Έντυπη Έκδοση

Παιδικά βιβλία για ευφυείς ανθρώπους

Με σαματά τα αδέσποτα και ο Μένιος

Εμα Τόμσον

Η Νάνι Μακ Φι και ο μεγάλος σαματάς

μτφρ.: Ρένα Ρώσση-Ζαΐρη, σειρά: Μικρή Πυξίδα (από 10 ετών), εκδόσεις Ψυχογιός, σ. 272, ευρώ 12,20

Το μυθιστόρημα αυτό είναι το πρώτο της γνωστής και εκλεκτής αγγλίδας ηθοποιού Εμα Τόμσον, η οποία, βέβαια, έχει τιμηθεί με Οσκαρ, το 1996, καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου για την ταινία Λογική και Ευαισθησία, η οποία βασίστηκε στο κλασικό και πολυδιαβασμένο έργο της Τζέιν Οστεν (1775-1817).

Το βιβλίο είναι ένα μείγμα ημερολογίου και ιστορίας. Στο ημερολόγιο, η Εμα Τόμσον καταγράφει -με υπέροχο χιούμορ- όλα όσα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας, η οποία στηρίχτηκε στο μυθιστόρημά της, το τιτλοφορούμενο Νάνι Μακ Φι. Η ηθοποιός κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο, υποδυόμενη την παράξενη και μυστηριώδη Νάνι, τη σχεδόν μαγική νταντά. Στην ιστορία παρακολουθούμε τα γεγονότα της ζωής μιας οικογένειας που ζει σ' ένα αγροτόσπιτο στο Γκρέτνα Γκριν της Σκοτίας. Η μητέρα της οικογένειας, Ιζαμπέλ Γκριν το όνομά της, είχε πατέρα τον τρανό λόρδο Κάρινγκτον, ο οποίος την προόριζε για γαμπρό πλούσιο και αριστοκράτη, κάτι που πέτυχε με την πρωτότοκή του. Αλλά «μια όμορφη μέρα, σ' ένα όμορφο χωράφι, ένα όμορφο κορίτσι (η Ιζαμπέλ), που φορούσε ένα όμορφο φουστάνι, είδε έναν όμορφο νεαρό να της χαρίζει το πιο όμορφο χαμόγελο του κόσμου...». Ετσι έγινε και η Ιζαμπέλ βρέθηκε αγρότισσα στη Σκοτία, πράγμα που την ενθουσίαζε, μια και λάτρευε την απλή ζωή και τη φύση, λάτρευε τα παιδιά της και τον άντρα της. Τους είχε παντρέψει ο σιδεράς τού χωριού. Ο λόρδος Κάρινγκτον είχε αποκληρώσει την ατίθαση κόρη του. Καλά περνούσαν, αλλά ξαφνικά κηρύχτηκε ο πόλεμος και ο κύριος Γκριν στρατεύτηκε. Από εκείνη την ημέρα άρχισαν οι περιπέτειες και τα βάσανα για την οικογένεια Γκριν, στην οποία τώρα είχαν προστεθεί και τα δύο πρωτοξάδελφα -των αριστοκρατών τα παιδιά-, τα οποία έφτασαν απρόσκλητα, ενώ προηγήθηκε με μια τεράστια γαλάζια Ρολς Ρόις η μητέρα τους Προυνέλα, αδελφή της κυρίας Γκριν, η οποία δεν καταδέχτηκε να κατεβεί από το αυτοκίνητο, διότι η αυλή ήταν γεμάτη λάσπες, κυκλοφορούσαν κότες, χήνες και άλλα ζώα, έπαθε σοκ, φοβήθηκε και τα μικρόβια κι έτσι κατέβασε το τζάμι του παραθύρου της και άπλωσε το χέρι στην αδελφή της. Τόσο μόνο. Ούτε ένα αγκάλιασμα ή ένα αδελφικό φιλί. Μα και η Ιζαμπέλ την είχε βρει γελοία με τα διαμαντικά της πρωί πρωί. Το γεγονός είναι ότι η Προυνέλα και ο λόρδος Γκρέι, ο άντρας της, θέλοντας να απομακρύνουν για ιδιαίτερους λόγους, και όχι μόνον για τον φόβο του πολέμου, τα παιδιά από το Λονδίνο, τα άφησαν στο αγρόκτημα που τόσο περιφρονούσαν.

