Έντυπη Έκδοση

Φόρος τιμής στον Γονατά

«Δεν κατασκευάζω όνειρα. Δεν είμαι «ονειροποιός». Ο,τι γράφω είναι βιωμένο (...) Αλλωστε, είμαι ο συγγραφέας της εξαιρέσεως. Και το πιο κοινό πράγμα μπορεί να γίνει απίθανο», εξομολογούνταν ο Ε.Χ. Γονατάς (1924-2006).

Πολυαγαπημένος συγγραφέας του Θοδωρή Γκόνη. Γι' αυτό πήρε την απόφαση, σαν «φόρο τιμής», να ανεβάσει τον «Φιλόξενο καρδινάλιό» του στο ΔΗΠΕΘΕ Σερρών με τη μορφή θεατρικού αναλογίου. Με ερμηνευτή τον στέρεο καρατερίστα Χρήστο Χατζηπαναγιώτη. Η παράσταση εντάσσεται στο πλαίσιο του κύκλου «Ο πνιγμένος απ' τα ελληνικά πιάνεται».

«Εχω μεγάλη αγάπη για το συγκεκριμένο κείμενο, παρ' όλο που όλα τα έργα του Γονατά διακρίνονται για τη θεατρικότητά τους. Κι αν στο Φεστιβάλ Φιλίππων παρουσιάσαμε Παπαδημητρακόπουλο, ήταν σαν να χρωστάγαμε κάτι στον Γονατά», διαπιστώνει ο Θ. Γκόνης. «"Ο φιλόξενος καρδινάλιος" είναι σαν ένας τσεχοφικός ήρωας. Μου θυμίζει, επίσης, το θείο στο "Φάνι και Αλέξανδρος" του Μπέργκμαν. Ομως, πάνω απ' όλα, το κείμενο αυτό είναι τα σπουδαία ελληνικά του Γονατά», τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ και σκηνοθέτης. «Ο ηθοποιός είναι σχεδόν ανάπηρος αν δεν μπορεί να έχει στο στόμα του τέτοιου κύρους και ποιότητας γλώσσα. Πιο εύκολα θα βρεις καλά μήλα σήμερα παρά καλά ελληνικά».

«Εγώ που δεν έχω πουλιά φυλακισμένα σε κλουβιά (ένα κλουβί της μάνας μου σαπίζει στην αποθήκη), ξυπνάω καμιά φορά από 'να σιγανό κελάηδισμα», αφηγείται τη βραδιά που περνά σε ένα πανδοχείο ο ήρωας του «Φιλόξενου καρδινάλιου», που έχει ένα καλαθάκι γεμάτο μήλα.

Στον σουρεαλιστικό μονόλογο με τη λαγαρή γλώσσα, δεν προσδιορίζεται το επάγγελμα του ήρωα-αφηγητή. «Σαν να κουβαλάει όμως τα ελληνικά από πανδοχείο σε πανδοχείο».

Στον ελληνοκεντρικό φετινό κύκλο «Ο πνιγμένος απ' τα ελληνικά πιάνεται» του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών ανεβαίνει, ως κανονική παράσταση, η «Δεύτερη γέννα» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη, με τη Φιλαρέτη Κομνηνού, ενώ θα ανηφορίσουν έως τις Σέρρες και μεγάλες επιτυχίες της Αθήνας: «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον» του Βιζυηνού (του Δήμου Αβδελιώδη), η «Γυναίκα της Πάτρας» του Γιώργου Χρονά, η «Κατσαρίδα» του Β. Μαυρογεωργίου. Θα ακουλουθήσει η παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ «Σαν δέσμη από τριαντάφυλλα», μια σύνθεση του Γκόνη πάνω στη σχέση και την ποίηση του Καρυωτάκη με την Πολυδούρη.

«Οσο παράξενο και αν φαίνεται, το δικό μας ΔΗΠΕΘΕ λειτουργεί ακόμα», λέει με καμάρι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του.

* Ο «Φιλόξενος καρδινάλιος» παρουσιάζεται τη Δευτέρα στις 9 μ.μ. στα «Αστέρια» Σερρών. Η παράσταση θα επαναληφθεί τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Βενετσιάνοι παραθεριστές ελληνικής ανευθυνότητας
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Κωνσταντίνος Γιάνναρης
«Η Ελλάδα χρεοκόπησε, μας απολύει όλους»
Οπερα
Ο «Κουρέας της Σεβίλλης» στον 21ο αιώνα
Θέατρο
Φόρος τιμής στον Γονατά
Βενετσιάνοι παραθεριστές ελληνικής ανευθυνότητας
Κριτική θεάτρου
Ο κανίβαλος μέσα μας
Εικαστικά
Ζητήματα ταυτότητας
Αρχαιολογία
Η Νεμέα του Ιντιάνα Μίλερ
Το ποτάμι είναι ο αρχαίος ιππόδρομος
Συνέντευξη: Μαρία Σούμπερτ
«Οι δικές μου γυναίκες δεν είναι ροζ»
Κομικ(ς)οδρόμιο
Η «Monde Diplomatique» σε κόμικς!
Ντάλτον: οι διαβόητοι παράνομοι της Αγριας Δύσης