Έντυπη Έκδοση

54η Μπιενάλε

88 χώρες για Βενετία

Μπορεί η υπόθεση της εθνικής εκπροσώπησης να χαρακτηρίζεται τα τελευταία χρόνια «αναχρονιστική», στη Βενετία όμως κανείς δεν πτοείται.

Κάθε φορά οι χώρες αυξάνονται. Ετσι και φέτος. Με 88 εθνικές συμμετοχές, από 77 το 2009, η 54η Μπιενάλε της Βενετίας «ανοίγει» το ερχόμενο Σάββατο τις πύλες της στα Τζιαρντίνι. Τέσσερις είναι οι χώρες που θα εκθέσουν πρώτη φορά στην κορυφαία εικαστική γιορτή του πλανήτη: η Σαουδική Αραβία, το Μπαχρέιν, το Μπανγκλαντές και η Αϊτή. Την Ελλάδα ως γνωστόν εκπροσωπεί η Διοχάντη σε επιμέλεια Μαρίας Μαραγκού.

Η καλλιτεχνική διευθύντρια της φετινής διοργάνωσης, Μπίτσε Κούρινγκερ, επιθυμεί να φωτίσει κι άλλο την αμφιλεγόμενη εθνική συμμετοχή επιλέγοντας τον τίτλο «ILLUMInations» για την κεντρική έκθεση στην Αρσενάλε. Ο στόχος της είναι διπλός: Από τη μία, να μιλήσει για το «φως», σήμα κατατεθέν της πόλης, αλλά και όλες τις αλληγορικές ερμηνείες του. Και από την άλλη, να επαναφέρει το θέμα της εθνικότητας, σήμα κατατεθέν της Μπιενάλε.

Επέλεξε για την Αρσενάλε 82 καλλιτέχνες, 32 εκ των οποίων έχουν γεννηθεί μετά το 1975, όταν 32 είναι οι γυναίκες της παρέας. Στους υπόλοιπους συναντάμε διάσημα ονόματα εικαστικών, όπως: Μάρτιν Κριντ, Ουρς Φίσερ, Σίγκμαρ Πόλκε, Σεθ Πράις, Πιπιλότι Ριστ, Σίντι Σέρμαν, Ρόζμαρι Τρόκελ, Ρεμπέκα Γουόρεν κ.ά. Ολοι τους μοιραία θα συγκριθούν με τους τρεις πίνακες του Τιντορέτο, του μανιερίστα του φωτός, που η Κούρινγκερ επέλεξε να εκθέσει προκαλώντας, όπως λέει, την έννοια «του τώρα».

Δεκάδες (περισσότερες από 40) είναι και οι εκθέσεις του παράλληλου προγράμματος, που πλαισιώνει την 54η Μπιενάλε, προκαλώντας εξίσου το ενδιαφέρον των αναρίθμητων θεατών. Ποσοτικά έχουν το πάνω χέρι οι μεγάλες εκθέσεις Κινέζων, Ασιατών και Αράβων καλλιτεχνών - εκεί δηλαδή που το χρήμα κινείται ακόμη με άνεση. Ας δούμε όμως ποιες ξεχωρίζουν:

* Ο διάσημος Ανίς Καπούρ χρησιμοποιεί για την εγκατάστασή του «Ascension» (Ανάληψη) τη βασιλική του Αγ. Γεωργίου, στο νησάκι San Giorgio Maggiore. Η εκκλησία του 1600 είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται ως εκθεσιακός χώρος. Και μάλλον θα μείνει αξέχαστη στον 57χρονο Ινδοβρετανό δημιουργό. Οπως λέει, η εγκατάστασή του, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2003, βρήκε στην εκκλησία τον ιδανικό της χώρο. Τοποθετημένη εκ νέου (in situ) στους χώρους του ναού, μετατρέπει κάτι άυλο, όπως είναι ο καπνός, σε γλυπτό αντικείμενο. Ετσι, ένα σύννεφο καπνού μεταμορφώνεται σε κολόνα, το ίδιο το κενό σε κάτι χειροπιαστό, θέτοντας ερωτήματα για το τόσο σύγχρονο ζήτημα της σύγκρουσης των θρησκειών, θυμίζοντας τον ρόλο που μπορεί να παίξει η τέχνη στην πρόκληση γόνιμου διαλόγου.

* Δύο Δανέζες επιμελήτριες, οι Καρλίν ντε Γιονγκ και Σάρα Γκολντ, φέρνουν στο Παλάτι Bembo, ακριβώς δίπλα από την περίφημη γέφυρα του Ριάλτο στο Μεγάλο Κανάλι, 28 καλλιτέχνες από 12 χώρες. «Personal Structures», ο τίτλος της έκθεσης στην οποία συνυπάρχουν μεγάλα ονόματα (όπως Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Γιόζεφ Κοσούθ, Μαρκ Γουλφ) με λιγότερο γνωστούς συναδέλφους τους. Τους ενώνει η ενασχόληση με τρία συγκεκριμένα θέματα: τον χρόνο, τον τόπο και την ύπαρξη. Κάθε δωμάτο του παλατιού αφιερώνεται σε έναν καλλιτέχνη που φέρνει νέο έργο ειδικά για την έκθεση.