Σκηνές ιλαροτραγικές, καβγάδες ασύλληπτοι και απερίγραπτοι. Μάχες διεξάγονταν ανάμεσα στα πέντε -πλέον- παιδιά. Και ο στρατευμένος πατέρας να μην απαντά στα γράμματά τους. Και χρήματα δεν υπήρχαν να αγοράσουν τρακτέρ. Και μες στην ώρα ο χαρτοπαίκτης κουνιάδος της πίεζε την Ιζαμπέλ να πουλήσει το αγρόκτημα. Η κυρία Γκριν ζούσε μες στην αγωνία και τα παιδιά μες στο χάος, έως ότου, από το πουθενά, παρουσιάστηκε η μυστηριώδης νταντά. Η Νάνι Μακ Φι. Η θαυματουργή...

Ενα καλό, πρωτότυπα γραμμένο μυθιστόρημα, με συνεχείς εκπλήξεις, αμείωτο ενδιαφέρον και ανεξάντλητο χιούμορ.

Η Νάνι Μακ Φι έχει γίνει ταινία, κυκλοφορεί και σε DVD.

Σοφία Ζαραμπούκα

Τα αδέσποτα-Μίνα

σειρά: Εικονογραφημένα βιβλία, εκδόσεις Μεταίχμιο, σ. 60, ευρώ 9,90

Το βιβλίο της Μίνας είναι το πρώτο της σειράς «Τα αδέσποτα», της Σοφίας Ζαραμπούκα, που εσχάτως έγραψε και εικονογράφησε η γνωστή εικονογράφος αλλά και συγγραφέας. Καταπώς φαίνεται, και κρίνοντας -και διασκεδάζοντας- από το πρώτο κιόλας βιβλίο, που είναι αφιερωμένο στην αδέσποτη σκυλίτσα Μίνα, η οποία κατέχει την έκταση γύρω από την Ακαδημία, από κοινού βέβαια με τα φιλαράκια της που ονομάζονται Λέων, Κύων και Ρεξ, η σειρά θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον.

Και ας εξηγήσουμε ότι οι ιστορίες αυτές με τα αδέσποτα δεν αφορούν βέβαια τις περιπέτειες ορισμένων σκύλων, παρά αφορούν, κατά κάποιον τρόπο, τη ζωή στη σύγχρονη Αθήνα, την πρόσφατη ιστορία της χώρας, την κοινωνία μας, και όλα αυτά μέσα σ' ένα κλίμα ύψιστης ζωοφιλίας και λαμπερού, όσο και καλοκάγαθου χιούμορ. Πρωτότυπη, η εικονογραφημένη με την τεχνική των κόμικς, σειρά.

Στο πρώτο βιβλίο κάνουμε τη γνωριμία της Μίνας και της παρέας της, που είναι όλοι τους πάντα διψασμένοι για ένα χάδι και μια τρυφερή κουβέντα και ποτέ χορτασμένοι από φαγητό, τόσο που ο Ρεξ, πρακτικός αυτός, λέει να απεθυνθούν στον δήμαρχο, μήπως και οργανώσει κάποιο συσσίτιο. Αλλά η Μίνα: «Εχω μια πείνα! Λέω να πάω στην πορεία του Πολυτεχνείου. Τα παιδιά πετούν διάφορους μεζέδες». «Εμείς είμαστε της Ακαδημίας» παρατηρεί ο Λέων, ενώ ο Ρεξ, «Αν περιμένουμε φαΐ από τις εκδηλώσεις της Ακαδημίας, αλίμονό μας». Ετσι συμφώνησαν να βγουν μια βόλτα στους δρόμους, διότι «εδώ δεν έχει ψωμί». Κι εμείς μαζί τους. Στα Εξάρχεια με τις ταβερνίτσες τους δεν τόλμησαν να προχωρήσουν και πολύ, διότι εκεί άλλα αδέσποτα έχουν την επικράτειά τους. Στο αρχαιολογικό Μουσείο, οι φύλακες, «Εξω!», άστραψαν και βρόντηξαν. Στο Πολυτεχνείο και ό,τι ξεκινά η πορεία, βλέπουν κάτι παλιόφιλους. «Πότε ξεκινάτε;», ρωτά ο Ρεξ τα αδέσποτα απ' τα παλιά, «Σε λίγο», απαντά ο ένας, ενώ, κουβέντα την κουβέντα, ενημερώνονται οι σκύλοι για το Πολυτεχνείο, ενημερώνεται και ο πολύ νέος αναγνώστης. Αλλος σταθμός, η Βουλή, κατατοπιστικός και αυτός, σταθμεύουν και στον Εθνικό κήπο, στο προεδρικό μέγαρο. Στο μεταξύ, άλλα σχόλια, καινούριες γνωριμίες, αγάπες, αποχωρισμοί...

