Νευρώνες από δέρμα ποντικού

Ερευνητές κατάφεραν να σχηματίσουν νευρώνες από απλά κύτταρα δέρματος ποντικιού, χωρίς να περάσουν από βλαστοκύτταρα ή από κύτταρα με ιδιότητες σαν των βλαστοκυττάρων, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nature».

Το πείραμα ανοίγει το δρόμο ώστε μια μέρα να παίρνουν οι γιατροί κύτταρα από το δέρμα του ασθενούς και να τα μετατρέπουν σε οποιοδήποτε όργανο χρειάζεται ενδεχομένως μεταμόσχευση. Αυτό ανοίγει την προοπτική για θεραπεία ασθενειών, όπως η Πάρκινσον και η Αλτσχάιμερ, ή επούλωση τραυμάτων στη σπονδυλική στήλη. «Αυτή η μελέτη είναι τεράστιο άλμα προς τα εμπρός», δήλωσε ο δρ Ιρβινγκ Βάισμαν, διευθυντής του Ινστιτούτου Βιολογίας Βλαστοκυττάρων στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ, στην Καλιφόρνια. Μολονότι το πείραμα έγινε με ποντίκια, η πείρα έχει δείξει ότι τα επιτεύγματα σε τέτοια πειράματα μεταφέρονται με επιτυχία στους ανθρώπους, σε διάστημα μερικών μηνών. Οι ερευνητές, οι οποίοι παραδέχτηκαν ότι δεν είχαν πολλές ελπίδες επιτυχίας και ότι έμειναν κατάπληκτοι με το επίτευγμά τους, ελπίζουν τώρα ότι θα μπορέσουν να αναπρογραμματίσουν απλά κύτταρα σε άλλο τύπο κυττάρων για να κατορθώσουν να αντικαταστήσουν ένα κατεστραμμένο συκώτι ή να αντιμετωπίσουν έναν καρκίνο. Οι ερευνητές έγραψαν στη «Nature» ότι χρησιμοποίησαν μόλις τρία γονίδια για να μετατρέψουν τα δερματικά κύτταρα σε νευρικά, που είναι οι νευρώνες. Τα νέα κύτταρα είναι πλήρως λειτουργικοί νευρώνες, οι οποίοι μπορούν να κάνουν όλες τις βασικές λειτουργίες των νευρώνων στον εγκέφαλο.