Έντυπη Έκδοση

Νέο γλυπτό 500 χρόνων

Το ύψους εφτά μέτρων και βάρους 70 τόνων μπρούντζινο άλογο που σχεδίασε ο Ντα Βίντσι θα κατασκευαστεί στο Μιλάνο. Σε μια έκθεση θα δούμε πώς οι επιστήμονες έφτασαν ώς εκεί

Οταν ο Λεονάρντο ντα Βίντσι σχεδίαζε ένα μνημείο στη μνήμη του άρχοντα του Μιλάνου Φραντσέσκο Σφόρτσα πριν από πέντε αιώνες, σίγουρα δεν φανταζόταν πως το όνειρό του θα γινόταν πραγματικότητα το 2015 και μάλιστα με πρωτεργάτες επιστήμονες από την πατρώα γη του, την Τοσκάνη.

Πράγματι, μια επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου και Μουσείου της Ιστορίας της Επιστήμης της Φλωρεντίας (Μουσείο Γκαλιλέι), μετά τη μελέτη των σχεδίων του σε σχέση με τις πλέον εξελιγμένες μεθόδους προσομοίωσης που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία χύτευσης, κατέληξε στο συμπέρασμα πως το ύψους εφτά μέτρων και βάρους 70 τόνων μπρούντζινο άλογο μπορεί να κατασκευαστεί. Τα αποτελέσματα της έρευνας θα δώσουν το υλικό για την έκθεση με τίτλο «Το ιδανικό», με την οποία θα εγκαινιαστεί η Expo 2015 του Μιλάνου. Στη διάρκειά της θα γίνει και η χύτευση του αλόγου σε ανοιχτό χώρο.

Επαναστατικές λύσεις

«Μέχρι προ τινος πιστεύαμε πως η χύτευση του αλόγου του Σφόρτσα ήταν αδύνατη, ασχέτως αν στις ΗΠΑ είχαν ήδη κατασκευάσει δύο αντίγραφά του, ακολουθώντας όμως μεθόδους που δεν είχαν σχέση με την προτεινόμενη από τον Λεονάρντο. Τώρα πια ξέρουμε πως, όχι μόνο τα σχέδιά του είναι πραγματοποιήσιμα, αλλά και πως οι κατασκευαστικές λύσεις που είχε δώσει ήταν επαναστατικές για την εποχή τους», λέει ο διευθυντής του Μουσείου Γκαλιλέι, Πάολο Γκαλούτσι.

Η παραγγελία του μνημείου είχε γίνει από τον Λουδοβίκο τον Μαυριτανό για να τιμήσει τον πατέρα του, Φραντσέσκο Σφόρτσα, στη διάρκεια της πρώτης περιόδου της διαμονής του Λεονάρντο στο Μιλάνο ανάμεσα στα 1482 και 1499.

Αρχικά, εκείνος σχεδίασε ένα άλογο σηκωμένο στα πίσω πόδια του, όμως για στατικούς λόγους κατέληξε σε ένα δεύτερο που απλώς περπατά. Εχοντας ήδη από τις αρχές της σταδιοδρομίας του μελετήσει εξαντλητικά την ανατομία του ζώου, επανήλθε σ' αυτήν προχωρώντας σε λεπτομερειακά σχέδια. Αλλωστε τα άλογα είχαν εξέχουσα θέση στην κοινωνία της ιταλικής Αναγέννησης και αποτελούσαν απαραίτητο στοιχείο στο ρεπερτόριο του κάθε καλλιτέχνη.

Το πάθος του για το θέμα φαίνεται ακόμα πιο καθαρά από μια σημείωσή του στην οποία περιγράφει μια φανταστική μάχη με κορύφωσή της το ακόλουθο απόσπασμα: «Και θα δεις έναν ποταμό και άλογα να καλπάζουν μέσα του, ταράζοντας τα νερά και σηκώνοντας σίφουνα από κύματα και αφρό και στάλες που πετιούνται στον αέρα και ανάμεσα στα σώματα και στα πόδια τους».