Η Μίνα η πορτοκαλόχρωμη, η λαίμαργη και καλόκαρδη, στο τέλος «βρήκε τον άνθρωπό της». Η τυχερή! Ηταν μια γλυκιά κυρία, την είχε αποβραδίς ονειρευτεί η σκυλίτσα και το πρωί, σαν από θαύμα, ο άνθρωπος των ονείρων της την πλησίασε, έσκυψε και «Θέλεις να έρθεις μαζί μου;», τη ρώτησε με ευγένεια, όχι πιεστικά. Η κυρία αυτή λεγόταν Αλκη κι έγραφε βιβλία. Ναι, περί της αγαπημένης συγγραφέως μικρών και μεγάλων επρόκειτο. Τώρα, ζεστή, χορτάτη κι ευτυχισμένη, η Μίνα κοιτά τα βιβλία στη μεγάλη βιβλιοθήκη τής κυράς των ονείρων της και μονολογεί: «Αν είναι όλα δικά της, θα γράφει ένα βιβλίο την ημέρα!»

Μας εύφρανε το παιχνιδιάρικο, θερμά φιλοζωικό βιβλίο, με τα πανέξυπνα κι εκφραστικά πρόσωπα των σκύλων και τους ευφραδέστατους διαλόγους.

Στέλλα Μιχαηλίδου

Ο γάιδαρος, ο Μένιος, ο παραχαϊδεμένος - ένα παραμύθι για να το διαβάσεις στη μαμά σου

εικονογράφηση: Νίκος Κουμαριάς, εκδόσεις Εν πλω, σ. 64, ευρώ 15

Αρκετά παιδιά ή και γονείς γνώρισαν και ως συγγραφέα την ηθοποιό, χορογράφο και σκηνοθέτρια Στέλλα Μιχαηλίδου μέσω των έμμετρων, ωραιότατων παραμυθιών της «Ιστορίες για μαύρους γάτους», εκδ. «Επόμενος Σταθμός». Λαμβάνοντας το τελευταίο βιβλίο της, και πριν καν το φυλλομετρήσω, ήξερα ότι είχα στα χέρια μου ένα καλό βιβλίο, διασκεδαστικό, αστείο, που συγχρόνως μιλά την αλήθεια, όποια και αν είναι αυτή. Δεν διαψεύστηκα: Η αλήθεια της Σοφίας Μιχαηλίδου είναι ο υπερπροστατευτισμός απέναντι στα παιδιά τους ορισμένων μητέρων - και δη Ελληνίδων. Λέγεται και Ιταλίδων, πλην δεν έχω προσωπική εμπειρία, ενώ ο κινηματογράφος κάποτε υπερβάλλει. Ή υπερτονίζει. Στο βιβλίο τού «Μένιου», έμμετρο και αυτό, τίποτε δεν είναι υπερβολικό.

Ας δοθούν, όμως, οι δέουσες συστάσεις:

«Την ιστορία θα σας πω/ του γάιδαρου του Μένιου,/ του Μένιου του μονάκριβου/ του παραχαϊδεμένου, που η μαμά του η Φιλιώ/ του είχε αδυναμία,/ τέτοιο γαϊδούρι πίστευε/ δεν έχει άλλη καμία. Ποτέ της δεν του μίλησε/ λιγάκι αυστηρά,/ δεν του 'πε όχι, φτάνει, μη/ ούτε μία φορά.»

Αυτός είναι ο Μένιος, ή μάλλον αυτή είναι η κυρία Φιλιώ, που όταν ο γιος της αυτοθαυμάζεται -με τις ώρες- εμπρός στον καθρέφτη, σίγουρος για την απαράμιλλη γοητεία του, γνωρίζοντας πως γαϊδούρι σαν κι αυτόν δεν υπάρχει δεύτερο στον κόσμο, η μαμά, πλάι του, καμαρώνει κι αυτή και φωνάζει ενθουσιασμένη πως «Γάιδαρος σαν εσένα, γιε μου, δεν υπάρχει άλλος στη γη!» Τον σταυρώνει για το μάτι, το βάσκανο, «Φτου να μη μου βασκαθείς, Μίστερ Κόσμος θα γενείς». Μεγαλώνοντας λίγο τον γράφει στο ωδείο, πιάνο, φωνητική, ακορντεόν, εις μάτην βέβαια, ο Μένιος είναι τεμπέλης και ως γάιδαρος τσινά κιόλας, κλοτσά και γκαρίζει, και το μόνο που τον προσγειώνει είναι το χέρι της δασκάλας του, της δεσποινίδος Πιπίτσας, ένα χέρι που τραβά με θυμό το αυτί του. Πάλι και πάλι. Και, ω, σκέφτεται ο γάιδαρος ο Μένιος, αλλά αυτή δεν μου έδωσε φιλί, όπως κάνει η μαμά όταν θυμώνω! Εκείνη ήταν η πρώτη, αλλά όχι και η τελευταία, δύσκολη στιγμή του Μένιου. Πάντως η μαμά ούτε ν' ακούσει ότι ο γιος της, όπως όλα τα γαϊδούρια δα, θα έπρεπε να δουλέψει, διότι «το δικό της το γαϊδούρι, γάιδαρος δεν θα γενεί»!

