Έντυπη Έκδοση

Βενετσιάνοι παραθεριστές ελληνικής ανευθυνότητας

Την αριστοτεχνική «Τριλογία του Παραθερισμού» του Κάρλο Γκολντόνι σκηνοθετεί στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου ο Νίκος Μαστοράκης (πρεμιέρα την ερχόμενη Παρασκευή). Η υπόθεση με δυο λόγια; Ενώ τα δάνεια πνίγουν τους Βενετσιάνους ήρωες, εκείνοι δεν μπορούν να αντισταθούν στη μόδα-μανία του παραθερισμού. Και σταδιακά καταστρέφονται.

Ο πατέρας Δημήτρης Πιατάς και η θυγατέρα Εύη Σαουλίδου... αναστατωμένοι στις προετοιμασίες του παραθερισμού Ο πατέρας Δημήτρης Πιατάς και η θυγατέρα Εύη Σαουλίδου... αναστατωμένοι στις προετοιμασίες του παραθερισμού «Εχω βαρεθεί να ακούω αν το έργο είναι σύγχρονο ή επίκαιρο», σχολιάζει ο σκηνοθέτης. «Δεν μ' ενδιαφέρει, γιατί η "Τριλογία" είναι ένα αριστούργημα», αποφαίνεται. «Αν κι ο Γκολντόνι αυτό που μας λέει είναι ότι δανειζόμαστε και καταναλώνουμε για να υπάρχουμε. Αλλά, κάποια στιγμή έρχονται οι συνέπειες. Αυτό είναι το έργο. Ο,τι ακριβώς ζούμε σήμερα».

Με την τριλογία του, ο Γκολντόνι φέρνει για πρώτη φορά το ρεαλισμό στη σκηνή. «Η θεματολογία του μοιάζει σχεδόν με Τσέχοφ», λέει ο σκηνοθέτης. «Στον Τσέχοφ πάντα οι άνθρωποι είναι εξόριστοι στην περιφέρεια -στον Θείο Βάνια, στο Γλάρο, στο Βυσσινόκηπο... Σπάνια τα έργα του εκτυλίσσονται στο αστικό κέντρο. Ο Τσέχοφ βάζει δηλαδή τους ανθρώπους έξω από την εστία τους, μέσα σε ένα γυάλινο κώδωνα. Και παρατηρεί με ιατρικό σχεδόν τρόπο τις συμπεριφορές τους».

Σε δοκιμαστικό σωλήνα

Κι όμως τον έχει προλάβει ο Γκολντόνι. «Βεβαίως, η τριλογία του είναι ένα έργο τρομακτικά πικρό. Αρχίζει σαν κωμωδία και καταλήγει τραγικά, μ' ένα τέλος που είναι πλήρες αδιέξοδο. Με αυτό το έργο ανακάλυψε ο Στρέλερ την πίκρα και το βαθύ δράμα στον Γκολντόνι».

Η «Μανία για τον παραθερισμό», το πρώτο μέρος της τριλογίας, είναι «μια καθαρόαιμη κωμωδία». Στις «Περιπέτειες του παραθερισμού», το δεύτερο μέρος, είναι «σαν να βάζεις διάφορα υλικά σε ένα δοκιμαστικό σωλήνα και να γίνεται ξαφνικά η έκρηξη». Αρα στο τρίτο μέρος, στην «Επιστροφή από τον Παραθερισμό», δεν έχουμε παρά να παρακολουθήσουμε «τα αποτελέσματα της εκρήξεως».

Η σκηνοθετική ματιά πηγαίνει με τα... νερά της τριλογίας; «Απόλυτα. Είναι μια παράσταση σχεδόν εποχής», ξεκαθαρίζει ο Ν. Μαστοράκης. «Δεν το φοβήθηκα καθόλου και ας με πούνε παλιομοδίτη. Εχω απόλυτη αγάπη γι' αυτούς τους αδύναμους ανθρώπους που παρασύρονται από τα πάθη τους. Νομίζουν ότι ακολουθούν τη λογική τους και τελικά θυσιάζονται απλώς για να προχωρήσει η ζωή».

«Ανίκανη κυβέρνηση»

Δεν τον θυμώνουν με την ανοησία, τη ματαιοδοξία τους; «Οχι. Γιατί ξέρουν εκ των προτέρων ότι θα το πληρώσουν», τονίζει ο Ν. Μαστοράκης. «Απλώς δεν θέλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους από την αρχή. Διαρκώς το μεταθέτουν στο αύριο: "Θα πάμε διακοπές και μετά". Αυτό που μας συμβαίνει και ως κράτος. Γιατί, μη μου πείτε ότι δεν ξέραμε πως με τους Ολυμπιακούς Αγώνες το φέσι θα κατέβαινε ώς τα γόνατα! Αν όχι εμείς, τουλάχιστον οι κύριοι που μας κυβερνούσαν. Και φτάσαμε σήμερα να ζούμε μια ιστορική συγκυρία στην οποία, για πρώτη φορά, δεν ξέρουμε τι θα συμβεί. Ζούμε σε μια χώρα που καταφέρνει να επιβιώσει στο παρά τρίχα. Και διαρκώς μας κρούουν τον κώδωνα "μην τολμήσετε να κουνηθείτε, έρχεται η πτώχευση". Το σύστημα είναι σαν μεταστατικός καρκίνος στις ζωές μας. Και στον πολιτισμό επικρατεί το απόλυτο χάος. Αλλά τι να περιμένεις από μια παντελώς ανίκανη κυβέρνηση, που δεν μπορεί να εφαρμόσει μισό νόμο! Και έχει το θράσος να χαρακτηρίζει, με τα μέτρα των περαιώσεων, τον Ελληνα πολίτη a priori απατεώνα!» *

