Έντυπη Έκδοση

Τα παιδιά είναι ελεύθερα, διεκδικούν τη ζωή

Η «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Λιούις Κάρολ, ένα από τα διασημότερα παραμύθια φανταστικής λογοτεχνίας, και όχι αποκλειστικό προνόμιο της παιδικής βιβλιοθήκης, έχει τον τελευταίο καιρό την τιμητική της.

Ορθιος αριστερά ο Μάξιμος Μουμούρης, δηλαδή ο ίδιος ο Λιούις Κάρολ, παρακολουθεί την Ολια Λαζαρίδου, δηλαδή την Αλίκη του Ορθιος αριστερά ο Μάξιμος Μουμούρης, δηλαδή ο ίδιος ο Λιούις Κάρολ, παρακολουθεί την Ολια Λαζαρίδου, δηλαδή την Αλίκη του Πολλοί περιμένουν πώς και πώς την κινηματογραφική μεταφορά της από τον μετρ του γκόθικ, Τιμ Μπέρτον, με τον Τζόνι Ντεπ ως τρελοκαπελά (4 Μαρτίου στις αίθουσες).

Και στα καθ' ημάς, όμως, ο μαγικός κόσμος της Αλίκης μεταμορφώνεται σε θεατρικό έργο από την Αντζελα Μπρούσκου.

Η παράσταση «Wonderland» (από 3 Φεβρουαρίου στο «Παλλάς» για δέκα παραστάσεις) βασίζεται σε δύο έργα του Βρετανού συγγραφέα και μαθηματικού, στα «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» και «Μέσα από τον καθρέφτη».

Χωρίς αμφιβολία, όποιος έχει διαβάσει τις περιπέτειες της Αλίκης, έχει ονειρευτεί να κατρακυλήσει στη λαγότρυπα μαζί της. Η Αλίκη της Αντζελας Μπρούσκου, δηλαδή η Ολια Λαζαρίδου, πέφτει σε μία άλλη τρύπα: στην τεράστια οθόνη ενός υπολογιστή και παγιδεύεται μέσα στα σκοτεινά δωμάτια του Διαδικτύου, σε ένα σκηνικό (του Guy Στεφάνου) που παραπέμπει σε σκοτεινό θάλαμο φωτογραφίας.

Για τη σκηνοθέτιδα, η «Wonderland» είναι ένας «χώρος φυγής», απ' όπου δραπετεύουν οι μεγάλοι και ξαναγίνονται παιδιά, εξηγούσε χθες η Αντζελα Μπρούσκου. Στη δική της εκδοχή, η Αλίκη επιστρέφει στην παιδική ηλικία ως ενήλικας. «Ξαναγίνεται παιδί, κουβαλώντας την ιδιότητα του μεγάλου. Αυτό ακριβώς μας ενδιέφερε στην προσέγγισή μας», διευκρίνισε.

Σε όλη αυτή την περιπέτεια η Αλίκη συναντά τους χαρακτήρες του βιβλίου, που μιλάνε με γρίφους και αινίγματα. Κι αν ακούγεται αρκετά μπερδεμένο το ιντερνετικό ταξίδι της, η Αλίκη δεν χάνεται. Εχει την καθοδήγηση του ίδιου του συγγραφέα, Λιούις Κάρολ, τον οποίο υποδύεται ο Μάξιμος Μουμούρης. Ετσι άλλωστε ξεκινάει το ταξίδι της - μπαίνει στο site του συγγραφέα.

«Αυτό που διαφοροποιεί έναν ενήλικα από ένα παιδί είναι ότι δεν συνθηκολογεί με τα αυτονόητα», είπε η Ολια Λαζαρίδου. «Δεν ταυτίζεται με αυτά που θεωρούμε οι μεγάλοι δεδομένα, επομένως είναι πιο ελεύθερο. Το ίδιο ισχύει για τους ηλικιωμένους. Αυτοί και τα παιδιά είναι οι πιο ελεύθεροι γιατί δεν διεκδικούν από τη ζωή. Σκοπός λοιπόν δεν είναι να κάνω στη σκηνή το παιδί, αλλά να απορώ για όσα αυτό δεν θεωρεί αυτονόητα».

Είναι λοιπόν το Διαδίκτυο το δάσος του 21ου αιώνα; «Ναι», απαντά η Μπρούσκου. «Είναι ένας χώρος προσδοκίας και ελευθερίας. Τον χρησιμοποιούμε για να βρούμε τα πάντα: πληροφορίες, πρόσωπα, φίλους, σχέσεις». Διότι δεν σκαρφίστηκε το εύρημα του διαδικτυακού σύμπαντος για να ασκήσει κριτική στο Ιντερνετ, κι ας ανήκει στη γενιά που γαλουχήθηκε με τα παραμύθια της γιαγιάς.

Σημαντικό ρόλο στην παράσταση παίζει η μουσική που θα ερμηνεύται ζωντανά από τον δημιουργό της, Απόλλωνα Ρέτσο. Φρόντισε να εκφράσει σε νότες, όπως έλεγε, «την παράνοια και την τρέλα των ηρώων».

Τι έκανε όμως τελικά τη σκηνοθέτιδα να συνθέσει αυτά τα δύο κείμενα του Κάρολ; «Με έχει κουράσει ο χώρος των μεγάλων, του θεάτρου και των θεατρικών έργων, η αγγαρεία, η πεζότητα και η καθημερινότητα», εξομολογήθηκε με ειλικρίνεια. Αυτό το ωραίο παραμύθι, όμως, της άνοιξε μια πόρτα ώστε, όπως είπε, «να ξαναμπώ στον χώρο της φαντασίας και να ξανανακαλύψω τη χαρά του θεάτρου».

* Παίζουν ακόμα: Σταύρος Γιαγκούλης, Μανώλης Καρυωτάκης, Χαρά Κότσαλη, Αθηνά Κουτσιανούλη, Ηλίας Μελέτης, Παρθενόπη Μπουζούρη, Ηλέκτρα Νικολούζου, Ηλίας Χατζηγεωργίου.

Τιμές εισιτηρίων: 30, 35 και 25 ευρώ φοιτητικό. Πληροφορίες: www.ellthea.gr

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Φωτογραφία
Η Calliope θα φέρει στη Vogue άγνωστο μνημείο
Υπουργείο Πολιτισμού
Κινηματογραφικά κονδύλια: όσα παίρνει ο άνεμος
Θέατρο
Τα παιδιά είναι ελεύθερα, διεκδικούν τη ζωή
Αρχαιολογικοί χώροι
Ρεπλίκα ναού με σφραγίδα γνησιότητας από ΚΑΣ
Εκθεση
Η γραφή ως εικαστική και συμβολική χειρονομία
Χάουαρντ Ζιν
Εγινε ιστορικός για ν' αλλάξει τον κόσμο
«Ο Ομπάμα θα γίνει μέτριος πρόεδρος, δηλαδή επικίνδυνος»
Τζ. Ντ. Σάλιντζερ
Ηταν σ' αυτόν τον κόσμο, δεν ήταν αυτού του κόσμου
Το ευαγγέλιο των επαναστατημένων εφήβων
Τηλεόραση
Νέα διοίκηση στην ΕΡΤ και... αποχωρήσεις
Με ρόλο υπουργικό