Έντυπη Έκδοση

Ερωτιδείς, χωρικοί και πυγμάχοι

**Ανδρέας Εμπειρίκος

Περί Σουρρεαλισμού. Η Διάλεξη του 1935

εισαγωγή-επιμέλεια: Γιώργης Γιατρομανωλάκης

εκδόσεις Αγρα, σ. 96, 9 ευρώ

Η σχεδόν μυθική διάλεξη περί σουρεαλισμού πραγματοποιήθηκε στη Λέσχη Καλλιτεχνών το Ατελιέ, Καραγιώργη Σερβίας, στις 29 Μαρτίου του 1935, και κράτησε πάνω από μία ώρα. Ο Εμπειρίκος, σε πληροφορίες που έδωσε για τη διάλεξη, αναφέρει πως το 80% του κοινού ήταν δυσμενέστατο, ο Κατσίμπαλης κατά, και ο Καραντώνης επιφυλακτικός. Ο Ελύτης στα Ανοιχτά Χαρτιά αποκαλεί τον Εμπειρίκο «ουρανοκατέβατο», όμως λίγο πιο κάτω αναφέρει πως «ο σπόρος είχε πέσει και σε λίγο, μέσα στη χρυσή σκόνη της άνοιξης που έφτανε, άρχισαν να μετεωρίζονται και να στίλβουν παράξενα ονόματα και όροι πρωτάκουστοι: το υποσυνείδητο, η αυτόματη γραφή, to hazard objectif, τα collage, η μέθοδος paranoiaque critique, το merveilleux και τα λοιπά. Είναι γνωστοί οι λόγοι που οδήγησαν τον Εμπειρίκο στην αφομοίωσή του από το κίνημα του υπερρεαλισμού. Η σπουδή του στον χώρο της ψυχανάλυσης και της εγελιανής φιλοσοφίας είναι ο πρώτος. Ακολουθεί η καταλυτική εμπειρία τού καταρράκτη στην Ελβετία, το θέαμα του οποίου γέννησε «αφνιδίως μια ιδέα», τα ποιήματά του να εκφράζουν «όλα σχεδόν τα στοιχεία, που στην καθιερωμένη ποίηση, θεληματικά ή άθελά μας, αποκλείονται ή μας ξεφεύγουν». Η διάλεξη αναπτύσσεται σε τρία μέρη. Το πρώτο αναφέρεται στο ιστορικό του κινήματος. Τα υπόλοιπα δύο αφορούν το περιεχόμενο και την εξέλιξή του. Τέλος, οι θεματικές ενότητες που απασχολούν τον ποιητή: Η ιστορία του ντανταϊσμού, οι ομοιότητες και οι διαφορές του με τον υπερρεαλισμό, ο Μπρετόν και η ανακάλυψη του κινήματος, ο ποιητής και το υπερρεαλιστικό ποίημα, η ποίηση ως ενέργεια και ζωή, Σουρεαλισμός και Επανάσταση.

**Ανατόλ Φρανς

Οι επτά γυναίκες του Κυανοπώγωνα. Βάσει Αυθεντικών ντοκουμέντων

μτφρ.: Εφη Κορομηλά

εκδόσεις Μελάνι, σ. 66, 9 ευρώ

Ο Μπερνάρ ντε Μονταγκού ήταν ένας πολύ όμορφος άντρας, ψηλός, με φαρδιές πλάτες, ευταφής και με καλοφτιαγμένη όψη· χωριάτης, ωστόσο, και μυρίζοντας περισσότερο δάσος παρά μπουντουάρ και σαλόνια. Παρ' όλα αυτά, η αλήθεια είναι ότι δεν άρεσε στις κυρίες όσο θα έπρεπε να τους αρέσει, έτσι ομορφάντρας και πλούσιος που ήταν. Και ο λόγος ήταν η ντροπαλοσύνη του, η ντροπαλοσύνη και όχι η γενειάδα του.

Το έργο του Ανατόλ Φρανς διακρίνεται για τη λεπτή ειρωνεία και τον σκεπτικισμό του. Αυτός είναι και ο λόγος που ως συγγραφέας θεωρήθηκε από τους «καρτεσιανούς» συμπατριώτες του ο πλέον αντιπροσωπευτικός τύπος τού «σωστού» ανθρώπου των γραμμάτων. Σχεδόν όλα του τα έργα, με εξαίρεση τα πρώιμα ποιητικά του δοκίμια, που είναι επηρεασμένα από την κλασική παράδοση, αναφέρονται, άμεσα ή έμμεσα, σε κοινωνικά ζητήματα και αποσκοπούν στη στηλίτευση μιας πραγματικότητας που απομονώνει το άτομο ή εκτροχιάζεται σε ανορθολογικές πρακτικές. Ετσι, έχουμε έργα, όπως Ο λιπόσαρκος γάτος (1879), Το έγκλημα του Σιλβέστρου Μπονάρ (1881), Θαΐς (1890), Το ψητοπωλείο της Βασίλισσας Χηνοπόδαρης (1893) και Οι γνώμες του Ζερόμ Κουανιάρ (1893).