info:Η «Τριλογία του Παραθερισμού» ανεβαίνει σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα, διασκευή-σκηνοθεσία-κοστούμια-μουσική επιμέλεια Νίκου Μαστοράκη. Παίζουν: Εύη Σαουλίδου, Γιάννος Περλέγκας, Δημήτρης Πιατάς, Μάγια Λυμπεροπούλου, Εμιλυ Κολιανδρή, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Νίκος Ψαρράς, Γεωργιάννα Νταλάρα, Γιωργής Τσουρής, Λένα Παπαληγούρα, Νίκος Χατζόπουλος, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη.

«Εχουμε γίνει ήρωες του Γκολντόνι»

Η Τζακίντα (Εύη Σαουλίδου), κόρη πλουσίου που η περιουσία του έχει «εξατμιστεί» από επιτήδειους, είναι το αντικείμενο του έρωτα δυο νεαρών ανδρών. Η τελική επιλογή της δεν θα βασιστεί στον έρωτα, αλλά στο... φαίνεσθαι. «Συνήθως στα θεατρικά έργα το ζευγάρι των ερωτευμένων νέων είναι ηρωικό. Εδώ έχουμε ένα ζευγάρι αντι-πρότυπο. Βλέπεις δυο νέους που δεν είναι ερωτευμένοι. Κι έχουν μια εξουσιαστική σχέση. Ειδικά η Τζακίντα είναι εξαιρετικά χειριστική», αναφέρει η ταλαντούχα ηθοποιός. «Σε έναν κόσμο όπου δεν υπάρχουν ισχυρές ανδρικές δυνάμεις, έχει αναλάβει να κατευθύνει τα πράγματα. Αλλά αυτό συμβαίνει μέχρι να της συμβεί ο έρωτας. Και πάλι, όμως, υπερισχύει το "τι θα πει ο κόσμος". Αναγκάζεται να συμβιβαστεί, βάσει του συμβολαίου γάμου που έχει υπογράψει».

Από πλευράς θεατών, η «Τριλογία» είναι μια κωμωδία: «Κάθεσαι και βλέπεις τα καμώματα των ηρώων και γελάς. Ομως, τώρα τελευταία και το κοινό έχει γίνει ήρωας του Γκολντόνι», τονίζει η Εύη Σαουλίδου. «Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι όλα να φαίνονται εντάξει. Να φαίνεται ότι τρώνε καλά, πίνουν καλά, ντύνονται καλά και έχουν πολλά χρήματα. Ενώ στην πραγματικότητα δεν ισχύει τίποτα. Επίσης, οι ήρωες του Γκολντόνι είναι ευγενείς, αλλά ευγενείς επαρχίας. Ενας ακόμη λόγος που μας μοιάζουν. Θέλουν να πιστεύουν ότι είναι κάτι περισσότερο από αυτό που είναι. Κι ενώ δεν έχουν, ξοδεύουνε για το εφέ. Σαν τον υπερδανειζόμενο Ελληνα».

Ειδικά με τη διασκευή του Νίκου Μαστοράκη, η Εύη Σαουλίδου θεωρεί ότι η «Τριλογία» «ακουμπά ακριβώς σε μια κατάσταση σημερινή. Νιώθω, όπως και στο έργο, ότι τα πράγματα στην Ελλάδα θα ξεκαθαρίσουν. Δεν είμαστε σε μια πορεία όπου το ζώο τρώει αλλά εκεί που έχει φάει και δεν ξέρει τι άλλο να καταβροχθίσει. Οπότε ό,τι βλέπουμε είναι οι τελευταίες κινήσεις πανικού. Ελπίζω ο αντίποδας να είναι η τέχνη».

Οι απαιτήσεις της δραματουργίας του Γκολντόνι είναι ειδικές; «Προσωπικά, μου φαίνεται ένας πολύ δύσκολος δραματουργός», υποστηρίζει η ηθοποιός. «Γιατί το δεύτερο επίπεδο δεν λέγεται, δεν παίζεται, υπάρχει στην ατμόσφαιρα. Δεν μπορείς να γίνεις πιο έξυπνος από τον ήρωά σου. Δεν μπορείς να τον υπονομεύσεις. Συνεπώς, οφείλω να υπερασπιστώ το "χάσιμο" της ηρωίδας μου».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Φόρος τιμής στον Γονατά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Κωνσταντίνος Γιάνναρης
«Η Ελλάδα χρεοκόπησε, μας απολύει όλους»
Οπερα
Ο «Κουρέας της Σεβίλλης» στον 21ο αιώνα
Θέατρο
Φόρος τιμής στον Γονατά
Βενετσιάνοι παραθεριστές ελληνικής ανευθυνότητας
Κριτική θεάτρου
Ο κανίβαλος μέσα μας
Εικαστικά
Ζητήματα ταυτότητας
Αρχαιολογία
Η Νεμέα του Ιντιάνα Μίλερ
Το ποτάμι είναι ο αρχαίος ιππόδρομος
Συνέντευξη: Μαρία Σούμπερτ
«Οι δικές μου γυναίκες δεν είναι ροζ»
Κομικ(ς)οδρόμιο
Η «Monde Diplomatique» σε κόμικς!
Ντάλτον: οι διαβόητοι παράνομοι της Αγριας Δύσης