Έντυπη Έκδοση

Αριστουργήματα του Μπουνιουέλ στο «Αστυ»

Εννέα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του Λουίς Μπουνιουέλ θα προβάλει τις επόμενες ημέρες ο κινηματογράφος «Αστυ», εισάγοντας κινηματογραφικό σουρεαλισμό στη σουρεαλιστική πραγματικότητα που βιώνουμε.

Η Σίλβια Πινάλ στη «Βιριδιάνα» Η Σίλβια Πινάλ στη «Βιριδιάνα» Από αύριο και για δεκατέσσερις ημέρες (29 Αυγούστου - 11 Σεπτεμβρίου) θα προβάλλονται καθημερινά δύο ταινίες του σημαντικότερου Ισπανού σκηνοθέτη με ενιαίο εισιτήριο (και για τις δύο προβολές) 6 ευρώ. Οι ταινίες που έχουν επιλεγεί τοποθετούνται χρονικά από την έναρξη της λεγόμενης μεξικανικής περιόδου, και συγκεκριμένα το «Los Olvidados» (1950), μέχρι και το ακροτελεύτιο αριστούργημά του «Το σκοτεινό αντικείμενο του πόθου» (1977). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης τα φιλμ: «Ανέβασμα στον ουρανό» (1951), «Ναζαρέν» (1958), «Πυρετός ανεβαίνει στο Ελ Πάο» (1959), «Βιριδιάνα» (1961), «Εξολοθρευτής άγγελος» (1962), «Γαλαξίας» (1968), «Τριστάνα» (1970).

Το 1929 δύο νεαροί Ισπανοί φτιάχνουν ένα ολιγόλεπτο φιλμάκι με μια άτακτη ροή εικόνων από το πεδίο του υποσυνείδητου, που έμελλε να προκαλέσει την οργή της καθεστηκυίας τάξης. Ο «Ανδαλουσιανός σκύλος» είναι μια βίαιη ποιητική ελεγεία για τη μάχη των δύο φύλων, που αποτέλεσε την απαρχή μιας καριέρας και την αρχή του τέλους μιας φιλίας. Ο Λουίς Μπουνιουέλ δεν έβαλε ισότιμα στους δημιουργούς το όνομα του Νταλί και επήλθε ρήξη στη μεταξύ τους σχέση. Στο «Χρυσό αιώνα» που ακολούθησε -σύμφωνα με τις κατηγορίες του Νταλί- παρέβλεψε και να τον αναφέρει. Δύο από τους μεγαλύτερους Ισπανούς καλλιτέχνες του προηγούμενου αιώνα τράβηξαν πλέον οριστικά ξεχωριστό δρόμο.

Ο Λουίς Μπουνιουέλ υπήρξε πρωτίστως Ισπανός και δευτερευόντως σουρεαλιστής. Στις ταινίες του σατίρισε και εξέθεσε με τρόπο μοναδικό την υποκρισία της αστικής τάξης, τον ηθικό ξεπεσμό της ισπανικής αριστοκρατίας και τις επίπλαστες κοινωνικές επιταγές, ανατρέποντας παράλληλα το μύθο της υποτιθέμενης αγνής και αμόλυντης επαρχίας. Κυρίως, όμως, καυτηρίασε με διαβρωτικό χιούμορ και σαρκασμό την υποκρισία και τις αγκυλώσεις της Καθολικής Εκκλησίας.

Από τις 9 ταινίες που θα προβληθούν -σε σύνολο μιας φιλμογραφίας 33 έργων- αξίζει να σταθούμε περισσότερο στα σπάνια παιγμένα «Los Olvidados» και «Τριστάνα», και στο αδιαφιλονίκητο αριστούργημα του Ισπανού σκηνοθέτη «Βιριδιάνα».

Με την απαράμιλλη εικόνα του Ισπανού να αποδίδει την απαιδευσιά και την κοινωνική καταδίκη μιας ομάδας «λησμονημένων ανθρώπων», το «Los Olvidados» χάρισε στον Μπουνιουέλ το Α' βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κανών και αποτέλεσε κατ' ουσίαν την πρώτη του μεγάλη ταινία.

Στην «Τριστάνα» ο Μπουνιουέλ μεταφέρει το μυθιστόρημα του Μπενίτο Πέρεθ Γκαλντός και τα βάζει με την ξεπεσμένη ισπανική αριστοκρατία, με την Κατρίν Ντενέβ να μαγεύει στον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύοντας μια περσόνα που απαντά επίσης στα «Ημερολόγια μιας καμαριέρας» και στην «Ωραία της ημέρας».

Η μεγαλύτερη όμως στιγμή του Ισπανού θεωρούμε ότι έρχεται με τη σκηνοθεσία της «Βιριδιάνα». Μια ταινία που πραγματοποιήθηκε με εντολή του Φράνκο και στη συνέχεια, όπως ήταν αναμενόμενο, απαγορεύτηκε προκαλώντας την μήνιν του δικτάτορα. Ολες οι κόπιες κάηκαν, εκτός από μία. Αυτή που εστάλη λαθραία στο Φεστιβάλ Κανών και κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Σχετικά θέματα: Κινηματογράφος
Με διαμαρτυρίες ξεκινά απόψε η 70η Μόστρα του κινηματογράφου
Κρίση και στο...Hollywood
Ου γαρ έρχεται μόνον...
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εικαστικά
Βουτιές στα σκοτεινά νερά της Ελευσίνας
Εκθέσεις
Εκθεση με άρωμα Μαφίας
Εκδηλώσεις
Η Στέγη χτυπά την κρίση με πολιτιστική επίθεση
Αρχαιολογία
Επέστρεψαν τα λεηλατημένα από μουσείο της Αιγύπτου
TV & Media
Με βάση ψυχαγωγική
Επιτροπή για τη Δ.Τ. χωρίς αντικείμενο
Βουτιά στην τηλεθέαση
«Σκάι τώρα» με νέα σύνθεση
Κι αυτά
Τον (όχι και τόσο) παλιό εκείνο τον καιρό...
Κι εκείνα
Η πείνα στα Οσκαρ
Βελτίωση της Ακρόπολης
Κινηματογράφος,
Με διαμαρτυρίες ξεκινά απόψε η 70η Μόστρα του κινηματογράφου
Κρίση και στο...Hollywood
Αριστουργήματα του Μπουνιουέλ στο «Αστυ»
Ου γαρ έρχεται μόνον...
Άλλες ειδήσεις
Επέστρεψαν τα λεηλατημένα από μουσείο της Αιγύπτου
Η Στέγη χτυπά την κρίση με πολιτιστική επίθεση