**R.R.R. Smith

Ελληνιστική πλαστική

μτφρ.: Δ. Κουτσούμπα - Αικ. Χαμηλάκη

εκδόσεις Ινστιτούτο του Βιβλίου - Α. Καρδαμίτσα, σ. 376, 30 ευρώ

Η ελληνιστική γλυπτική χαρακτηρίζεται από ρεαλισμό και τεχνική δεξιότητα. Ως αποτέλεσμα, τα θέματά της, φανταστικά και μη, παρουσιάζονται με ζωντάνια και παραστατικότητα - είτε μιλάμε για ερμαφρόδιτους και ερωτιδείς είτε για χωρικούς και πυγμάχους. Αναπόφευκτα αυτή η τέχνη ήταν κομβικής σημασίας για τους μεταγενέστερους μελετητές της Αρχαιότητας, που δημιούργησαν τις βάσεις της σύγχρονης ευρωπαϊκής τέχνης. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν η εποχή τού μπαρόκ, η χρήση μορφών της καθημερινής ζωής από την τέχνη της Αναγέννησης και οι εξατομικευμένες προσωπογραφίες της. Ο καθηγητής Σμιθ επανεκτιμά τα περίτεχνα έργα της εποχής, περιγράφοντας τα είδη της τέχνης τους υπό το πρίσμα της ποικιλίας, της εκλέπτυνσης και της τεχνοτροπίας. Πολυάριθμες εικόνες συνοδεύουν την έκδοση και συμπληρώνουν τις ιδέες του συγγραφέα. Ως αναγνώστης αυτού του πολύ ωραίου βιβλίου θα χαιρόμουν αν έβρισκα στις σελίδες του τα βιογραφικά στοιχεία του καθηγητή Σμιθ.

**Fausto Codino

Εισαγωγή στον Ομηρο

μτφρ.: Δανιήλ Ι. Ιακώβ - Μιλτ. Πεχλιβάνος

εκδόσεις Δ.Ν. Παπαδήμα, σ. 293, 27,17 ευρώ

Το κλασικό έργο του μεγάλου ιταλού ελληνιστή, που εισάγει τον κάθε ενδιαφερόμενο στο χώρο τον ομηρικών σπουδών. Χωρισμένο σε πέντε κεφάλαια: Η εποχή του Ομήρου, Η ιστορία των ομηρικών σπουδών, Ο κόσμος του Ομήρου, Η θρησκεία και η μυθολογία και Σκέψεις για τη σύνθεση των επών.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Με όχημα την αρχαιοελληνική τραγωδία
Η σκληρότητα του χιονιού
Πάλι τα τσούζει ο Στρατηγός
Απόδοση εικαστικής δικαιοσύνης
Το δικαίωμα του αναγνώστη όταν διαβάζει μια κριτική της Λίνας Πανταλέων
Υπέρ Αχαϊκής Βιομηχανίας, η Λωξάντρα και η Ελλάδα του Τάκη Τλούπα
Η επανάσταση από τα κάτω και η ιστορική παραποίηση
Βιβλία από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων
Με τα μάτια της κάμερας
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Με όχημα την αρχαιοελληνική τραγωδία
Η σκληρότητα του χιονιού
Πάλι τα τσούζει ο Στρατηγός
Απόδοση εικαστικής δικαιοσύνης
Το δικαίωμα του αναγνώστη όταν διαβάζει μια κριτική της Λίνας Πανταλέων
Υπέρ Αχαϊκής Βιομηχανίας, η Λωξάντρα και η Ελλάδα του Τάκη Τλούπα
Η επανάσταση από τα κάτω και η ιστορική παραποίηση
Βιβλία από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων
Ερωτιδείς, χωρικοί και πυγμάχοι
Με τα μάτια της κάμερας
Διονύσης Σαββόπουλος
Ενας μεταφυσικός, δηλαδή ελληνικός, τρόπος τού άδειν
Από τις 4:00 στις 6:00
Τα σύννεφα φέρνουν τραγούδια
Μουσική
Τον εκτιμούσαν οι Beatles
Λογοτεχνία
Για τον Ουίλιαμ Μπάροουζ