Έντυπη Έκδοση

Η γραφή ως εικαστική και συμβολική χειρονομία

Η ομαδική έκθεση «Εν-γραφή» στην Ελληνοαμερικανική Ενωση

Περισσότεροι από 30 Ελληνες εικαστικοί εξερευνούν με χαρακτηριστικά έργα ο καθένας τη διαδικασία της γραφής στην ομαδική έκθεση με τίτλο «Εν-γραφή», που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου στην Ελληνοαμερικανική Ενωση.

Εργο του Δημήτρη Σκουρογιάννη Εργο του Δημήτρη Σκουρογιάννη Πολλοί εικαστικοί διεθνώς πειραματίστηκαν με την έννοια και την ύλη της γραφής στο έργο τους, χρησιμοποιώντας αρχικά γράμματα ή λέξεις, αποσπάσματα κειμένων ή ακόμη και ολόκληρα χειρόγραφα, ακόμη και μουσικές παρτιτούρες.

«Η γραφή, που εμφανίστηκε μόλις κατά τη διάρκεια των τελευταίων 5.000 ετών, έλκει, κατά μία έννοια, την καταγωγή της από τη ζωγραφική» επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ιρις Κρητικού. «Πρώτες απόπειρες γραφής υπήρξαν τα εικονογράμματα, οπτικά σύμβολα που αναπαριστούσαν την εικόνα ενός αντικειμένου, ενώ, εξελισσόμενα, γίνονταν πλέον κατανοητά από τα συμφραζόμενά τους και όχι από το αντικείμενο που παρίσταναν. Η αιγυπτιακή γραφή, αντιπροσωπεύοντας τον πιο σύνθετο τρόπο σχεδιασμού «λέξεων», συνδύαζε ζωγραφικές αναπαραστάσεις προσώπων, πραγμάτων και συμβόλων, ενώ στα κινέζικα ιδεογράμματα, τις αραβικές επιγραφές από το Κοράνι ή τα εικονογραφημένα μεσαιωνικά χειρόγραφα, μορφές και γραφήματα, σύμβολα και λέξεις συνδέθηκαν με τρόπο αλληλένδετο» τονίζει.

Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες διαφορετικών γενεών, που συμμετέχουν στην έκθεση, εξερευνούν τη γραφή ως ιστορία, τη γραφή και το κείμενο ως εικόνα, τη σχέση χαρτιού και γραφής, τη γραφή ως κώδικα, ως μουσική, ως ύφανση, ως εικαστική και συμβολική χειρονομία, ως ζωγραφική, ηχηρό ή άηχο ήχο.

Ετυμολογικά, εξηγεί η Ιρις Κρητικού (δανειζόμενη τα συμπεράσματα της μεταπτυχιακής εργασίας της Πέννυς Γκέκα με θέμα τη γραφή), η λέξη «κείμενο» (text) σημαίνει «ύφασμα» και η λέξη «γραμμή» (linie) ένα λινό νήμα.

«Πόσο κοντά ή μακριά άραγε μπορεί να είναι ένας συγγραφέας με έναν υφαντουργό; Η δραστηριότητα του υφαντουργού έχει μια αναλογία με την εργασία του συγγραφέα (όπως και του ζωγράφου). Ο υφαντουργός υφαίνει πάνω στο στημόνι κλωστές, δημιουργεί κόμπους, που θα σχηματίσουν ένα ύφασμα. Ετσι και ο γράφων πάνω στο χαρτί πλέκει ένα κείμενο, παρατάσσοντας σημεία της αλφαβήτου. Ο ζωγράφος, αντίστοιχα, τοποθετώντας στην επιφάνεια του χαρτιού γραμμές, σχήματα και χρώματα, υφαίνει μια εικόνα μέσα από επιμέρους χειρονομίες. Οι χειρονομίες του ζωγράφου, τα σημεία του συγγραφέα και οι κόμποι του υφαντουργού από μόνα τους δεν έχουν νόημα, αλλά αποκτούν νόημα μέσα από τη σύνδεσή τους».

Συμμετέχουν οι: Δ. Αγραφιώτης, Κατερίνα Αποστολίδου, Αθ. Αργιανάς, Ν. Βαλαωρίτης, Βέττα Νανά, Πέννυ Γκέκα, Ειρήνη Γκόνου, Στ. Ζέρβας, Γ. Ζιώγας, Δ. Ζουρούδης, Τίνα Καραγεώργη, Ελένη Καραγιάννη, Ζωή Κεραμέα, Γ. Μπουρνιάς, Κ. Ξενάκης, Γ. Ξένος, Βάνα Ξένου, Δ. Ξόνογλου, Μαρία Οικονομοπούλου, Ελενα Παπαδημητρίου, Γ. Παπαδόπουλος, Μαγδαληνή Παπανικολοπούλου, Νίκος -Γαβριήλ Πεντζίκης, Δ. Σκουρογιάννης, Μ. Σπηλιόπουλος, Γ. Τσεριώνης, Λίνα Φανουράκη, Φ. Φέξης, Εφη Χαλυβοπούλου, Ερση Χατζηαργυρού, Χρύσα, Γ. Ψυχοπαίδης.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, έως 9 Μαρτίου, θα πραγματοποιηθούν παράλληλες εκδηλώσεις, όπως διαλέξεις για τη γραφολογία, τη χρήση της γραφής στην ιστορία της τέχνης, εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές αλλά και θεατρική παράσταση.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Φωτογραφία
Η Calliope θα φέρει στη Vogue άγνωστο μνημείο
Υπουργείο Πολιτισμού
Κινηματογραφικά κονδύλια: όσα παίρνει ο άνεμος
Θέατρο
Τα παιδιά είναι ελεύθερα, διεκδικούν τη ζωή
Αρχαιολογικοί χώροι
Ρεπλίκα ναού με σφραγίδα γνησιότητας από ΚΑΣ
Εκθεση
Η γραφή ως εικαστική και συμβολική χειρονομία
Χάουαρντ Ζιν
Εγινε ιστορικός για ν' αλλάξει τον κόσμο
«Ο Ομπάμα θα γίνει μέτριος πρόεδρος, δηλαδή επικίνδυνος»
Τζ. Ντ. Σάλιντζερ
Ηταν σ' αυτόν τον κόσμο, δεν ήταν αυτού του κόσμου
Το ευαγγέλιο των επαναστατημένων εφήβων
Τηλεόραση
Νέα διοίκηση στην ΕΡΤ και... αποχωρήσεις
Με ρόλο υπουργικό