Ο Λεονάρντο είχε συχνά απεικονίσει σε μνημειώδεις πίνακές του το αγαπημένο ζώο, όμως εδώ τον ζωγράφο έπρεπε να διαδεχτεί ο επιστήμονας, ώστε να δοθούν λύσεις για την κατασκευή του μνημείου του Σφόρτσα. Η τελευταία προέβλεπε ανάμεσα σε άλλα μια μέθοδο συγκεκαλυμμένης διαδικασίας χύτευσης, τη δημιουργία ειδικών μηχανημάτων που θα χρειάζονταν για να κινήσουν και να σηκώσουν τα διαφορετικά μέρη του αλόγου και άλλων μηχανημάτων μέσω των οποίων ο μπρούντζος θα έρρεε διαρκώς και με ομοιογένεια. Είχε ακόμα προβλέψει ο Ντα Βίντσι ένα σύστημα αισθητήρων, ώστε να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την ακριβή θερμοκρασία του μετάλλου στη διάρκεια της χύτευσης!

Το σχέδιο ακυρώθηκε

Δυστυχώς, η είσοδος των γαλλικών στρατευμάτων το 1499 στο Μιλάνο και ο αναγκαστικός εκπατρισμός του Λουδοβίκου του Μαυριτανού ακύρωσαν το σχέδιο, ενώ κάθε κατασκευή που είχε ήδη γίνει για τη δημιουργία του, συμπεριλαμβανομένου του προπλάσματος από πηλό, καταστράφηκε. Η ψηφιακή επαλήθευση των σχετικών σημειώσεων του καλλιτέχνη («Κώδικας της Μαδρίτης ΙΙ», «Συλλογή Γουίνδσορ», «Ατλαντικός Κώδικας») είχε ως αποτέλεσμα ένα εξαιρετικό αρχείο τρισδιάστατων εικόνων στις οποίες διαφαίνεται κάθε ξεχωριστό τμήμα της διαδικασίας χύτευσης, όπως την είχε προβλέψει ο μεγαλοφυής νους του.

Πέντε αιώνες μετά την αρχική του σύλληψη και σχεδίαση, ένα μοναδικό έργο τέχνης επιτέλους θα αποκτήσει σάρκα και οστά. Το καμίνι θα δουλέψει σωστά. Εστω και χωρίς τη δική του επίβλεψη. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Σχετικά θέματα: Εκθεση
Η «Μητρόπολις» ξαναζεί
«Ιρανικά σώματα» στο Βερολίνο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων
Επτά παρεμβάσεις που χάθηκαν στον δρόμο
Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Οταν η μουσική συνάντησε την οθόνη
Κινηματογράφος
Ακρότητες στο σελιλόιντ
Πάμε σινεμά δωρεάν
Αντιπαροχή με «Χρυσόσκονη»
Συνέντευξη: Ελένα Μπόναμ
Η Ελένα στη χώρα της Αλίκης
Συνέντευξη: Σεμίχ Καπλάνογλου
«Στην Ανατολή ζούμε αλλιώς τη φύση»
Συνέντευξη: Βασιλικός
Μόνος στη σκηνή
Εκθεση
Η «Μητρόπολις» ξαναζεί
Νέο γλυπτό 500 χρόνων
«Ιρανικά σώματα» στο Βερολίνο
Θέατρο
Η απόφαση που λυτρώνει
Περφόρμανς
Η Αμπράμοβιτς θα μείνει στο ράφι...
Φωτογραφία
Βία και ευαισθησία
Βιβλίο
Το ανίερο ως ιερό
«Είμαστε αυτό που διαλέγουμε»
Χορτάστε διάβασμα
Το κορίτσι του σινεμά
Άλλες ειδήσεις
Το βλέμμα και τα πράγματα