* Το Punta della Dogana και το Παλάτσο Grassi, τα δύο μουσεία του Γάλλου μαικήνα Φρανσουά Πινό (ιδιοκτήτη του οίκου Κρίστις), παρουσιάζουν -όπως πάντα- εκθέσεις με θεαματικά ακριβή τέχνη. Ηδη τον προηγούμενο μήνα εγκαινιάστηκε στο Punta η έκθεση «In praise of Doubt» (σε επιμέλεια Καρολίν Μπουρζουά) που, όπως φανερώνει και ο τίτλος, ασχολείται με την αμφιβολία και την αβεβαιότητα. Ανάμεσα στους 20 αστέρες της, οι μισοί δεν είχαν ποτέ ξανά περιληφθεί σε εκθέσεις της Συλλογής Πινό. Σημειώστε ονόματα: Μ. Κατελάν, Ντ. Χάμονς, Ρόνι Χορν, Ντ. Τζουντ, Τζεφ Κουνς, Π. Μακάρθι, Μπ. Νάουμαν, Τ. Σούτε, Σ. Πόλκε, Τσ. Ζεν.

* Για τα εγκαίνια της Μπιενάλε ο Πίνο άφησε το πολιτικό σόου «The world belongs to you» (με την ίδια επιμελήτρια) στο έτερο εντυπωσιακό μουσείο του στη Βενετία, το Παλάτσο Grassi. Θέμα είναι η επαναχαρτογράφηση των παραδοσιακών ορίων της γεωγραφίας της τέχνης «σε έναν ταραχώδη παγκοσμιοποιημένο κόσμο», όπως λέει η επιμελήτρια. Συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, καλλιτέχνες διαφορετικών γενεών από χώρες όπως Ιράκ, Ιράν, Ουκρανία, Γκάνα, Ρουμανία, Κίνα κ.α. Συνυπάρχουν βέβαια με αστέρες όπως Μαρλέν Ντουμάς, Ουρς Φίσερ, Μουρακάμι, Βασκονσέλος, Κουνς κ.ά.

* Το Χόλιγουντ με κάποιον τρόπο ποτέ δεν λείπει από την εικαστική Βενετία. Σειρά φέτος έχει ο πολυπράγμων Τζέιμς Φράνκο. Στο νησάκι Certosa, υπό την επιμέλεια του Ντομινίκ Σιντού, θα παρουσιάσει την εγκατάσταση «Rebel» (hommage στον Τζέιμς Ντιν) υπό την αιγίδα του μουσείου MOCA. Ο Φράνκο δεν είναι ο μόνος αστέρας στη βιντεοεγκατάσταση. Οι Ντέιμον και Πολ Μακάρθι «πειράζουν» τα πλάνα της τηλεοπτικής ταινίας στην οποία ο Φράνκο υποδύθηκε τον Ντιν, ο Ντάγκλας Γκόρντον συνεισφέρει με ένα πολυκάναλο βίντεο στο οποίο εξετάζει διάφορες μεθόδους υποκριτικής με πρωταγωνιστή τον γιο του Ντένις Χόπερ, Χένρι. Ο Εντ Ρούσα ανέλαβε τον ρόλο του αφηγητή. Ολοι οι καλοί χωράνε... *

info:Η 54η Μπιενάλε της Βενετίας και το παράλληλο πρόγραμμά της διαρκούν έως 27 Νοεμβρίου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Σχετικά θέματα: Εικαστικά
«Ντέρτι Humanism», στο Λονδίνο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Σεζάρια Εβόρα
«Γιατί τραγουδάω ξυπόλητη»
Lura, η διάδοχος της Evora
Μουσική
Μπαλάντες ενός πανκ μεσήλικα
Χορευτική ψυχεδέλεια
Νέες κυκλοφορίες
Κριτική θεάτρου
Το κόστος της ευμάρειας
Περί της φύσεως του κακού
Μετανάστες
Οι μετανάστες στο τραπέζι
Φεστιβάλ Αθηνών
Οι πλανόδιοι του Φεστιβάλ
Κινηματογράφος
Η «ανακάλυψη» του Αλ Πατσίνο
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Αρχαία και πράσινη ενέργεια
Εικαστικά
«Ντέρτι Humanism», στο Λονδίνο
88 χώρες για Βενετία
Κομικ(ς)οδρόμιο
Και η κρίση θέλει το γέλιο της
Οταν ο Κόρτο Μαλτέζε ταξίδεψε στο νησί Πίτκαιρν