Έντυπη Έκδοση

Μηνύματα στο κινητό από τη Σιγκαπούρη

Η σινική μελάνι για σχολή εκλεκτικής ιθαγένειας

Στο Μουσείο Τέχνης της Σιγκαπούρης. Προβάλλεται επαρκώς την περίοδο αυτή η αναδρομική έκθεση των ελαιογραφιών του Γε Τσι Ουέι. Συγκαταλέγεται στους πλέον ρηξικέλευθους ζωγράφους της ευρύτερης περιοχής.

Γεννήθηκε το 1913 κοντά στην πόλη Φούτζου, πρωτεύουσα της επαρχίας Φουτζιάν της Κίνας. Σπούδασε ζωγραφική στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Σαγκάης. Θύμα του σινοϊαπωνικού πολέμου, αναγκάστηκε να καταφύγει εδώ, στο όχι και τόσο πολυάνθρωπο τότε νησί του Λιονταριού. Εργάστηκε εντατικά κατά τη διάρκεια των δεκαετιών '60 και '70. Ζώντας όμως κατά μεγάλα χρονικά διαστήματα απομονωμένος στον κήπο του με τα οπωροφόρα, στην Κότα Τίντζι, ένα χωριουδάκι της γειτονικής Μαλαισίας, καλλιέργησε άθελά του τον μύθο του ζωγράφου-φαντάσματος. Δεν παρέλειψε στο μεταξύ να ταξιδέψει στην Ταϊλάνδη και στην Καμπότζη. Τα παρεπόμενα αφιερωματικά έργα του στη μνημειακή τέχνη των ισχυρών βασιλείων, που άκμασαν κατά τον Μεσαίωνα εκεί, πιστοποιούν την αναπόφευκτη έλξη που άσκησε πάνω του ο χωρόχρονος των Χμερ και των άλλων φυλετικών υποστρωμάτων. Πίνακες που από μέσα τους βγαίνουν τρισδιάστατες εικόνες-πετρώματα. Η αίσθηση του ολικού, του βραχώδους. Η πληρότητα του όγκου ίπταται. Αφήνει το τελάρο πίσω του και γίνεται στρογγυλή αφή. Οι εικόνες, στιβαρές. Ως κτίσματα.

Σύμφωνα με τους ασιάτες τεχνοκριτικούς, επηρέασε και επηρεάζει ακόμη τη σχολή της εκλεκτικής ιθαγένειας. Εικαστικό κίνημα, το οποίο αποβλέπει στην ενσωμάτωση διαφόρων, γνωστών ή και σχεδόν αφανών, πολιτιστικών αποκλίσεων της εθνικοτοπικής παρακαταθήκης σ' ένα ενιαίο σύνολο χρωματικών αποδόσεων. Ενίοτε απρόβλεπτοι κι άλλο τόσο ανανεωτικοί, οι τρόποι του Γε Τσι Ουέι επιτυγχάνουν να χτίσουν τοπία, ολόκληρες χώρες συγκίνησης, με τη χρήση θεμελιωδών, κατά τα φαινόμενα μονοδιάστατων ή απόρων χρωμάτων, όπως είναι φέρ' ειπείν το μαύρο. Οι δε παραστάσεις αποτυπώνονται στο μάτι σαν να προέρχονται από μια ιστορία που ήδη ξέρουμε. Από τότε δηλαδή που όλοι μας είχαμε τα σπήλαια για πατρίδες μας. Η σινική μελάνη και οι διαχρονικές εμπεδώσεις της συναποτελούν μνήμες. Οντας εν τέλει τα πλησιέστερα πρότυπα. Το λάδι, για να το διατυπώσω διαφορετικά, θέλει εδώ να νομίζεται πως είναι απαραιτήτως κάτι άλλο. Το λάδι απλώς θέλει να γράψει, αντί να ζωγραφίσει: η επικυριαρχία του κινεζικού κοσμοθεωρήματος, όπως φέρ' ειπείν κατατίθεται σε μαντικά οστά ή στις επιφάνειες των ιερών σκευών από μπρούντζο της λατρευτικής εθιμοτυπίας. Αυτής που δοξάζει και υμνεί αποκλειστικά το όνομα των προγόνων. Εξού και η πνευματικότητα, την οποία αποπνέουν τα έργα αυτά. Κάτι από τον κόσμο που αοράτως περιβάλλει τον δικό μας, τον εξ αντικειμένου. Η γεωμετρία ενός υπερβατικού ρεαλισμού, όπως προφανώς θα σημείωνε ευχαρίστως ο Βέρνερ Χάιζεμπεργκ, ξετυλίγεται μπροστά μου με την άνεση και τη χάρη που ο άνεμος φέρνει πρώτος το μήνυμα της επερχόμενης βροχής.

Σκέφτηκα πόσο κοντά βρίσκομαι σε μια χαρακτηριστική αξιολόγηση του Τζόζεφ Κόνραντ, ο οποίος έτρεφε ιδιαίτερη αδυναμία στα τοπία που με απορροφούν τόσο έντονα σήμερα. Την παραθέτω από την εμβληματική Καρδιά του σκότους σε υποδειγματική μετάφραση του Αρη Μπερλή: «Οι ιστορίες των ναυτικών έχουν μια φυσική απλότητα· το νόημά τους βρίσκεται στο εσωτερικό ενός σπασμένου καρυδιού. Αλλά ο Μάρλοου δεν ανήκει σε αυτόν τον τύπο αφηγητή. Γι' αυτόν το νόημα ενός επεισοδίου δεν βρίσκεται μέσα, όπως η ψίχα, αλλά απ' έξω· τυλίγει την ιστορία που το προβάλλει, σαν αχλύς, σαν άλως».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Ενας τύπος ελευθεριότητας
Δεσποινίδες ετών 100
Αλήθειες να τις πιεις στο ποτήρι...
Ξεκλειδώνοντας πόρτες ερμητικά κλειστές
Τα χαρούμενα αγόρια και κορίτσια της Ατζαβάρα
Ατίθασες λέξεις από στάχτες
Αράχνες και πεταλούδες μάχονται
Αφανής αναγνώστης
«Μα, θα αλλάξεις τη διατύπωση του συγγραφέα;»
Λογοτεχνία
Ορθός Λόγος και μεταμοντέρνα πρόταση
Βιβλιοθήκη μυστηρίου
Επικίνδυνα παιχνίδια...
Από τις 4:00 στις 6:00
Σειρήνες, πάντα ελκυστικές στη μουσική
Εξαιρετικός συνθέτης και ερμηνευτής
Διήγημα
Ο Αμερικάνος
Άλλες ειδήσεις
Μεταμφιεσμένες πολιτείες
Η αυθεντία της ζωής σας είστε Εσείς
Η Κική Δημουλά στον Πειραιά
Συνταγές επιβίωσης σε δύσκολους καιρούς
Περί σιωπής, συμφωνίας τιμής και κριτικών εξομολογήσεων
Η σινική μελάνι για σχολή εκλεκτικής ιθαγένειας
Κάλλιστη αλλοίωση