Έντυπη Έκδοση

ΦΟΙΤΗΤΕΣ-ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΑΛΛΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Δεν θα συναινέσουν στην εφαρμογή

Θα παραλύσει και η λειτουργία των ιδρυμάτων με την έναρξη της υλοποίησης των μέτρων. «Αιτία πολέμου» και το άσυλο

Η «μάχη» της κυβέρνησης, να περάσει τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δόθηκε τελικά εκτός Κοινοβουλίου.

Μέσα στο Σεπτέμβρη ετοιμάζονται για δυναμικές κινητοποιήσεις, φοιτητές και καθηγητές. Μέσα στο Σεπτέμβρη ετοιμάζονται για δυναμικές κινητοποιήσεις, φοιτητές και καθηγητές. Την ώρα που πολλοί βουλευτές αναδείκνυαν τις αντιφάσεις, τους παραλογισμούς και τις στρεβλώσεις πολλών διατάξεων του επίμαχου νομοσχεδίου στη Βουλή, στο παρασκήνιο διεξαγόταν μαραθώνιος διαβουλεύσεων στον οποίο συμμετείχαν κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης.

Αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έκανε μία κίνηση που δεν έκανε για κανένα άλλο νομοσχέδιο: Σήκωσε το τηλέφωνο και μίλησε με τον Αν. Σαμαρά. Κίνηση που αποδεικνύει το προσωπικό ενδιαφέρον του Γ. Παπανδρέου και έδωσε λαβή για τα σχόλια που ακούστηκαν ότι «συνεχίζεται η προσπάθεια προηγούμενων ετών για υπονόμευση του άρθρου 16 του Συντάγματος».

Η Αννα Διαμαντοπούλου, ο Π. Ευθυμίου, ο Χ. Πρωτόπαπας από το ΠΑΣΟΚ ήταν σε διαρκείς συνομιλίες με τους Α. Σπηλιωτόπουλο και Κ. Τασούλα από τη Ν.Δ. Η ομιλία στη Βουλή, του Κυρ. Μητσοτάκη, ο οποίος διαφοροποιήθηκε από τη μέχρι εκείνη τη στιγμή διαφαινόμενη αρνητική στάση του κόμματός του, αλλά και της Λ. Κατσέλη από το ΠΑΣΟΚ, που πήρε αποστάσεις από το μοντέλο διοίκησης με τον διορισμένο πρύτανη, έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για «διαρροές» βουλευτών και από τις δύο πλευρές.

Ετσι, άρχισαν τα βήματα προσέγγισης. Μέσα σε λίγα λεπτά κατέρρευσαν οι ισχυρισμοί τόσο της Ν.Δ. περί αντισυνταγματικότητας διατάξεων όσο και της Α. Διαμαντοπούλου, που έλεγε ότι «αν δεχθώ να εκλέγεται ο πρύτανης από το σύνολο των διδασκόντων καταρρέει η βασική φιλοσοφία του νομοθετήματος».

Η υπουργός Παιδείας θέτει τώρα ένα άλλο στοίχημα, το οποίο είναι και το δυσκολότερο: Την εφαρμογή του νόμου. Η «σπίθα» που φαίνεται ότι θα πυροδοτήσει τις αναταραχές στα πανεπιστήμια είναι η κατάργηση του ασύλου. Οι περισσότεροι φοιτητές θεωρούν την εξέλιξη αυτή ως «αιτία πολέμου».

Στα πανεπιστήμια λένε ότι τώρα ανοίγει ο δρόμος όχι μόνο για τα ΜΑΤ αλλά και για την εγκατάσταση ιδιωτικής αστυνομίας ή για την καθιέρωση «face control» στις εισόδους των σχολών, με στόχο να σταματήσει κάθε εκδήλωση που δεν θα σχετίζεται με τη διδασκαλία.

Πρώτη φορά, πάντως, τονίζουν οι φοιτητές, ακόμη και οι προσκείμενοι στην κυβέρνηση, υπάρχει τόσο ωμή παρέμβαση στις δημοκρατικές ελευθερίες και τόσο απροκάλυπτος περιορισμός της διακίνησης των ιδεών μέσα στα πανεπιστήμια.

Η συναίνεση που επετεύχθη στη Βουλή, δεν αποτελεί βάση για την εφαρμογή των μέτρων στη πράξη. Οπως λένε καθηγητές, «το φθινόπωρο η Α. Διαμαντοπούλου θα θερίσει τις θύελλες που έφεραν οι άνεμοι που έσπειρε τόσους μήνες. Και θα είναι σφοδροί».

Εκτιμούν ότι η εφαρμογή των διατάξεων του νέου νόμου θα παραλύσει ακόμη και τη στοιχειώδη λειτουργία των ιδρυμάτων. Δεν αποκλείεται μάλιστα πολλά αμφιλεγόμενα ζητήματα συνταγματικότητας να λυθούν -αν λυθούν- με την παρέμβαση της Δικαιοσύνης, στην οποία μελετούν να προσφύγουν πολλοί πρυτάνεις.

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα λέει στην «Κ.Ε.» η γ.γ. της Ομοσπονδίας των Καθηγητών Πανεπιστημίου Ευγ. Μπουρνόβα, η οποία τονίζει ότι ακόμη και με μια απλή ανάγνωση του νομοσχεδίου θα διαπίστωνε κανείς, εξαρχής, σοβαρές ατέλειες, προχειρότητες, επαναλήψεις και παραλείψεις.

