεπής διαφορετικότητα
      Ο Νάσος Δετζώρτζης μού μιλούσε, σχεδόν μυθικά, για τους αδελφούς Ταρουσόπουλους στο Φάληρο· ο Κάρολος Τσίζεκ αποκαλυπτικά για το τυπογραφείο του Νικολαΐδη στη Θεσσαλονίκη και πολλοί για τον χαρισματικό Φιλιππόβλαχο και το φιλόξενο στέκι των Κειμένων του στη Μαυρομιχάλη.
  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • Η τέχνη της υποκρισίας στη μουσική
      Από τις σημαντικότερες τέχνες, η υποκριτική έχει, εκτός από τις θεατρικές και κινηματογραφικές αίθουσες, συχνή παρουσία στην καθημερινή μας ζωή.
    • JOHN CALE Ο εγκέφαλος των Velvet Underground
      Δεν είναι πολλοί οι συντελεστές της μουσικής ροκ που μπορούν να ισχυριστούν ότι η παρουσία τους είχε μεγαλύτερη σημασία γι' αυτό το μουσικό είδος, από τον μουσικό, συνθέτη και παραγωγό John Cale.
  • Άλλες ειδήσεις

    • Συνταγές επιβίωσης
      Στην εποχή του αρχαίου Καλλικράτη θα μπορούσαμε να μιλάμε για τριανδρίες, αν αυτή δεν συνέπιπτε με τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή. Στην εποχή του σύγχρονου Καλλικράτη, που συμπίπτει με τον κίβδηλο αιώνα της Μέρκελ, μιλάμε -έστω και μεταφορικά- για τρόικες, δηλαδή για έλκηθρα που τα σέρνουν τρία άλογα.