Έντυπη Έκδοση

Ρεπλίκα ναού με σφραγίδα γνησιότητας από ΚΑΣ

Σε μια καταπράσινη -πλην ερημική- πλαγιά του Βερμίου, στη Λευκόπετρα Ν. Ημαθίας, τα έργα διάνοιξης της Εγνατίας οδού αποκάλυψαν τα τελευταία χρόνια το Ιερό της Μητέρας των Θεών Αυτόχθονος.

Ετσι θα υψώνεται στην ερημιά στα μάτια των ταξιδιωτών το ιερό της Μητέρας των Θεών Αυτόχθονος Ετσι θα υψώνεται στην ερημιά στα μάτια των ταξιδιωτών το ιερό της Μητέρας των Θεών Αυτόχθονος Το Ιερό αυτό, λόγω της σημασίας του και του πλούσιου αυθεντικού του υλικού, αποφασίστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού να αναστηλωθεί για να προβάλλει σαν τοπόσημο στους ταξιδιώτες.

Η μελέτη αυτή είχε εγκριθεί παμψηφεί από το ΚΑΣ το 2008, αλλά δεν εφαρμόστηκε για δύο πολύ σημαντικούς λόγους:

Ο πρώτος λόγος είναι γιατί το αρχαίο υλικό, ιδίως οι κίονες του ναού, που είναι γεμάτοι επιγραφές, παρουσιάζουν ρωγμές και έχουν σχεδόν ασβεστοποιηθεί από την πυρκαγιά που κατέστρεψε τον ναό μετά από σεισμό. Εξετάζοντας την κατάσταση διατήρησης των αρχιτεκτονικών μελών του Ιερού η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων Μνημείων διαπίστωσε πως αν εκτεθούν στις καιρικές συνθήκες της ορεινής Ημαθίας το πιο πιθανόν είναι να καταστραφούν.

Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί η τοπική Εφορεία Αρχαιοτήτων κατόπιν ωρίμου σκέψεως έκρινε πως δεν θα ήταν φρόνιμο να αφεθούν τα αρχαία στη μέση τού πουθενά αφύλαχτα. Θα μπορούσε κάλλιστα κάποιος να τα σηκώσει με μια μπουλντόζα, να τα φορτώσει και να εξαφανιστεί.

Αυτόν τον προβληματισμό εξέθεσε στο ΚΑΣ ο αρχιτέκτων και μελετητής του μνημείου Γεώργιος Καραδέδος ζητώντας να γίνει η αναστήλωση του μνημείου σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη, όχι όμως με τα αυθεντικά κομμάτια, αλλά αντίγραφά τους.

Η πρόταση έθεσε τα μέλη του ΚΑΣ προ διλήμματος: πώς είναι δυνατόν να εγκρίνουν μια ήδη εγκεκριμένη από τους ίδιους μελέτη με άλλους όρους; Και είναι θεμιτό να αναστηλώνεται εξ ολοκλήρου ένα μνημείο από τα αντίγραφα των μελών του; Διότι, μπορεί στο παρελθόν να έχουν αποφασίσει την αντικατάσταση πολλών αρχιτεκτονικών μελών, ακόμη και του Παρθενώνα, με τα αντίγραφά τους, αλλά αυτό έγινε σταδιακά και εφόσον το απαιτούσαν οι περιστάσεις.

Τώρα θα στήσουν εξ αρχής μια ρεπλίκα. Το μείζον όμως και σε αυτή την περίπτωση είναι η προστασία των κιόνων του ναού που φέρουν περί τις 200 επιγραφές με μαρτυρίες για δούλους κατά τη ρωμαϊκή περίοδο.

Επίσης αναφέρονται και ιερόδουλοι της Μητέρας των Θεών, πρώην δούλοι, απελεύθεροι, που είχαν το δικαίωμα να έχουν κι αυτοί στην κατοχή τους δούλους.

Στη ρωμαϊκή εποχή οι απελευθερώσεις εμφανίζονται ως δωρεές δούλων συνήθως σε κάποια γυναικεία θεότητα. Οι πληροφορίες που περιέχονται σε αυτές τις επιγραφές είναι πολύτιμες, γιατί υπάρχει το όνομα του δούλου και η ηλικία του, όπως και η πληροφορία ότι δωρίζονταν στη Μητέρα των Θεών από μικρά παιδιά (1-10 ετών) μέχρι ηλικιωμένοι (50-60 ετών). Αξίζει λοιπόν το λίθινο αυτό «βιβλίο» να μελετηθεί και να προστατευτεί σε έναν περιφραγμένο και στεγασμένο χώρο. Γι' αυτό το ΚΑΣ ενέκρινε το αίτημα. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Φωτογραφία
Η Calliope θα φέρει στη Vogue άγνωστο μνημείο
Υπουργείο Πολιτισμού
Κινηματογραφικά κονδύλια: όσα παίρνει ο άνεμος
Θέατρο
Τα παιδιά είναι ελεύθερα, διεκδικούν τη ζωή
Αρχαιολογικοί χώροι
Ρεπλίκα ναού με σφραγίδα γνησιότητας από ΚΑΣ
Εκθεση
Η γραφή ως εικαστική και συμβολική χειρονομία
Χάουαρντ Ζιν
Εγινε ιστορικός για ν' αλλάξει τον κόσμο
«Ο Ομπάμα θα γίνει μέτριος πρόεδρος, δηλαδή επικίνδυνος»
Τζ. Ντ. Σάλιντζερ
Ηταν σ' αυτόν τον κόσμο, δεν ήταν αυτού του κόσμου
Το ευαγγέλιο των επαναστατημένων εφήβων
Τηλεόραση
Νέα διοίκηση στην ΕΡΤ και... αποχωρήσεις
Με ρόλο υπουργικό