Μ' αυτά και μ' εκείνα, πέρασαν τα χρόνια, ο γάιδαρος γιος τής μαμάς Φιλιώς έγινε ένας μεγάλος γάιδαρος, ένας σωστός γάιδαρος, ως άτομο βέβαια ανίκανο και ανεύθυνο, που απομυζούσε τη μητέρα του, ενώ, πάλι, αυτή αισθανόταν να την εγκακαταλείπουν οι δυνάμεις της...

Η ιστορία δεν τελειώνει εδώ, συνεχίζεται με περιπέτειες και ταξίδια, δυσκολίες και ανέχειες, μετανιωμούς και, μάλλον εξ ανάγκης, και όχι ως διά μαγείας, συμμόρφωση. Και όταν ο Μένιος, ο παραχαϊδεμένος, έγινε κηπουρός, «Περνούσε ήσυχα και όμορφα ο καιρός/ και η καρδιά του άνθισε σαν ήλιος λαμπερός».

Πρόκειται για πολύ καλό βιβλίο. Σπιρτόζικο, με ρυθμό και διαυγείς και ξεκάθαρες εικόνες παρμένες από την καθημερινότητα. Διαβάζεται το ίδιο ευχάριστα και από μικρούς και από ενήλικους αναγνώστες, ενώ τόσο οι πρώτοι όσο και οι δεύτεροι δεν θα αποφύγουν ορισμένες σκέψεις και συγκρίσεις.

Την εικονογράφηση, που είναι πολύ όμορφη, έκανε ο Νίκος Κουμαριάς. Κρίμα που δεν υπάρχουν στοιχεία του στο βιβλίο, ώστε να γνωρίσουμε καλύτερα τον καλλιτέχνη που με τόση μαεστρία αναπαρέστησε μητέρα και γιο.

Και το CD που συνοδεύει το βιβλίο, παρουσιάζει ενδιαφέρον, με την αφήγηση του παραμυθιού και με τη μουσική και τη ραδιοσκηνοθεσία του Κώστα Βόμβολου -ο οποίος έπαιξε και όλα τα όργανα-, και με τη συμμετοχή γνωστών καλλιτεχνών, όπως οι Γιώργος Γλάστρας, Μανώλης Μαυροματάκης, Αργύρης Μπακιρτζής, Μάνια Παπαδημητρίου, Σοφία Σαρρή. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Τερπνό και ωφέλιμο
Μια αίσθηση ζωώδους ερωτισμού
Το σπάνιο Γαλάζιο Τετράδιο
Η κλασική γοητεία της Ρεβέκκας
Ο Φουκώ και το πρόβλημα των προϋποθέσεων της σκέψης
Προτού συνδεθεί με τους Καρμπονάρους
Τα βουνά της τρέλας
Θαυμαστός παλαιός κόσμος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Τερπνό και ωφέλιμο
Μια αίσθηση ζωώδους ερωτισμού
Το σπάνιο Γαλάζιο Τετράδιο
Η κλασική γοητεία της Ρεβέκκας
Ο Φουκώ και το πρόβλημα των προϋποθέσεων της σκέψης
Προτού συνδεθεί με τους Καρμπονάρους
Τα βουνά της τρέλας
Με σαματά τα αδέσποτα και ο Μένιος
Θαυμαστός παλαιός κόσμος
Αφιέρωμα: Νίκος Καββαδίας
Ο Νίκος Καββαδίας στον 21ο αιώνα
Ο ποιητής μέσα από τα μάτια του εκδότη του
Αμφισβητήσεις και παρανοήσεις
Ανθρωποκεντρικές πορείες
Ο Νίκος Καββαδίας, ένας ουμανιστής ποιητής, αν ζούσε σήμερα
Το ήθος του Καββαδία που γνώρισα
Θεατρικά στοιχεία στο Μαραμπού του Νίκου Καββαδία
Λαθραίο φορτίο, κρυμμένο στις λέξεις
«Το καθυστερημένο φορτηγό»
Βιβλιογραφική οδοιπορία με τον Καββαδία
Επισημαίνοντας
«Ο κόσμος έγινε σαν αδειανή φυλλάδα»
Πέντε φωνές για τον «Μαραμπού»
Προδημοσίευση
Δράκος της θάλασσας και της στεριάς
Οψεις της ανάγνωσης
Η συνεπής διαφορετικότητα
Από τις 4:00 στις 6:00
Η τέχνη της υποκρισίας στη μουσική
Ο εγκέφαλος των Velvet Underground
Άλλες ειδήσεις
Συνταγές επιβίωσης