«Το μεγάλο εμπόδιο», προσθέτει είναι -τουλάχιστον στα μεγάλα ιδρύματα όπως το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το ΑΠΘ- η κατάργηση των τμημάτων, η διάλυση και μετατροπή τους σε προγράμματα σπουδών και η ένταξή της σε σχολές. Πρόκειται για τεράστια ανακατάταξη προσωπικού, διδασκόντων και διοικητικού προσωπικού που δεν έχει δοκιμαστεί ακόμα σε άλλο δημόσιο οργανισμό και που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί σε μία ακαδημαϊκή χρονιά!»

Η Ευγ. Μπουρνόβα εντοπίζει τα προβλήματα και σε ένα άλλο σημείο: «Είναι οι υπερβολικές αρμοδιότητες του "διορισμένου" κοσμήτορα: Είναι αδύνατον ένας άνθρωπος να διαχειρίζεται τα θέματα των επιτροπών των υποψήφιων διδακτόρων, τα εκλεκτορικά σώματα των καθηγητών και την όλη λειτουργία της Σχολής, δηλαδή γύρω στους 20.000 φοιτητές και 200 διδάσκοντες τουλάχιστον! Σήμερα, οι πρόεδροι των τμημάτων με δυσκολία μεγάλη κατάφερναν να έχουν ικανοποιητικό βαθμό διοικητικής στήριξης και λειτουργίας».

Και η καθηγήτρια Μοριακής Βιολογίας στο Παν. Αθηνών Σόνια Τσιτήλου εκτιμά ότι η κατάργηση των τμημάτων είναι το μεγάλο αγκάθι στην εφαρμογή του νόμου. Μιλώντας στην «Κ.Ε.» ανέφερε: «Οι υφιστάμενες σχολές καταργούνται με προεδρικό διάταγμα και τα τμήματα μετατρέπονται σε προγράμματα σπουδών των νέων σχολών! Καταργείται επομένως η σχολή Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών και αντικαθίσταται από τι; Από μια νέα "αναβαθμισμένη και μεταρρυθμισμένη" σχολή θετικών επιστημών ή από κάτι άλλο; Θα έχει τμήμα Μαθηματικών, Βιολογίας κ.λπ.; Το παράδειγμα δεν είναι τυχαίο, γιατί οι σχολές Θετικών Επιστημών στη χώρα μας είναι οργανωμένες σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Αυτή η νέα σχολή, σύμφωνα με όσα είπε ο πρωθυπουργός στη Βουλή, θα παράγει αυτομάτως πτυχιούχους που θα βρουν αμέσως δουλειά, γιατί η ανεργία οφείλεται στην ανεπάρκεια των πτυχίων και όχι στην έλλειψη θέσεων εργασίας! Αυτά λέγονται "χωρίς περίσκεψη, χωρίς λύπη, χωρίς αιδώ", όπως λέει ο ποιητής, κυρίως όμως χωρίς αιδώ».

Ο πρύτανης του Αριστοτέλειου Θεσσαλονίκης, Γ. Μυλόπουλος, μιλώντας στην «Κ.Ε.» τόνισε ότι «τα πρώτα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουμε, απ' την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, είναι αυτά που σχετίζονται με την αντισυνταγματικότητα διατάξεων, που ήδη εντοπίστηκαν από την επιστημονική μελέτη της Βουλής αλλά και γνωματεύσεις κορυφαίων συνταγματολόγων. Το θέμα της συγκρότησης του Συμβουλίου θα είναι η πρώτη διοικητική πράξη που θα υπογράψουν τα πανεπιστήμια και η οποία θεωρείται ότι προσκρούει στο Σύνταγμα, αφού θα συμμετέχουν εξωπανεπιστημιακοί στη διοίκηση του Ιδρύματος».

Ο πρύτανης χαρακτηρίζει τη ρύθμιση για τους «αιώνιους» φοιτητές ως «κοινωνική αδικία». «Μόνον έτσι», λέει, «μπορεί να χαρακτηριστεί το γεγονός ότι σε μια εποχή κρίσης που χιλιάδες φοιτητές είναι εργαζόμενοι, τώρα έχουν το μαχαίρι στο λαιμό διότι αν δεν τελειώσουν μέσα σε δύο χρόνια θα διαγραφούν».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση
Σχετικά θέματα: Εκπαίδευση
Δώστε βάση στις βάσεις
Αδωνις Γεωργιάδης εναντίον Indymedia
Απ' το Πολυτεχνείο οι πρώτες αντιδράσεις
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
ΕΣΥ
«Αναρρώνει» το ΕΣΥ από την τσέπη του ασθενή!
Φάρμακα
Φόβος για τα e-σκευάσματα
Εκπαίδευση
Δεν θα συναινέσουν στην εφαρμογή
Δώστε βάση στις βάσεις
Αδωνις Γεωργιάδης εναντίον Indymedia
Απ' το Πολυτεχνείο οι πρώτες αντιδράσεις
Διαχείριση απορριμμάτων
Ανακυκλώνουμε σκουπίδια για... τα σκουπίδια
Μυρίζει «φρέσκο» χρήμα η διαχείριση απορριμμάτων
Πυρκαγιές
Οικολογική καταστροφή
AIDS
AIDS: Η μάστιγα των τοξικομανών